С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 2 яну 2014, 18:29, 16769 прочитания

Европейският торов лидер Borealis купи дял в "Неохим"

Австрийската компания, в партньорство с бахрейнската банка First Energy Bank, платиха 34.7 млн. лв. за 20.3% от димитровградския завод

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Европейският лидер в производството на торове, австрийският Borealis, и бахрейнската банка First Energy Bank влязоха като акционери в българския торов завод "Неохим". На 21 декември смесеното им дружество Feboran купи дела на ливанската Karifert International Offshore в димитровградското дружество, съобщиха от виенската централа на компанията. Новият акционер плати за 20.3% от капитала на "Неохим" 34.7 млн. лв., или по 64.8 лв. средно за акция, показва справка при инвестиционния посредник "Райфайзен България", осъществил прехвърлянето.

Сделката е важна по няколко причини. Първо, топ европейски производител рядко поглежда към България, дори през последните години повечето чужди инвеститори напускаха пазара. Сделката е значима и за българския капиталов пазар - далеч не всеки ден голям миноритарен пакет от местно дружество привлича външен купувач.* За "Неохим" новите инвеститори носят надежди, че благодарение на тях предприятието ще разшири каналите си за дистрибуция в чужбина. От изявленията на новите акционери става ясно, че те съзират потенциал за разрастване на вътрешния пазар, а местният производител е стратегически важен за укрепване на позициите им в региона.


Кои са новите акционери

Borealis е компания с изградени позиции на европейския пазар на индустриални химикали и торове. През 2012 г. тя има продажби за 7.5 млрд. евро и нетна печалба от 480 млн. евро. Компанията се контролира от International Petroleum Investment Company (държавна компания от Абу Даби, която държи 64% от капитала) и австрийската OMV (която притежава останалите 36%). От своя страна арабското дружество държи 19.6% от OMV, която е най-голямата индустриална компания, листната на борсата във Виена, с годишни продажби от 42.65 млрд. евро според информацията на сайта й.

За своите проекти в областта на производството практиката на Borealis е да създава партньорства, като такива има в Белгия, Бразилия, Обединените арабски емирства. Смесеното дружество Feboran с бахрейнската First Energy Bank бе оповестено на 23 декември и е сформирано за управлението на инвестицията в България. В него австрийската компания държи 40%, а бахрейнската - 60%. Банката е основана през 2008 г. с капитал от 2 млрд. долара, като се фокусира върху инвестиции в производствени мощности, транспортни съоръжения и химически заводи.



Благодарение на вложенията си в нови мощности през тази година Borealis очаква обемът на произведените торове да се удвои и да достигне 5 млн. тона, е видно от презентация на корпоративния й сайт. Не става ясно дали в тази прогноза е включена и продукцията на димитровградския завод, който е един от двата завода за торове в България. Към деветмесечието на миналата година "Неохим" е продал на пазара продукция за 189 млн. лв., което е спад близо 12% спрямо същия период на миналата година.

Надежди за българския производител

Мениджмънтът на "Неохим" изглежда оптимистично настроен за бъдещето на компанията с навлизането на новите инвеститори, макар все още да не са провеждани срещи с тях. Димитър Димитров, който е главен изпълнителен директор на дружеството, нарече Borealis "световна фирма, извоювала име в бранша" и изрази надежди, че тя ще помага за технологичното обновление и в пазарното разширяване на "Неохим". "Големи положителни промени веднага не могат да се очакват, защото в този бранш нещата се случват постепенно. Вземете пазарите, такива се отвоюват с години", коментира Димитров пред "Капитал Daily". Той посочи, че досега компанията не е била пряк конкурент на "Неохим". "Опитвали са се да продават торове в България и продават, но присъствието им на местния пазар е по-скоро инцидентно", добави главният изпълнителен директор на българската компания.

Той каза още, че за изминалата година резултатите на "Неохим" са незадоволителни и предупреди, че дружеството ще приключи счетоводната година със загуба, която акционерите ще видят в отчета. "Това се дължеше на три основни фактора", обясни Димитров. "На първо място, по-дългият престой на мощностите, който се наложи заради ремонтните програми; на следващо място е проблемът с пропуснатите пазари, който се получи отново заради по-дългия престой, продължил повече от 4 месеца. Не последна като важност причина е и това, че цената на природния газ, който е основна суровина за нас, бе такава, че не ни позволява да продаваме извън България." Димитров изрази надежда, че ако миналата година за "Неохим" е преминала под знака на инвестициите в обновление, настоящата ще доведе до по-добра реализация на произведената продукция.

Заявки за развитие на пазара

Навлизането на нови пазари има шанс да се случи, ако се съди по думите на Марку Корвенранта, изпълнителен вицепрезидент на базови химикали в Borealis, който е цитиран в съобщението за сделката по придобиване на 20.3% от "Неохим". Той казва, че Borealis ще разпространява част от продукцията на "Неохим" чрез своята дистрибуторска мрежа.

Според представител на бранша навлизането на стратегическия инвеститор едва ли ще промени в голяма степен пазарната структура на местна почва. Причините са няколко. Първо, чуждата компания влиза с много малък дял, като това не дава голяма гъвкавост на новия съсобственик. От друга страна, всички торови предприятия, произвеждащи амониев нитрат, са еднакво зависими от цената на газа и по-големи притеснения за българските производители предизвиква агресивният внос на продукти от страни с ниски разходи за газ. Според Васил Алексендров, изпълнителен директор и съсобственик в "Агрополихим", целта на сделката е по-скоро да се увеличат възможностите на Borealis за продажби на амониев нитрат на Балканите и в Европа. През миналата година австрийската компания закупи най-големия производител на амониев нитрат във Франция GPN SA, като навлизането в "Неохим" най-вероятно е част от стратегията на дружеството да разшири още повече възможностите си при този продукт.

От Borealis потвърдиха това, като казаха пред "Капитал Daily", че джойнт венчърът ще им даде достъп до допълнителни производствени обеми, които да реализират на пазара в България и региона. От компанията посочват, че държат лидерска позиция при торовете за Централна и Източна Европа и стратегическата цел им е да я запазят. Прогнозата на Borealis е, че пазарът в региона има потенциал да расте с по 3% годишно.

Чуждите инвеститори не отговориха конкретно на въпроса дали са заинтересувани и от други придобивки в сектора, като заявиха, че непрестанно се разглеждат възможности, които отговарят на бизнес стратегията им. На този етап не се обсъжда увеличаване на дела им в "Неохим", но "това не може да бъде изключено като възможност", заявиха още от Borealis. В качеството им на голям акционер те ще имат възможност да номинират двама свои представители в управителния борд на димитровградското дружество, но посочват, че няма да се месят в оперативната работа на "Неохим", която по думите им заслужава адмирации.

Навлизането на новите стратегически инвеститори и ангажиментите, които поемат с изказванията си, се отразиха позитивно и върху инвеститорите на Българската фондова борса. В първия ден на търговия след коледно-новогодишните празници книжата на "Неохим" поскъпнаха с почти 7% до 56.3 лв. средно за лот. Пазарът реагира положително и на факта, че новият голям акционер плати премия от 35% над пазарната цена на книжата от деня преди прехвърлянето. На база на австрийската покупка пазарната капитализация на дружеството е 172 млн. лв.

По темата работи и Калина Горанова

* Изречението е променено на 3.01.2014 г.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020" Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020"

В тазгодишното издание се включиха рекорден брой студенти

18 фев 2020, 218 прочитания

"България ер" подписа codeshare споразумение с Qatar Airways 1 "България ер" подписа codeshare споразумение с Qatar Airways

Пътниците на близкоизточната авиокомпания ще се възползват от 2 дестинации на българската - Варна и Бургас

18 фев 2020, 549 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Фалирай вкусно

Производителят на колбаси "Браво" влезе в странна процедура по несъстоятелност

Още от Капитал
Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Кино: "Ирландецът"

Елегия за човека между доброто и злото

Оскари в преход

На еклектична церемония Академията балансира между сигурността и риска. "Паразит" направи история. Брад Пит, Лора Дърн, Хоакин Финикс и Рене Зелуегър спечелиха при актьорите

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10