Акционер предлага IPO за "Бургаски корабостроителници"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Акционер предлага IPO за "Бургаски корабостроителници"

Редацкия

Акционер предлага IPO за "Бургаски корабостроителници"

Другото му предложение е за смяна на адреса на "Московска", където са регистрирани дружества на Васил Божков

Гергана Михайлова
6275 прочитания

Редацкия

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Устремилите се към фалит "Бургаски корабостроителници" да станат публично дружество, като осъществят първично публично предлагане на акции. Ако инвеститорите не се въодушевят от идеята и IPO-то се окаже неуспешно, то малките акционери да продадат дяловете си в корабостроителниците на мажоритарния собственик "Хунас инвестмънтс лимитед", който да им плати "справедлива пазарна цена". Това предлага Венчо Бачев, който притежава лично 13.15% от капитала на бургаското предприятие. Идеите му може да бъдат разгледани на насроченото за 28 януари извънредно общо събрание на акционерите като допълнителни точки в дневния ред. С това бъркотията около бургаското дружество започва да добива още по-абсурден характер, защото кой би инвестирал на борсата в дружество, което скоро влиза във фалит. Преди дни стана ясно, че новоизбраното му ръководство иска от съда обявяване в неплатежоспособност, като процедурата е бърза и така ще се избегне продажба на активите на парче. На протестиращите съкратени работници пък беше обяснено, че работата на площадката ще се поднови, но през новоучредено дружество.

Промяна в статута

Документът с предложенията на Бачев е подаден за вписване в Търговския регистър и съдържа общо шест пункта. Първият от тях разглежда възможността за промяна в статута на корабостроителниците от акционерно дружество в публична компания. Претегляйки риска от неуспех на IPO-то, малкият акционер дава и друга опция на останалите като него: корабостроителниците да станат еднолично акционерно дружество, като офшорната компания от Сейшелите "Хунас инвестмънт лимитед", която държи 80.62% от капитала, да изкупи останалите дялове, като наложи 100-процентов контрол върху бургаското предприятие. Според списъка от последното общо събрание на акционерите на "Бургаски корабостроителници", провело се през ноември, 12 физически лица държат пакети с до 500 акции, едно юридическо лице има по-голям портфейл от хиляда акции, а други по-малки инвеститори притежават единични бройки.

Самият Бачев притежава 100 хил. акции и в качеството му на по-голям миноритарен акционер има право да внася допълнителни точки в дневния ред на общото събрание. Според регистъра Daxy Бачев е съсобственик в благоевградската фирма "Делфин-1-Бачев и сие" и е прокурист на "Дупница - табак". Освен промяната на статута на "Бургаски корабостроителници" той иска от собствениците на малки пакети да се обединят в търсене на съдебна отговорност от бившето ръководство на "Бургаски корабостроителници" за причинени от действията им имуществени вреди. Той изброява имената на Румяна Маринова, Илиян Хлебаров и Кристалина Григорова, които бяха освободени от постовете им през ноември. Конкретното искане е да се разгледат резултатите от управлението им през 2012 г.

На нов адрес

Акционерът има и още една идея: централата на бургаското дружество да бъде преместена на софийската улица "Московска" №3. От основаването на предприятието до средата на миналата година централният му офис се помещаваше в Бургас на ул. "Комлушка низина" №1. С пристигането на новия акционер от Сейшелите адресът бе преместен в София на ул. "Бесарабия" 114. Само три месеца по-късно има ново искане за смяна на адресната регистрация.

На сегашния си адрес "Бургаски корабостроителници" имат за съседи компании като "Капитал и финанси" и "ПСТ холдинг". Срещу първата е образувано съдебно производство, че е участвала в умишленото тласкането към фалит на корабостроителниците, а втората е ищецът по това дело, който поиска от магистратите да обявят бургаското дружество в несъстоятелност. Не по-малко любопитен е и потенциалният нов адрес на компанията. На столичната "Московска" №3 са регистрирани дружества, които до неотдавна бяха в орбитата на Васил Божков, контролирал и "Бургаски корабостроителници" след приватизацията им. По последна информация от декември миналата година части от сградата на ул. "Московска" 3, в която се намират офиси на "Холдинг пътища", са обявени за публична продан чрез съдия-изпълнител заради дългове на дружеството. Макар да няма информация кой е продавачът, може да се предположи, че това е ПИБ, тъй като в полза на банката са учредявани ипотеки върху активи на "Холдинг пътища" според отчета на компанията към третото тримесечие на миналата година. Освен това банката (която е най-големият кредитор на корабостроителницата) е подозирана, че стои зад сейшелската офшорна компания, за което обаче няма доказателства.

Устремилите се към фалит "Бургаски корабостроителници" да станат публично дружество, като осъществят първично публично предлагане на акции. Ако инвеститорите не се въодушевят от идеята и IPO-то се окаже неуспешно, то малките акционери да продадат дяловете си в корабостроителниците на мажоритарния собственик "Хунас инвестмънтс лимитед", който да им плати "справедлива пазарна цена". Това предлага Венчо Бачев, който притежава лично 13.15% от капитала на бургаското предприятие. Идеите му може да бъдат разгледани на насроченото за 28 януари извънредно общо събрание на акционерите като допълнителни точки в дневния ред. С това бъркотията около бургаското дружество започва да добива още по-абсурден характер, защото кой би инвестирал на борсата в дружество, което скоро влиза във фалит. Преди дни стана ясно, че новоизбраното му ръководство иска от съда обявяване в неплатежоспособност, като процедурата е бърза и така ще се избегне продажба на активите на парче. На протестиращите съкратени работници пък беше обяснено, че работата на площадката ще се поднови, но през новоучредено дружество.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    softoinvest avatar :-|
    softoinvest

    Ето това е упозицията!!! Трябва да се атакуват гадовете ,защото иначе си мислят ,че са недосигаеми в тяхните бърлоги !!!!
    Това е Борба достойна на уважение респект !!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK