"Холдинг Пътища" поиска несъстоятелност

Пускането на магистрала "Тракия", част от която се изграждаше от холдинга, се забави и беше съпътствано с много проблеми

"Холдинг Пътища" поиска несъстоятелност

Компанията има финансови проблеми от години. Според ръководството вече е възможно плащанията да спрат

Весела Николаева
17213 прочитания

Пускането на магистрала "Тракия", част от която се изграждаше от холдинга, се забави и беше съпътствано с много проблеми

© АСЕН ТОНЕВ


След няколко години на влошаващи се финансови резултати, неуспешен иск за несъстоятелност, запори върху сметки и притеснения дали ще изпълни спечелените поръчки "Холдинг Пътища" официално призна, че има вероятност да не успее да покрива задълженията си. В края на работния ден във вторник от компанията, непряко контролирана от Васил Божков, съобщиха, че са подали молба за обявяване в несъстоятелност заради лоши финансови показатели. Според ръководството това ще защити "в най-голяма степен" интересите на акционери и кредитори на дружеството.

Искът не е голяма изненада, доколкото счетоводните отчети на холдинга показваха големи дългове, спадащи приходи и натрупване на загуби години наред. Ако съдът уважи молбата, това ще е поредната инфраструктурна компания на Божков, която изпада в несъстоятелност. Преди това в такава процедура влязоха "Мостстрой" и негови дъщерни компании, както и дъщерни дружества на "Железопътна инфраструктура – холдингово дружество", което беше преименувано на "Инфра холдинг".

Пътища към затъване

Самият "Холдинг Пътища" има трудности с финансите, които са известни от години и според доклада за дейността му към края на септември сметките му в ПИБ и Уникредит Булбанк продължават да са запорирани по искане на ОББ до размера на 7.6 млн. лв. Запорът, който беше обявен през октомври 2011 г., е заради дългове на "Инфра ком 2007", по което холдингът е бил съдлъжник. Общият дълг е бил намален, след като имоти на трета фирма, които са били обезпечение, са продадени за 2.4 млн. лв. и парите са преведени към банката. "Инфра ком 2007" е непряко свързана с "Холдинг Пътища", като двете са регистрирани на един адрес. В доклада се посочва, че разплащанията на холдинга се правят за негова сметка от дъщерните му дружества. Освен останалите дългове компанията има да плаща и 1.36 млн. лв. обезщетение за неизпълнен договор, след решение на Арбитражния съд към БТПП.

Актуална информация за състоянието на целия холдинг няма, тъй като за деветмесечието е публикуван само индивидуален отчет. Последният консолидиран е за първото полугодие и показва 7.3 млн. лв. загуба за групата и 113 млн. лв. приходи, с 2.6% спад за година. Собственият капитал според консолидирания отчет е бил отрицателен – 22 млн. лв., а дълговете на групата в края на юни са за над 500 млн. лв., основно към финансови институции (за индивидуални данни към септември виж таблицата).

Кредитите към банките са обезпечени с имоти, запис на заповед и залог върху вземания, а тези към ПИБ наскоро са били предоговорени. Заради неплатени вноски по кредити към Уникредит Булбанк е бил продаден на търг имот на "Бургаски корабостроителници", ипотекиран по дълг на холдинга. От продажбата са били получени малко над 1 млн. лв. и с тях част от дълга е бил намален, се посочва в доклада за деветмесечието. Дружеството в Бургас поне до неотдавна се контролираше също от Божков и наскоро влезе в процедура по несъстоятелност.

Освен към двете български банки "Холдинг Пътища" има дълг и към швейцарската UBS. Към края на септември има заведени и съдебни дела за неплатени пари по договори, а по тези с "Уникредит лизинг" има споразумение, става ясно от доклада. Общата сума, за която лизинговата компания е завела дела, е 3 млн. лв. През 2011 г. малката компания "Групстрой" поиска несъстоятелност за "Холдинг Пътища", но скоро оттегли молбата си, без да стане ясно какви са били точно причините за иска и последвалия отказ.

До редакционното приключване на броя от компанията не отговориха дали сегашният иск ще попречи на работата им по проекти и кои са по-големите, на които работи в момента. Отговор на този въпрос не дадоха и от Министерството на регионалното развитие, като казаха само, че те нямат сключени договори с "Холдинг Пътища". Холдингът беше водещ партньор в обединението "Тракия IV", което изгради отсечката от Ямбол до Карнобат на магистрала "Тракия" след няколко отлагания и множество проблеми, включително протести на подизпълнители заради неплатени възнаграждения.

Предистория с борсово рали

Затрудненията на "Холдинг Пътища" не са изненада и след като преди три години той загуби контрол върху основните си дъщерни дружества, като не записа акции в увеличението на капитала им. Така те станаха собственост на компании, подозрително близки до Божков. Най-важното от дружествата - "ПСТ холдинг", изпълнява множество обществени поръчки и преди няколко месеца "Капитал" съобщи, че то има нов собственик, свързан с ПИБ. Която всъщност е и сред основните кредитори на "Холдинг Пътища".

"Несъстоятелността на "Холдинг Пътища" е съвсем очаквано от пазара събитие, като имаме предвид, че цената на акциите му беше жълти стотинки през последните години. Така че изненадани няма", коментира Владислав Панев, председател на борда на управляващото дружество "Скай асет мениджмънт". Той припомни времето около борсовия бум и преди сплита на акциите, когато цената на една ценна книга беше около 40 хил. лв., и последвалия спад в стойността им. През 2007 г., в пика на високите цени на Българската фондова борса, компанията намали номиналната стойност на една акция от 25 лв. на 1 лв., с което броят на книжата се увеличава, а абсолютната им цена пада. В момента една акция се търгува около 5 стотинки - сривът започна именно когато компанията се лиши от контрола в ключовите си дружества без санкцията на малките акционери.

Според отчета на дружеството собственост на миноритарни акционери са близо 49% от капитала, но това не означава, че целият дял се търгува свободно. Възможно е част от него да е на компании, близки до основните собственици или на лица, които не търгуват активно с книжата си. Към края на септември най-големият акционер в холдинга е "АБВ инженеринг" с 33.3%, а 18.05% са на "Евробилдинг 2000". И двете са собственост на компании, регистрирани на Вирджинските острови - "АБВ инженеринг" на "Артезиан венчърс лимитид", а "Евробилдинг 2000" – на "Алварадо холдингс лимитид".

Панев добави, че много инвеститори вече са изгубили от вложенията си в холдинга и сегашните действия на ръководството нямат никакво значение за тях. "Мажоритарният собственик обаче вероятно си е направил добре сметката как да плати колкото се може по-малко на кредиторите, ако съдим по действията му в последно време. Жизнените фирми на холдинга бяха прехвърлени на офшорки още преди години например", посочи Панев. Той коментира, че когато "Холдинг Пътища" е печелел търгове за строителството на лотове от магистралите "Тракия" и "Марица", експерти са предупреждавали за риска да не изпълнят ангажиментите си заради лошото финансово здраве на компанията, но никой не е обърнал внимание. "Впоследствие пускането на последния лот от "Тракия" се забави с около година и се търсеха допълнителни начини за приключването му, същото стана и с лот 2 от "Марица", каза още Панев. По думите му това показва как очевидно грешни решения на държавни органи могат да забавят с години пускането на големи инфраструктурни обекти.

Защо се иска несъстоятелност

- Декапитализация на дружеството заради загуби - коефициентът на основния капитал е паднал до 1.08 според индивидуалния отчет за деветмесечието.

- За пръв път собственият капитал е отрицателен и има риск от неплатежоспоспособност.

- Спад в общата ликвидност – коефициентът й е намалял със 7% от началото на годината.

Източник: Официалните аргументи на ръководството

    След няколко години на влошаващи се финансови резултати, неуспешен иск за несъстоятелност, запори върху сметки и притеснения дали ще изпълни спечелените поръчки "Холдинг Пътища" официално призна, че има вероятност да не успее да покрива задълженията си. В края на работния ден във вторник от компанията, непряко контролирана от Васил Божков, съобщиха, че са подали молба за обявяване в несъстоятелност заради лоши финансови показатели. Според ръководството това ще защити "в най-голяма степен" интересите на акционери и кредитори на дружеството.

    Искът не е голяма изненада, доколкото счетоводните отчети на холдинга показваха големи дългове, спадащи приходи и натрупване на загуби години наред. Ако съдът уважи молбата, това ще е поредната инфраструктурна компания на Божков, която изпада в несъстоятелност. Преди това в такава процедура влязоха "Мостстрой" и негови дъщерни компании, както и дъщерни дружества на "Железопътна инфраструктура – холдингово дружество", което беше преименувано на "Инфра холдинг".


    Благодарим ви, че четете Капитал!

    Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
    Влезте в профила си
    Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
    Вижте абонаментните планове
    Close
    Бюлетин
    Бюлетин

    Вечерни новини

    Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


    21 коментара
    • 1
      izabell avatar :-|
      izabell

      Много разочароващо.България ще трябва да разчита на външни инвеститори в строителството на пътища.

    • 2
      bajhuj avatar :-|
      Николай Колев

      До коментар [#1] от "xalikarans":
      Ма те и инвеститори ли са? У-а-ау!!!

    • 3
      zogorsone avatar :-|
      zogorsone

      Години ще са нужни, за да се изчисти българският бизнес от подобни паразитни, псевдо компании и куфарните бизнесмени.

    • 4
      rage_against avatar :-|
      Rage Against

      До коментар [#1] от "xalikarans":

      ха, поредното доказателство, че черепите, баневците, цецко василевците, делян пеевците фалират, ако не разчитат на корупция, кражби на ДДС, кражби на еврофондове и манипулирани обществени поръчки.

      каквото са откраднали в офшорки, това им е останало, каквото са купили през офшорки в България, това ще си ползват.

      големият шахматист и математик черепа е поредният в списъка с несъстоятелностите... а беше най-богатият българин по времената на Цагъ и първата тройна коалиция.

    • 5
      today avatar :-|
      today

      На Божков схемата му беше съвсем друга, и я обяснявах, ама никой не слушаше.
      Пусна слух за невероятни проекти, акциите скочиха, той си продаде неговите, и акционерите останаха с акции в един холдинг, чийто основен актив беше ... Васил Божков, щото имал връзки и щял да печели търгове.
      Той че има връзки и може да печели е ясно, но защо да си дели печалбите с някакви балъци?

    • 7
      rainbou1 avatar :-?
      rainbou1

      Българските фирми, представени на фондовата борса, почти всичките са с мажоритарен собственик, което прави абсолютно ненормално влизането на малки акционери, след като мажоритаря може да прави каквото си иска, както е и в случая.

    • 8
      drilldo avatar :-|
      Георги Георгиев

      Божков вече не е на мода.... Но си осигури живота отдавна :)

    • 9
      pavla avatar :-P
      ПАВЛА

      На това му се казва "края на пътя".

    • 10
      gogo2011 avatar :-|
      gogo2011

      А тези, които даваха хиляди левове за акция преди години... и се самонавиваха как щели още да нарастват...


    Нов коментар

    За да публикувате коментари,
    трябва да сте регистриран потребител.


    Вход

    Още от Капитал