Последните плочки от доминото
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Последните плочки от доминото

"Пътни строежи" има задължения към Първа инвестиционна банка в размер на 13 млн. евро

Последните плочки от доминото

Още една от свързаните с Васил Божков строителни компании влезе в процедура по несъстоятелност

Калина Горанова
22706 прочитания

"Пътни строежи" има задължения към Първа инвестиционна банка в размер на 13 млн. евро

© Цветелина Белутова


Години след като централните звена в инфраструктурната империя на Васил Божков се срутиха, ударните вълни продължават да разклащат последните плочки от сложната конструкция от пряко и индиректно свързани компании. Така, след като различни части от "Мостстрой", "Холдинг Пътища" и "Железопътна инфраструктура холдингово дружество" (сега "Инфра холдинг") поетапно станаха неплтежоспособни и влязаха в процедури по несъстоятелност, сега е ред на поредното домино.

Процедурата по несъстоятелност на "Пътни строежи" АД - Пловдив, занимаваща се с реконструкция, строителство и ремонт на пътища, е обявена от Пловдивския окръжен съд на 6 януари, като искане за това има както от страна на кредиторите, така и от самата компания. Причината: "Пътни строежи" има задължения към Първа инвестиционна банка в размер на 13 млн. евро по договор за заем за 22 млн. евро от април 2007 г. Любопитен детайл е, че по-здравата част от пътния бизнес на Божков, обединена в "ПСТ холдинг", беше продадена имено на компания, близка до собствениците на банката. "Присъединилият се кредитор "Бутилайт" претендира за вземания от 80 хил. лв., задълженията към НАП са над 5 млн. лв. А други над 40 кредитора са пристъпили към принудително събиране на суми", се казва в решението на съда.

Предизвестен край

Новината за несъстоятелността и на  тази компания не е изненада. "Пътни строежи" води началото си от 1963 г., когато с постановление на Министерски съвет е създадена строителна организация "Пътни строежи" – София, с поделения в страната. Едно от тях е Държавно строително управление "Пътни строежи", Пловдив. Следват множество преобразувания през годините, като през ноември 1997 г. компанията е приватизирана и става Акционерно дружество "Пътни строежи" АД – гр. Пловдив. Сега с 99.93% акционерно участие в нея е "Контрол ПС", която влиза в дружеството след договор за цесия на дълг с "Корект пропърти". Последната е собственост на Златиян Златков, който е управител и на "Вабо имоти", което беше част от "ПСТ холдинг", когато беше под контрол на Божков, а сега е собственост на компания, регистрирана на адреса на "Холдинг Пътища". "Контрол ПС" пък е с регистрация на ул. "Искър" 14 в София, където е и седалището на редица компании, сред които контролираните от притежавания от Божков "Нове холдинг" "Нове трейдинг", "Нове консултинг" и "Холдей Н". Както и едноличното му дружество "Вабо-1".

Не на последно място на сайта на "Пътни строежи" все още стои логото на "Холдинг Пътища". През последите няколко години основен проект, по който работи "Пътни строежи", е изграждането на автомагистрала "Марица" в участъка Харманли - Любимец - Свиленград - Капитан Андреево. През 2012 г. компанията участва и в аварийното изграждане на диги по река Марица в района на с. Бисер и Свиленград. 

От няколко години обаче дружеството има финансови затруднения. За 2012 г. компанията завършва на загуба 7.8 млн. лв. при приход от 14.8 млн. лв. През 2011 г. загубата е 8.9 млн. лв. при приходи 17.2 млн. лв. За първите 5 месеца на 2013 г. финансовият резултат по междинен отчет е минус 2.4 млн. лв. Същевременно компанията не успява да обслужва кредита си към ПИБ от 2007 г. и през юни 2013 г. компанията получава уведомление от банката, че въз основа на Закона за особените залози се пристъпва към изпълнение върху отделни активи, заложени в полза на кредитора. Така местни медии съобщиха, че за продан са обявени база на "Пътни строежи" в село Катуница върху 16.6 декара в местността "Попското", както и централният офис на компанията на "Пътни строежи" на ул. "Хр. Г. Данов" в Пловдив. През лятото работници във фирмата, работещи по отсечката на автомагистрала "Марица" от Любимец до Капитан Андреево, пък протестираха, заради неизплатени заплати.

Проблемите на фирмата се признават и от ръководството й. "Държавата забави плащанията към изпълнителите на обществени поръчки, като за определени обекти плащанията са напълно спрени. Това създаде сериозни затруднения в дейността на "Пътни строежи". Като резултат от намаления обем на работа и почти спрените плащания дружеството забави плащанията си към доставчици. Като резултат голяма част от тях предприеха действия да претендират вземанията си по съдебен ред. Едновременно с това на 4 март 2013 Министерството на икономиката информира дружеството за спиране на действието на договора от края на 2004 г. за концесията за добив на строителни материали находище "Лозен" община Любимец. Причината е, че компанията не е изплатила кариерни такси в размер на 456.8 хил. лв.", се казва в молбата на компанията до съда за стартиране на процедура по несъстоятелност от юли 2013. г. Като обобщават: "Срещу дружеството има редица изпълнителни дела, по които има наложени запори на всички банкови сметки на дружеството. Счита се, че е налице свръхзадлъжнялост и имуществото на дружеството не е достатъчно за покриване на задълженията му."

В групата на несъстоятелността

Така "Пътни строежи" вече се причисли към списъка със строителните компании, свързани с Васил Божков, които се оказаха извън играта. През есента на 2010 г. новината за финансовите проблеми на "Мостстрой" разтресе борсовите инвеститори. Компанията се оказа само върхът на айсберга от фирми на Божков, които спряха да обслужват задълженията си, ОББ започна да разпродава имоти на "Мостстрой" и други дружества, свързани с Божков. Събирането на част от парите не тече безпроблемно за банката. Става въпрос за над 26 млн. евро, отпуснати от ОББ към девет компании, обезпечени с активи на "Национален хиподрум", което е в несъстоятелност от 2011 г. Делото придоби известност като "ветеринарят срещу ОББ", а въпросният ветеринар се казва Валери Кръстев и претендира за собствеността върху "Национален хиподрум".

Последва процедура по несъстоятелност и за дъщерни дружества на  "Железопътна инфраструктура – холдингово дружество", което беше преименувано на "Инфра холдинг". На търг заради 33 млн. евро дълг към ОББ бяха обявени имоти и движими вещи на дъщерните му "Национален изследователски институт по транспорта" (3 млн. евро), "Ремонтно-възстановително предприятие Кьоне" (10 млн. евро) и на "Завод за стоманобетонови конструкции и изделия" (10 млн. евро).

През април 2013 г. стана ясно, че основното дружество от структурата на "Холдинг Пътища", "ПСТ холдинг", което завърши отсечка от магистрала "Тракия" и още строи участък от "Марица" между Димитровград и Харманли, има нов собственик. Новината бе съобщена в отворено писмо от името на Васил Божков, част от чиято група бе компанията доскоро. Според източници "ПСТ холдинг" е придобита от дружество, свързано с основния кредитор – ПИБ. В борда влязоха Иван Шарланджиев и Петко Хитров, които бяха в управата на свързаното с банката "Юрий Гагарин", преди то да бъде продадено. По време на сделката представители на строителния сектор очакваха Божков все пак да запази интересите си в строителството през "Инфра холдинг". В края на 2013 г. обаче той намали пряко притежавания си дял в дружеството, като прехвърли над 10% от дружеството на свързани компании. А това може да е сигнал, че и тази плочка не е особено стабилна.

 

Години след като централните звена в инфраструктурната империя на Васил Божков се срутиха, ударните вълни продължават да разклащат последните плочки от сложната конструкция от пряко и индиректно свързани компании. Така, след като различни части от "Мостстрой", "Холдинг Пътища" и "Железопътна инфраструктура холдингово дружество" (сега "Инфра холдинг") поетапно станаха неплтежоспособни и влязаха в процедури по несъстоятелност, сега е ред на поредното домино.

Процедурата по несъстоятелност на "Пътни строежи" АД - Пловдив, занимаваща се с реконструкция, строителство и ремонт на пътища, е обявена от Пловдивския окръжен съд на 6 януари, като искане за това има както от страна на кредиторите, така и от самата компания. Причината: "Пътни строежи" има задължения към Първа инвестиционна банка в размер на 13 млн. евро по договор за заем за 22 млн. евро от април 2007 г. Любопитен детайл е, че по-здравата част от пътния бизнес на Божков, обединена в "ПСТ холдинг", беше продадена имено на компания, близка до собствениците на банката. "Присъединилият се кредитор "Бутилайт" претендира за вземания от 80 хил. лв., задълженията към НАП са над 5 млн. лв. А други над 40 кредитора са пристъпили към принудително събиране на суми", се казва в решението на съда.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    today avatar :-|
    today

    Като се натискаха всички пишман играчи да купуват акции в свързани с Божков дружества, "защото той безспорно ще печели търгове и дружествата ще имат печалба" предупреждавах за балон, само че всички бяха в розовите облаци. От какъв зор Божков да си дели печалбите с акционерите, като може да си разпродаде акциите на висока цена, и да си финансира сам после друго дружество, което да прибере цялата печалба!

  • 2
    skyfighter avatar :-|
    skyfighter

    Хубаво се описват фактите, но каква е причината за фалитите? Държавата ли не плаща навреме или са били източени, като са завлекли и банките. Смисъл, ок държавата бави, но ако договора включва печалба това няма да е фатално. Интересно ми е да видя някакво заключение, не само описание. Дайте малко по-сериозно.

  • 3
    izabell avatar :-|
    izabell

    [quote#2:"skyfighter"]но ако договора включва печалба това няма да е фатално. Интересно ми е да видя някакво заключение, не само описание. Дайте малко по-сериозно. [/quote]
    Неразбирам къде виждате смешно.Няма пазари и печалбата е отрицателна.Огледайте се какво става новите собственици като дойдат всичко заличават,все едно, че никога не си бил тук и не си се трудил.....пример,заводите в Девня,моите родители цял живот са работили и сега камък върху камък е останало от "Полимери" АД.

  • 4
    oyh53308658 avatar :-|
    oyh53308658

    "Когато се наливаха основите на К." апитализъм а !

  • 5
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    До коментар [#2] от "skyfighter":
    Основният им проблем е че тези дружества никога не са работили в истинска конкурентна среда. Техните собственици, вярно не са хич прости, но реално нито имат свестен менинджмънт, нито могат да работят без сериозно рамо от Държавата.
    Погледнете каква смешна сметка за концесия, те даже и нея не плащат. А реално борсата я ползват, да посъберат пари от балъците. Още малко изсветляване или по-отворени обществени поръчки и 90% ще са по този път. Крайно време е Държавата да вкара малко ред, като ги накара да си плащат реално заплатите, данъците и т.н., така тези които са на кантар ще фалират и ще остане място по-свестните да се разширят, така и доходите на хората ще се вдигнат. Във всички сфери важи.

  • 6
    mom33313886 avatar :-|
    mom33313886

    Има добри комбинатори, като ва-бо. Те ще направят пари, като паразитират в/у всички на които могат: на държавата, на общината, на инвеститорите си от борсата, на подизпълнителите.
    Пари ще направят, но истинска организация не могат да направят. За това се иска предприемач с визия. А тия не излизат от полицейското училище в симеоново.

  • 8
    mockinbird avatar :-|
    Vladimir Lyubenov

    опс моля, истрийте коментара, не е за тая статия :)))))))

  • 9
    i_petrov avatar :-|
    i_petrov

    Докато има приба ще има и рибари

  • 10
    2.5 avatar :-?
    2.5

    "...списъка със строителните компании, свързани с Васил Божков, които се оказаха извън играта..."

    Отпадат защото вятъра отнесе чадъра, койрто трябваше да ги варди...
    Спокойно, някъде има друг юадър, а под него подобни, ако не и същите отвратитковци, които правят щото държавата да е майка само за едни, а това което ни пробутва да е толкова скъпо...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK