Бургаската рафинерия взе заем от 420 млн. евро
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бургаската рафинерия взе заем от 420 млн. евро

Най-голямата инвестиция на компанията трябва да позволи преработването и на най-тежките фракции на петрола, като повиши процента на светлите горива бензин и дизел, произведени от единица суровина.

Бургаската рафинерия взе заем от 420 млн. евро

"Лукойл Нефтохим Бургас" ще финансира със средствата част от инвестицията си за 1.48 млрд. долара

Калина Горанова
10600 прочитания

Най-голямата инвестиция на компанията трябва да позволи преработването и на най-тежките фракции на петрола, като повиши процента на светлите горива бензин и дизел, произведени от единица суровина.

© Oleg Popov


Най-голямото дружество в България по приходи "Лукойл Нефтохим Бургас" е получило кредитна линия в размер на 420 млн. евро, или 576 млн. долара, от няколко европейски банки. Това беше съобщено от Италианската експортно кредитна агенция (SACE) и от международните информационни агенции. Кредитът е за модернизацията на рафинерията посредством изграждане на инсталация за хидрокрекинг на гудрон, която трябва да повиши ефективността на производството на горива в Бургас. Проектът е на стойност 1.48 млрд. долара и беше започнат през 2012 г. Съоръжението трябва да бъде завършено до края на 2014 г. а през 2015 г. за започнат тестовете.

Синдикираният заем е сред рекордно големите, теглени от българско дружество. В новата корпоративна история на България има няколко случая на по-голямо финансиране - най-пресният е на държавния енергиен холдинг, който емитира през миналата година облигации за 500 млн. евро, а топ длъжник е била БТК, като при предпоследната промяна на собствеността телекомът и купувачът й поеха дълг от 1.65 млрд. евро.

Италианската връзка

Синдикираният заем за рафинерията е за 10 години и ще бъде покрит 95% от Италианската кредитна агенция SACE. Банките, осигуряващи кредитната линия, са Societe Generale (действаща като координатор), ING Bank, BNP Paribas и UniCredit. Няма детайли за лихвени нива и какво допълнително обезпечение е предоставила рафинерията.

Строителството на инсталацията се извършва от италианското подразделение на базираната във Франция инженерингова компания Technip. Договорът между рафинерията и компанията беше подписан през януари 2012 г. Дружеството има опит с проекти във Виетнам,  Саудитска Арабия, Алжир. В Бургас тя се занимава с инженерните дейности, доставката на оборудването, строителството. Частите (помпи, пещи, компресори и т.н.) се доставят от различни производители на конкурсен принцип.

От "Лукойл Нефтохим Бургас" не бяха открити за коментар как е осигурена останалата част от финансирането на проекта, който е и най-голямата инвестиция на компанията към до момента. Беше обяснено обаче, че проектът върви по график, като до края на годината инсталацията трябва да е в механична готовност (т.е. да завърши строителството). През 2015 г. трябва да започнат тестовете на съоръжението.

Рафинерията на руския гигант "Лукойл" от години е най-голямата компания в страната. Приходите на дружеството за 2012 г. бяха 8.2 млрд. лв., като от години то отчита загуби.

Смисълът на хидрокрекинга

Символичната първа копка по проекта за изграждане на инсталацията за хидрокрекинг на гудрон беше направена в края на май 2012 г. Целта на новото съоръжение е рафинерията да може да преработва най-тежката фракция на петрола (гудрона) при по-висока температура и по-голямо налягане, като това ще повиши ефективността на рафинерията. Тоест това ще доведе до повишаване на процента на произведените светли горива - бензина и дизела, от единица петролна суровина. Или ако сега от 100 тона петрол рафинерията извлича 65 тона горива като бензин и дизел, след изграждането на инсталацията делът на бензина и дизела ще нарасне на 90 тона от 100 тона петрол. Светлите горива са основните продукти, от които се печели, като при новите рафинерии този процент е 85. Рафинерията в Бургас е допълнително затруднена поради факта, че руският петрол сорт Urals (който се внася) е по-тежък и съответно от него се добива по-малко количество светли горива. При стартирането на проекта от рафинерията обясниха, че само предприятията, които имат най-дълбочинна преработка, могат да бъдат конкурентни на пазара.

Най-голямото дружество в България по приходи "Лукойл Нефтохим Бургас" е получило кредитна линия в размер на 420 млн. евро, или 576 млн. долара, от няколко европейски банки. Това беше съобщено от Италианската експортно кредитна агенция (SACE) и от международните информационни агенции. Кредитът е за модернизацията на рафинерията посредством изграждане на инсталация за хидрокрекинг на гудрон, която трябва да повиши ефективността на производството на горива в Бургас. Проектът е на стойност 1.48 млрд. долара и беше започнат през 2012 г. Съоръжението трябва да бъде завършено до края на 2014 г. а през 2015 г. за започнат тестовете.

Синдикираният заем е сред рекордно големите, теглени от българско дружество. В новата корпоративна история на България има няколко случая на по-голямо финансиране - най-пресният е на държавния енергиен холдинг, който емитира през миналата година облигации за 500 млн. евро, а топ длъжник е била БТК, като при предпоследната промяна на собствеността телекомът и купувачът й поеха дълг от 1.65 млрд. евро.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

41 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-|
    kardinalat

    Рационална придобивка и знак за сериозността на ЛУКОЙЛ. Ако се научат да играят и по правилата на конкуренцията.........................

  • 2
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Отдавна се налагаше да намялат делът на гудрона, отдавна..... но по добре късно, отколкото никога!!!

  • 3
    birdman avatar :-|
    birdman

    А някой ще обясни ли пазарно това ,че газа за автомобили от септември до декември поскъпна с над15% при все че сериозно движение на международните пазари за газ няма ? КЗК мълчи и спи зимен сън ... да не говорим въобще за некачествения дизел който води до смяна на дюзите на турбото струващи няколко хиляди лева ....

  • 4
    ditora avatar :-|
    ditora

    Тука въпросът е защо държавата години наред си затваря очите и позволява на сигурно най печелившата българска компания да отчита непрекъснато загуби и да не плаща данъци по този начин .

  • 5
    tanas avatar :-|
    Танас

    Значи дизела от сорт '' Урал '' и този от сорт '' Брент '' са с различни остатъци сяра а Лука ни го продава като за световно.
    =========
    Сместа Брент се класифицира като лек малосернист нефт, неговата плътност при около 20 °С е 825-828 кг / м ³ (38,6-39 градуса API), със средно съдържание на сяра 0,37%.

    http://bg.wikipedia.org/wiki/Brent
    =========
    . Цената на руския петрол се определя при дисконтиране на цената на Брент, тъй като руския петрол се смята за по-нискокачествен поради високото съдържание на сяра и твърди циклични карбохидрати.

    Read more: https://www.instaforex.com/bg/oil.php

  • 6
    r.stefanov avatar :-|
    r.stefanov

    Кога най после така наречените "компетентни органи" - Митницата ще ни информерат, че всички измервателни уреди за постъпващата суровина и произведената продукция са сложени и там, където трябва - по продуктопровода и пристанище Росенец мандалото е паднало и далаверата е минало.

    ЩЕ ДОЖИВЕЕМ ЛИ?

  • 7
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#3] от "niceprson":


    [quote#3:"niceprson"]А някой ще обясни ли пазарно това ,че газа за автомобили от септември до декември поскъпна с над15% при все че сериозно движение на международните пазари за газ няма ? [/quote]

    Предполагам говориш за пропан-бутан (LPG)? Пазарно е, въпреки че е замесена Лукойл :-) В рамките на ЕС няма ограничения. Shell например от време на време работи с гръцки и румънски горива ... По-високата цена вероятно отразява по-високото потребление. За никого не е тайна че в БГ се карат ненормално много автомобили на газ, доста над средното за други страни. А при повишено търсене и висока цена на алтернативата (внос на газ, заради транспорта), нормално следва по-висока цена. Поне това е моето обяснение, без да съм експерт. Така или иначе БГ пазар на горива е достатъчно конкурентен (поне засега), за да подозираме някакви картели.

  • 8
    misho73 avatar :-|
    misho73

    Новината е много добра. Предпоставка за намаляване на цените, евентуално. За бюджета също ще е силно рамо, ДДС-то на тази инвестиция ще оправи бая сметки на Бадемов, като минимум популистките майчински надбавки се връзват. Вероятно затова се случва и точно сега, ако се опрем на разумно количество конспиративност :-)
    Поначало за нефта имаме по-малък избор дори и от този за газа, така че като така или иначе работим с руски нефт, добре е поне да имаме модерно и ефективно производство.

  • 9
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#4] от "ditora":


    [quote#4:"ditora"] защо държавата години наред си затваря очите и позволява на сигурно най печелившата българска компания да отчита непрекъснато загуби[/quote]

    Защото може и защото е Лукойл искат. Преди месец умувахме на българска фирма, която си трансферира печалбите от Румъния в БГ. Тези похвати са съвсем легални и не подлежат на санкция. Специално за Лукойл никак не е добре да си трансферира печалбата в Русия (20%), защото при нас данъците са по-ниски (10%), но от една страна няма какво да правят кеша в БГ, от друга - явно така е наредил полковника, а това там значи много. Мисля че в случая БГ правителство няма вина или възможност да промени нещата. От друга страна, БГ прибира достатъчно акцизи и ДДС за да им гледаме в паницата с печалба, която и без друго бихме обложили с най-ниската ставка от посочените по-горе сборове.

  • 10
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#9:"misho73"]От друга страна, БГ прибира достатъчно акцизи и ДДС за да им гледаме в паницата с печалба[/quote]Всъщност, не е съвсем ясно дали са изрядни по отношение на ДДС и акцизите. Ако не се лъжа, това беше и идеята на измервателните уреди, които Лукойл упорито избягва да инсталира.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK