С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
20 12 яну 2014, 11:18, 21874 прочитания

Последните плочки от доминото

Още една от свързаните с Васил Божков строителни компании влезе в процедура по несъстоятелност

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Години след като централните звена в инфраструктурната империя на Васил Божков се срутиха, ударните вълни продължават да разклащат последните плочки от сложната конструкция от пряко и индиректно свързани компании. Така, след като различни части от "Мостстрой", "Холдинг Пътища" и "Железопътна инфраструктура холдингово дружество" (сега "Инфра холдинг") поетапно станаха неплтежоспособни и влязаха в процедури по несъстоятелност, сега е ред на поредното домино.

Процедурата по несъстоятелност на "Пътни строежи" АД - Пловдив, занимаваща се с реконструкция, строителство и ремонт на пътища, е обявена от Пловдивския окръжен съд на 6 януари, като искане за това има както от страна на кредиторите, така и от самата компания. Причината: "Пътни строежи" има задължения към Първа инвестиционна банка в размер на 13 млн. евро по договор за заем за 22 млн. евро от април 2007 г. Любопитен детайл е, че по-здравата част от пътния бизнес на Божков, обединена в "ПСТ холдинг", беше продадена имено на компания, близка до собствениците на банката. "Присъединилият се кредитор "Бутилайт" претендира за вземания от 80 хил. лв., задълженията към НАП са над 5 млн. лв. А други над 40 кредитора са пристъпили към принудително събиране на суми", се казва в решението на съда.


Предизвестен край
Новината за несъстоятелността и на  тази компания не е изненада. "Пътни строежи" води началото си от 1963 г., когато с постановление на Министерски съвет е създадена строителна организация "Пътни строежи" – София, с поделения в страната. Едно от тях е Държавно строително управление "Пътни строежи", Пловдив. Следват множество преобразувания през годините, като през ноември 1997 г. компанията е приватизирана и става Акционерно дружество "Пътни строежи" АД – гр. Пловдив. Сега с 99.93% акционерно участие в нея е "Контрол ПС", която влиза в дружеството след договор за цесия на дълг с "Корект пропърти". Последната е собственост на Златиян Златков, който е управител и на "Вабо имоти", което беше част от "ПСТ холдинг", когато беше под контрол на Божков, а сега е собственост на компания, регистрирана на адреса на "Холдинг Пътища". "Контрол ПС" пък е с регистрация на ул. "Искър" 14 в София, където е и седалището на редица компании, сред които контролираните от притежавания от Божков "Нове холдинг" "Нове трейдинг", "Нове консултинг" и "Холдей Н". Както и едноличното му дружество "Вабо-1".

Не на последно място на сайта на "Пътни строежи" все още стои логото на "Холдинг Пътища". През последите няколко години основен проект, по който работи "Пътни строежи", е изграждането на автомагистрала "Марица" в участъка Харманли - Любимец - Свиленград - Капитан Андреево. През 2012 г. компанията участва и в аварийното изграждане на диги по река Марица в района на с. Бисер и Свиленград. 

От няколко години обаче дружеството има финансови затруднения. За 2012 г. компанията завършва на загуба 7.8 млн. лв. при приход от 14.8 млн. лв. През 2011 г. загубата е 8.9 млн. лв. при приходи 17.2 млн. лв. За първите 5 месеца на 2013 г. финансовият резултат по междинен отчет е минус 2.4 млн. лв. Същевременно компанията не успява да обслужва кредита си към ПИБ от 2007 г. и през юни 2013 г. компанията получава уведомление от банката, че въз основа на Закона за особените залози се пристъпва към изпълнение върху отделни активи, заложени в полза на кредитора. Така местни медии съобщиха, че за продан са обявени база на "Пътни строежи" в село Катуница върху 16.6 декара в местността "Попското", както и централният офис на компанията на "Пътни строежи" на ул. "Хр. Г. Данов" в Пловдив. През лятото работници във фирмата, работещи по отсечката на автомагистрала "Марица" от Любимец до Капитан Андреево, пък протестираха, заради неизплатени заплати.



Проблемите на фирмата се признават и от ръководството й. "Държавата забави плащанията към изпълнителите на обществени поръчки, като за определени обекти плащанията са напълно спрени. Това създаде сериозни затруднения в дейността на "Пътни строежи". Като резултат от намаления обем на работа и почти спрените плащания дружеството забави плащанията си към доставчици. Като резултат голяма част от тях предприеха действия да претендират вземанията си по съдебен ред. Едновременно с това на 4 март 2013 Министерството на икономиката информира дружеството за спиране на действието на договора от края на 2004 г. за концесията за добив на строителни материали находище "Лозен" община Любимец. Причината е, че компанията не е изплатила кариерни такси в размер на 456.8 хил. лв.", се казва в молбата на компанията до съда за стартиране на процедура по несъстоятелност от юли 2013. г. Като обобщават: "Срещу дружеството има редица изпълнителни дела, по които има наложени запори на всички банкови сметки на дружеството. Счита се, че е налице свръхзадлъжнялост и имуществото на дружеството не е достатъчно за покриване на задълженията му."

В групата на несъстоятелността
Така "Пътни строежи" вече се причисли към списъка със строителните компании, свързани с Васил Божков, които се оказаха извън играта. През есента на 2010 г. новината за финансовите проблеми на "Мостстрой" разтресе борсовите инвеститори. Компанията се оказа само върхът на айсберга от фирми на Божков, които спряха да обслужват задълженията си, ОББ започна да разпродава имоти на "Мостстрой" и други дружества, свързани с Божков. Събирането на част от парите не тече безпроблемно за банката. Става въпрос за над 26 млн. евро, отпуснати от ОББ към девет компании, обезпечени с активи на "Национален хиподрум", което е в несъстоятелност от 2011 г. Делото придоби известност като "ветеринарят срещу ОББ", а въпросният ветеринар се казва Валери Кръстев и претендира за собствеността върху "Национален хиподрум".

Последва процедура по несъстоятелност и за дъщерни дружества на  "Железопътна инфраструктура – холдингово дружество", което беше преименувано на "Инфра холдинг". На търг заради 33 млн. евро дълг към ОББ бяха обявени имоти и движими вещи на дъщерните му "Национален изследователски институт по транспорта" (3 млн. евро), "Ремонтно-възстановително предприятие Кьоне" (10 млн. евро) и на "Завод за стоманобетонови конструкции и изделия" (10 млн. евро).

През април 2013 г. стана ясно, че основното дружество от структурата на "Холдинг Пътища", "ПСТ холдинг", което завърши отсечка от магистрала "Тракия" и още строи участък от "Марица" между Димитровград и Харманли, има нов собственик. Новината бе съобщена в отворено писмо от името на Васил Божков, част от чиято група бе компанията доскоро. Според източници "ПСТ холдинг" е придобита от дружество, свързано с основния кредитор – ПИБ. В борда влязоха Иван Шарланджиев и Петко Хитров, които бяха в управата на свързаното с банката "Юрий Гагарин", преди то да бъде продадено. По време на сделката представители на строителния сектор очакваха Божков все пак да запази интересите си в строителството през "Инфра холдинг". В края на 2013 г. обаче той намали пряко притежавания си дял в дружеството, като прехвърли над 10% от дружеството на свързани компании. А това може да е сигнал, че и тази плочка не е особено стабилна.
 
 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Бизнес в парализа: празниците в Китай приключиха, но не и проблемите на фирмите Бизнес в парализа: празниците в Китай приключиха, но не и проблемите на фирмите

Предприятията е трудно да продължат работа, когато работниците са заклещени в провинцията

19 фев 2020, 381 прочитания

Италианската банка Intesa предложи сливане на UBI Banca за 5 млрд. евро Италианската банка Intesa предложи сливане на UBI Banca за 5 млрд. евро

Новата банка ще бъде седмата най-голяма в Европа с над 1 трлн. евро активи

19 фев 2020, 459 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Мобилните устройства "изядоха" 10% от пазара на компютри

Приходите на сектора ще продължат да намаляват

Още от Капитал
За дизайнерите с любов

Българският стартъп Artery Team представя местни и международни дизайнерски марки в Etsy

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Книга: Макс Блехер - "Случки в близката нереалност"

Десетилетия след написването им, сюрреалистичните истории на румънския писател намират нова публика

Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10