С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 5 яну 2014, 15:53, 16531 прочитания

Български ски се продават в целия свят

Йордан Ламбрев, управител на "Амер спортс България"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Фабриката за ски в Чепеларе (бившата "Пампорово ски") стана ключов световен производител на ски с марките Atomic и Salomon, след като беше купена от финландската компания Amer Sports в края на 2008 г., въпреки че партньорството й с Atomic датира от доста по-рано. Под новото име "Амер спортс България" фабриката беше модернизирана и производственият й капацитет беше увеличен до 1 млн. чифта ски годишно. Фирмата беше отличена от Българската агенция за инвестиции като инвеститор на 2011 г. в групата на малките и средните предприятия. Днес компанията е в категорията на големите предприятия, като по данни на НОИ към ноември миналата година заетите са били 680 души. За бизнеса, плановете и прогнозите за новата година разговаряме с управителя на "Амер спортс" Йордан Ламбрев.


Добра ли беше 2013 г. за вашата компания? Успяхте ли да се доближите до капацитета си за производство на 1 млн. чифта ски?



- За да достигнем 1 млн. чифта, ни трябва много хубава зима. Бизнесът при нас е много сезонен и силно зависи от зимата. През 2013 г. произведохме над 800 хил. чифта, което е ръст от около 3% спрямо предната година, но все още сме далече от милиона.

Каква част от продукцията ви се продава в България и къде по света има ски от Чепеларе?


- Тъй като работим за две основни марки - Atomic и Salomon, 100% от продукцията я изнасяме в чужбина. А всяка от тези две марки си има отделна дистрибуция и работи с отделни дилъри. По този начин част от нашата продукция се връща в България, но ние пряко не продаваме нищо в страната. Наши ски има също в Decathlon, Interstore, в Япония продаваме доста. Но това минава през финландската компания майка. Иначе български ски се продават в целия свят, сред големите ни пазари са Япония, САЩ, Канада, цяла Европа. Скоро дори разбрах, че и в Австралия има продадени наши ски. Практически пазарът ни е в целия свят, тъй като двете марки, за които ние произвеждаме, взети заедно като Amer Sports, са номер едно по производство, държат над 20% от пазара.

В момента само ски ли произвеждате?


- Да, само ски. Допреди няколко години, преди Amer Sports да стане собственик на Atomic, в България са се произвеждали и обувки. След придобиването и след една безснежна зима на корпоративно ниво се решава да се направи преструктуриране на бизнеса. Ски производството се концентрира само в два завода - България и Австрия, докато това на обувки и автомати - в заводите в Румъния и Унгария. Във Франция са съсредоточени развойната дейност и маркетингът.

За 2011 г. компанията беше отличена като инвеститор на годината. Работите ли по някакви нови инвестиционни проекти?




- От гледна точка на оборудване имаме достатъчно капацитет да произведем 1 млн. чифта. Затова сега наблягаме сериозно на енергийната ефективност. Досега имахме стара отоплителна инсталация, която, първо, не беше ефективна и, второ, беше на мазут и замърсяваше Чепеларе. Инвестирахме около 500 хил. лв., за да я заменим с такава на природен газ. Средствата осигурихме сами, тъй като се водим голямо предприятие, а подобна схема по европейските програми имаше за малки и средни предприятия. При нас работят над 600 души. Ние сме най-големият работодател в Чепеларе и в Смолянска област. За 2014 г. планираме също да инвестираме и в оптимизация на производството.

Кризата усеща ли се при вас?

- За нас най-сериозно влияние оказва липсата или наличието на сняг. Кризата не се усеща толкова силно, колкото дали е снежна или безснежна зимата. След 2010 г., която беше доста снежна в Западна Европа, през 2011 г. ние произведохме най-голямото си количество ски. След това следващата зима беше безснежна и съответно нашето производство падна. Така че икономическата криза не ни влияе особено, по-скоро липсата на сняг. Специално пазарът на ски за дълго бягане ("Амер спортс България" произвежда и алпийски ски - бел. авт.) е много чувствителен към снега, трябва да има сняг в равнините.

Тоест при вас снежната зима се отразява на производството ви през следващата?


- Да, защото търговците опразват складовете повече и съответно след това поръчват повече ски. Ние сега вече работим за следващия сезон, 2014-2015 г., готови сме с мострите и започваме производство.

Доволни ли са собствениците от завода в България? Някои компании предпочитат страните от Централна Европа или Китай и дори преместват производствата си...

- Нямаме такива притеснения, тъй като в централата майка са много доволни от производството в България. Редовно имаме посещения и тяхното желание е да инвестират повече в Източна Европа, дали ще е в България или Румъния, но като цяло са много доволни от инвестицията си в Източна Европа. Ските са моден продукт и там времето от поръчката до доставката е много важно. Евентуално производство в Китай би изисквало много дълга логистика. Затова и нашата компания предпочита да инвестира в Източна Европа.

Българите по принцип не се славят с точност. Вие успявате ли да спазвате сроковете за доставка и какво е качеството на продуктите ви в сравнение с другите заводи на компанията?

- Да, успяваме, ние се конкурираме с австрийския завод и сме на едно ниво и като качество, и като време за доставка. Въпреки че ние имаме 2-3 дни повече транспорт заради отдалечеността от склада, реално това ни е разликата в срока за изработка. По отношение на качеството в групата имаме един вътрешен измерител, Q Mark, с който се оценява всяка наша доставка и който е абсолютно обективен. По него заводите в Австрия и България са на едно ниво. На практика плюсът и това, заради което е купена фабриката в Чепеларе, е заради традициите в производството на ски тук. Хубавото е, че огромна част от нашите служители са скиори и знаят и разбират какво е, ако не е изшлайфана ската или ако ъгълът на заточване на канта не е добър.

Къде се обучават вашите работници, има ли специализирано училище в района?


- Основно обучението става при нас, няма специализирана професионална гимназия. Ние реално наемаме хора, които са завършили неспециализирани училища, и ги обучаваме. За по-простите операции това не отнема много време, но за по-сложните като шлайфане на ски и т.н. е нужно повече време. В Австрия имат програма за дуално обучение на специалисти по производство на ски. Три дни в седмицата обучаващите се са в завода за ски, два дни са в училище. И за нас би било добре, ако имаше дуално обучение в България. Надяваме се на правителствено ниво да има някаква подкрепа за такова обучение.

Какви са прогнозите ви за производство през 2014 г., ако се съди по времето тази зима?


- Ноември месец започна добре, след това времето се затопли доста в цяла Западна Европа. Въпреки това очакваме тази година да произведем поне количеството от миналата година или с 1-2% повече. Няма да има драматичен ръст, но се надяваме и производството да не е надолу.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Петер Копиец: Хората са в сърцето на нашата компания Петер Копиец: Хората са в сърцето на нашата компания

Интервю с изпълнителния директор на компанията

19 ное 2019, 369 прочитания

"Видеотон България‘‘: Удовлетворени от 20 успешни години – с поглед в бъдещето "Видеотон България‘‘: Удовлетворени от 20 успешни години – с поглед в бъдещето

Групата отбелязва 20 години от приватизацията на ДЗУ АД, Стара Загора

18 ное 2019, 724 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Доларът започна годината с ръст

Анализаторите очакват 2014 г. да е силна за щатската валута

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10