С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
35 29 ное 2013, 16:40, 21791 прочитания

Новите "фабрики" на България

Вносът на центрове за услуги в страната продължава да расте, актуални сега са финансовите дейности

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Плюсове и минуси
(+) липсата на часова разлика
(+) културната и географската близост (в България са основно центрове, обслужващи Европа)
(+) ниски разходи (корпоративен данък, наеми на офиси, заплати)
(+ )финансова стабилност
(+) владеене на езици
(+) ниски начални разходи за бизнес
(+) високоскоростен и достъпен като цени интернет
(+) международно летище с директни полети до много европейски столици

(-) липса на държавна политика и достатъчно стимули за инвестиции
(-) липса на връзка между нуждите на бизнеса и образователната система
(-) не особено гъвкаво трудово законодателство
(-) политическа нестабилност


"Забравете Индия. България ви очаква." С това заглавие списание Business Week отбеляза през 2004 г. изгрева на цяла нова индустрия в Източна Европа. Става въпрос за т. нар. аутсорсинг и ниършоринг (nearshoring) - пренасяне на компании или бизнес процеси в близки и други държави.


По това време големите мултинационални компании вече са открили европейския изток като удобно и относително евтино място, където да изнесат част от операциите по обслужване на бизнеса си. В това число и България с разкриването на първите центрове за обслужване на клиенти на мултинационални компании плюс задаващите се на хоризонта проекти на технологични гиганти като HP и IBM. Докато обаче Полша и Чехия още тогава бяха на радара на инвеститорите, в България тази индустрия се разви с по-бавен темп.

Все пак близо десет години по-късно статията на Business Week се оказа пророческа. Бизнесът с центрове за изнесени услуги в страната вече дава работа на над 15 000 души и генерира годишни приходи от 200 млн. евро. Променя се и профилът на инвеститорите - след кол-центровете и специализираните звена на IT индустрията през последните години към страната се изнасят и т.нар. центрове за споделени услуги, включващи дейности като обработка на данни, счетоводство и други финансови дейности, HR, работа с клиенти и доставчици... България харесват световни гиганти като AIG и Coca-Cola.

А прогнозите са в близките години този пазар буквално да удвои обема си.



В началото са разходите

Всеки разказ около решението на голяма мултинационална компания да изнесе част от съпътстващите бизнеса й услуги в централизирано звено започва със свиването на разходи. Или както обяснява мениджър, проучвал пазара на изнесени услуги: ако 100 души, пръснати в Европа, пресмятат заплатите и бонусите на служителите ти, в един момент става по-ефективно те да бъдат освободени и дейността да бъде прехвърлена към специализиран финансов център в страна като България.

Предимствата са много (в карето) - от разходите за труд, квалифицираната и езиково грамотна работна ръка, през евтините офиси, географската и културна близост. В подкрепа на последното данните на Българската агенция за инвестиции (БАИ) показват, че повечето центрове за изнесени услуги тук възникват, за да обслужват именно европейските пазари.

Рязането на разходи обаче е само началото. На следващо ниво добавената стойност идва от увеличената ефективност на операциите.

Николай Гърнев, управляващ съдружник в Ernst&Young за България и Македония, обяснява, че когато прехвърлиш определен набор услуги към специализиран център, изпълнението им се прецизира дотолкова, че става почти перфектно.

Подобна е логиката и на Богдан Тодоров, мениджър финансови операции в американската Ingram Micro, която миналата година откри свой център в София. "Първоначално водещият мотив за изнасяне на операции и услуги е оптимизацията на разходите. На по-късен етап обаче компаниите започват да печелят и от стандартизацията на процесите. Това означава, че се намира най-добрият начин за изпълнение на дадена задача и той се прилага във всички аналогични центрове на компанията по света", обобщи той. По думите му това позволява да се подобри обслужването на клиенти и да се постигне по-висока ефективност. А най-точният измерител за това доколко успешно работи един център за услуги е клиентите и контрагентите да усетят в минимална степен ефекта от прехвърлянето на операции към него.

Според Шон Кенинг, ръководещ операциите на Sutherland Global Services в Европа, Близкия изток и Африка, в Източна Европа има и страни с по-евтин труд, но комбинацията от ниски данъци, стабилна валута, квалифицирана работна ръка правят България предпочитано място от компаниите.

Някъде около 2000 г.

Макар и за бизнеса с центрове за изнесени услуги в България да се говори активно едва напоследък, началото му е преди близо 15 години. Така го датира и Верка Петкова, мениджър "Офис площи" в Colliers International.

Според нея Източна Европа привлича вниманието, след като става ясно, че центровете за изнесени услуги в Индия и Китай невинаги са работещи решения, особено ако трябва да обслужват европейските пазари. Причини са часовата разлика и културните различия. Но също и владеенето на европейски езици - ключов недостатък на страна като Индия и предимство на регион като Източна Европа. Проучванията например показват, че в базираните в България кол-центрове се говорят средно 25 езика.

Все пак, докато в този период на международните играчи им беше нужно време да открият България като предпочитана дестинация, първите проекти за клиентски центрове в страната бяха дело на български фирми. Началото е през 1999 г., когато AII Data Processing започва дейност с екип от 10 души, който се занимава с информационни услуги за Reuters. Постепенно се добавят клиенти като Bloomberg и News Corp. В момента компанията има няколкостотин служители. Друга българска фирма, която бързо се ориентира в сектора, е Sofica Group. Тя предлага широко портфолио от услуги: кол-центрове, HR, IT и хостинг, а сред клиентите й са Hewlett Packard, Oracle и Coca-Cola.  

По-осезаем интерес към България се усети след 2005 г. с навлизането на големи IT компании като Hewlett Packard и IBM, които избраха страната между десетки държави. В момента те (най-вече HP) дават работа на хиляди българи. А общо компаниите, поддържащи центрове за изнесени услуги в страната, са над 20. 

Редом с нарастващата активност в полето на изнесените услуги през 2009 г. консултантската компания A.T. Kearnеy класира България сред топ дестинациите в света в своя Global Service Location Index, който е ключов ориентир за аутсорсинг индустрията.

През 2011 г., макар и да слезе назад като позиции, страната остава 17-а в света, пета в Европа и първа в Източна Европа като предпочитано място за базиране на центрове за изнесени операции и услуги. Консултанти, подпомогнали навлизането на компании от тази сфера в България, споделят, че отзивите за дейността им в страната до момента са отчетливо положителни.

От IT към финанси

Именно през IT сектора започна и по-видимото позициониране на центрове за изнесени услуги в България. В консултантските среди обаче вече виждат признаци за известно пренасищане в този сегмент от пазара на изнесени услуги за сметка на нови направления, като центровете за споделени услуги и финансови операции.   

"За мен капацитетът на центровете в сферата на IT услугите като човешки ресурси до голяма степен вече е изчерпан, докато финансовата сфера и back-office услугите като цяло все още са изгряващ пазар", посочи Николай Гърнев от Ernst&Young. Според него страната има сериозен потенциал за привличане на такъв бизнес, най-малкото покрай факта, че всяка година икономически специалности в университетите завършват около 20 000 души.

В същото време страната има потенциал да издържи конкурентната битка с утвърдени дестинации за nearshoring, като Полша, Чехия и Унгария.

"Там пазарът се насити и разходите са поне 25% по-високи в сравнение с нашата страна", посочва Николай Гърнев.

Потенциал за този бизнес консултантите виждат и извън София, във всички по-големи университетски и образователни центрове. Във Варна, Пловдив и Велико Търново вече работят кол-центрове на големи компании, като HP, Addeco, CallPoint New Europe, Sofica Group и др. От агенцията за инвестиции виждат потенциал и в Русе и Бургас.

Дългосрочна инвестиция или не

Все по-силната зависимост на икономиката от бизнеса с изнесени услуги обаче има и критици. Опасенията са, че той не е устойчив, както едно производство например, не изисква големи вложения и разчита преди всичко на евтина работна ръка. Така, ако даден пазар стане прекалено скъп, такъв център лесно може да бъде преместен.

Наблюдатели и участници на този пазар обаче не приемат тези аргументи.

Според Верка Петкова центровете за изнесени услуги са една от разпространените форми на бизнес в съвременния свят, която не трябва да се отхвърля като възможност за привличане на инвестиции. Описва тези центрове като "модерни фабрики".

"Освен това не приемам, че инвестициите в тази индустрия са малки. Само един договор за наем на 5000 кв.м за 10 години струва милиони", допълва тя.

Отделно от това обикновено голямата инвестиция е не в материална база, а в обучението на хора, в надграждане и развитие на модела.

Богдан Тодоров от Ingram Micro също поставя акцента върху човешкия фактор, като обобщава, че основната инвестиция е в обучение и подготовка на служителите.

"Съгласен съм, че създаването на един център за изнесени услуги не е толкова капиталоемко начинание като едно производство например. Но това също са инвестиции с дълъг хоризонт и съвсем не е толкова лесно да бъдат прехвърлени другаде", коментира той.

И от друг голям играч в сектора - Sutherland Global Services, твърдят, че решението им е дългосрочно и не възнамеряват да се местят в друга държава.

"Достатъчно е да видите капиталовите инвестиции в двата ни центъра в София. Обикновено възвращаемостта от подобна инвестиция идва след повече от 10 години, а ние започнахме работа през 2008 г. Така че ще е много лошо решение да се изтеглим сега и да отпишем разходите си", смята Кенинг.

Според него няма да е изненада компанията да присъства в България и след 30 години. "Просто не можете да намерите друго място в Европа, което да предлага по-добри условия", допълва той.

Новите играчи

Ingram Micro

В средата на 2012 г. американският дистрибутор на технологии отвори в София център за споделени услуги, в който се извършват различни операции - обработка на финансови данни, управление на веригата на доставки, обработка на поръчки към доставчици и др.

Към момента в него работят 300 души и целите са за постоянно усъвършенстване на изпълняваните процеси. Центърът е създаден, за да обслужва европейските пазари. Аналогична структура от няколко години работи в Манила, Филипините, като покрива Северна Америка и Тихоокеанска Азия. Според Богдан Тодоров от Ingram Micro изборът на локация за Европа е започнал още през 2010 г. Първоначално е подготвен списък с 40 града, оценявани по критерии като геополитически риск, квалифицирана работна ръка, наличие на подобни центрове на пазара и др. Анализът е отнел около година, след което пресяването продължило между 4 локации: София, Букурещ, Краков и Лисабон. Последните два града обаче се оказали скъпи за център, изпълняващ базови операции, като обработка на данни и въвеждане на поръчки от клиенти. Впоследствие при конкуренцията с Букурещ везните към София наклонила презентация за условията за бизнес в България, предоставена от ръководството на БАИ. Това беше решаваща и много навременна стъпка, защото американската култура на правене на бизнес изисква всичко да се прави своевременно, коментира Тодоров.

AIG (още няма окончателно решение)

Американският застраховател е сред компаниите, които търсят локация за базиране на център за споделени услуги, обслужващ европейските пазари. За момента около проекта няма много информация, но генералният мениджър на AIG за България и Румъния Венислав Йотов потвърди плановете. "През последните 5 години AIG започна да концентрира дейности в центрове за споделени услуги с цел по-голяма ефективност на операциите и икономии от мащаба. Следвайки тази стратегия, компанията предприе проучване за възможни локации за такъв център в Европа, една от които е България", посочи той. Според източници на "Капитал" от пазара това ще е първият подобен център на AIG за Европа, като сред разглежданите страни са също Унгария, Литва, Полша, Румъния, Гърция и Португалия. Големият географски обхват е обясним с равнището на технологиите, което позволява еднакво качество на услугата независимо откъде се предоставя тя. Решаващи критерии при избора ще са по-скоро квалифицираната работна ръка, разходите за труд, както и стимулите за привличане на инвестиции в съответната държава.

Sutherland Global Services

Американската компания избира България още през 2008 г., а през тази година отвори втория си център в София. "Когато навлизахме в Европа целта ни беше да намерим една локация, от която да предоставяме мултиезикови услуги за целия континент", казва Шон Кенинг, ръководещ операциите на компанията в Европа, Близкия изток и Африка. След дълго проучване групата избира България, като според Кенинг причините са били отличните езикови познания на българите, ниските данъци и стабилен лев. В момента Sutherland има почти 500 служители, които работят на 16 различни езици за клиенти като Cisco, Google, McFee и др. Очакванията на компанията са персоналът й да достигне 1000 души след две години. От София Sutherland предоставя различни услуги - контакт центрове, бекофис услуги и др. Основните езици са английски и немски, но има и по-екзотични като арабски и скандинавски. Според Кенинг освен българи, компанията му привлича и експати, които живеят в София, или чужденци, които избират да дойдат в България, заради доброто възнаграждение от компанията му и ниските разходи в София. За мениджъра единственото нещо, което би променил в България, е политическата нестабилност в момента.

Coca-Cola Enterprises

Американският гигант отвори през 2013 г. в София център за финансови услуги, който  обслужва пазарите в Западна Европа. В него работят около 150 души, които извършват финансови, юридически и други административни операции на компанията за седем европейски пазара. Coca-Cola Enterprises е различно дружество от Coca-Cola Hellenic Bottling Company, която покрива България и други държави в региона. Тя също има аутсорсинг център в България от 2005 г., който се занимава с финансови и други услуги и обслужва 26 пазара.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Office 1 Superstore разширява бизнеса си зад граница Office 1 Superstore разширява бизнеса си зад граница

Кооперация "Панда" - притежател на марката за цял свят, финализира преговори с чуждестранни партньори

22 окт 2019, 1610 прочитания

Facebook отпадна от Топ 10 на най-скъпите марки в света Facebook отпадна от Топ 10 на най-скъпите марки в света

За поредна година на първо място попада Apple

22 окт 2019, 1073 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Telenor и залезът на телевизията

Сателитното звено на норвежкия оператор се оттегли от проекта за навлизане на българския пазар

Още от Капитал
Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10