Автомобилните гиганти залагат на новите технологии

Лидерите в сектора отдават все по-голямо значение на иновативните разработки

На тазгодишното изложение за потребителска електроника CES в Лас Вегас участваха девет производителя на автомобили
На тазгодишното изложение за потребителска електроника CES в Лас Вегас участваха девет производителя на автомобили    ©  Reuters
На тазгодишното изложение за потребителска електроника CES в Лас Вегас участваха девет производителя на автомобили
На тазгодишното изложение за потребителска електроника CES в Лас Вегас участваха девет производителя на автомобили    ©  Reuters

Световната автомобилна индустрия инвестира в изследвания и разработка на нови технологии повече, отколкото когато и да било, за да остане адекватна на бързо променящия се пазар и ожесточената конкуренция от страна на технологичния сектор, пише Financial Times. Инвестициите в нови технологии, които да направят колите по-ефикасни, по-интерактивни и които да им дадат възможност да използват различни горива или дори да се управляват сами, растат значително по-бързо от продажбите и приходите. Като цяло в индустрията се наблюдава ниво на технологично разнообразие, каквото не е наблюдавано от въвеждането на двигателя с вътрешно горене.

Растящи инвестиции

Според данните на Boston Consulting Group разходите за изследвания и разработки са нараствали с годишен темп от 8% през последните четири години, което е тройно повече от темпа на увеличение през първото десетилетие на този век. Най-новите технологични достижения ще бъдат демонстрирани скоро на автоизложението в Детройт, което е първото голямо представяне на нова продукция в сектора за годината.

Един от многото примери за акцента върху иновативните технологии ще е новият пикап на Ford F-150, който разполага с алуминиев корпус, с 320 кг е по-лек от предишния модел, има по-ефективни двигатели, радари, камери и  технология за частична автономия. Системите за управление, комуникации и развлечение в съвременните превозни средства се контролират от софтуер с над 100 млн. реда код – повече, отколкото на изтребител. Двигателите пък стават все по-малки и ефективни и са допълвани от електрически и водородни системи.

Притиснати между затягащите се ограничения за вредните емисии, нарастващите изисквания на потребителите и безпрецедентната конкуренция от страна на технологични гиганти като Google и IBM, големите играчи в сектора полагат усилия да представят повече като иноватори, отколкото като производители. "Иновациите в автомобилната индустрия заемат централно място. Потребителите искат да си купуват коли, които въвеждат нови технологии на пазара. Това ще е основен фактор за успеха на компаниите през идните години", коментира Ксавие Моске, старши партньор в Boston Consulting Group.

Навлизане в нови територии

Google активно разработва системи за автомобили, които им позволяват да се управляват сами, а наскоро IBM подписа договор с производителя на автомобилни компоненти Continental за разработване на нови технологии. Тенденцията обаче е двустранна – на тазгодишното изложение за потребителска електроника CES в Лас Вегас участваха девет производителя на автомобили, заемащи с 25% повече пространство, отколкото през 2013 г.

Най-големите инвеститори в нови технологии в сектора са Volkswagen, General Motors и Toyota. Общите им разходи в тази насока са нараснали с 13% между 2007 и 2012 г. до 27.4 млрд. долара. За същия период приходите им са се повишили със средно 8%. Volkswagen, която си е поставила за цел да станe световен лидер в индустрията, надминава по обем на инвестициите в нови разработки не само всички в автомобилния бранш, но и технологични компании като Samsung и Microsoft. От своя страна през 2009 г. GM създаде специален фонд - GM Ventures, който да инвестира в начинаещи разработчици. Тези усилия на индустрията безспорно дават резултати, доказателство за което е удвояването на патентите за технологии за двигатели с ниски емисии през последните пет години.