Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 2 яну 2014, 15:40, 4138 прочитания

Транспорт на кръстопът

За пръв път от началото на кризата опимизмът при превозвачите е по-голям от негативните очаквания

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Прогнози за 2014 г.

Икономиката през 2014 г.: Между Европа и местната политическа несигурност

Външните пазари могат да влияят позитивно, но има вътрешен риск за публичните финанси

Прогнозите за 2014 г: Отново ръст в продажбите на лекарства

Здравеопазването като цяло ще изпадне в още по-дълбока криза, прогнозират експерти

IT индустрията: Най-оптимистичният сектор

Хроничната липса на специалисти продължава да бъде основният проблем на софтуерните компании

Тежка индустрия: Надеждите са повече от реалните очаквания

Компаниите остават предпазливи заради високите енергийни цени, неубедителното възстановяване в Европа и политическите рискове в страната

Прогнози 2014: Сиво, или розово бъдеще

Най-оптимистичният и най-песимистичният сценарий за развитието на икономиката през 2014 г.

Храни и лека индустрия – в очакване на нови пазари

Потрeблението е свито, надеждата е в продажби зад граница

Застой в търговията с малки изключения

Веригите ще отварят нови обекти и пазарният им дял ще продължи да расте

Банките се надяват на Европа да съживи кредитирането

След петилетка криза необходимостта от активизиране на бизнеса и банките е сериозно предизвикателство

Прогнозите за 2014 г: Оптимизмът при животозастраховането расте

Представителите на сектора прогнозират двуцифрен ръст на пазара през 2014 г.

Прогнозите за 2014 г: Застрахователите се надяват на ръст в икономиката

Раздвижване в кредитирането и повишен интерес към здравни полици може да помогнат на пазара

Накъде ще върви борсата

Прогнози за нови IPO-та и доходност до 20%

Прогнози 2014: Строителството в капана на спада

Надеждите за леко раздвижване на пазара са свързани с търговете за пътна поддръжка и интегрираните планове на големите градове

Селското стопанство влиза в година на изчакване

Много от компаниите в сектора свързват бъдещата си активност с новите европейски субсидии

Енергетика: година на ръба на фалита

При гигантска задлъжнялост в сектора се предвиждат нови мега проекти, срутване на ВЕИ сектора и липса на смислени реформи

На кръстопът между оптимизма и песимизма. Такива са прогнозите за бъдещето на транспорта през 2014 г. Положителното е, че за пръв път от години се прокрадват позитивни очаквания сред мениджърите в този сектор.

След началото на кризата транспортът като двигателната система на икономиката пострада, тъй като просто нямаше какво да вози при едно свито потребление и свито производство. Сега лекото раздвижване на пазарите в Европейския съюз е на път да внесе свежи сили. От друга страна, пазарите извън ЕС са допълнителен двигател за превозвачите, готови да возят в едни по-сложни митнически и инфраструктурни условия. А политическите събитията в Близкия изток, макар и трагични, ще доведат до допълнителни нужди от стоки и суровини.   


Война година храни
"Вече има доста запитвания за следващата година. Такава година никога не е имало", коментира Илиян Филипов, един от собствениците на голямата пловдивска автомобилна компания ПИМК. Доста поръчки има за трети страни като Турция, Иран и Сирия. Двигател на част от тях е войната в близкоизточната страна. "За Турция се карат хуманитарни помощи заради бежанците. За Сирия се вози всичко", обяснява Филипов. За Иран пък се транспортират основно машини от големите икономики на Европейския съюз Германия и Франция. Очакванията на ПИМК са положителни и за превозите по вноса и износа и тези между европейските страни също на база повишаване на заявките за превоз в края на тази година за следващата. От България поръчките са основно за износ на материали и за дрехи на ишлеме.  

При железопътния транспорт очакванията също са положителни на европейския пазар. Колкото за жп превозите в страната ръстът може да дойде от транзитните превози или засилването на българските предприятия.

Не всички обаче са така оптимистични. По думите на Ваньо Алексиев, собственик на транспортната компания "Биомет", проблемът с междуфирмената задлъжнялост е все така на дневен ред, като това води до забавени плащания и проблеми за превозвачите. Надеждите на компанията са пазарът да се задържи на нивата си от тази година. Компанията предлага и автобусни превози. Там надеждите също не са големи, тъй като години наред държавата не успява да се справи със сивия сектор и нелоялната конкуренция.



Оптимизъм от далече
Не така обаче стоят нещата в небето. Прогнозите там са за по-големи печалби и приходи, но и за все по-голямо окрупняване на пазара. През 2014 г. печалбата на глобалната авиационна индустрия ще достигне рекордната сума от 19.7 млрд. долара. Такава е прогнозата на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA). Очакваните приходи на авиокомпаниите пък се изчисляват на 743 млрд. долара. Подобряването на ситуацията при тях е резултат от намаляването на разходите им вследствие на по-евтиното гориво и нарастващото търсене на самолетни билети в световен мащаб.
Подобренията в глобален план обаче далеч не означават, че ще бъде лесно на европейските въздушни превозвачи. Подобно на автомобилните превози на товари ръстовете идват основно извън пределите на Стария континент, а именно от Азия, Близкия изток и Африка. Или европейските превозвачи трудно могат да се конкурират с финансовия и петролния гръб на авиокомпаниите от Близкия изток, както и с потенциалната клиентска база на Далечния изток. За европейските авиокомпании остава единствената опция да разширяват обединенията си, в които работят и към момента. Не случайно през декември ръководството на най-стария авиационен алианс Star Alliance, в който влизат компании като Lufthansa, Austrian, Air China, Air Canada и други, обяви, че стартира процедура по приемането на Air India. Политиката по окрупняване дава възможност на авиокомпаниите да напасват резервационните си системи, да си прехвърлят взаимно пътници и т.н. и така да подобрят запълняемостта на самолетите си. Двигател на местна почва в небето пък остават нискотарифните авиокомпании, които през последните няколко години проявяват най-голяма активност при разширяване на мрежите си от и за летище София. През май 2014 г. нискотарифната Wizz Air започва полетите си до Малмьо, Швеция. През 2013 г. откритите дестинации на Wizz Air бяха 3 - Ларнака, Киев и от края на октомври и Дубай. През 2013 г. EasyJet също пусна нови полети от София до Лондон (на летище "Станстед") и до Берлин.

 
Ваньо Алексиев, собственик на "Биомет"
През 2013 г. имаме същите показатели, както през предходната 2012 г. Прогнозите ни за 2014 г. не са много добри. Реално в икономиката не се усеща край на кризата. Дори се задълбочи проблемът с междуфирмената задлъжнялост, което е основна спирачка за фирмите в България и Европа. Забавянето на плащанията води до омагьосан кръг. Икономистите се надяват нещо да се подобри, но нашата цел е да не се влоши сегашната ситуация. За да се подобрят нещата при нас, трябва да се засили вносът, но за да стане това, трябва да се увеличи потреблението, а за това е необходимо да се увеличи сигурността на хората. Колкото до износа, надеждата е в чуждите инвестиции в България. Държавата може да помогне на бизнеса при пътническите превози, тъй като те са по-регулирани. Там обаче сивият сектор е много голям и държавата трябва да засили контрола върху нелоялната конкуренция.  

инж. Любомир Гарчев, изпълнителен директор на "Ди Би Шенкер Рейл България"

Ние вярваме, че пазарът ще тръгне добре, поне последните сигнали са такива. За съжаление политическата обстановка влияе на бизнеса и на нашите политици трябва да им е ясно, че, създавайки ненормална политическа обстановка, бизнесът буквално спира да работи. Но сигналите за увеличаване на обема, особено от Западна Европа, са доста положителни и се надяваме, че нещата ще растат. Ръст на българския пазар може да дойде от транзитните превози през България, както и от развитието на българските компании - големи товародатели. В България има неизползвана инфраструктура. Считаме, че капацитетът е доста по-голям. Ако искаме да увеличим приходите за инфраструктура, трябва да се помисли за намаляване на инфраструктурните такси за товарните превози, както и ценови облекчения по отношение на международните транзити.

Кристоф Франц, главен изпълнителен директор на Lufthansa и член на борда на Star Alliance
Прогнозата за следващата година е, че пазарният дял на алианса ще намалее от 27 на сто на 24 на сто от световния пазар. Конкуренцията в световната авиация ще продължи да се увеличава, като основни играчи в нея ще са авиокомпаниите от Залива, от една страна, и нискобюджетните превозвачи, от друга. Източниците на растеж в сектора ще са Азия, Близкият изток и Африка. Като цяло Европа изостава от конкурентите си на световно ниво.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Дълговите инвеститори предявяват претенции към острови, круизни кораби и тематични паркове Дълговите инвеститори предявяват претенции към острови, круизни кораби и тематични паркове

Компаниите залагат всички видове активи като обезпечение за спасителни сделки в следствие на COVID-19

25 май 2020, 1050 прочитания

"Хоризонт 2020" предоставя 122 млн. евро за проекти, свързани с коронавируса "Хоризонт 2020" предоставя 122 млн. евро за проекти, свързани с коронавируса

Компаниите от ЕС могат да кандидатстват с решения за пренастройване на производствени линии и иновативни технологии

25 май 2020, 1549 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Nasdaq купува дял в Истанбулската борса

Borsa Istanbul ще използва търговските системи на щатския борсов оператор

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10