"Химимпорт" се сдружава със Swissport на летище София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Химимпорт" се сдружава със Swissport на летище София

Със сделката швейцарският оператор опитва да заздрави позициите си в България

"Химимпорт" се сдружава със Swissport на летище София

Компания от българската група купува дял в местното поделение на швейцарския оператор за наземно обслужване

Калина Горанова
21310 прочитания

Със сделката швейцарският оператор опитва да заздрави позициите си в България

© Мария Съботинова


Авиационното поделение на "Химимпорт" "Бългериан еъруейз груп" влиза в бизнеса с наземното обслужване на самолетите на летище София, стана ясно във вторник. Дружеството (част от което е "България ер") купува миноритарен дял в един от наземните оператори на аерогарата - "Суиспорт България". Фирмата на базираната в Швейцария Swissport работи на летище София от 2007 г. Компанията майка е с огромен опит в обслужването на авиопревозвачите и има дейност на над 190 летища в целия свят. Конкретно в българския случай обаче дейността й напоследък не е особено просперираща - "Суиспорт" изгуби доста от клиентите си. Затова и съдружието с местен играч от авиобизнеса явно може да се разчете като ход за заздравяване на позициите.

Информацията за предстоящата сделка е публикувана в Официален вестник на Европейския съюз. Процедурно оттук нататък се чака антимонополната дирекция на еврокомисията да се произнесе дали е допустима концентрация. Swissport все пак ще запази мажоритарен дял в българското си дружество.

Има ли място в багажното

На летище София в момента има три наземни оператора. Дълги години този бизнес беше резервирана територия за държавното летище, но според европейските регламенти, след като пътниците надхвърлят два млн. души за година, в сегмента трябва да се допусне конкуренция. Така от 2007 г. работа на столичния аеропорт започна Swissport. Първоначално компанията бързо набра скорост (въпреки битовите си проблеми с летището), като сред клиентите й бяха Lufthansa, Ausrian Airlines, Turkish Airlines, Wizz Air. От ноември 2010 г. като трети оператор беше лицензирано и българското дъщерно дружество на гръцката Goldair Handling. Нейни клиенти пък станаха например Qatar Airways, EasyJet  и т.н.

Паралелно с растящия брой на наземните оператори на летището в София обаче самият авиопазар започна да се свива и редица авиокомпании намалиха полетите си дотук. В резултат на този специфичен пазар започна да се говори за ценова война и дъмпинг. В най-добра позиция, разбира се, е държавната компания, която стопанисва инфраструктурата и площите, за които нейните конкуренти плащат наем.

Число

11.5

млн. лв. приходи и почти 2 млн. лв. печалба има "Суиспорт България" за 2012 г. Оттогава обаче бизнесът й се сви значително.

Конкретно проблемите за Swissport станаха по-отчетливи, след като българското й поделение загуби Turkish Airlines в полза на гръцкия си конкурент и Wizz Air в полза на летище София. А нискотарифната авиокомпания е вторият по брой превозени пътници въздушен превозвач след "България ер" за столичния аеропорт. Така Swissport остана само с Lufthansa, Air Malta и няколко чартърни превозвача.

От известно време швейцарската компания се оплаква от дъмпинг в цените за наземни услуги и от двата си конкурента. Swissport дори подаде жалби до Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), а в края на 2012 г. изпълнителният директор на българското дружество Фернанд Щауфер директно заяви, че бизнес средата на летището е станала нездравословна. 

През лятото на тази година КЗК излезе със становище, че държавното дружество е злоупотребявало с монополното си положение и е подбивало цените. Летище София на свой ред трябваше да докаже, че това не е така. Сега се чака окончателното решение на антимонополния орган. Междувременно обаче "Суиспорт България" значително сви бизнеса си. Затова и донякъде сделката с авиационното поделение на "Химипорт" не е изненада. От 7 октомври "Суиспорт България" пое наземното обслужване на "България ер", която освен че е най-големият клиент на столичния аеропорт, е и традиционен клиент на държавното дружество за наземно обслужване.

С една дума - ползите от сделката за двете страни са различни. Swissport може да си гарантира като клиент авиокомпанията с най-много полети и брой превозени пътници, а "Химимпорт" разширява още повече авиобизнеса си.

Едно ново поприще

"България ер", част от "Бългериан еъруейз груп" и съответно от "Химимпорт", към момента разполага с лиценз за самообслужване. Това означава, че компанията може да извършва почти всички услуги за собствените си полети, като изключим обработката на товари и поща, обслужването на въздухоплавателните средства и зареждането с горивни и смазочни материали. Въпреки това доскоро по едни или други причини превозвачът предпочиташе да използва основно държавните наземни услуги. Предстоящата сделка със "Суиспорт България" на практика ще даде възможност на авиокомпанията да делегира напълно тази дейност на свързана компания. Нещо повече - "Химимпорт" затвърждава позициите си в авиационния бизнес, като все повече разширява сферата си от услуги.

Повече по темата четете в седмичния брой на "Капитал".

Авиационното поделение на "Химимпорт" "Бългериан еъруейз груп" влиза в бизнеса с наземното обслужване на самолетите на летище София, стана ясно във вторник. Дружеството (част от което е "България ер") купува миноритарен дял в един от наземните оператори на аерогарата - "Суиспорт България". Фирмата на базираната в Швейцария Swissport работи на летище София от 2007 г. Компанията майка е с огромен опит в обслужването на авиопревозвачите и има дейност на над 190 летища в целия свят. Конкретно в българския случай обаче дейността й напоследък не е особено просперираща - "Суиспорт" изгуби доста от клиентите си. Затова и съдружието с местен играч от авиобизнеса явно може да се разчете като ход за заздравяване на позициите.

Информацията за предстоящата сделка е публикувана в Официален вестник на Европейския съюз. Процедурно оттук нататък се чака антимонополната дирекция на еврокомисията да се произнесе дали е допустима концентрация. Swissport все пак ще запази мажоритарен дял в българското си дружество.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

52 коментара
  • 1
    stoyan_ninov avatar :-?
    stoyan_ninov

    Прави впечатление че от 659 думи нито една не е ТИМ...
    А трябва да се знае.

  • 2
    2.5 avatar :-|
    2.5

    Коментар #1 - много точен,
    ++++++++++++++++++++++

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    timtim avatar :-|
    Marin Pavlov

    Просто ТИМ са ги "убедили" да се сдружат. И нас ни "убеждаваха" такива като ТИМ преди години.
    Сега са се насочили към едрите риби.

  • 4
    latsy avatar :-|
    latsy



    "ТИМ" се сдружава със Swissport на летище София

  • 5
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    Мдааа интересно :)
    България Еър си сменя наземния оператор на летище София, след което придобива дял от него :)

  • 6
    yori756 avatar :-|
    16bit

    Добре, в крайна сметка не виждам какъв е проблема... купили са миноритарен дял от Swissport. И едните, и другите печелят нещо от тая сделка. Голям праз, както се казва. На фона на игричките на КТБ и Цеко Мустака това са си бели кахъри.

  • 7
    lubka2 avatar :-|
    Карамазова

    До коментар [#6] от "yori756":

    Проблем няма, просто хейта трябва да върви, без значение в каква посока и че няма логика.

  • 9
    mariatereza avatar :-|
    mariatereza

    Щом ТИМ е намесен тия сдружения скоро няма да ги бъде.Всяко едно предприятие до което са се докопали е фалирало.

  • 10
    maximxx avatar :-P
    Максим

    Много са жалки голяма част от коментиращите :) Толкова са ви промити мозъците, че дори не си струва да се опитвам да ви обясня... Успехи в живота (и всичко останало)...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.