Българите разчитат все повече на социалните мрежи при избор на покупка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Българите разчитат все повече на социалните мрежи при избор на покупка

Българите разчитат все повече на социалните мрежи при избор на покупка

Потребителите са още леко скептични към електронните разплащания

Юлиян Арнаудов
10861 прочитания

4.5 часа на ден прекарват българските потребители в мрежата.

Българските потребители прекарват по четири часа и половина в интернет на ден и същевременно се влияят от мненията и препоръките в социалните мрежи при избор на покупка. Това показват резултатите от годишното проучване Digitribe Report, изготвeно от Digitribe, подразделението за социален маркетинг на Publicis Marc Group, и изследователската агенция Pragmatica.

Според проучването, което следи динамиката на онлайн поведението и навиците на активните българи в интернет, близо 28% от потребителите прекарват в глобалната мрежа над 5 часа на ден, а средната дневна продължителност на престой в мрежата е 4 часа и 30 минути. Това е с 15 минути повече спрямо предходната 2012 г.

Социални онлайн

В страната 87% от интернет потребителите използват социални медии, от тях 78.8% са готови да се доверят на препоръка за даден продукт или услуга, направена през Facebook. Малко над половината пък са я закупили, след като са я видели в социалната мрежа на Марк Зукърбърг.

"Що се касае до социалните медии, Facebook остава безапелационен лидер в България и през 2013 г., без шанс да загуби лидерската си позиция скоро, защото на практика няма интернет потребител, който да не е чувал за нея", коментира Христо Ласков, стратегически директор на Digitribe. След това по популярност се нарежда Google+ на едноименната интернет търсачка, а на трето място е професионалната мрежа LinkedIn, която отчита и най-голям ръст през последната година, показват данните на изследването.

"Приятната изненада за нас тази година беше наваксването на LinkedIn, която е с най-голям ръст в потреблението и известността спрямо 2012 г. Тази медия  успява да пробие в топ 3 на социалните медии, които потребителите използват всяка седмица, измествайки Twitter", коментира Христо Ласков. Той допълни, че високият процент на Google+ се дължи най-вече на факта, че потребителите бъркат множеството услуги на Google като YouTube, самия Google, Gmail и др. с Google+, за която може реално да нямат акаунт.

Близо 70% от интернет потребителите смятат, че коментарите на компаниите в социалните мрежи помагат да се създаде по-добро доверие към дадена марка или фирма. То се изгражда и чрез рекламите на самите сайтове на дружествата. Близо 80% от потребителите твърдят, че се доверяват на реклама, публикувана на официалната страница на компанията. Българите търсят повече информация онлайн и все още са леко скептични към електронните разплащания. Близо 95% са съгласни в някаква степен, че преди да направят покупка, търсят информация за продукта в глобалната мрежа. От друга страна, повече от две трети се страхуват в някаква степен от измами при разплащане през интернет.

По-дълго и по-мобилно

Освен по-дълго българските интернет потребители влизат в глобалната мрежа и на все по-разнообразни места и в движение, показват данните от проучването. Лаптопът измества стационарния десктоп компютър като основно устройство за достъп до глобалната мрежа, като е използван от 74.5% от анкетираните. Същевременно мобилните технологии навлизат с висока скорост, като 73.5% е ръстът в употребата на смартфони в България като средство за достъп до интернет за 2013 г. спрямо предходната година. Те заемат трета позиция като най-предпочитано средствно за достъп до интернет, а таблетите са след тях, като удвояват своя дял през 2013 г. спрямо предходната година. Близо 69% от българите използват повече от едно устройство за достъп до глобалната мрежа.

Oнлайн поведението и навиците на активните българи в интернет

източник: проучване на Digitribe, данните са в %
Източник: Shutterstock
4.5 часа на ден прекарват българските потребители в мрежата.

Българските потребители прекарват по четири часа и половина в интернет на ден и същевременно се влияят от мненията и препоръките в социалните мрежи при избор на покупка. Това показват резултатите от годишното проучване Digitribe Report, изготвeно от Digitribe, подразделението за социален маркетинг на Publicis Marc Group, и изследователската агенция Pragmatica.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    GreenEyes avatar :-|
    GreenEyes

    "Българите разчитат все повече на социалните мрежи при избор на покупка"

    Крайно време беше. Иначе ние все сме на опашката. Българска подозрителност, консервативност и страх да не те преметнат.

  • 2
    villiger avatar :-|

    Разбира се. Социалните мрежи ти дават опция да се информираш по обстойно, преди да направиш избор на покупка. Може и да има подвеждащи реклами за дадена стока, но всеки сам си преценява кога да се довери на видяното в мрежата, и кога не...

  • 3
    hrisi avatar :-P
    Хриси

    Като знам колко платени тролове и фалшиви акаунти има в социалните мрежи, хич не им вярвам за препоръки на каквото и да е.
    Последно видях спонсориран постинг на ония измамници с чиповете, с които се пести ток. Че имаше и положителни отзиви отдолу.
    Вярвам само ако нещо ми е лично препоръчано от приятел или роднина.

  • 4
    koliokazandjqta avatar :-|
    Волният Ибрик

    Точно пък на Сурат тефтера ще повярвам за нещо...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK