Шпионирането на САЩ коства на Boeing 4.5 млрд. долара
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Шпионирането на САЩ коства на Boeing 4.5 млрд. долара

Ниските разходи за експлоатация дават предимство на Gripen пред конкуренцията

Шпионирането на САЩ коства на Boeing 4.5 млрд. долара

Бразилия избра шведските изтребители Gripen пред F/A-18 Super Hornet

8262 прочитания

Ниските разходи за експлоатация дават предимство на Gripen пред конкуренцията

© Reuters


Бразилия избра шведската Saab за доставчик на нови изтребители на стойност 4.5 млрд. долара, след като изтичането на информация за шпионската дейност на САЩ спрямо бразилските власти провали шансовете на Boeing в конкурса. Поръчката, чието завършване се проточи в мандатите на трима бразилски президенти, е за 36 изтребителя Gripen NG, които трябва да бъдат доставени до 2020 г. Освен цената на самите машини споразумението се очаква да донесе още милиарди в допълнителни договори за поддръжка и доставка на части.

Изненадващо решение

Това е най-голямата външна поръчка за шведската компания и ще даде сериозен тласък на програмата Gripen. Освен щатската Boeing в конкурса участва и френската Dassault Aviation. След повече от десетилетие на започващи и спиращи преговори решението дойде като изненада за всички участници. Дори ръководителят на военновъздушните сили е заявил, че е разбрал само ден преди официалното съобщение при среща с президента Дилма Русеф, отбелязва Reuters.

Пред агенцията представители на бразилските власти са заявили, че договорът е отишъл при Saab, защото са предложили най-достъпната оферта, както и най-добрите условия за технологичен трансфер. "При избора си взехме предвид представянето на самолетите, ефективния трансфер на технологии и цената – не само на придобиване, но и на експлоатация", казва министърът на отбраната Селсо Аморим.

Съвсем доскоро за фаворит в конкурса се считаше F/A-18 Super Hornet на Boeing. Но изтичането на информацията за шпионската дейност на Агенцията за национална сигурност (NSA) в Бразилия, включително и спрямо президента Русеф, доведе местните власти до заключението, че не могат да имат доверие на щатската компания.

"Проблемът с NSA съсипа сделката за американците. Заслужаваше ли си 4 млрд. долара", коментира пред Reuters бразилски правителствен източник. От своя страна щатски източник, запознат с преговорите, отбелязва, че каквато и информация да е събрана, тя едва ли може да компенсира загубените търговски възможности. По-рано тази година Cisco Systems се оплака, че реакциите на шпионския скандал са довели до спад на поръчките на компанията в Китай. 

По-високо от конкуренцията

В официално заявление Boeing нарече решението  "разочароващо", но изрази готовност да продължи да работи с Бразилия в бъдеще. Французите от Dassault също изразиха разочарование и изтъкнаха, че техният продукт е по-скъп заради по-големите си възможности спрямо лекия еднодвигателен Gripen. В момента бразилските ВВС са въоръжени с остарели версии на френския изтребител Mirage.

От своя страна победителите от Saab изтъкват, че Gripen NG имат по-ниски разходи за експлоатация и поддръжка от всички изтребители, които са на въоръжение в момента. Засега има само един летящ прототип на модела NG и един в производство. Според условията на споразумението Бразилия и Saab трябва да финализират договора в рамките на една година, а първата доставка се очаква след две години. След това се очаква да бъдат доставяни по 12 самолета годишно. Компанията наскоро също така си осигури поръчки от шведската и швейцарската армии за модернизирания модел Gripen E, чиито доставки ще започнат след 2018 г.

Бразилия избра шведската Saab за доставчик на нови изтребители на стойност 4.5 млрд. долара, след като изтичането на информация за шпионската дейност на САЩ спрямо бразилските власти провали шансовете на Boeing в конкурса. Поръчката, чието завършване се проточи в мандатите на трима бразилски президенти, е за 36 изтребителя Gripen NG, които трябва да бъдат доставени до 2020 г. Освен цената на самите машини споразумението се очаква да донесе още милиарди в допълнителни договори за поддръжка и доставка на части.

Изненадващо решение


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

26 коментара
  • 1
    2.5 avatar :-P
    2.5

    "В официално заявление Boeing нарече решението "разочароващо", но изрази готовност да продължи да работи с Бразилия в бъдеще. Французите от Dassault също изразиха разочарование и изтъкнаха, че техният продукт е по-скъп заради по-големите си възможности спрямо лекия еднодвигателен Gripen.”

    Дотук този веселяк Сноудън направи, ‘щото директорският борд на Boeing да се държат за трътките за 4млрд.
    “Поразяващата уста”!

  • 2
    bluewater avatar :-P
    BlueWater

    А нашето "най-успешно" правителство на БСП, ДПС и Атака планира пак да ремонтира наличните МИГ-29 за неясно колко СТОТИН МИЛИОНА ЛВ., и не е ясно дали след това самолетите ще са съвместими с изискванията на НАТО.

    ОСТАВКА!

  • 3
    info111 avatar :-|
    info111

    До коментар [#1] от "2.5":


    Не искам да съм злопаметен, но си спомням как един журналист на Капитал, даже мисля бе зам.главен редактор излезе със статия, че разкритията по Уикилийкс нямало да имат никакъв особен отзвук и значение, и то още при едва първите разкрития от огромната база, която големи световни медии от месеци преглеждаха и сверяваха:)
    Говоря и за материалите на онзи американец - Bradley Manning, а след това се появиха и разкритията на Edward Snowden...
    Аз и до ден днешен се чудя що за журналист може да излезе с такава статия и теза, и то в уважаван икономически и политически ежеседмичник!
    Е, сега Капитал могат да видят и някои от финансовите измерения на подобни разкрития (не коментирам положителни или не).
    А онзи журналист да вземе и да обясни на Boeing че подобни разкрития нямат особено значение и отзвук:)

  • 4
    plamen_ri avatar :-|
    Plamen

    Наще герои от МО да гледат и да си записват как се прави....

  • 5
    arax avatar :-|
    arax

    Boeing... бълха ги е ухапала ;) Да не говорим, че все едно са държавна фирма с гарантирани поръчки

  • 6
    2.5 avatar :-P
    2.5

    До коментар [#3] от "info111":

    "А онзи журналист да вземе и да обясни на Boeing че подобни разкрития нямат особено значение и отзвук:)"

    Не само от Boeing, и от SAAB ще го разберат!
    :-)

  • 7
    info111 avatar :-|
    info111

    До коментар [#6] от "2.5":

    Те още по-добре, викаш:)

  • 8
    koliokazandjqta avatar :-|
    Волният Ибрик

    Бразилците са направили много дорбър избор "цена-качество". Няма да съжаляват.

  • 9
    samolevski avatar :-|
    Само Левски

    Интересно, че в този конкурс прехвалените руски трошки, които падат като пилци от небето ги няма.

  • 10
    ugi avatar :-|
    ugi

    До коментар [#8] от "Волният Ибрик":

    От чисто техническа и логистична гледна точка Грипен не е най-добрият избор за Бразилия, поради сравнително ограничения си обхват, а Бразилия е голяма страна, където ефективен обсег от около 1000км не е най-оптималното решение. Грипен е идеален за малки страни като България, Чехия, Швейцария (последните 2 вече са го взели), тъй като е най-евтин като цена и поддръжка, а обхватът му покрива спокойно територията на съответните страни. Но пък като се има предвид, че Бразилия надали планува някакви сериозни военни действия и самолетите просто ще гният по хангарите, тогава изборът на най-ниска цена е логичен, особено на фона шпионските скандали. Това си е и истинска шамар и наказание на щатите за тяхната шпионска политика.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK