С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
35 29 ное 2013, 16:40, 21713 прочитания

Новите "фабрики" на България

Вносът на центрове за услуги в страната продължава да расте, актуални сега са финансовите дейности

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Плюсове и минуси
(+) липсата на часова разлика
(+) културната и географската близост (в България са основно центрове, обслужващи Европа)
(+) ниски разходи (корпоративен данък, наеми на офиси, заплати)
(+ )финансова стабилност
(+) владеене на езици
(+) ниски начални разходи за бизнес
(+) високоскоростен и достъпен като цени интернет
(+) международно летище с директни полети до много европейски столици

(-) липса на държавна политика и достатъчно стимули за инвестиции
(-) липса на връзка между нуждите на бизнеса и образователната система
(-) не особено гъвкаво трудово законодателство
(-) политическа нестабилност


"Забравете Индия. България ви очаква." С това заглавие списание Business Week отбеляза през 2004 г. изгрева на цяла нова индустрия в Източна Европа. Става въпрос за т. нар. аутсорсинг и ниършоринг (nearshoring) - пренасяне на компании или бизнес процеси в близки и други държави.


По това време големите мултинационални компании вече са открили европейския изток като удобно и относително евтино място, където да изнесат част от операциите по обслужване на бизнеса си. В това число и България с разкриването на първите центрове за обслужване на клиенти на мултинационални компании плюс задаващите се на хоризонта проекти на технологични гиганти като HP и IBM. Докато обаче Полша и Чехия още тогава бяха на радара на инвеститорите, в България тази индустрия се разви с по-бавен темп.

Все пак близо десет години по-късно статията на Business Week се оказа пророческа. Бизнесът с центрове за изнесени услуги в страната вече дава работа на над 15 000 души и генерира годишни приходи от 200 млн. евро. Променя се и профилът на инвеститорите - след кол-центровете и специализираните звена на IT индустрията през последните години към страната се изнасят и т.нар. центрове за споделени услуги, включващи дейности като обработка на данни, счетоводство и други финансови дейности, HR, работа с клиенти и доставчици... България харесват световни гиганти като AIG и Coca-Cola.

А прогнозите са в близките години този пазар буквално да удвои обема си.



В началото са разходите

Всеки разказ около решението на голяма мултинационална компания да изнесе част от съпътстващите бизнеса й услуги в централизирано звено започва със свиването на разходи. Или както обяснява мениджър, проучвал пазара на изнесени услуги: ако 100 души, пръснати в Европа, пресмятат заплатите и бонусите на служителите ти, в един момент става по-ефективно те да бъдат освободени и дейността да бъде прехвърлена към специализиран финансов център в страна като България.

Предимствата са много (в карето) - от разходите за труд, квалифицираната и езиково грамотна работна ръка, през евтините офиси, географската и културна близост. В подкрепа на последното данните на Българската агенция за инвестиции (БАИ) показват, че повечето центрове за изнесени услуги тук възникват, за да обслужват именно европейските пазари.

Рязането на разходи обаче е само началото. На следващо ниво добавената стойност идва от увеличената ефективност на операциите.

Николай Гърнев, управляващ съдружник в Ernst&Young за България и Македония, обяснява, че когато прехвърлиш определен набор услуги към специализиран център, изпълнението им се прецизира дотолкова, че става почти перфектно.

Подобна е логиката и на Богдан Тодоров, мениджър финансови операции в американската Ingram Micro, която миналата година откри свой център в София. "Първоначално водещият мотив за изнасяне на операции и услуги е оптимизацията на разходите. На по-късен етап обаче компаниите започват да печелят и от стандартизацията на процесите. Това означава, че се намира най-добрият начин за изпълнение на дадена задача и той се прилага във всички аналогични центрове на компанията по света", обобщи той. По думите му това позволява да се подобри обслужването на клиенти и да се постигне по-висока ефективност. А най-точният измерител за това доколко успешно работи един център за услуги е клиентите и контрагентите да усетят в минимална степен ефекта от прехвърлянето на операции към него.

Според Шон Кенинг, ръководещ операциите на Sutherland Global Services в Европа, Близкия изток и Африка, в Източна Европа има и страни с по-евтин труд, но комбинацията от ниски данъци, стабилна валута, квалифицирана работна ръка правят България предпочитано място от компаниите.

Някъде около 2000 г.

Макар и за бизнеса с центрове за изнесени услуги в България да се говори активно едва напоследък, началото му е преди близо 15 години. Така го датира и Верка Петкова, мениджър "Офис площи" в Colliers International.

Според нея Източна Европа привлича вниманието, след като става ясно, че центровете за изнесени услуги в Индия и Китай невинаги са работещи решения, особено ако трябва да обслужват европейските пазари. Причини са часовата разлика и културните различия. Но също и владеенето на европейски езици - ключов недостатък на страна като Индия и предимство на регион като Източна Европа. Проучванията например показват, че в базираните в България кол-центрове се говорят средно 25 езика.

Все пак, докато в този период на международните играчи им беше нужно време да открият България като предпочитана дестинация, първите проекти за клиентски центрове в страната бяха дело на български фирми. Началото е през 1999 г., когато AII Data Processing започва дейност с екип от 10 души, който се занимава с информационни услуги за Reuters. Постепенно се добавят клиенти като Bloomberg и News Corp. В момента компанията има няколкостотин служители. Друга българска фирма, която бързо се ориентира в сектора, е Sofica Group. Тя предлага широко портфолио от услуги: кол-центрове, HR, IT и хостинг, а сред клиентите й са Hewlett Packard, Oracle и Coca-Cola.  

По-осезаем интерес към България се усети след 2005 г. с навлизането на големи IT компании като Hewlett Packard и IBM, които избраха страната между десетки държави. В момента те (най-вече HP) дават работа на хиляди българи. А общо компаниите, поддържащи центрове за изнесени услуги в страната, са над 20. 

Редом с нарастващата активност в полето на изнесените услуги през 2009 г. консултантската компания A.T. Kearnеy класира България сред топ дестинациите в света в своя Global Service Location Index, който е ключов ориентир за аутсорсинг индустрията.

През 2011 г., макар и да слезе назад като позиции, страната остава 17-а в света, пета в Европа и първа в Източна Европа като предпочитано място за базиране на центрове за изнесени операции и услуги. Консултанти, подпомогнали навлизането на компании от тази сфера в България, споделят, че отзивите за дейността им в страната до момента са отчетливо положителни.

От IT към финанси

Именно през IT сектора започна и по-видимото позициониране на центрове за изнесени услуги в България. В консултантските среди обаче вече виждат признаци за известно пренасищане в този сегмент от пазара на изнесени услуги за сметка на нови направления, като центровете за споделени услуги и финансови операции.   

"За мен капацитетът на центровете в сферата на IT услугите като човешки ресурси до голяма степен вече е изчерпан, докато финансовата сфера и back-office услугите като цяло все още са изгряващ пазар", посочи Николай Гърнев от Ernst&Young. Според него страната има сериозен потенциал за привличане на такъв бизнес, най-малкото покрай факта, че всяка година икономически специалности в университетите завършват около 20 000 души.

В същото време страната има потенциал да издържи конкурентната битка с утвърдени дестинации за nearshoring, като Полша, Чехия и Унгария.

"Там пазарът се насити и разходите са поне 25% по-високи в сравнение с нашата страна", посочва Николай Гърнев.

Потенциал за този бизнес консултантите виждат и извън София, във всички по-големи университетски и образователни центрове. Във Варна, Пловдив и Велико Търново вече работят кол-центрове на големи компании, като HP, Addeco, CallPoint New Europe, Sofica Group и др. От агенцията за инвестиции виждат потенциал и в Русе и Бургас.

Дългосрочна инвестиция или не

Все по-силната зависимост на икономиката от бизнеса с изнесени услуги обаче има и критици. Опасенията са, че той не е устойчив, както едно производство например, не изисква големи вложения и разчита преди всичко на евтина работна ръка. Така, ако даден пазар стане прекалено скъп, такъв център лесно може да бъде преместен.

Наблюдатели и участници на този пазар обаче не приемат тези аргументи.

Според Верка Петкова центровете за изнесени услуги са една от разпространените форми на бизнес в съвременния свят, която не трябва да се отхвърля като възможност за привличане на инвестиции. Описва тези центрове като "модерни фабрики".

"Освен това не приемам, че инвестициите в тази индустрия са малки. Само един договор за наем на 5000 кв.м за 10 години струва милиони", допълва тя.

Отделно от това обикновено голямата инвестиция е не в материална база, а в обучението на хора, в надграждане и развитие на модела.

Богдан Тодоров от Ingram Micro също поставя акцента върху човешкия фактор, като обобщава, че основната инвестиция е в обучение и подготовка на служителите.

"Съгласен съм, че създаването на един център за изнесени услуги не е толкова капиталоемко начинание като едно производство например. Но това също са инвестиции с дълъг хоризонт и съвсем не е толкова лесно да бъдат прехвърлени другаде", коментира той.

И от друг голям играч в сектора - Sutherland Global Services, твърдят, че решението им е дългосрочно и не възнамеряват да се местят в друга държава.

"Достатъчно е да видите капиталовите инвестиции в двата ни центъра в София. Обикновено възвращаемостта от подобна инвестиция идва след повече от 10 години, а ние започнахме работа през 2008 г. Така че ще е много лошо решение да се изтеглим сега и да отпишем разходите си", смята Кенинг.

Според него няма да е изненада компанията да присъства в България и след 30 години. "Просто не можете да намерите друго място в Европа, което да предлага по-добри условия", допълва той.

Новите играчи

Ingram Micro

В средата на 2012 г. американският дистрибутор на технологии отвори в София център за споделени услуги, в който се извършват различни операции - обработка на финансови данни, управление на веригата на доставки, обработка на поръчки към доставчици и др.

Към момента в него работят 300 души и целите са за постоянно усъвършенстване на изпълняваните процеси. Центърът е създаден, за да обслужва европейските пазари. Аналогична структура от няколко години работи в Манила, Филипините, като покрива Северна Америка и Тихоокеанска Азия. Според Богдан Тодоров от Ingram Micro изборът на локация за Европа е започнал още през 2010 г. Първоначално е подготвен списък с 40 града, оценявани по критерии като геополитически риск, квалифицирана работна ръка, наличие на подобни центрове на пазара и др. Анализът е отнел около година, след което пресяването продължило между 4 локации: София, Букурещ, Краков и Лисабон. Последните два града обаче се оказали скъпи за център, изпълняващ базови операции, като обработка на данни и въвеждане на поръчки от клиенти. Впоследствие при конкуренцията с Букурещ везните към София наклонила презентация за условията за бизнес в България, предоставена от ръководството на БАИ. Това беше решаваща и много навременна стъпка, защото американската култура на правене на бизнес изисква всичко да се прави своевременно, коментира Тодоров.

AIG (още няма окончателно решение)

Американският застраховател е сред компаниите, които търсят локация за базиране на център за споделени услуги, обслужващ европейските пазари. За момента около проекта няма много информация, но генералният мениджър на AIG за България и Румъния Венислав Йотов потвърди плановете. "През последните 5 години AIG започна да концентрира дейности в центрове за споделени услуги с цел по-голяма ефективност на операциите и икономии от мащаба. Следвайки тази стратегия, компанията предприе проучване за възможни локации за такъв център в Европа, една от които е България", посочи той. Според източници на "Капитал" от пазара това ще е първият подобен център на AIG за Европа, като сред разглежданите страни са също Унгария, Литва, Полша, Румъния, Гърция и Португалия. Големият географски обхват е обясним с равнището на технологиите, което позволява еднакво качество на услугата независимо откъде се предоставя тя. Решаващи критерии при избора ще са по-скоро квалифицираната работна ръка, разходите за труд, както и стимулите за привличане на инвестиции в съответната държава.

Sutherland Global Services

Американската компания избира България още през 2008 г., а през тази година отвори втория си център в София. "Когато навлизахме в Европа целта ни беше да намерим една локация, от която да предоставяме мултиезикови услуги за целия континент", казва Шон Кенинг, ръководещ операциите на компанията в Европа, Близкия изток и Африка. След дълго проучване групата избира България, като според Кенинг причините са били отличните езикови познания на българите, ниските данъци и стабилен лев. В момента Sutherland има почти 500 служители, които работят на 16 различни езици за клиенти като Cisco, Google, McFee и др. Очакванията на компанията са персоналът й да достигне 1000 души след две години. От София Sutherland предоставя различни услуги - контакт центрове, бекофис услуги и др. Основните езици са английски и немски, но има и по-екзотични като арабски и скандинавски. Според Кенинг освен българи, компанията му привлича и експати, които живеят в София, или чужденци, които избират да дойдат в България, заради доброто възнаграждение от компанията му и ниските разходи в София. За мениджъра единственото нещо, което би променил в България, е политическата нестабилност в момента.

Coca-Cola Enterprises

Американският гигант отвори през 2013 г. в София център за финансови услуги, който  обслужва пазарите в Западна Европа. В него работят около 150 души, които извършват финансови, юридически и други административни операции на компанията за седем европейски пазара. Coca-Cola Enterprises е различно дружество от Coca-Cola Hellenic Bottling Company, която покрива България и други държави в региона. Тя също има аутсорсинг център в България от 2005 г., който се занимава с финансови и други услуги и обслужва 26 пазара.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Дяловите инвестиции в Централна и Източна Европа растат, но не и в България Дяловите инвестиции в Централна и Източна Европа растат, но не и в България

През 2018 г. фондовете с фокус върху региона са набрали 1.8 млрд. евро и са вложили 2.7 млрд. евро

21 авг 2019, 681 прочитания

Депозитите нарастват, но лихвите остават ниски Депозитите нарастват, но лихвите остават ниски

По-голямо предлагане на жилища и потенциално забавяне на растежа на цените прогнозира БНБ

21 авг 2019, 827 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Telenor и залезът на телевизията

Сателитното звено на норвежкия оператор се оттегли от проекта за навлизане на българския пазар

Защо се бавят бързите влакове

КЗК връща в спечелени от чужди компании търгове за нови жп линии играчи като Ковачки, "Водстрой" и "Джи Пи груп"

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

БАЗА данни

Какво показва годишната изложба в СГХГ на номинираните за наградата за съвременно изкуство БАЗА

Вдъхновението Хидра

Малкият, но изключително красив гръцки остров е не просто ваканционна дестинация, но и център на модерното изкуство