С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 5 яну 2014, 15:53, 16394 прочитания

Български ски се продават в целия свят

Йордан Ламбрев, управител на "Амер спортс България"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Фабриката за ски в Чепеларе (бившата "Пампорово ски") стана ключов световен производител на ски с марките Atomic и Salomon, след като беше купена от финландската компания Amer Sports в края на 2008 г., въпреки че партньорството й с Atomic датира от доста по-рано. Под новото име "Амер спортс България" фабриката беше модернизирана и производственият й капацитет беше увеличен до 1 млн. чифта ски годишно. Фирмата беше отличена от Българската агенция за инвестиции като инвеститор на 2011 г. в групата на малките и средните предприятия. Днес компанията е в категорията на големите предприятия, като по данни на НОИ към ноември миналата година заетите са били 680 души. За бизнеса, плановете и прогнозите за новата година разговаряме с управителя на "Амер спортс" Йордан Ламбрев.


Добра ли беше 2013 г. за вашата компания? Успяхте ли да се доближите до капацитета си за производство на 1 млн. чифта ски?



- За да достигнем 1 млн. чифта, ни трябва много хубава зима. Бизнесът при нас е много сезонен и силно зависи от зимата. През 2013 г. произведохме над 800 хил. чифта, което е ръст от около 3% спрямо предната година, но все още сме далече от милиона.

Каква част от продукцията ви се продава в България и къде по света има ски от Чепеларе?


- Тъй като работим за две основни марки - Atomic и Salomon, 100% от продукцията я изнасяме в чужбина. А всяка от тези две марки си има отделна дистрибуция и работи с отделни дилъри. По този начин част от нашата продукция се връща в България, но ние пряко не продаваме нищо в страната. Наши ски има също в Decathlon, Interstore, в Япония продаваме доста. Но това минава през финландската компания майка. Иначе български ски се продават в целия свят, сред големите ни пазари са Япония, САЩ, Канада, цяла Европа. Скоро дори разбрах, че и в Австралия има продадени наши ски. Практически пазарът ни е в целия свят, тъй като двете марки, за които ние произвеждаме, взети заедно като Amer Sports, са номер едно по производство, държат над 20% от пазара.

В момента само ски ли произвеждате?


- Да, само ски. Допреди няколко години, преди Amer Sports да стане собственик на Atomic, в България са се произвеждали и обувки. След придобиването и след една безснежна зима на корпоративно ниво се решава да се направи преструктуриране на бизнеса. Ски производството се концентрира само в два завода - България и Австрия, докато това на обувки и автомати - в заводите в Румъния и Унгария. Във Франция са съсредоточени развойната дейност и маркетингът.

За 2011 г. компанията беше отличена като инвеститор на годината. Работите ли по някакви нови инвестиционни проекти?




- От гледна точка на оборудване имаме достатъчно капацитет да произведем 1 млн. чифта. Затова сега наблягаме сериозно на енергийната ефективност. Досега имахме стара отоплителна инсталация, която, първо, не беше ефективна и, второ, беше на мазут и замърсяваше Чепеларе. Инвестирахме около 500 хил. лв., за да я заменим с такава на природен газ. Средствата осигурихме сами, тъй като се водим голямо предприятие, а подобна схема по европейските програми имаше за малки и средни предприятия. При нас работят над 600 души. Ние сме най-големият работодател в Чепеларе и в Смолянска област. За 2014 г. планираме също да инвестираме и в оптимизация на производството.

Кризата усеща ли се при вас?

- За нас най-сериозно влияние оказва липсата или наличието на сняг. Кризата не се усеща толкова силно, колкото дали е снежна или безснежна зимата. След 2010 г., която беше доста снежна в Западна Европа, през 2011 г. ние произведохме най-голямото си количество ски. След това следващата зима беше безснежна и съответно нашето производство падна. Така че икономическата криза не ни влияе особено, по-скоро липсата на сняг. Специално пазарът на ски за дълго бягане ("Амер спортс България" произвежда и алпийски ски - бел. авт.) е много чувствителен към снега, трябва да има сняг в равнините.

Тоест при вас снежната зима се отразява на производството ви през следващата?


- Да, защото търговците опразват складовете повече и съответно след това поръчват повече ски. Ние сега вече работим за следващия сезон, 2014-2015 г., готови сме с мострите и започваме производство.

Доволни ли са собствениците от завода в България? Някои компании предпочитат страните от Централна Европа или Китай и дори преместват производствата си...

- Нямаме такива притеснения, тъй като в централата майка са много доволни от производството в България. Редовно имаме посещения и тяхното желание е да инвестират повече в Източна Европа, дали ще е в България или Румъния, но като цяло са много доволни от инвестицията си в Източна Европа. Ските са моден продукт и там времето от поръчката до доставката е много важно. Евентуално производство в Китай би изисквало много дълга логистика. Затова и нашата компания предпочита да инвестира в Източна Европа.

Българите по принцип не се славят с точност. Вие успявате ли да спазвате сроковете за доставка и какво е качеството на продуктите ви в сравнение с другите заводи на компанията?

- Да, успяваме, ние се конкурираме с австрийския завод и сме на едно ниво и като качество, и като време за доставка. Въпреки че ние имаме 2-3 дни повече транспорт заради отдалечеността от склада, реално това ни е разликата в срока за изработка. По отношение на качеството в групата имаме един вътрешен измерител, Q Mark, с който се оценява всяка наша доставка и който е абсолютно обективен. По него заводите в Австрия и България са на едно ниво. На практика плюсът и това, заради което е купена фабриката в Чепеларе, е заради традициите в производството на ски тук. Хубавото е, че огромна част от нашите служители са скиори и знаят и разбират какво е, ако не е изшлайфана ската или ако ъгълът на заточване на канта не е добър.

Къде се обучават вашите работници, има ли специализирано училище в района?


- Основно обучението става при нас, няма специализирана професионална гимназия. Ние реално наемаме хора, които са завършили неспециализирани училища, и ги обучаваме. За по-простите операции това не отнема много време, но за по-сложните като шлайфане на ски и т.н. е нужно повече време. В Австрия имат програма за дуално обучение на специалисти по производство на ски. Три дни в седмицата обучаващите се са в завода за ски, два дни са в училище. И за нас би било добре, ако имаше дуално обучение в България. Надяваме се на правителствено ниво да има някаква подкрепа за такова обучение.

Какви са прогнозите ви за производство през 2014 г., ако се съди по времето тази зима?


- Ноември месец започна добре, след това времето се затопли доста в цяла Западна Европа. Въпреки това очакваме тази година да произведем поне количеството от миналата година или с 1-2% повече. Няма да има драматичен ръст, но се надяваме и производството да не е надолу.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Българска рекламна агенция спечели злато на фестивала Golden Drum Българска рекламна агенция спечели злато на фестивала Golden Drum

Единствената награда за българска кампания тази година е на Saatchi&Saatchi

23 окт 2019, 623 прочитания

Just Eat отхвърли офертата за 5.7 млрд. евро от Naspers Just Eat отхвърли офертата за 5.7 млрд. евро от Naspers

Британската група за доставки на храна предпочита да се продаде на гиганта в сектора Takeaway

23 окт 2019, 604 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Доларът започна годината с ръст

Анализаторите очакват 2014 г. да е силна за щатската валута

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10