Денят на благодарността засенчи Black Friday по продажби
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Денят на благодарността засенчи Black Friday по продажби

Денят на благодарността засенчи Black Friday по продажби

Онлайн пазаруването се увеличава с 40% и намалява струпването на потребители пред физическите магазини

Юлиян Арнаудов
3209 прочитания

© BRIAN SNYDER


Километрични опашки, препълнени пазарни колички, разпродажби с безпрецедентни мащаби и рекордни онлайн продажби. По този начин може да се опише т.нар. Black Friday, или "черният петък" - последният петък от ноември, който се пада веднага след Деня на благодарността в САЩ и с тях се открива голямото пазаруване по време на коледните празници. Като цяло продажбите през тези дни са се увеличили с 2.3% спрямо предходната година, когато достигнаха рекордните 59.1 млрд. долара, отбелязаха световните агенции.

Традиционните потребители ще се зачудят защо през изминалата седмица опашките и борбата за място в магазините бяха по-малко от предишни години. Причините за това са две - на първо място, повечето търговци пуснаха промоционалните цени през Деня на благодарността и магазините работиха по-дълго време, а на второ е големият ръст на онлайн продажбите. Така доста потребители предпочетоха да избегнат голямата блъсканица и борба за всяка стока и да изнесат своите покупки един ден по-рано или направо в интернет.

"Черният петък" се пренася в интернет

Фактът, че промоциите до голяма степен важат и за онлайн покупките, кара потребителите да избират все повече по-лесния, бърз и не толкова ангажиращ дигитален начин да се сдобият с желаната стока. Затова не е изненада, че интернет пазаруването се увеличава с 40% спрямо празничните дни през изминалата година, показват данните на Adobe Systems. Особено силни са дигиталните продажби през Деня на благодарността - 1.93 млрд. долара, докато през "черният петък" те са 1.06 млрд. долара.

Засилва се и тенденцията да се пазарува все повече от мобилни устройства, които формират близо 39.7% от интернет трафика към сайтовете на големите вериги, показват данните на IBM Digital Analytics Benchmark.

"По принцип много се говори за мобилния интернет и това е петата поред година, в която отчитаме подобен трафик, но 40% ръст - това е доста впечатляващо", коментира Джей Хендерсън, стратегически директор в IBM Smarter Commerce, цитиран от New York Times.

Докато продажбите в четвъртък и петък се увеличават с 2.3%, напливът към физическите магазини по време на "черния петък" е намалял с повече от 11%, а реализираните покупки - с 13.2% спрямо миналата година, показват данните на ShopperTrak. Освен засиленото пазаруване онлайн другият фактор е удълженият работен ден по време на Деня на благодарността, което е разпределил интереса в двата дни. "Продажбите в четвъртък минаха много добре, но доста от тях бяха за сметка на тези в петък", коментира Бил Мартин, основател на изследователската фирма ShopperTrak, цитиран от New York Times.

Рискът на промоцията

"Черният петък" оправда донякъде името си и тази година. Големите намаления и треската за покупки предизвикаха и изблици на насилие в САЩ. Полицай беше ранен при опит да прекрати бой, клиент в магазин беше прострелян в крака, а хипермаркет от веригата Wallmart беше евакуиран заради сигнал за бомба. В Лас Вегас потребител беше прострелян в крака, след като двама крадци се опитаха да откраднат телевизора, който е бил закупил. Полицията в Лос Анджелис пък трябваше да се справя с въоръжен нападател, който се беше барикадирал в магазин на телекома Verizon в предградието Ла Красента. 

Километрични опашки, препълнени пазарни колички, разпродажби с безпрецедентни мащаби и рекордни онлайн продажби. По този начин може да се опише т.нар. Black Friday, или "черният петък" - последният петък от ноември, който се пада веднага след Деня на благодарността в САЩ и с тях се открива голямото пазаруване по време на коледните празници. Като цяло продажбите през тези дни са се увеличили с 2.3% спрямо предходната година, когато достигнаха рекордните 59.1 млрд. долара, отбелязаха световните агенции.

Традиционните потребители ще се зачудят защо през изминалата седмица опашките и борбата за място в магазините бяха по-малко от предишни години. Причините за това са две - на първо място, повечето търговци пуснаха промоционалните цени през Деня на благодарността и магазините работиха по-дълго време, а на второ е големият ръст на онлайн продажбите. Така доста потребители предпочетоха да избегнат голямата блъсканица и борба за всяка стока и да изнесат своите покупки един ден по-рано или направо в интернет.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    хм... с тухлените магазини ще стане като с машинописките и чертожниците... и как нема... наскоро поръчах нещо от b&h в 9 сутринта доде бех на работа, като се прибрах вечерта в 6 нещото вече ме чакаше пред вратата... и амазон е така - един-единствен клик и десетина часа по-късно обектът на консуматорския нагон е в прегръдките на сладострастника... :)

  • 2
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Плюс не плащаш търговски данък върху купеното. Сравнено с периода от миналата година продажбите в САЩ са спаднали с 1.8%, както и средно на купувач от 208 на 186 долара. Хората почнаха да си правят сметката, а смат телефоните помагат в сравненията на цените.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK