Киното, моят приятел
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Киното, моят приятел

Киното, моят приятел

Растящият пазар привлече трети голям играч при киносалоните - Cine Grand и bTV Studios в разпространението на филми

Радостина Маркова, Весислава Антонова
23126 прочитания

© Надежда Чипева


Когато тази статия излезе, в новото кино Cine Grand в София вече ще са се завъртели първите прожекции на холивудския хит "Вълкът от Уолстрийт". Премиерата е важна не само за зрителите в мол City Center Sofia, където международната компания с централа в Индия възстанови киното след 3-годишна пауза (виж интервюто с Амитаб Вардан). Вълнува и пазара, защото бележи появата на трети голям играч редом с кината Cinema City и "Арена".

Ново име има и сред разпространителите на филми с появата на bTV Studios, която също обещава размествания на пластовете. Любопитно съвпадение е, че точно новата компанията е причина в България да влезе "Вълкът от Уолстрийт", който за момента е и най-касовото й заглавие.

С това по-значимите събития засега се изчерпват, но и те не са малко за пазар, чиито годишни продажби възлизат на малко под 40 млн. лв. Положителното е, че той продължава да расте и очевидно има място за нови проекти. А заявките за следващите години са за все по-отчетливо профилиране на участниците.

За зрителите също има добри новини и те са, че след времето на масирано затваряне на салони, кината все по-уверено се завръщат в градовете. При това - не само в най-големите.

18% повече кино

Новите играчи на кинопазара влизат в ключов момент. След времето, когато старите салони се превръщаха в бинго зали и супермаркети, индустрията, изглежда, се връща към живот. През миналата година кината имат 18% ръст на приходите и продадени билети за 39.65 млн. лв.

Увеличението на продажбите е относително устойчива тенденция за последните години, ако не броим лекото връщане назад през 2012 г. (виж инфографиката).

Според Емилия Георгиева, маркетинг-мениджър на веригата Cinema City, в основата му са два фактора - отварянето на нови кина, включително в градове без салони до момента, както и нарастващият дял на премиум сегмента като 3D, 4D и IMAX в общите продажби.

Не без значение е и появата на касови хитове през съответната година, каквито за 2013 г. се очертаха "Хобит: Пущинакът на Смог" и "Бързи и Яростни" VI.

Встрани от оптимизма обаче картината е сложна. Кинопазарът в страната още се развива и тепърва ще се насища с нови салони и формати. Включително в отговор на разрастващия се бизнес с разпространението на филми, който се нуждае и от повече екрани.

За да расте пазарът, от дистрибуторите се очаква да вкарват предимно хитови заглавия, което е свързано с инвестиции в права и рекламни кампании. Собствениците на мултиплекси пък разширяват бизнеса си с нови салони. Пачалбата и на двете страни обаче не е гарантирана, първо, защото цените на билетите остават ниски на фона на останалите европейски пазари и вложенията се връщат бавно. Второ, все още взаимоотношенията между разпространители и собственици на кина търсят равновесната точка в интересите си.

Статистиката за кинопазара също подкрепя тезата, че ако има ръст през последните години, то той е главно от увеличаващите се продажби. Числата показват, че от 2008 г. насам средната цена на билетите е нараснала едва с около лев - от 7 лв. тогава до 8.3 лв. през 2013 г. Принос имат и 3D прожекциите, за които билетите са по-скъпи - 12 лв. при средно 8 лв. за стандартните. Какъв е техният дял в продажбите обаче не е ясно.

Картината, изглежда, ще остане без промяна предвид ниската покупателна способност, с която собствениците на кина ще продължат да се съобразяват. Показва го и заявката на новия играч - Cine Grand, който влиза с обещание за достъпни билети. Останалите също не виждат поле за промяна на цените.

При тази ситуация и при увеличаващата се конкуренция все по-ключов ще е въпросът каква стратегия за разрастване ще следват отделните играчи и как ще я подплатят финансово. От това в близките години ще зависи дали ще затвърдят пазарни позиции или ще бъдат изместени от конкурентите си.

Кой накъде

"През последните десет - петнадесет години броят на кината в България драстично намаля. Това не е добре, но от друга страна, показва, че има традиции в ходенето на кино и хората биха се върнали в салоните. За мен пазарът има потенциал да расте." Думите на генералния директор на веригата Cine Grand Амитаб Вардан са показателни за нейната стратегия в България. А именно - в рамките на следващите 5 години да отвори кина с общо близо 100 екрана, като експанзията й няма да се ограничава само в големите градове. Според мениджъра компанията е готова да стъпи във всяко населено място, където вижда потенциал за отваряне на салони (повече - в интервюто с Вардан).

Посоката на развитие изглежда логична, след като през последните години кинооператорите до голяма степен наситиха големите градове и не оставиха много непокрити точки за по-мащабна експанзия.

Към разгръщане на мрежата си в по-малки населени места очевидно се ориентира и собственикът на най-много кина в страната - компанията "Кино Арена" (11 кина в 7 града). Миналата година тя отвори салон в Смолян, а за есента на тази планира кино в читалището в Добрич. Успоредно с това продължава да покрива големите градове, като тази пролет отваря кино в "Панорама мол" в Плевен, а до края на годината - и в търговския център "Плаза уест" в западната част на София.

За момента около плановете на "Арена" обаче липсват детайли, тъй като собствениците не отговориха на въпросите на "Капитал". До 2012 г. веригата бе част от холдинга "Александра" заедно с бизнеса по разпространение на филми и "Парк мол" в Стара Загора. След години със загуби и влошена ликвидност обаче се стигна до преструктуриране на бизнеса. Така разпространението на филми остана в "Александра филмс", а кината и молът бяха извадени в свързани или директно притежавани от собствениците на "Александра групхолдинг" Стефан и Александра Минчеви дружества.

Тъй като финансови отчети за 2013 г. още няма, не е ясно доколко тези мерки са дали резултат и как кината "Арена" ще финансират експанзията си. Още повече че според два независими източника се планира и преустройство на двата самостоятелни мултиплекса в София - "Арена изток" и "Арена запад", чиито долни етажи ще бъдат превърнати изцяло в търговски площи.

На по-различна стратегия залага другият голям играч в кинопоказа - Cinema City (6 кина в пет града). Експанзията на веригата до момента е финансирана изцяло от свързани дружества с компанията майка - Cinema City International. Стратегията на групата с израелски собственици е да отваря кина само в молове и разширяването на мрежата й изцяло зависи от тези проекти. През последните две години тя влезе в Бургас - в Galleria Burgas, и затвърди позициите си в София с отварянето на най-големия си мултиплекс в Paradise Center. Там откри и първия си 4D салон, като амбициите са да продължи в тази посока.

От Cinema City International потвърдиха, че планират да преоборудват в 4D и салони в други кина в България, но още не е ясно кои. Като нов проект за момента се очертава мултиплекс в мол Galleria Varna, но търговският център е замразен и не е ясно кога ще има развитие около него.

Според Емилия Георгиева от Cinema City фокусът на веригата остават мултиплексите в големите градове. "В много населени места има необходимост от по-добро покритие, но в малко от тях концепцията мултиплекс с повече от 6 салона би била рентабилна", обясни тя. Според нея тази ниша ще бъде заета предимно от оператори с по-малък мащаб.

Не на последно място хора от филмовите среди виждат потенциал и за отваряне на нови малки, независими арт кина от типа на софийските "Одеон", "Дом на киното", "Евросинема". Според тях в силния сезон, когато всяка седмица излиза ново хитово заглавие, капацитетът на сегашните салони не стига. Като пример дават премиерата на "Вълкът от Уолстрийт" на Мартин Скорсезе от 10 януари, седмица след която започва фестивалът MENAR и излиза новият филм на братя Коен.

За момента обаче очевидно няма изкушени от подобни инвестиции. А практиката показа, че почти никое от приватизираните до момента стари софийски кина не запази предмета си на дейност. Единствената възможност в тази посока за момента изглежда кино "Люмиер" да започне да работи целогодишно, а не само като фестивално кино.

Плюс един разпространител 

Докато откриването на кина е по-видимата част от пазара, разпространението на филми остава на заден план за масовия потребител. Промените там обаче не са без значение, защото от тях зависи какви заглавия и къде ще гледаме през следващите години.

Ключово събитие на този пазар миналата година бе появата на нов играч в лицето на bTV Studios. Компанията дебютира с лентата "Код: Олимп" и до момента е дистрибутирала заглавия на студиа като Dream Works, Summit Entertainment, Millennium Films, CBS Films, Screen Gem.

За стратегията си от bTV Studios бяха лаконични: "Разпространението на кинопродукции не е новост в семейството на bTV, тъй като тази дейност е част от портфолиото с услуги на СМЕ (собственикът на bTV Media Group, който е част от Time Warner) във всички пазари, на които присъства."

Реално фактът, че е част от голяма международна група, е и ключово предимство на новата разпространителска компания. Особено що се отнася до правата върху хитови заглавия, за които всички се борят. По сходен начин стои и ситуацията с "Форум филм България", които са част от групата на Cinema City и през миналата година разпространиха девет от десетте най-касови филма в България (виж таблицата). Компанията разпространява продукцията на Disney, Universal и Paramount Pictures.

Управителят на "Форум филм България" Дона Цветкова посочи, че на национално ниво тя е и единствен разпространител, който предлага анимационни филми и в 3D, и в 2D формат. Така лентите са по-достъпни и нараства възможността да бъдат гледани от повече зрители. Според наблюдатели анимационните заглавия са и едни от най-касовите през последните години.

Относително голямо влияние има и "Александра филмс", която разпространява заглавията на Warner Bros., Columbia Pictures и 20th Century Fox. Извън това тя и "Форум Филм България" имат предимство и от общата си собственост с двете големи киновериги - "Арена" и Cinema City.

Освен тях на разпространителския пазар са още "Про Филмс" и "А Плюс" (специализирани в показа на ново българско кино), "Тандем филм", "Ван Крис", "Мултивижън" и "АРТ Фест" (организатори на "София филм фест").

Макар и основната битка между дистрибуторите на филми да е за права върху хитови заглавия, по-значим ефект върху тях, изглежда, ще имат промените в пазара на кинопоказ. И по-точно появата на нов участник в лицето на Cine Grand. Причината е, че за ефективната дейност на дистрибуторите е важно да има повече киносалони, които да осигурят достатъчно излъчвания на филмите им.

В тази връзка Дона Цветкова от "Форум филм България" заяви, че покрай навлизането на Cine Grand на пазара планира да увеличи броя на филмовите копия и да заложи на по-силна маркетингова активност.

"За нас навлизането на нова киноверига означава разширение на пазара", коментира тя. По думите й, въпреки че първоначално Cine Grand влизат в градове, където вече има модерни мултиплекси, очакванията са новите кина да увеличат посещаемостта, а не да преразпределят една и съща публика.

Управителят на "ПроФилмс" Емил Симеонов също коментира, че разрастването на пазара с нови кина ще се отрази благоприятно на дистрибуторите на филми.

Сред други играчи на филмовия пазар навлизането на Cine Grand също предизвика реакции, но по друг повод. Между дистрибуторите на филми и веригите кина от години има напрежение по теми като разпределението на приходите от билети и размера на таксата за дигитализация, която собствениците на салоните събират. Преди години към големите собственици на салони имаше и обвинение в картелно споразумение (режисьорът Людмил Тодоров покрай премиерата на филма си "Миграцията на паламуда"), но те останаха недоказани.

В този ред надеждите са появата на трети голям играч, успоредно с кината "Арена" и Cinema City, да внесе баланс в отношенията. Но естествено няма гаранция за това.

 

Британската Cineworld купува Cinema City 

Британската верига кина Cineworld обяви, че купува листваната във Варшава Cinema City International (CCI), която присъства и на българския пазар. Купувачът ще плати 272 млн. паунда в брой, а след приключването й CCI ще държи 24.9% от акциите на Cineworld. Обединената компания  ще се ръководи от сегашния изпълнителен директор на CCI Муки Гредингер. Cineworld е най-големият британски оператор на кина по приходи, но изостава от основния си конкурент Odeon UCI Cinema Group по брой мултиплекси. От своя страна CCI присъства на седем пазара - България, Румъния, Чехия, Полша, Словакия, Унгария и Израел. Първоначално Sky News  беше обявена като сливане между равни партньори, макар пазарната капитализация на Cineworld да е около 80% по-голяма от тази на новия й партньор. CCI ще остане листвана във Варшава и ще запази имотните си активи и бизнеса с разпространение на филми. Британските вериги търсят диверсификация на бизнеса си, тъй като през миналата година продажбите спаднаха с 1% до 1.17 млрд. паунда - най-големият им срив от 1991 г. насам. Конкурентът Odeon UCI вече присъства в седем държави.

Когато тази статия излезе, в новото кино Cine Grand в София вече ще са се завъртели първите прожекции на холивудския хит "Вълкът от Уолстрийт". Премиерата е важна не само за зрителите в мол City Center Sofia, където международната компания с централа в Индия възстанови киното след 3-годишна пауза (виж интервюто с Амитаб Вардан). Вълнува и пазара, защото бележи появата на трети голям играч редом с кината Cinema City и "Арена".

Ново име има и сред разпространителите на филми с появата на bTV Studios, която също обещава размествания на пластовете. Любопитно съвпадение е, че точно новата компанията е причина в България да влезе "Вълкът от Уолстрийт", който за момента е и най-касовото й заглавие.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    e_mil avatar :-P
    tamada

    "Пущинакът на смока" е хубаво :))
    Но не е хубаво дето сте толкова информирани за кино бизнеса, а да грешите имената дори на хитовите продукти, които се продават. Поне от обща култура трябва да го докарвате.

  • 2
    shok84 avatar :-P
    shok84

    Кината вече ги имаме,сега остана и филмите да дойдат....

  • Божикравов

    За 15 г. кината и седмото изкуство бяха подложени на геноцид. Сега кината се връщат, но изкуството е вече мъртво. Изродена работа.

  • 4
    slon avatar :-|
    slon

    Кината ще се вънат когато, места като "Сердика", "Левски", "Изток", "Петър Берон" и т.н. отворят врати отново. Изградените мултиплекси просто убиха чара на киното.
    Отделен е въпрост защо това беше допуснато....

  • 5
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Киното - без него не може. Все пак хората ходят на кино щом навлиза още един играч на пазара. Друг е въпросът какво може да се гледа в кината.

  • 6
    gun avatar :-|
    gun

    Новото кино е супер, а най-вече цените на билетите, гледах филма "Коза Ностра", при това в събота за 4 лв.! Дано това не е само рекламен трик в първите седмици, а истинска конкуренция. За сравнение - в Арена България мол през уикенда билетите са по 15 лв. Ако приспаднем намаленията за деца и добавим неизбежните пуканки и кола, за едно четиричленно семейство удоволствието във въпросната Арена би излязло 60-70 лв., което си е безумно за нашите условия. Дано от Сине Гранд са истински бизнесмени, а не се уговорят с останалите (КЗК да обърне внимание!), защото иначе - да живее Замунда!

  • 7
    2.5 avatar :-?
    2.5

    “Разпространението на кинопродукции не е новост в семейството на bTV, тъй като тази дейност е част от портфолиото с услуги на СМЕ (собственикът на bTV Media Group, който е част от Time Warner) във всички пазари, на които присъства."

    ...част, част, ама за да се докарат до дистрибуция на филми, май не са цъфнали в претакането на рекламни бюджети?!

  • 8
    fiona avatar :-|
    fiona

    Дано да се сдобием с истински кина! Няма нормална държава без кинотеатри - истински, не в молове. Няма да забравя какво изпитах, след като гледах "Клетниците" - грандиозен филм, която завладява всяка частичка от зрителя. Излизането от киносалона в атмосферата на мола беше огромен шок за мен!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK