Мобилните устройства "изядоха" 10% от пазара на компютри
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мобилните устройства "изядоха" 10% от пазара на компютри

През 2013 г. Lenovo стана световен лидер по доставки на компютри и единственият производител, който отчете ръст на годишна база

Мобилните устройства "изядоха" 10% от пазара на компютри

Приходите на сектора ще продължат да намаляват

Юлиян Арнаудов
3291 прочитания

През 2013 г. Lenovo стана световен лидер по доставки на компютри и единственият производител, който отчете ръст на годишна база

© ALY SONG


Свиването на пазара на персонални компютри (PC) продължава и през 2013 г., като потребителите все повече изместват интереса си към умните мобилни устройства. Това показват предварителните данни на двете изследователски фирми Gartner и IDC. Според тях за цялата година персоналните компютри отчитат спад на доставките с 10%, независимо че през последното тримесечие забавянето е било по-малко от очакваното (виж графиката). Данните на Gartner показват, че са били продадени малко под 316 млн. броя, а на IDC - 314.5 млн. В данните се включват настолни машини, лаптопи, ултрабуци, работни станции, но в категорията не попадат хибридни таблети (сензорен екран с прикачваща се клавиатура), базирани на Windows или Android, или смартфони. Разминаването на информацията на двете изследователски фирми се дължи на факта, че те използват различни методики.

През 2013 г. Lenovo стана световен лидер по доставки на тримесечна база, като задмина Hewlett-Packard. Китайският производител е единственият, който отчита ръст на годишна база.

Основната причина за свиването на РС пазара е преориентирането на потребителите към смартфони и таблети. В развиващите се държави доста от хората купуват първо мобилни умни устройства, с които да работят и да се забавляват. Експертите от изследователските фирми обаче смятат, че през 2014 г. продажбите може да се увеличат, но приходите ще продължат да намаляват.

"Независимо че РС доставките продължават да намаляват, смятаме, че на някои пазари, какъвто е този в САЩ, е достигнато дъното", коментира Микако Китигава, анализатор в Gartner. Той допълни, че персоналните компютри губят много позиции в развиващите се пазари, където потребителите се свързват с интернет за пръв път през смартфон, а първото им по-голямо устройство е таблет. "Като резултат на това продажбите на РС-та в тези държави ще са по-слаби, като клиентите ще се ориентират директно към таблетите", допълни Китигава.

"Продажбите за персонални компютри надминаха очакванията през последното тримесечие, но това не беше достатъчно, за да се промени негативната тенденция", коментира Лорен Ловерд, президент на звеното за изследване на РС пазара към IDC. "Доставките намаляват за седмо поред тримесечие и дори празничният сезон не успя да обърне тренда." Ловерд допълни, че има признаци за лек ръст на продажбите, който може да продължи през 2014 г., но ще се запази негативният знак.

Преглед на оригинала

Свиването на пазара на персонални компютри (PC) продължава и през 2013 г., като потребителите все повече изместват интереса си към умните мобилни устройства. Това показват предварителните данни на двете изследователски фирми Gartner и IDC. Според тях за цялата година персоналните компютри отчитат спад на доставките с 10%, независимо че през последното тримесечие забавянето е било по-малко от очакваното (виж графиката). Данните на Gartner показват, че са били продадени малко под 316 млн. броя, а на IDC - 314.5 млн. В данните се включват настолни машини, лаптопи, ултрабуци, работни станции, но в категорията не попадат хибридни таблети (сензорен екран с прикачваща се клавиатура), базирани на Windows или Android, или смартфони. Разминаването на информацията на двете изследователски фирми се дължи на факта, че те използват различни методики.

През 2013 г. Lenovo стана световен лидер по доставки на тримесечна база, като задмина Hewlett-Packard. Китайският производител е единственият, който отчита ръст на годишна база.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    k_ avatar :-|
    k_

    Е, сега младия зарибен матрял ако успее да се уреди да му гласуват "жизнен минимум" на калпак ще може по цял ден да си търка с кеф стъкълцата.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Остани практичен

Остани практичен

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK