Аутсорсинг индустрията може да намали младежката безработица
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Аутсорсинг индустрията може да намали младежката безработица

Аутсорсинг индустрията може да намали младежката безработица

Индустрията за изнасяне на услуги има потенциал да нарасне четири пъти през следващите няколко години

Юлиян Арнаудов
7437 прочитания

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Аутсорсинг индустрията има възмжност да намали младежката безработица, защото разполага с потенциал за силен растеж. Това обявиха в сряда от Българската аутсорсинг асоциация (БАА) при представянето на резултатите на изследване на агенция Pragmatica, според което около 30 хил. са безработните млади хора на възраст между 19 и 35 години в София, без да се включват студентите. Браншовата асоциация се опитва да оцени кадровия потенциал на тази индустрия първо в столицата, а след това и в цялата страна.

Потенциал за растеж

Резултатите от проучването показват, че от 364 хил. младежи в София около 88 хил. от тях разполагат с подходящите умения за работа в аутсорсинг сектора (виж графиката). При положение че в момента в този бранш работят около 16 хил. души, това дава предпоставки за ръст поне от три до четири пъти, смятат от БАА.

"Преди година обявихме, че аутсорсинг индустрията има потенциал да се увеличи три пъти в рамките на пет години. Тогава нямахме точни данни и карахме по усет", коментира Стефан Бумов, председател на БАА и изпълнителен директор на "Софика". "Вече имаме обективна информация за потенциала за растеж", обяви Бумов, като допълни, че основният фактор за това са количеството и качеството на кадрите. Според него заради този потенциал за растеж аутсорсинг индустрията може да намали младежката безработица в страната.

Примерите за разрастване на този бизнес са много. IBM е на българския пазар от много години, но техният център за изнесени услуги силно разширява дейността си през последните пет години.

"За последните пет години броят на служителите ни нарасна тройно", коментира пред "Капитал Daily" Джозеф Лазарус, управител на IBM Global Delivery Center в България. Той обаче не се ангажира да даде по-конкретни данни.

Димитър Мераков от Coca-Cola Hellenic Bottling Company заяви, че тяхното звено за изнесени бизнес услуги (т.нар. Business Process Outsourcing) се е увеличило от 50 до 200 души в рамките само на 3 до 6 месеца.

Информационно затъмнение

Едно от първите неща, които международните компании правят при търсенето на подходящо място за разполагане на центрове за изнасяне на дейности и/или услуги, е именно да проучат кадровия потенциал на всяка една държава. "Един от основните фактори при избор на дадено място за аутсорсинг е информацията за наличието на добре подготвени служители – досега в България подобни данни нямаше", коментира Димитър Мераков от Coca-Cola Hellenic Bottling Company. Според него това е причината страната ни да е изпуснала някои възможности за привличане на дадени бизнеси. "Много често инвеститорите са отхвърляли България, защото не са били наясно колко хора у нас наистина могат да бъдат годни за конкретни дейности", допълва Мераков. Поради липсата на информираност някои компании са предпочитали други държави, като Украйна и Полша например.

"Едно от предизвикателствата за откриване или разширяване на аутсорсинг бизнеса беше липсата на достатъчно данни за кадрите", обяви Джозеф Лазарус от IBM.

Стефан Бумов допълни, че предстоят подобни изследвания и в други големи градове в страната, в които има потенциал за подобни кадри. Планирани са проучвания в населени места с голяма концентрация на университети като Пловдив и Велико Търново, а след това може да се добавят Варна, Бургас или Стара Загора. Целта на БАА е да разполага с данни и за тези населени места, за да може потенциалните инвеститори да избират по-лесно локации за своите бизнеси и да предпочетат България. За да може те да разполагат с лесен достъп до тези данни, резултатите от настоящото проучване, както и на следващите подобни ще бъдат предоставени на Министерството на икономиката и енергетиката, както и на агенцията за инвестиции.

Липса на IT кадри

Стефан Бумов определи, че изследването показва и голямо разминаване при генерирането на кадри от университетите спрямо нуждите на бизнеса. Проучването показва, че 34 хиляди младежи, годни за аутсорсинг, не работят по специалността, която са получили във висшите учебни заведения. Друга тенденция, за която алармират и от софтуерната индустрия, е малкият брой IT кадри – едва около 6 хиляди души в рамките на столицата.

Източник: Pragmatica

Аутсорсинг индустрията има възмжност да намали младежката безработица, защото разполага с потенциал за силен растеж. Това обявиха в сряда от Българската аутсорсинг асоциация (БАА) при представянето на резултатите на изследване на агенция Pragmatica, според което около 30 хил. са безработните млади хора на възраст между 19 и 35 години в София, без да се включват студентите. Браншовата асоциация се опитва да оцени кадровия потенциал на тази индустрия първо в столицата, а след това и в цялата страна.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    дано се случи !

  • 2
    pogled avatar :-|
    Григор Лилов

    Потенциалът от 88 000 души не означава, че ще се реализира изцяло. Първо - има емиграция, второ - други сектори за заетост, трето - в анализа водещите критерии са били знанието на език и типа образование. Но образованието у нас е относително - зависи каква гимназия, какъв ВУЗ, какъв профил. Например има сериозен проблем с качеството на програмистите - супевайзори да поддържат марки мрежи относително лесно се намират, но добри програмисти - като игла в купчина сено.
    Най-често за успешен аутосортинг се дават кабелите за автомобилната индустрия. Леят се митове едва ли не за милиарди. Действителни обеми - 166 млн. лв. за м.т. Добър аутосортинг има там, където има демографски растеж, а не тотален демографски упадък - това е първата зависимост. У нас никой не я отчита.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK