Пътят на изобретението
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пътят на изобретението

Компанията има 12 действащи патента в областта на стъпалните регулатори, които се използват в трансформаторите

Пътят на изобретението

Корейският собственик разчита на българския екип за иновациите в "Хюндай хеви индъстрис"

13818 прочитания

Компанията има 12 действащи патента в областта на стъпалните регулатори, които се използват в трансформаторите

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Създаването на ново устройство отнема най-малко една година, но обикновено са нужни две-три.

България е на последно място по иновации в Европа, а инвестициите в научноизследователска и развойна дейност са едва 0.64% от брутния вътрешен продукт. Голяма част от патентите в страната се регистрират от чуждестранни фирми, стана ясно от наскоро обявено проучване. На фона на тази мрачна картина добрите примери изпъкват още повече. Такъв е случаят с "Хюндай хеви индъстрис ко. България", собственост на корейската Hyundai Heavy Industries, която беше определена за иновативна фирма на 2013 г. от българското Патентно ведомство. Само през миналата година фирмата е подала заявки за 7 изобретения, които в момента са в експертиза. Още по-добрата новина е, че изобретенията се правят тук и от български специалисти, а продуктите на компанията се продават на пет континента.

Как се прави иновация

Големият пробив в разработването на иновативни продукти започва, след като през 1997 г. Hyundai Heavy Industries купува бившия държавен завод "Елпром трафо" в София, чиито основни производства са трансформатори и стъпални регулатори (устройство за регулиране на напрежението, което се монтира в трансформаторите). Новият собственик въвежда сериозна програма за развитие на стъпалните регулатори. "Преди се произвеждаха т.нар. маслени стъпални регулатори, а сега разработваме такива, които са базирани на вакуумни превключватели, което е новост", обясни директорът "Стъпални регулатори" Николай Стоев.

Пътят към откритието започва най-често от търговската дирекция. "Ако получим запитване от клиенти за определен тип устройство, което не произвеждаме, правим маркетингово проучване и залагаме разработката му в развойната си програма", разказа той. В началото бъдещото изобретение е само идея, която невинаги се ражда веднага. След като се оформи, се прави 3D модел с помощта на закупен от корейския собственик специализиран софтуер. Според Стоев това е доста скъпа придобивка, но спестява много време и разходи при разработката на нови продукти. След това програмата "задвижва" новото устройство и прави виртуална електрическа и механическа проверка. Едва тогава идва ред на физическия модел, който се изпитва в лаборатория. Голяма част от тези изпитания се правят в лабораторията на "Хюндай хеви индъстрис", но за някои се налага да се извършват в чужбина. В крайна сметка, за да се стигне до изобретението, минава най-малко една година, и то ако става дума за нов вариант на нещо съществуващо. За по-сложните и изцяло нови устройства са необходими поне две-три години.

Рецептата: Хора и инвестиции

Независимо от това, че собственикът е корейски, новите продукти се разработват изцяло от българския екип. Изобретенията се случват в производството на стъпални регулатори, където работят една трета от общо заетите около 600 души в "Хюндай хеви индъстрис", включително 100 инженери. Към стъпалните регулатори има конструктивен отдел от 22-23 души, в който е създадено специално развойно звено. Подобни продукти не се правят от много фирми в света, но пазарът се развива трудно, защото лидерът в сектора - германската Maschinenfabrik Reinhausen, е много мощна и агресивна компания и трудно допуска конкуренция. "Общо взето, се опитваме да гоним най-доброто в света, не се задоволяваме просто да направим нещо", каза Стоев.

Производството изисква доста специфични знания и за да се изгради окончателно един конструктор, са необходими около 10 години. Освен това инженерите трябва да са силно мотивирани, защото се съсредоточават в един тесен участък от науката. "Всъщност знанията за стъпалните регулатори на друго място трудно могат да се използват", обясни Стоев.

Другото важно условие за създаването на иновативни продукти са инвестициите. Средно корейската компания инвестира около 1 млн. лв. годишно в софийския си завод. Средствата се използват основно за обновяване на сгради, които са още от времето на бившето държавно предприятие, за подмяна на машините, за покупка на софтуер и оборудване за лабораториите.

Защита с патент

Освен лидера Maschinenfabrik Reinhausen сред големите в производството на стъпални регулатори е и ABB, както и една сравнително нова, но бързо растяща китайска компания, която по думите на Стоев копира продуктите на германския гигант. Тъй като кражбата на интелектуална собственост най-вече от фирми на развиващите се пазари стана сериозен проблем през последните години, "Хюндай хеви индъстрис" патентова всичко, което прави. "От една страна, така защитаваме себе си, от друга - другите компании знаят, че това е наш оригинален патент", обясни Стоев.

В момента компанията има 12 действащи патента и един полезен модел. Подадени са заявки за още 29 изобретения и една за регистрация на полезен модел. "За съжаление в България този процес е много бавен, доколкото знам, заради намаления състав на хората в Патентното ведомство", каза Стоев. По думите му най-късият период, който компанията е имала за патентоване, е две години и половина. Обикновено обаче процедурата отнема над три. Фирмата патентова откритията си само в България, тъй като защитата в чужбина е доста скъпа.

Създаването на ново устройство отнема най-малко една година, но обикновено са нужни две-три.

България е на последно място по иновации в Европа, а инвестициите в научноизследователска и развойна дейност са едва 0.64% от брутния вътрешен продукт. Голяма част от патентите в страната се регистрират от чуждестранни фирми, стана ясно от наскоро обявено проучване. На фона на тази мрачна картина добрите примери изпъкват още повече. Такъв е случаят с "Хюндай хеви индъстрис ко. България", собственост на корейската Hyundai Heavy Industries, която беше определена за иновативна фирма на 2013 г. от българското Патентно ведомство. Само през миналата година фирмата е подала заявки за 7 изобретения, които в момента са в експертиза. Още по-добрата новина е, че изобретенията се правят тук и от български специалисти, а продуктите на компанията се продават на пет континента.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    "След като се оформи, се прави 3D модел с помощта на закупен от корейския собственик специализиран софтуер. Според Стоев това е доста скъпа придобивка, но спестява много време и разходи при разработката на нови продукти. След това програмата "задвижва" новото устройство и прави виртуална електрическа и механическа проверка. Едва тогава идва ред на физическия модел..."

    >>> Малееее, ей това се вика да дърпаш дявола за опашката. Утре ще го прочете Янаки Стоилов, Корнелия Нинова, Спас Панчев или Румен Гечев, и веднага ще вкарат в деловодството един законопроект за забрана на такива видове софтуер, които "поставят чертожника и инструменталчика в неравностойно положение, и изкривяват пазара"

  • 2
    bombov_saruiar avatar :-|
    bombov_saruyar

    Когато са мотивирани и поставени в конкурентна среда, БГ инженерите се представят отлично.

  • 3
    kamatnaisura avatar :-|
    suroIkamatno

    До коментар [#1] от "cinik": Не ви разбрахме тезата малко е объркана и не стана ясно какво казвате, явно нищо? Що се отнася до законите, които защитават интелектуалната собстевност, те са си ок и Янаки Стоилов не е човека, който ще ги променя. Той е специалист по теория на правото, а не по патентно право. Иначе да брилянтен юрист е и не мисля, че въобще трябва да се коментират неговите качества, защото ако имаше повече като него в парламента, нещата нямаше да изглеждат така, както са в настоящето. За съжеление не може обратното да се потвърди, защото дори хора като Герджиков, който също беше народен представител и между другото е създателят на съвременния Търговски закон в БГ, реши да пише детски книжки, крайно разочарован от скодоумието на големите разбирачи(виждам, че и Вие сте от тях). Бъдете си циничен, но не коментирайте качества или действия на топ юристите в България, защото не е уместно някак. Просто се съмнявам, че нивото е едно и също.

  • 4
    vox.populi avatar :-P
    FlyingDutch

    OK. Този път ми хареса. Не е нещо велико, но е добро :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.