Входът към българската авиация
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Входът към българската авиация

Най-голям интерес за публиката обаче представлява бъдещето на "Летище София"

Входът към българската авиация

"Химимпорт" увеличава постоянно присъствието си в авиобизнеса, най-често в партньорства с големи чужди компании

Калина Горанова
16255 прочитания

Най-голям интерес за публиката обаче представлява бъдещето на "Летище София"

© Мария Съботинова


През не толкова далечната 2006 г., след като става ясно, че собственик на "България ер" ще стане дружество на "Химимпорт", представители на изпълнителната власт (не много различна от сегашната) изказват предположението, че това ще е последната сделка на групата в авиацията, тъй като вече е станала прекалено силна в сектора. По това време към нея вече са и авиокомпаниите "Хемус ер" и "Виаджо ер".

Седем години по-късно може да се каже, че прогнозата на въпросните лица не се е сбъднала. Разликата е, че вече списъкът с придобивки не се разширява чрез приватизация, а чрез партньорства с чужди компании, желаещи да стъпят или да си подсигурят по-стабилни позиции на българския пазар. А през изминалата седмица беше направена още една стъпка към затварянето на кръга от дейности, свързани с авиацията.

Накратко, авиационното поделение на "Химимпорт", "Бългериан еъруейз груп" (БЕГ), иска да влезе с миноритарен дял в "Суиспорт България". Това е местното поделение на швейцарската Swissport (от няколко години собственост на PAI Partners), която обслужва самолетите, пътниците и багажите на авиокомпаниите (т.нар. наземно обслужване) на около 190 летища в света. "Суиспорт България" е на българския пазар от 2007 г. и имаше редица проблеми с домакина си "Летище София", някои от които достигнаха дори до Комисията за защита на конкуренцията. Швейцарската компания обвини държавното дружество, което, освен че стопанисва терминалите, е и конкурент в наземното обслужване, в дъмпинг на цените, предлагани на авиокомпании. КЗК излезе със становище в подкрепа на твърденията на Swissport и сега се чака окончателно решение на регулатора. Междувременно обаче швейцарската компания започна да губи бизнес. Останала с ограничен брой клиенти и пред принудата да съкращава служители, на 7 октомври клиент на компанията става не кой да е, а "България ер", доскоро класически привързана към услугите на държавната аерогара. Близо два месеца по-късно идва и новината за предстоящото сливане, като сега се чака антимонополната дирекция на еврокомисията да се произнесе дали е допустима концентрацията.

Колкото повече, толкова повече

Сделката е до някаква степен логична развръзка. От едната страна имаме чужда компания, изпитала на гърба си дефектите на българския пазар, но по всяка вероятност, искаща да остане на него, а от другата - "Химимпорт". От няколко години авиационното направление на групата води политика на съюзяване с чужди компании с име и опит в различни, свързани с авиобизнеса дейности. "Химимпорт" през различните свои дружества успя да вземе участие в: концесията на летищата във Варна и Бургас, където си партнира с германския летищен оператор Fraport; в ремонтната база за самолети на Lufthansa Technik; занимава се с безмитна търговия, съвместно с швейцарската The Nuance Group; предлага кетъринг в самолетите и ресторантьорство на летище София заедно с LSG Lufthansa Service; има участие в българското дружество на компанията, управляваща една от най-големите резервационни система Amadeus. Сега по всяка вероятност към набора от фирми и дейности ще бъде добавено и наземното обслужване.

В обединенията дружествата от българската група обикновено са с миноритарен дял, а оперативната роля се изпълнява основно от чуждия партньор специалист. Сама групата менажира основно собствения си превозвач "България ер" и точно там заради последните кризисни за цялата авиация години са най-големите трудности. Отчетите на компанията на пръв поглед изглеждат положителни. При по-внимателен прочит обаче може да се види, че това се постига с помощта на близки дружества, които трупат загуби за сметка на превозвача. Едни от тях са "Хемус ер" и индиректно свързаната "Еъркрафт лийз" (бившото "Виаджо ер"), които в последно време се занимават с отдаване на самолети под наем, а натрупаните загуби в тях са над 100 млн. лв.

Така за чуждите компании сдружаването с "Химимпорт", развиваща се стабилно по време на всяка политическа власт, най-вероятно е възможност за по-лесно навлизане на българския пазар. А колкото повече стават партньорите на българската група в авиационната сфера, толкова повече бизнес може да предложи тя на партньорите си.

От гледна точка на българската група предимствата са повече: компенсиране на загубите в едни направления с печалби в други; възможност за навлизане в нови бизнес ниши и трупане на ноу-хау; подобряване на имиджа на групата; придобиване на сила и влияние, които да помогнат при следващо разгръщане в авиацията. От "Бългериан еъруейз груп" не отговориха на въпросите на "Капитал", свързани с бъдещото развитие на групата.

Бизнес при бизнес отива

Може би най-голямата хапка за "Химимпорт" в авиацията е концесията на летищата във Варна и Бургас за 35 години. През 2005 г. конкурсната комисия начело с тогавашния вицепремиер и министър на транспорта Николай Василев избра за концесионер датската "Копенхаген еърпортс". Другите два участника, сред които и консорциумът между германския летищен оператор Fraport (60%) и българската "БМ Стар" (40%), обжалваха и Върховният административен съд върна процедурата на етап избор на концесионер. Междувременно се смени правителството и транспортен министър стана Петър Мутафчиев. След няколко месеца на бавене на избора победител стана "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт". 

Влизането на "Химимпорт" в концесията беше завоалирано. "БМ Стар" е дружество на варненската компания за морски транспорт "Бон Марин". Последваха няколко прехвърляния на дялове на "БМ Стар". През 2007 г. тя стана собственост на "Молет", а от пролетта на 2008 г. миноритарният дял в концесията официално е на "Химимпорт".  Към днешна дата тези усилия започват да се възнаграждават. И Варна, и Бургас вече имат нови пътнически терминали, като в морската столица беше ремонтирана и пистата. През 2012 г. двете летища общо отчетоха пътници, колкото столичната аерогара (3.5 млн. души), като едновременно с това "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" демонстрира по-добра рентабилност в сравнение с "Летище София". Приходите за 2012 г. са 123 млн. лв., а печалбата е 24 млн. лв. При "Летище София" те са съответно 116.7 млн. лв. и печалба 1.7 млн. лв.

Черноморските летища предоставиха терен и за допълнителен бизнес за "Химимпорт". През септември 2012 г. е регистрирано дружеството "Нюанс БГ", в което 50% дял има БЕГ, а останалите са на швейцарската The Nuance Group, специализирана в безмитната търговия. От отчета на "Нюанс БГ" за 2012 г. става ясно, че през ноември миналата година дружеството е сключило договор с концесионера на Варна и Бургас. Той е за 5 години и половина до края на 2018 г., като в рамките на този период се предвижда да бъдат реализирани приходи в размер на 180 млн. евро, се казва още в документа. Освен тази дейност компанията ще доставя на едро и стоки за безмитна търговия на "България ер" и "Летище София".

В София и над нея

Компанията има бизнес и на летище София. С решение от 28 октомври "Консорциум Алфа" ДЗЗД спечели конкурса да наеме две от заведенията на новия терминал на летището. С 99.2% дял в обединението е "Алфа еърпорт сървисиз". Това е компанията, която и сега държи двете заведения, според отчета й. Или този бизнес просто ще бъде продължен и през следващите 5 години. С най голям дял в дружеството е БЕГ, а останалата част е поделена между британската Alpha Flight Group Limited и германската LSG Lufthansa Service Europa/Afrika, част от групата Lufthansa, специализирана в авиационния кетъринг. Основен предмет на дейност на "Алфа еърпорт сървисиз" са авиационният кетъринг и ресторантьорството, като според отчета на компанията за миналата година 80% от приходите (4.6 млн. лв., или 8158 полета) идват от първото направление и останалите 20 от второто (въпросните 2 заведения). При предлагането на храна на борда на самолетите пък 93% от приходите се формират от няколко компании. Най-голям клиент на компанията е Wizz Air, с приход от 1.6 млн. лв. На второ място е "България ер". Следват Air France, British Airways, Lufthansa  и Qatar Airways.

Това не е единственият съвместен бизнес на "Химимпорт" с дружества от групата на Lufthansa. През 2007 г. стана ясно, че Lufthansa Technik. Водещата световна компания се разположи в един от трите хангара на бившата база на "Балкан", купена от "Химимпорт" през 2004 г. чрез различни фирми от структурата. Сега БЕГ има 24% в местното дружество "Луфтханза техник София". През годините линиите за ремонт бяха увеличени, а компанията за ремонт се занимава с цялостното техническо обслужване на националния авиопревозвач. 

От лятото на 2009 г. БЕГ пък има участие в "Амадеус България". Компанията е дъщерна на испанската Amadeus IT Group, която управлява една от най-големите в света резервационни системи. Услугите на дружеството ползват огромен брой туристически агенции, а при сделката се коментираше, че тя ще даде на "България ер" информация за актуалните промени и тенденции на пазара на туристически услуги, както и за актуални цени и условия на другите авиокомпании. 

Най-голям интерес за публиката обаче представлява бъдещето на "Летище София" и резултатите от концесионния му анализ, който се прави от години, но се очаква да е готов в близките месеци. В миналото "Химимпорт" са заявявали желанието си да наемат поне стария терминал на летището. За представители от авиосектора едно евентуално тяхно участие в процедурата не би било логично, тъй като концентрацията на този пазар ще стане много голяма. Което подозрително напомня на твърденията отпреди седем години...

Автор: Инна Павлова

През не толкова далечната 2006 г., след като става ясно, че собственик на "България ер" ще стане дружество на "Химимпорт", представители на изпълнителната власт (не много различна от сегашната) изказват предположението, че това ще е последната сделка на групата в авиацията, тъй като вече е станала прекалено силна в сектора. По това време към нея вече са и авиокомпаниите "Хемус ер" и "Виаджо ер".

Седем години по-късно може да се каже, че прогнозата на въпросните лица не се е сбъднала. Разликата е, че вече списъкът с придобивки не се разширява чрез приватизация, а чрез партньорства с чужди компании, желаещи да стъпят или да си подсигурят по-стабилни позиции на българския пазар. А през изминалата седмица беше направена още една стъпка към затварянето на кръга от дейности, свързани с авиацията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

28 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    Единствено възможната икономически стратегия, собственото качество се вижда в БЪЛАРИЯ ЕР!

  • 2
    maximxx avatar :-P
    Максим Александров

    Суиспорт със сигурност са по-добре от гърците, забравих им името. 2 пъти от 4 полета ми губят багажа ;)

  • 3
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Или играеш с българските мутри, или нямаш място тук. Много големи световни компании, които имаха желание да правят бизнес в България, бяха изгонени през тези 20 и кусур години пост-комунизъм по силата на този неписан закон. Биячите от ТИМ вече са костюмирани "бизнесмени", но силовият им модел на работа очевидно още носи резултати. След Варна и Бургас, разбира се, сега силите са мобилизирани в една посока, а именно бъдещата перла в мутренската корона - летище София.

  • 4
    black_recluse avatar :-|
    black_recluse

    Швейцарците определено знаят тънкостите на бизнеса, макар че в предвид мащаба и населението на нашата страна определено ще им е малко сложно да си докарат онези печалби, които искат. Все пак партньорството със сигурност ще подобри качеството на услугите в България - Swissport е компания която за 5 поредна година печели първата награда за карго - World Air Cargo Awards 2013. В тази връзка съм убеден, че никои по никакъв начин не би успял да изнудва подобна компания, каквито спекулации се забелязват от Коментар 3. Така да се каже, ако решат Swissport могат да си купят и продадат, която и да е компания в България.....

  • 5
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    Добър, лош, авиобизнесът е един от "утвърдените" бизнеси в световен мащаб - в смисъл авиопревозване, летища, обслужване, кетъринг, ремонт. Та в нашата мила малко татковина естествено че ще е грях да бъде оставен "на случайността", вместо да е финансов ресурс за поредните властоимащи.

  • 6
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    До коментар [#4] от "zdm":

    Ти очевидно не си си направил труда да следиш развитето на темата. За такива лаици като теб, ще се опитам да обясня на елементарен език:

    Държавата систематично прави дъмпинг на Swissport, в резултат на което швейцарската компания започва да губи бизнес на софийското летище. След като почвата е вече подготвена за ТИМ, варненските мутри предлагат изпитаната вече оферта - или ни даваш на нас част от твоята компания и получаваш бизнес, или бизнесът ти загива. Предполагам, че не точно това са били използваните думи, но от където и да го погледнеш това си е рекет като по учебник, с любезното съдействие на държавата.

  • 7
    maximxx avatar :-P
    Максим Александров

    До коментар [#6] от "karen_walker":

    Научна фантастика... Дори не звучи правдоподобно :)
    Вие вероятно по сходна логика считате, че държавата е подтиснала целенасочено, например, кварталните магазини, за да освободи място за големи вериги?
    Така че, по собствените Ви думи - 'за такива лаици като теб' - айде обясни ми как някой казва на компания като Суиспорт или Луфтханза (и двете с по няколко млрд. долара оборот) 'или ни даваш бизнес, или не знам си там какво'... Изобщо, тези лафове си ги запазете за фризьорския салон, там може и да блеснете с 'начетеност', тук е малко неподходящо ;)

  • 8
    black_recluse avatar :-|
    black_recluse

    До коментар [#6] от "karen_walker":

    Искаш да ми кажеш, че швейцарска мега-корпорация, като Swissport, толкова много иска да бъде на българския пазар, че е готова да се над*пи на някаква си мизерна българска компания.... Това да не ти Сергей Станишев и Ахмет Доган.... Тука става дума за много пари.. Каквото и да си говорим Химипорт, може да са големи за България, но в световен мащаб са едно нищо... Тезата ти за изнудване по учебник звучи неправдоподобно... Според мен просто Swissport са решили да разпределят част от ресурсите си за да могат да се приспособят в условията на некадърно управление, постоянно променящи се закони от стана на държавата и ограничен пазар... Сливането на компании е неизменна част от съвременната икономика... Очаквам още много компании да направят същото през 2014. Предполагам, че следващата голяма сделка ще бъде с някой от мобилните оператори, защото на България са им много 3, а се очаква още 1... Разбира се щом явно си решил да хейтваш и така ти е готино, никой не може да те спре..., все пак да знаеш - НЕ си прав!

  • 9
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    пък другарят максим разбира от авиационна индустрия, щото понякога пътува със самолет... :)

  • 10
    reckless avatar :-P
    Consumer

    Що се пънете, варненци и бургазлии са му намерили цаката, ползвайки общо международно летище - ататюрк, където никой не е чувал за боклуците от тим.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK