"Дядо Либен" остана без купувач при първия опит за продажба

Пощенска банка обяви нов търг за мандрата в Копривщица, включена е и търговската марка

Предприятието е със сравнително нови машини, които се пазят в него и също влизат в цената
Предприятието е със сравнително нови машини, които се пазят в него и също влизат в цената    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Предприятието е със сравнително нови машини, които се пазят в него и също влизат в цената
Предприятието е със сравнително нови машини, които се пазят в него и също влизат в цената    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Пощенска банка отново се опитва да продаде мандрата "Дядо Либен" срещу 5.08 млн. лв. без ДДС, като този път в активите влиза и търговската марка Frezco, става ясно от обявление, публикувано в "Капитал Daily". В края на октомври банката обяви на търг предприятието, но в цената влизаха само производствените мощности, сградите и теренът на мандрата. От сегашната обява става ясно, че цената на терена си остава същата, на сградите и движимите активи е леко намалена, а към общата стойност е добавена и марката Frezco, под която се продаваха продуктите на "Дядо Либен". Разликата обаче е в начисляването на ДДС, което в крайна сметка увеличава крайната цена.

За привличане на интереса

От Пощенска банка не пожелаха да коментират новия опит за продажба. Най-вероятно той означава, че на предишния търг не се е явил кандидат. Тогава имаше информация, че интерес към активите имат "Фикосота синтез" и "Белла България", но и от двете компании отрекоха. През октомври от бранша коментираха, че исканите над 5 млн. лв. за предприятието в Копривщица са много. В обявата се посочва, че над марката Frezco има наложена забрана за разпореждане, която ще бъде вдигната преди сключване на сделка.

Сега новите оферти може да се подават в банката до 27 декември, а кандидатите трябва да внесат и 10% от минималната цена като депозит. Ако бъде избран купувач, договорът с него трябва да се сключи до 20 февруари, става ясно от обявата. В момента едноличен собственик на дружеството "Дядо Либен" е Михаил Тачев. Пред "Капитал Daily" Тачев каза, че засега се въздържа от коментар по продажбата.

Управленски промени

Михаил Тачев и синът му Наско започват бизнеса си с дистрибуция на продукти на "Млечен път" – Нова Загора, през 1994 г. Десет години по-късно те купуват мандра "Дядо Либен" и решават да произвеждат под собствена търговска марка. В края на 2009 г. разработват търговската марка Frezco. Животът на марката продължава до пролетта на тази година, когато тя просто изчезва от пазара.  Причините за срива според представители на сектора са две - големи дългове към банката и управленски грешки. До началото на лятото съдружници в мандрата са Михаил Тачев и Димитър Григоров. Няколко месеца по-рано, в началото на април, е направена рокада в мениджмънта на дружеството и за управител на компанията е назначен бившият директор на държавната "Ел Би Булгарикум" Христо Юнгарев. Той е предложен от по-големия собственик - Григоров.

Според представители на сектора, макар и в миналото дружеството да е било затруднено от големите заеми, след рокадата проблемите в мандрата се задълбочават - сменя се моделът на работа с доставчиците, натрупват се дългове към тях, те спират да работят с "Дядо Либен", а като няма мляко, няма и продукция. Оттам и изплащането на банковите заеми става невъзможно. От началото на юни, седмици след спирането на производството, Григоров е излязъл като съдружник и Тачев остава едноличен собственик. Преди това неговият дял е бил 49%, а Григоров е държал контролния пакет. Пощенска банка се е съгласила на промяната. Оттогава започват преговори с финансовата институция, които явно не са довели до успех.

В момента дяловото участие на Тачев е заложено в Пощенска банка заради дълг от 2 млн. евро, а по договор за солидарен длъжник самото дружество има залог в банката. По последни данни от ТР цената на това задължение е 7.72 млн. лева.

Какво се продава (в лв.)
АктивНово предложениеСтаро предложение
Сгради3 420 8113 695 811
Движими вещи, вкл. оборудване за производство1 071 9741 171 974
Търговска марка375 000-
Терен213 653213 653
Общо без ДДС5 081 4385 081 438
ДДС*307 471252 471
Общо с ДДС5 388 9095 333 909
Източник: Пощенска банка

*При първата продажба се начислява върху движими вещи и част от терена, а при втората ДДС е върху вещи, терен и търговска марка.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


14 коментара
  • 1
    ypa avatar :-|
    ypa

    И какво се оказва? Големият собственик посочва управител. Той е бивш шеф на държавно предприятие и единственото, което може да направи, е да скапе бизнеса. След това големият собственик се оттегля от предприятието и оставя работещият партньор да се оправя с дълговете. Той не успява. И това е логично, защото прави качествен и скъп продукт, за който потребителите са кът.

    Банката прибира активите и започва да смъква цената надолу, докато на някой му се услади.

    Е как човек да не се запита: кой е този велик герой Димитър Григоров и ще провери ли банката дали случайно той няма да е свързан по някакъв начин с евентуалния бъдещ собственик на предприятието?

    От тази история може да засмърди на много гадно.

  • 2
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#1] от "ypa":


    [quote#1:"ypa"]кой е този велик герой Димитър Григоров и ще провери ли банката дали случайно[/quote]

    1. Банката е проверила.
    2. Целта на банката е да си вземе парите от залога, а не да умува на тема кой е бивш, кой настоящ и кой бъдещ.

  • 3
    misho73 avatar :-|
    misho73

    Българския млечен бизнес се конкурира (с променлив успех) с млечни продукти, субсидирани в пъти по-повече и резултатите са това, което виждаме. От друга страна, от личен опит мога да споделя че думата "мениджмънт" в БГ се схваща най-вече като някакво модерно чорбаджийство, при което простия човек доказва че може да носи костюм, да пие уиски и да се разведе с ученическата си любов заради 2-3 кила силикон и неизвестен брой полово предавани болести. Не казвам че е такъв случая, но поставям следните въпроси за самооценка:
    1. Има ли вашето предприятие ERP?
    2. Има ли вашето предприятие CRM?
    3. Колко и какви индикатори следите?
    4. Можете ли в рамките на една минута да кажете колко е ливъриджа на вашето предприятие? А добавената стойност на човек на месец?
    5. Имате ли регистрирана търговска марка? Бранд политика?
    6. Ясен ли е профила на купувача на вашия продукт(и)?
    7. Имате ли финансов отдел или поне финансов мениджър? Да не се бърка със счетоводител, защото разликата е като между бояджия и художник.
    8. Има ли вашето предприятие поне една иновация?
    9. Има ли вашето предприятие поне един човек, зает с R&D, който по съвместителство да не разнася коледни картички или да помага при разтоварването на поредния ТИР?
    10. Бил ли сте в миналото или понастоящем член на БКП и/или ДС? Имате ли футболен отбор? Слушате ли чалга?
    --- Не давам отговори, би трябвало да са очевидни. И това е надстройката, за автоматизация, съплай чейн и др. "ежедневни" неща няма да питам. Само загатвам че ако сега отваряте Уикипедия за "подсещане" кое какво беше, е твърде късно :-) Дали не звънят от банката?

  • 4
    roum avatar :-|
    roum

    До коментар [#3] от "misho73":

    Като оставим настрана простотията и келешлъка, който реалистично тъжно-закачливо сте описал, без да зная подробности за размера на кредитите и мениджмънта, мисля, че това е една много тъжна вест и чак сега разбрах защо от магазините от доста месеци изчезнаха сред най-добрите,според субективната ми оценка, българско сирене и кашкавал - Дядо Либен и Фреско.
    Много, много жалко! Произвеждаха перфектен продукт!
    При подобни случаи и немалък размер на кредита, все ми се струва, че ако е имало подходяща и своевременна активност на банката заедно с разбиране от собствениците, е можело да се спаси и производството и бранда. Още веднъж - жалко за добрия продукт. Ако имах финансова възможност, почти сигурно щях да участвам в търга

  • 5
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#4] от "roum":


    [quote#4:"roum"]Много, много жалко! Произвеждаха перфектен продукт! [/quote]

    Ако беше перфектен, нямаше да четем това :-) Перфектния продукт е добър и за двете страни и едната е производителя :-) Пък банките нямат интерес от разкулачване в стил "масова приватизация" :-) Ще го продадат (видимо опитват), и ако му е писано на този точно продукт, ще го бъде. От друга страна, колкото и да бяхме навикнали, някак си бялото сирене и това дето му викаме кашкавал няма как да запълни вече кошницата. Хората се отвориха на разни по-завъртяни сиренца, има промяна във потребителските вкусове ... Върлите фенове на бялото саламурено са повече пенсионери, пък те нямат потребителска мощ ... Отделно какви ментета пълзят по пазара, страх да го хване човек от тези палми с тебешир! Въпроса е много сложен, но накратко - за да върви този бизнес трябва да се търсят пазари извън БГ. Сещам се за Турция, Гърция и Румъния, които познават тези сирена и при тях са по-скъпи. Но стигаме до субсидиите в западна Европа от една страна, както и от кадърността на нашего брата бизнесмен. Слжонотия :-) Дано се съживи.

  • 6
    zumz avatar :-|
    zumz

    Като се направят два безуспешни опита за продажба на нереално висока цена ще им се наложи да смъкнат гарда и да пият една студена вода.

  • 7
    alehandro77 avatar :-|
    alehandro77

    Разликата обаче е в начисляването на ДДС, което в крайна сметка увеличава крайната цена
    Този цитат цепи мрака - Да ДДС-то увеличава крайната цена, но след като ЮЛ закупи актива, какво става с това ДДС???????? Едва ФЛ ще го купи:)))

  • 8
    hristoy avatar :-|
    Hristo Yankov

    Да не забравяме , че Пощенска банка е банката която най-бързо и най некоректно вдигна лихвите при настъпване на кризата. Личен пример: 500 000 лв. кредит от 9.5 на 13.5 %. При опит за комуникация - само затворени врати.

  • 9
    peaspiring avatar :-|
    peaspiring

    До коментар [#3] от "misho73":

    Това са си въпроси като за дю дилиджънс. Ще ги копирам :-)

  • 10
    patchev avatar :-|
    HXP

    До коментар [#3] от "misho73":

    Това беше добро!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Данни отложено гледане

Данни отложено гледане