Boeing е запазил позицията си на най-голям производител на самолети в света през 2013 г., но е загубил надпреварата за нови поръчки с Airbus, съобщава Reuters. Тази седмица щатската компания обяви, че е доставила рекордните 648 пътнически самолета през изминалата година, изпреварвайки европейския си конкурент за втора поредна година и надвишавайки резултата си от 2012 г. със 7.8%.
През 2013 г. компанията е постигнала рекорд и при броя на брутните поръчки – 1531, докато нетните са достигнали 1355. Според двама представители на индустрията, пожелали анонимност, поръчките на европейския концерн надвишават тези на Boeing и по двата показателя. От края на ноември Airbus е обявил официално 98 поръчки, което предвид публикуваните данни за останалата част на годината означава, че компанията има най-малко 1471 брутни и 1412 нетни поръчки. Очаква се европейският концерн да публикува официално броя на поръчките заедно с финансовите си резултати за годината на 13 януари.
Ръст на доставките
Макар производителите да получават голямата част от приходите си чак след реалната доставка на машините, броят на поръчките има все по-голям ефект върху цената на акциите през последните години. Според източниците на Reuters Airbus е доставил 625 самолета през миналата година, което също надвишава предварителните очаквания.
През изминалите 12 месеца Boeing е произвел 440 самолета от модела 737, 98 от широкофюзелажния 777 и 65 от иновативния 787 Dreamliners, който вече се използва от 16 авиокомпании въпреки техническите проблеми в началото на 2013 г. Щатската компания е доставила и 24 броя 747 джъмбо джет и 21 самолета от модела 767. "Доставихме повече високотехнологични и ефективни самолети на клиентите си отколкото когато и да било досега, което е прекрасен пример за способностите на екипа ни", заявява изпълнителният директор на звеното за пътнически самолети Рей Конър.
Преднината на Boeing при производството по всяка вероятност ще продължи да се увеличава и през тази година. Компанията планира да разшири производството на най-продавания си модел 737 до 42 броя месечно през 2014 и 47 месечно до 2017 г. спрямо 38 месечно сега. Същевременно Airbus не възнамерява да увеличава продукцията на конкурентния модел A320. Boeing също така обяви, че ще увеличи производството на изградения основно от композитни материали 787 Dreamliner – от 10 броя месечно в края на миналата година до 12 през 2016 и 14 до края на десетилетието.
Натрупани поръчки
Въпреки нарастващото производство, според някои анализатори като Питър Армент Sterne Agee новите поръчки ще започнат да намаляват. Според него Boeing и Airbus ще се съсредоточат върху изпълнение на "огромното количество натрупани поръчки, превръщайки ги в реални самолети и пари". Докато някои други анализатори изразяват опасения, че може да се стигне до свръхпредлагане на самолети в бъдеще, Армент не вижда такава опасност заради оставящите авиофлотове в Азия и Европа, които трябва да бъдат заменени.
Освен цивилната продукция Boeing е доставил 171 военни самолети и сателити, което представлява ръст с 11% спрямо 154 през 2012 г. Заради липсата на поръчки обаче компанията възнамерява да спре производството на военно-транспортните самолети C-17. Експертите очакват след време това да се случи и с произвежданите изтребители, освен ако Boeing не успее да си осигури нови поръчки.
Boeing е запазил позицията си на най-голям производител на самолети в света през 2013 г., но е загубил надпреварата за нови поръчки с Airbus, съобщава Reuters. Тази седмица щатската компания обяви, че е доставила рекордните 648 пътнически самолета през изминалата година, изпреварвайки европейския си конкурент за втора поредна година и надвишавайки резултата си от 2012 г. със 7.8%.
През 2013 г. компанията е постигнала рекорд и при броя на брутните поръчки – 1531, докато нетните са достигнали 1355. Според двама представители на индустрията, пожелали анонимност, поръчките на европейския концерн надвишават тези на Boeing и по двата показателя. От края на ноември Airbus е обявил официално 98 поръчки, което предвид публикуваните данни за останалата част на годината означава, че компанията има най-малко 1471 брутни и 1412 нетни поръчки. Очаква се европейският концерн да публикува официално броя на поръчките заедно с финансовите си резултати за годината на 13 януари.
3 коментара
очаква се азиатският отговор, който надали ще закъснее много. Справка - автоиндустрията. А може да се прояви и като подпомагане на бразилското самолетостроене.
Нали няма руски отговор, слава богу за сигурността на авиацията.
Ега ти... това заедно с военните самолети прави по три самолета на ден. НА ДЕН!!! Как произвеждат тия хора... ние пък сме световни лидери в производството на ски, матраци и велосипеди... почти не се бъзикам има над 150 държави по света които и с това не могат да се похвалят... ама все пак ми се иска да произвеждаме и високи технологии :)