Входът към българската авиация
"Химимпорт" увеличава постоянно присъствието си в авиобизнеса, най-често в партньорства с големи чужди компании


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
През не толкова далечната 2006 г., след като става ясно, че собственик на "България ер" ще стане дружество на "Химимпорт", представители на изпълнителната власт (не много различна от сегашната) изказват предположението, че това ще е последната сделка на групата в авиацията, тъй като вече е станала прекалено силна в сектора. По това време към нея вече са и авиокомпаниите "Хемус ер" и "Виаджо ер".
Седем години по-късно може да се каже, че прогнозата на въпросните лица не се е сбъднала. Разликата е, че вече списъкът с придобивки не се разширява чрез приватизация, а чрез партньорства с чужди компании, желаещи да стъпят или да си подсигурят по-стабилни позиции на българския пазар. А през изминалата седмица беше направена още една стъпка към затварянето на кръга от дейности, свързани с авиацията.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
28 коментара
Единствено възможната икономически стратегия, собственото качество се вижда в БЪЛАРИЯ ЕР!
Суиспорт със сигурност са по-добре от гърците, забравих им името. 2 пъти от 4 полета ми губят багажа ;)
Или играеш с българските мутри, или нямаш място тук. Много големи световни компании, които имаха желание да правят бизнес в България, бяха изгонени през тези 20 и кусур години пост-комунизъм по силата на този неписан закон. Биячите от ТИМ вече са костюмирани "бизнесмени", но силовият им модел на работа очевидно още носи резултати. След Варна и Бургас, разбира се, сега силите са мобилизирани в една посока, а именно бъдещата перла в мутренската корона - летище София.
Швейцарците определено знаят тънкостите на бизнеса, макар че в предвид мащаба и населението на нашата страна определено ще им е малко сложно да си докарат онези печалби, които искат. Все пак партньорството със сигурност ще подобри качеството на услугите в България - Swissport е компания която за 5 поредна година печели първата награда за карго - World Air Cargo Awards 2013. В тази връзка съм убеден, че никои по никакъв начин не би успял да изнудва подобна компания, каквито спекулации се забелязват от Коментар 3. Така да се каже, ако решат Swissport могат да си купят и продадат, която и да е компания в България.....
Добър, лош, авиобизнесът е един от "утвърдените" бизнеси в световен мащаб - в смисъл авиопревозване, летища, обслужване, кетъринг, ремонт. Та в нашата мила малко татковина естествено че ще е грях да бъде оставен "на случайността", вместо да е финансов ресурс за поредните властоимащи.
До коментар [#4] от "zdm":
Ти очевидно не си си направил труда да следиш развитето на темата. За такива лаици като теб, ще се опитам да обясня на елементарен език:
Държавата систематично прави дъмпинг на Swissport, в резултат на което швейцарската компания започва да губи бизнес на софийското летище. След като почвата е вече подготвена за ТИМ, варненските мутри предлагат изпитаната вече оферта - или ни даваш на нас част от твоята компания и получаваш бизнес, или бизнесът ти загива. Предполагам, че не точно това са били използваните думи, но от където и да го погледнеш това си е рекет като по учебник, с любезното съдействие на държавата.
До коментар [#6] от "karen_walker":
Научна фантастика... Дори не звучи правдоподобно :)
Вие вероятно по сходна логика считате, че държавата е подтиснала целенасочено, например, кварталните магазини, за да освободи място за големи вериги?
Така че, по собствените Ви думи - 'за такива лаици като теб' - айде обясни ми как някой казва на компания като Суиспорт или Луфтханза (и двете с по няколко млрд. долара оборот) 'или ни даваш бизнес, или не знам си там какво'... Изобщо, тези лафове си ги запазете за фризьорския салон, там може и да блеснете с 'начетеност', тук е малко неподходящо ;)
До коментар [#6] от "karen_walker":
Искаш да ми кажеш, че швейцарска мега-корпорация, като Swissport, толкова много иска да бъде на българския пазар, че е готова да се над*пи на някаква си мизерна българска компания.... Това да не ти Сергей Станишев и Ахмет Доган.... Тука става дума за много пари.. Каквото и да си говорим Химипорт, може да са големи за България, но в световен мащаб са едно нищо... Тезата ти за изнудване по учебник звучи неправдоподобно... Според мен просто Swissport са решили да разпределят част от ресурсите си за да могат да се приспособят в условията на некадърно управление, постоянно променящи се закони от стана на държавата и ограничен пазар... Сливането на компании е неизменна част от съвременната икономика... Очаквам още много компании да направят същото през 2014. Предполагам, че следващата голяма сделка ще бъде с някой от мобилните оператори, защото на България са им много 3, а се очаква още 1... Разбира се щом явно си решил да хейтваш и така ти е готино, никой не може да те спре..., все пак да знаеш - НЕ си прав!
пък другарят максим разбира от авиационна индустрия, щото понякога пътува със самолет... :)
Що се пънете, варненци и бургазлии са му намерили цаката, ползвайки общо международно летище - ататюрк, където никой не е чувал за боклуците от тим.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.