"Химимпорт" се сдружава със Swissport на летище София

Компания от българската група купува дял в местното поделение на швейцарския оператор за наземно обслужване

Със сделката швейцарският оператор опитва да заздрави позициите си в България
Със сделката швейцарският оператор опитва да заздрави позициите си в България    ©  Мария Съботинова
Със сделката швейцарският оператор опитва да заздрави позициите си в България
Със сделката швейцарският оператор опитва да заздрави позициите си в България    ©  Мария Съботинова

Авиационното поделение на "Химимпорт" "Бългериан еъруейз груп" влиза в бизнеса с наземното обслужване на самолетите на летище София, стана ясно във вторник. Дружеството (част от което е "България ер") купува миноритарен дял в един от наземните оператори на аерогарата - "Суиспорт България". Фирмата на базираната в Швейцария Swissport работи на летище София от 2007 г. Компанията майка е с огромен опит в обслужването на авиопревозвачите и има дейност на над 190 летища в целия свят. Конкретно в българския случай обаче дейността й напоследък не е особено просперираща - "Суиспорт" изгуби доста от клиентите си. Затова и съдружието с местен играч от авиобизнеса явно може да се разчете като ход за заздравяване на позициите.

Информацията за предстоящата сделка е публикувана в Официален вестник на Европейския съюз. Процедурно оттук нататък се чака антимонополната дирекция на еврокомисията да се произнесе дали е допустима концентрация. Swissport все пак ще запази мажоритарен дял в българското си дружество.

Има ли място в багажното

На летище София в момента има три наземни оператора. Дълги години този бизнес беше резервирана територия за държавното летище, но според европейските регламенти, след като пътниците надхвърлят два млн. души за година, в сегмента трябва да се допусне конкуренция. Така от 2007 г. работа на столичния аеропорт започна Swissport. Първоначално компанията бързо набра скорост (въпреки битовите си проблеми с летището), като сред клиентите й бяха Lufthansa, Ausrian Airlines, Turkish Airlines, Wizz Air. От ноември 2010 г. като трети оператор беше лицензирано и българското дъщерно дружество на гръцката Goldair Handling. Нейни клиенти пък станаха например Qatar Airways, EasyJet  и т.н.

Паралелно с растящия брой на наземните оператори на летището в София обаче самият авиопазар започна да се свива и редица авиокомпании намалиха полетите си дотук. В резултат на този специфичен пазар започна да се говори за ценова война и дъмпинг. В най-добра позиция, разбира се, е държавната компания, която стопанисва инфраструктурата и площите, за които нейните конкуренти плащат наем.

Число

11.5

млн. лв. приходи и почти 2 млн. лв. печалба има "Суиспорт България" за 2012 г. Оттогава обаче бизнесът й се сви значително.

Конкретно проблемите за Swissport станаха по-отчетливи, след като българското й поделение загуби Turkish Airlines в полза на гръцкия си конкурент и Wizz Air в полза на летище София. А нискотарифната авиокомпания е вторият по брой превозени пътници въздушен превозвач след "България ер" за столичния аеропорт. Така Swissport остана само с Lufthansa, Air Malta и няколко чартърни превозвача.

От известно време швейцарската компания се оплаква от дъмпинг в цените за наземни услуги и от двата си конкурента. Swissport дори подаде жалби до Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), а в края на 2012 г. изпълнителният директор на българското дружество Фернанд Щауфер директно заяви, че бизнес средата на летището е станала нездравословна. 

През лятото на тази година КЗК излезе със становище, че държавното дружество е злоупотребявало с монополното си положение и е подбивало цените. Летище София на свой ред трябваше да докаже, че това не е така. Сега се чака окончателното решение на антимонополния орган. Междувременно обаче "Суиспорт България" значително сви бизнеса си. Затова и донякъде сделката с авиационното поделение на "Химипорт" не е изненада. От 7 октомври "Суиспорт България" пое наземното обслужване на "България ер", която освен че е най-големият клиент на столичния аеропорт, е и традиционен клиент на държавното дружество за наземно обслужване.

С една дума - ползите от сделката за двете страни са различни. Swissport може да си гарантира като клиент авиокомпанията с най-много полети и брой превозени пътници, а "Химимпорт" разширява още повече авиобизнеса си.

Едно ново поприще

"България ер", част от "Бългериан еъруейз груп" и съответно от "Химимпорт", към момента разполага с лиценз за самообслужване. Това означава, че компанията може да извършва почти всички услуги за собствените си полети, като изключим обработката на товари и поща, обслужването на въздухоплавателните средства и зареждането с горивни и смазочни материали. Въпреки това доскоро по едни или други причини превозвачът предпочиташе да използва основно държавните наземни услуги. Предстоящата сделка със "Суиспорт България" на практика ще даде възможност на авиокомпанията да делегира напълно тази дейност на свързана компания. Нещо повече - "Химимпорт" затвърждава позициите си в авиационния бизнес, като все повече разширява сферата си от услуги.

Повече по темата четете в седмичния брой на "Капитал".

Още от Капитал

Радиопазарът в България

Радиопазарът в България