Местните застрахователи заемат все по-голям дял
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Местните застрахователи заемат все по-голям дял

Увеличеният дял на автомобилни застраховки, най-вече на задължителната "Гражданска отговорност", е сред причините участието на чужди застрахователи на пазара да намалява

Местните застрахователи заемат все по-голям дял

Чуждите групи губят 11 процентни пункта от дела си заради предпазливост или излизане от пазара

Весела Николаева
12665 прочитания

Увеличеният дял на автомобилни застраховки, най-вече на задължителната "Гражданска отговорност", е сред причините участието на чужди застрахователи на пазара да намалява

© Красимир Юскеселиев


Компаниите с чужда собственост предпочитат сигурна печалба пред бърз ръст на пазарния дял.

Бавно, но трайно застрахователите с български собственици завземат повече от пазара. И ако през 2007 г. дружествата с чужди акционери държаха 63% от пазара, то през годините на кризата делът им се стопи с почти 11 процентни пункта. Тази тенденция на завземане на пазара от местни групи (вече с дял от 48%) ясно се открои и при банките, като секторът все още е доминиран от европейски институции. В общото застраховане обаче е въпрос на време чуждите да изгубят лидерството.

Защо се разместват

Българската сила идва по две линии - първо, агресивен органичен ръст на местните инвеститори и в по-малка степен през придобиване на конкуренти. В застраховането всъщност имаше две напускания на страната от сравнително малки чужди инвеститори - "Интерамерикан" и QBE, като и в двете сделки купувач на бизнеса беше местната "Евроинс иншуърънс груп". А за целия период от седем години в страната не е влязъл нито един нов чужд играч.

Обяснението за пренареждането е, че компаниите с чужда собственост предпочитат сигурна печалба пред бърз ръст на пазарния дял. Настъплението на местните идва през най-продавания продукт в общото застраховане - задължителната "Гражданска отговорност", която по последни данни на Комисията за финансов надзор заема 40% от целия пазар. При този продукт дял се завзема с ниски цени (често със съмнение дали са достатъчни за покриване на рисковете), а и практиката на плащане на щети може да варира.

Освен това, ако от изчислението се изчисти "Виктория", то спадът при чуждите става още по-чувствителен. Причината за уговорката е, че макар мажоритарен собственик да е чужда компания, със значителен контрол над дружеството е българският акционер. Основният собственик италианската Fata Assicurazioni Danni (част от групата Generali, която в България контролира и едноименния застраховател), а миноритарен акционер е "Мел финанс", свързано с банкера Цветан Василев. В последните години пазарният дял на "Виктория" значително расте с помощта и на спечелени държавни поръчки.

Две от малките чужди компании - Ей Ай Джи и "Граве България", от няколко години не се отчитат отделно пред КФН за българските си дружества, защото станаха част от по-големите европейски поделения и предоставят услуги по единния паспорт на ЕС. След влизането на България в съюза финансовите компании, които имат лиценз в една държава членка, могат да предоставят услуги във всяка друга само след уведомяване. Така резултатите на тези български клонове вече няма как да се видят отделно.

Резервирана политика

Орлин Пенев, главен оперативен директор на "Алианц България", част от германската Allianz, коментира, че това има много лесно обяснение – компаниите с чужда собственост странят от автомобилните застраховки, чийто дял в кризата се увеличава за сметка на имущество, живот и др. "Причината за намаления пазарен дял на чуждите компании с представителства тук е изместването в структурата на портфейлите – тези акционери искат стабилни печалби, а не високи пазарни дялове", коментира Пенев. Според него резервите, които се заделят за автомобилни застраховки, не са достатъчни при много компании, а високата печалба на някои български дружества не отговаря на действителността.

Често застрахователи отчитат високи печалби в резултат не от основна дейност, а от странични, като управление на собствени средства, преоценки и допълнителни приходи. За деветмесечието на годината например "Армеец", част от групата на "Химимпорт", има близо 9 млн. лв. положителни разлики от преоценка на инвестиции и още 7 млн. лв. отрицателни, всичко това извън основната дейност.

Председателят на управителния съвет на "Евроинс иншурънс груп" Кирил Бошов посочи сходни причини за намаляването на дела на чуждите застрахователи за сметка на българските, с уговорката, че това не важи за всички с местна собственост. ЕИГ, в която влиза "Евроинс", е част от "Еврохолд България" и собствеността й е българска. "Промяната в пазарните дялове се дължи на две причини – има излизане на чужди компании от пазара, дори и по линия на придобиванията. Иначе резултатите на българския застрахователен пазар все още не са добри, в тази връзка чуждите компании са предпазливи в развитието си", обясни Бошов.

Той коментира, че не иска да прави генерално заключение за намаляване дела на чуждите инвеститори, а това е въпрос на решение кой какъв риск би искал да поеме. Автомобилното застраховане продължава да е трудно, добави Бошов, като даде за пример и резултатите на самата "Евроинс", която е на загуба за деветмесечието. Бошов припомни, че те самите са направили разместване в портфейла си и са намалили дела на "Гражданска отговорност". При компании като "Алианц", ДЗИ, "Булстрад", донякъде и "Армеец" този вид полица заема доста по-малка част от портфейла за сметка на "Каско" и имуществени.

Компаниите с чужда собственост предпочитат сигурна печалба пред бърз ръст на пазарния дял.

Бавно, но трайно застрахователите с български собственици завземат повече от пазара. И ако през 2007 г. дружествата с чужди акционери държаха 63% от пазара, то през годините на кризата делът им се стопи с почти 11 процентни пункта. Тази тенденция на завземане на пазара от местни групи (вече с дял от 48%) ясно се открои и при банките, като секторът все още е доминиран от европейски институции. В общото застраховане обаче е въпрос на време чуждите да изгубят лидерството.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Пълно е с некачествени местни застрахователи.

  • 2
    kas. avatar :-?
    kas.

    Доколкото имам впечатления от застрахователна дейност, смятам че най-голям проблем е въртенето на едни и същи агенти в разните компании. Битката за кокала е голяма. Честно казано се съмнявам, че имат достатъчно дългосрочно задържани клиенти. Застрахователните агенти, които се преместват в друга компания доста често си водят клиентите с тях, защото обикновено са застраховали мама, татко, братовчеда и прочее и са спрели до тук. В новата компания те убеждават своя кръг да развали полиците си с предходната им компания и ги прехвърлят с нови полици в новите си компании. Така клиентите не печелят, агента тръгва с летящ старт и после увяхва. Най-болезнено е при спестовните застраховки "Живот".
    Що се отнася до имуществените застраховки, много често те са свързани с ипотечните кредити и са задължителни. Вярно е, че не е задължително да се направи застраховка при компанията, която обслужва кредитната институция. Но мнозина не се и занимават да търсят по-изгодни оферти. Много ми е интересно, когато си изплатят кредитите дали ще продължат да застраховат имуществото си.
    Тези проблеми не се отбелязват от Застрахователния надзор, тъй като това не им работа. А в застрахователните компании не го коментират, макар да знаят чудесно за него. Също така не вземат мерки за намаляването на негативния ефект.
    На мен лично би ми било интересно колко клиенти са задържали дългосрочно застрахователните компании и колко от тези клиенти са доволни от получения продукт.

  • 3
    kambanka avatar :-P
    kambanka

    До коментар [#2] от "kas.":

    Коментарът ти е "изцяло" по темата :)
    Много думи - нищо съществено. Въздържай се да коментираш бранш, за който явно ти липсва подготовка и опит. Приятен ден!

  • 4
    kas. avatar :-?
    kas.

    До коментар [#3] от "kambanka":

    Не сте Вие човекът, който знае какъв опит и какви познания имам. Това тук е форум - място за свободно изразяване. Вие не давате никакви аргументи за оценката си. Освен това, като не можете да коментирате статията, не се занимавайте с моите коментари или на когото и да било друг.

  • 5
    kas. avatar :-?
    kas.

    До коментар [#3] от "kambanka":

    Впрочем да не би да съм Ви настъпил по някой мазол с коментара си. Дано да не Ви е заболяло много.

  • 6
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev

    Проблема на автомобилното застраховане и в частност ГО е подобен на проблема в здравната система, а именно - солидарния модел! Тоест за изрядния платец и шофьор, няма никакъв стимул да продължава да бъде такъв... Или иначе казано, колкото и катастрофи да имаш и колкото акта или фиша да ти напишат, дори да си убил някой на пътя, ГО която плащаш е една и съща!
    Застрахователите в България отказват да приемат факта, че автомобила сам по себе си не може да направи катастрофа и да причини щети! Но въпреки това ГО се прави на колата - не на шофьора! Застрахователите видиш ли, нямали връзка с данните на КАТ, затова и примерните шофьори и бабаитите на пътя плащат еднакво!
    Застрахователите имат силно лоби и на практика, могат да си издействат, каквато си искат промяна... Но това не се случва!
    Получава се нещо, като при ЕРП-тата - всички са на загуба, ама никой не пуска кокала!

  • 7
    vl_dim avatar :-|
    Vladi Dim

    акционер и клиент съм в Алианц БГ и съм доволен и от обслужването, и от дивидента , който от 2003 насам е около 2,5-3 лева на акция с номинал 5 лева и напълно подкрепям политиката им. ако се загледате в справките на КФН , ще видите високи обеми начислени премии при БГ застрахователите , но висок дял на вземания от клиенти при същите тези БГ застрахователи. това означава, че се сключва застраховка на разсрочено плащане, ама реалния кеш е само от първата вноска, после започва мъката по събиране на другите вноски.

  • 8
    2.5 avatar :-|
    2.5

    “Орлин Пенев, прокурист на "Алианц България", част от германската Allianz, коментира, че това има много лесно обяснение – компаниите с чужда собственост странят от автомобилните застраховки, чийто дял в кризата се увеличава за сметка на имущество, живот и др.”

    Респективно Алианц не бих ги препоръчал на никого.
    Смених ги като автозастраховател и като банка. И в двата случая техните служители буквално любезно ми разясниха, че услугите които предлагат могат да се намерят на по изгодна цена при конкурентите им! Причината да не съм го направил за пенсионноосигурителната партига е бумащината. Ако се убедя, че мога да се преместя без много бюрократщина, няма да ги бавя и за миг...

  • 9
    kireto avatar :-|
    Кирето

    До коментар [#8] от "2.5":

    [quote#8:"2.5"] Причината да не съм го направил за пенсионноосигурителната партига е бумащината[/quote]

    Няма много бумащина, колега.
    Само да се вържеш с който и да е пенсионен фонд, ще те обслужат на място, борба за клиенти...
    По темата :
    Както съм писал много пъти и съм си "отнасял" минусите, на българина му липсва застрахователна култура, факт.
    Липсата на "доверие" в застрахователите ни е наследство от "бурните" '90 години, всички знаем какво се случваше тогава.
    Другият проблем е, че българина каско ще си направи на десетгодишната кола за 200-300 лв, но няма да отдели 100 за имущество.

    До коментар [#2] от "kas.":

    [quote#2:"kas."]На мен лично би ми било интересно колко клиенти са задържали дългосрочно застрахователните компании и колко от тези клиенти са доволни от получения продукт.[/quote]

    Не малко компании са дълги години корпоративни клиенти на една и съща застрахователна компания. Тази тенденция се засилва в последните 5-6 години. Самите застрахователи все повече осъзнават значението на фирмите, като клиенти.
    Това, което ти коментираш, се отнася преди всичко за пазара на дребно и е нормално не само при нас. Пазара на дребно е преди всичко за ГО.

  • 10
    borko_to avatar :-?
    borko_to

    [quote#6:"tww09306483"]Застрахователите в България отказват да приемат факта, че автомобила сам по себе си не може да направи катастрофа и да причини щети! [/quote]

    Ами по-добре ли е да те карам да си плащаш ГО докато имаш валидна книжка, дори и да нямаш автомобил на твое име? След като автомобилът не може да причини сам щети, давай да застраховаме шофьорите?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новият пазар на труда

Новият пазар на труда

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK