По-малко самолети, повече пътници на летище София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

По-малко самолети, повече пътници на летище София

Спадът при броя кацнали и излетели самолети за 2013 г. е 7.6%

По-малко самолети, повече пътници на летище София

Годишният ръст за 2013 г. при товарите е 5%

Калина Горанова
4870 прочитания

Спадът при броя кацнали и излетели самолети за 2013 г. е 7.6%

© Мария Съботинова


С 1.1% повече пътници са преминали през летище София през 2013 г. в сравнение с предходната. Това показват резултатите на столичната аерогара за свършената работа през изминалата година. Общият брой на пътниците е 3 504 326, които летището определя като рекордни.  По-добри резултати летище София отчита и при товарите, които са окачествени като най-устойчиви. Годишният ръст при тях е от 5%, а натоварените и разтоварени пощенски пратки са се увеличили с 3.6%.

Едновременно с това обаче "намаление се наблюдава във всички пазарни сегменти", се казва в съобщението на държавното дружество. Така има спад при броя кацнали и излетели самолети, които намаляват с 7.6% до 40 526, или продължава тенденцията от последните няколко години авиокомпаниите да оптимизират полетите си и размера на самолетите си, за да постигнат по-добра запълняемост. Нарастването на пътниците въпреки намаляването на самолетите се забелязва и в още един показател - затовареност. Средногодишният процент на затоварване на полетите до и от летище София е нараснал с 2 процентни пункта през изминалата година и е 77%.

Най-съществен дял имат пътуванията по международни редовни линии  - 91% от пътуващите. По вътрешните линии са пътували 5%, а организираните туристи съставляват 3% от общия пътникопоток. Подредбата на най-предпочитаните дестинации се запазва и през 2013 г. Това са Лондон, Виена и Париж. "Редовни полети по разписание са изпълнявани до 45 дестинации, обслужвани от 19 авиокомпании, сред които 2 нискотарифни", обобщават от летището.

Нискотарифна устойчивост

През стария терминал на летището, където кацат нискотарифните авиокомпании, са преминали над 1 млн. пътници. "Това се случва за първи път от 2007 г. насам, когато преобладаващата част от полетите бяха прехвърлени на новооткрития терминал 2", обясняват от аерогарата. Това не е изненадващо, тъй като през изминалата година нискотарифните превозвачи бяха най-активни в отриването на нови линии и увеличаването на честотите на полетите. През 2013 г. EasyJet пусна нови полети от София до Лондон (на летище "Станстед") и до Берлин. През 2013 г. откритите дестинации на Wizz Air бяха 3 - Ларнака, Киев и от края на октомври и Дубай. От май 2014 г. превозвачът ще лети и до Малмьо, Швеция. Така на първо място по брой превозени пътници остава националният превозвач "България ер", който е превозил над 1 милион пътници, но българската компания е следвана убедително от нискотарифната Wizz Air с нейните 723 хил. пътници за изминалата 2013 г. На трето място е Lufthansa с близо 362 хил. пътници.

Развитие в застой

Резултатите на черноморските летища в Бургас и Варна се очакват през идната седмица. На база резултатите им за първите 9 месеца на 2013 г. обаче там също има ръст на пътниците. През бургаската аерогара са преминали 4.6% повече пътници и те достигат 2.432 млн. души. Във Варна увеличението е по-голямо – 7.3%, а пътниците са 1.228 млн. души. Или двете генерират общо повече от трафика в София. 

Оптимизмът за държавното дружество идва по линия на традиционно силния декември заради завишения интерес към пътническите и товарните въздушни превози около празниците. "От 15 декември стартираха традиционните чартърни ски вериги от Великобритания на авиокомпаниите Thomson Airways, Thomas Cook Airlines и Би Ейч Ер. През този сезон туристите от Русия отново ще летят с чартърни полети на "България ер" и Rossiya Airlines. За първи път сезонни полети до летище София тази зима ще изпълнява украинската авиокомпания Ukraine International Airlines", съобщават от летището.

С 1.1% повече пътници са преминали през летище София през 2013 г. в сравнение с предходната. Това показват резултатите на столичната аерогара за свършената работа през изминалата година. Общият брой на пътниците е 3 504 326, които летището определя като рекордни.  По-добри резултати летище София отчита и при товарите, които са окачествени като най-устойчиви. Годишният ръст при тях е от 5%, а натоварените и разтоварени пощенски пратки са се увеличили с 3.6%.

Едновременно с това обаче "намаление се наблюдава във всички пазарни сегменти", се казва в съобщението на държавното дружество. Така има спад при броя кацнали и излетели самолети, които намаляват с 7.6% до 40 526, или продължава тенденцията от последните няколко години авиокомпаниите да оптимизират полетите си и размера на самолетите си, за да постигнат по-добра запълняемост. Нарастването на пътниците въпреки намаляването на самолетите се забелязва и в още един показател - затовареност. Средногодишният процент на затоварване на полетите до и от летище София е нараснал с 2 процентни пункта през изминалата година и е 77%.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Хубаво, но кога ще има директен полет до САЩ е големият въпрос? Това ще отвори много възможности - за повече пътници до Америка и повече връзки с останалия свят.

  • 2
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Колега, съмнявам се доколко рентабилно ще е такова мероприятие. Например българите в най-голямата диаспора, Чикаго, са около 30,000. Те пътуват основно през лятото на почивка, т.е. чартъри могат да свършат работата ако има клиенти. Линията от Варшава е далеч по перспективна с 1.3 милиона поляци (в Чикаго) и почти 40 милионно население с роднини в САЩ. Чехите например закриха линията с полетите си до САЩ преди три-четири години по същата причина - малка страна и липса на пътникопоток. Много ще се радвам ако не съм прав.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.