Nestlе търси нова форма за растеж
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Nestlе търси нова форма за растеж

Reuters

Nestlе търси нова форма за растеж

Бизнесът на швейцарската компания вече е твърде голям, за да се разраства по традиционния начин

4391 прочитания

Reuters

© Reuters


Швейцарската компания Nestlе отдавна се е утвърдила като непоклатим лидер в хранителната индустрия, а името й е станало синоним на солидност и последователност. Потребителите я свързват със зърнените закуски от 146 години, с кафето Nescafе от 75 години, а с разтворимите супи Maggi – от 65. Дори шоколадовите вафли KitKat, които компанията придобива през 1988 г., са на пазара от 70 години.

Забавяне на темпото

Инвеститорите от своя страна свикнаха Nestlе да има представяне над средното за сектора – дълги години компанията постигаше органичен растеж от 5-6%, като за миналата година той достигна 5.9%. През 2013 г. обаче моделът на Nestlе започна да среща трудности, пише Financial Times. Ръстът на продажбите започна да се забавя, а маржът на печалба вече не надвишава средното за сектора, което е около 16%. Запазването на тази тенденция няколко поредни тримесечия накара пазарите да мислят, че проблемът се корени в основния бизнес на компанията. Ако преди три години акциите на Nestlе са се търгували с 10% по-скъпо от тези на основния конкурент Unilever, днес те са на еднакви нива, като и двете компании са оценени на около 18 пъти очакваните печалби.

В свое интервю за Financial Times изпълнителният директор на Nestle Пол Булке признава, че преднината пред конкуренцията се е стопила. Според него това се дължи на "по-добре свършената работа" от конкуренцията, отколкото на грешки в модела на неговата компания. Основна пречка пред поддържане ръста на продажбите се явява размерът на пазара на Nestle, който през миналата година е достигнал 92 млрд. швейцарски франка. Това е 1.5 пъти повече от продажбите на Pepsi и два пъти повече от Coca-Cola, които са съответно втората и третата най-големи компании за храни и напитки в света.

"През последното десетилетие успехът на Nestle се дължеше на повишаване на ефективността и географската експанзия. Компанията обаче вече е достигнала точка, от която е трудно да постигнат повече в това отношение. Логично е да се съсредоточат в други области с по-високи маржове", коментира Дейвид Хейс, анализатор в Nomura.

Нов фокус на бизнеса

Компанията започна да взема мерки още в края на лятото, като те включват най-вече продажба на слабо представящи се подразделения като производителя на диетични стоки Jenny Craig. Въпреки това тя продължава да залага на бизнеса със здравословни продукти, като през следващите 10 години възнамерява да инвестира 500 млн. франка в своя Institute of Health Sciences, основан миналата година. Изследванията на института са фокусирани върху разработването на продукти, подходящи за справяне с проблеми като диабет, затлъстяване и сърдечно-съдови заболявания. "Изграждаме тази друга страна на бизнеса си и ако го направим както трябва, ще се превърне в нещо важно. Ние сме компания на 150 години и градим неща за следващите 150", заявява Пол Булке.

Анализаторите са коментирали пред изданието, че е трудно да се прогнозира колко са добри перспективите в този сектор, но Nestle е от малкото, които имат достатъчно ресурси, за да се справят. "Макар конкуренти като Fresenius и Danone да имат бизнес в тази сфера, бизнесът с медицински храни е много фрагментиран. Така че има възможност за растеж, освен това и маржовете на печалба ще са добри", отбелязва Робърт Дикенсън, анализатор в Citigroup.

Швейцарската компания Nestlе отдавна се е утвърдила като непоклатим лидер в хранителната индустрия, а името й е станало синоним на солидност и последователност. Потребителите я свързват със зърнените закуски от 146 години, с кафето Nescafе от 75 години, а с разтворимите супи Maggi – от 65. Дори шоколадовите вафли KitKat, които компанията придобива през 1988 г., са на пазара от 70 години.

Забавяне на темпото


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    izabell avatar :-|
    izabell

    Това определено ще е добре за компанията да се съсредоточи в малко популярните продукти където маржовете са високи поради разликата в цените.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK