Догодина ще удвоим персонала в развойния и експертен център
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Догодина ще удвоим персонала в развойния и експертен център

Догодина ще удвоим персонала в развойния и експертен център

Мирослав Младенов, генерален директор на Comverse България пред "Капитал Daily""

Юлиян Арнаудов
8080 прочитания

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Визитка:

Мирослав Младенов е генерален директор на американската компания за телеком софтуер Comverse в България. Компанията откри уникален експертен и развоен център, който разработва бизнес системи и платформи за услуги с добавена стойност, както и извършва консултиране, внедряване, управление и поддръжка на решенията й в региона на Европа, Близкия изток и Африка (EMEA). Той има 15-годишен опит в сферата на информационните технологии и комуникациите. Преди да оглави Comverse в България, Младенов е бил директор "Технологии" в "Информационно обслужване". В продължение на 11 години той заема различни управленски позиции в един от водещите телеком оператори на българския пазар - "Мобилтел". Той е магистър по електроника от Техническия университет в София и магистър по бизнес администрация от Американския университет в България.

Какво точно представлява новият развоен център на Comverse в България?

- Ние не го наричаме само развоен център, а развоен и експертен център. Това е начинът, по който сме превели терминa Center of excellence. Понятието го използваме в рамките на Comverse, за да обозначим място, в което са концентрирани не само развойни екипи, но и експерти в различните технологии и продукти, както и обслужване на клиенти в региона. Новият център в София фокусира усилията си в три основни насоки. Първата е развойната. По нея експертите работят най-вече по основния продукт на Comverse като билинг системите (BSS) и платформи за управление на клиенти и всички околни приложения в областта на BSS и услуги с добавена стойност (VAS) . Друг обект е софтуерът за услуги с добавена стойност – това са центрове за SMS или MMS, гласова поща и др. Общо взето, българските развойни екипи са концентрирани в областта на BSS. Втората дейност е организацията, която внедрява продуктите и решенията на Comverse на място при клиентите. Третата част са управляваните услуги. Тук се включва поддръжка и опериране на системите и платформите, които вече сме инсталирали.

В българското звено работят и се търсят отлични ИТ специалисти, които имат познания и компетенции в C++, Java, операционна система Unix и бази данни на Oracle например.

Comverse има в над 450 мобилни оператора инсталирани различни решения. Като доста от големите телекоми са клиенти на компанията. В България и трите мобилни оператора имат инсталирани различни решения или компоненти на Comverse.

Как и защо Comverse избра България, за да открие подобен център, който всъщност е първият извън ключовите за фирмата пазари като САЩ и Израел?

- Центърът в точно такъв вид (Center of excellence) засега е единствен за компанията. В САЩ и Израел са съсредоточени основните ресурси на Comverse за развойна и оперативна дейност още от основаването й. Но такъв център, изграден с идеята да се развива основна и техническа експертиза, е в момента единствен за компанията.

Идеята за подобна инсталация е част от стратегията на Comverse за връщане на критични знания и експертиза вътре във фирмата. Защото през годините доста продукти и модули са внедрявани и разработвани заедно с външни ресурси.

България е избрана след внимателен анализ, като тя е оценена като най-добрият вариант по няколко причини. Първо, това е много добрата локация на страната – тя е разположена близо да нашите основни клиенти в региона Европа, Близък изток и Африка (т.нар. EMEA), които и са обект на обслужване от новия развоен и експертен център. Освен това България е част от Европейския съюз, което улеснява пътуването и е от голямо значение за нашите консултанти и комуникацията ни с компаниите, с които работим. Защото при внедряване на продуктите се изисква те да са на терен. И не на последно място това е потенциалът на българските експерти. Като цяло българите са амбициозни, интелигентни и креативно мислещи. Особено в IT областта са доста напред като експертиза и компетенции. Дълги години в България се развиват или навлизат компании, които инвестират в ИТ, и затова има много специалисти от този сектор.

Английският език тук е масовост особено сред IT кадрите, като това за нас е задължително. Освен това тук все още има хора, които знаят и руски език, защото има интересни проекти в региона. Така че тук се намират качествени хора с добър потенциал. Отделно обстановката по отношение на инвестиционната среда е сравнително добра. Разходите са ефективни също така.

Какъв е размерът на инвестицията, която компанията вложи в българското звено на Comverse?

 

"Щеше да е много по-добре, ако в България се създават много повече IT специалисти."

- Не оценявам инвестицията в това да наемем едни офис площи и да ги оборудваме. В развойния и експертния център инвестицията основно я оценявам в това, че отваряме много нови работни места, при това за квалифицирани кадри. Мисля, че за по-малко от година (седем месеца) да отвориш над 100 работни места, и то в индустрия с добавена стойност, каквато е IT – това е истинската инвестиция за мен. При нас 99% от хората са IT специалисти, като изключим няколкото души администрация. Плановете ни да развием този брой, който ще бъде към 120 души до края на годината и ще се увеличи докъм 200 през следващата, показват какво правим и какво ще продължим да правим за бъдеще. Разбира се, Comverse инвестира известна сума в един прекрасно оборудван офис, за да направим работата на нашите служители удоволствие. Като с разширяването на персонала и на звеното имаме планове и постепенно да увеличим и офис площта. В момента тук може да съберем около 190 души. Но не е това всъщност инвестицията, която бих сложил на преден план, а по-скоро бих заложил на експертите, които сме наели.

Споменахте, че имате намерение да удвоите персонала в рамките на следващата година, а имате ли планове за разширение след този срок?

- Лично смятам, че това ще се случи. Просто в момента действаме според този план, който е с този времеви срок. Важното е ние да се докажем, че генерираме качествен продукт, че сме добри и центърът ще расте още.

При представянето на центъра от централното ръководство на Comverse обявиха, че компанията работи активно с българските университети за сътрудничество и за подготовка на IT кадри. В каква фаза се намира то и как оценявате пазара на кадри в България?

- Сътрудничеството с университетите е наша цел още от самото начало. Буквално в първите седмици от стартирането на Comverse в България ние отидохме и направихме първи срещи с някои от висшите учебни заведения. Основните университети, които генерират IT кадри са Техническия университет, СУ "Св. Климент Охридски" офийския университет (Факултет математика и информатика), други технически университети. Макар че ние наблюдаваме, че има IT специалисти, които не са завършили подобни учебни заведения и въпреки това разполагат с необходимите умения. Това в общи линии са ВУЗ-овете в които са концентрирани нашите усилия. Идеите са ни свързани първо с развиването на стажове в компанията. Друга идея е да организираме проекти за студенти от даден факултет. Концепцията е да се направи общ проект, в който те да участват, като работят с наши експерти и допринасят по определени компоненти. Става дума за дългосрочни разработки, а не задачи с крайни срокове от няколко седмици.

Като накрая оценяваме работата на тези студенти и има възможност след това да ги наемем. Освен това Comverse участва на всяко събитие, свързано с предлагане и търсене на IT специалисти.

Мислили сме и върху идеи да направим т.нар. открити уроци" в училища и гимназии – в някаква степен да популяризираме математиката и информатиката сред учениците.

Има ли вече резултати от тези инициативи, или още е рано?

- Не, още е рано. Първо искаме нашите експерти, които наемаме или вече сме наели, да навлязат в работата и да станат достатъчно продуктивни. Това се налага, за да може да съдействат повече на младите специалисти при един общ проект например. Същото важи и за стажантите, защото, ако вземем такива и те нямат от кого да се учат – тогава няма смисъл изобщо от подобни инициативи. Мисля, че към началото на идната година ще започнем нещо по-сериозно и на практика.

Как оценявате самия пазар на труда?

Пазарът за IT специалисти е труден – има много конкуренция, много добри IT работодатели. Но като намираме правилните пътища за подбор на добри кандидати не срещаме за момента пречки в наемането на хора. Това ни позволява за момента да растем със скоростта, с която искаме. Но като цяло щеше да е много по-добре, ако в България се генерират много повече IT специалисти.

Качеството на специалистите, които излизат от университетите, отговаря ли на изискванията на бизнеса?

- Голяма част от студентите в български университети излизат със стабилна подготовка, но е необходимо след това тясно да се специализират в конкретни области, според изискванията на бизнеса. Разбира се, винаги има по-добре и по-слабо подготвени специалисти, но това зависи и от тяхното лично желание да развиват своите умения. Вярвам, че винаги има място за подобрение и в образованието, и в обучението, което компаниите осигуряват на своите служители.

Визитка:

Мирослав Младенов е генерален директор на американската компания за телеком софтуер Comverse в България. Компанията откри уникален експертен и развоен център, който разработва бизнес системи и платформи за услуги с добавена стойност, както и извършва консултиране, внедряване, управление и поддръжка на решенията й в региона на Европа, Близкия изток и Африка (EMEA). Той има 15-годишен опит в сферата на информационните технологии и комуникациите. Преди да оглави Comverse в България, Младенов е бил директор "Технологии" в "Информационно обслужване". В продължение на 11 години той заема различни управленски позиции в един от водещите телеком оператори на българския пазар - "Мобилтел". Той е магистър по електроника от Техническия университет в София и магистър по бизнес администрация от Американския университет в България.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

19 коментара
  • 1
    misho73 avatar :-|
    misho73

    "Но като цяло щеше да е много по-добре, ако в България се генерират много повече IT специалисти."

    ... а не железничари, цигани-ддс-ари, психолози и юристи от факултета в Монтана. Мениджмънт в туризма и Управление на слелскостопанските кооперации също не са сред търсените. Да не говорим за комуно-клептомани в пристана на държавната и общинска администрации.

    Мат'рял, требе повече матр'ял! Даже мантрата "100 милиона инвестиции" очевидно издиша, осен ако не говорим за поредния мол, не че нещо лошо и в моловете.

  • 2
    zogorsone avatar :-P
    zogorsone

    Да зачислим на всяко новородено компютър!

  • 3
    gost22 avatar :-|
    gost22

    [quote#2:"zogorsone"]Да зачислим на всяко новородено компютър![/quote]
    Ако помислиш, ще видиш, че горе-долу си прав. Колкото повече деца минат през "цедката" навреме, толкова повече способни ще се "уловят" и ще им се помогне да се развият.

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#1] от "misho73":

    Целият проблем с едно изречение: "Техниката е сложна, а персоналът - прост!"

  • 5
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#2] от "zogorsone":


    [quote#2:"zogorsone"]Да зачислим на всяко новородено компютър![/quote]

    Когато роботите поемат на практика цялото производство, а този момент е на прага ни и в някои отрасли е факт, когато в селското стопанство хората станат рядкост (в САЩ директно в сектора са заети под 3%), какво според теб ще правят хората? Който не работи с компютри, ще трябва да прави масажи, да разхожда баби и кучета, да носи бирата и подобни, но не е ясно дали ще е щастлив от това. Ако на детето дадем компютър, поне ще знае че е опитало. Гледай и мисли: http://www.youtube.com/watch?v=gt1k3BLN7pw
    Остър камък, бронзова секира, лопата, парен двигател, електромотор ... компютър. Компютърът е последния инструмент, финалният. И тези които не умеят да го кара да работи са обречени на същата участ, каквато е сполетяла неандерталците. Дали всички ще станем програмисти? Да, определено. В една или друга степен, в един или друг смисъл. Може би с изключение на преждепосочените масажисти и сервитьори. Гугъл тестват автономна кола, без шофьор ...

  • 6
    mrtosh avatar :-|
    mrtosh

    Хаха - защо е избрал България ??? Пак ни карат да се чустваме избрани, а реално не могат да си намерят 1 програмист който да става щото такива няколко стотин. Платената статия си личи отвсякъде, да не ви е ПР Моника?

  • 7
    nicks avatar :-|
    nicks

    До коментар [#6] от "mrtosh":

    Избраха България, защото имаме качество и сме евтини.

  • 8
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#6] от "mrtosh":

    [quote#6:"mrtosh"]Пак ни карат да се чустваме избрани[/quote]

    Е ти явно не си от избраните :-) ЧуВствай се както искаш :-)

    [quote#6:"mrtosh"]не могат да си намерят 1 програмист който да става[/quote]

    Намерили са си 120, досега. Някак си.

    [quote#6:"mrtosh"]Платената статия си личи отвсякъде, да не ви е ПР Моника?[/quote]

    И каква е ползата, за да плащат? А и обърна ли внимание че рубриката е // БИЗНЕС / КОМПАНИИ ? Какво предлагаш да публикува Капитал тук? Новини за новия концерт на Азис, рецепти за вкусни коледни прасенца или семейните драми на поредната плеймейт-ка? Какво би искал да прочетеш тук? Сподели, Капитал вероятно ще разгледат мнението ти. Някак си е дребнотемие да се пише за новата кола и любовница на кварталния магазинер, както и за растящите дългове на БДЖ и НЕК. Рубриката е между интересните във вестника, не знам, срещу какво негодуваш?

  • 9
    misho73 avatar :-|
    misho73

    [quote#8:"misho73"]растящите дългове на БДЖ и НЕК[/quote]

    Хм, точно това не е дребнотемие, но е малко безинтересно. Спокойно можем да минем с композитен индикатор на българския популизъм, управленска немощ и крадливост на текущото (което и да е то) правителство. Може да се формира като сума от дълговете на всички държавни предприятия, отнесени към БВП. Нещо като индекс на идиотизма.
    *** Последното го предлагам официално на Капитал ! ***
    Друг е въпроса че изчисляването му би представлявало сериозно предизвикателство, заради системните мющерии в отчетите на посочените дружества. Това са мръсни ризи и са държавна тайна :-)

  • 10
    zo avatar :-|
    zo

    До коментар [#1] от "misho73":

    Имаш силно ограничен кръгозор, преди 40-50 години щеше да разправяш, че всики трябва да ставаме стругари и всички други компетенции и знания са излишни.

    Казвам ти го като човек, работещ в ИТ фирма.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK