Субсидии за фирми, които търсят външни пазари
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Субсидии за фирми, които търсят външни пазари

Shutterstock

Субсидии за фирми, които търсят външни пазари

Агенцията за малките и средните предприятия поема от 80 до 100% от разходите на компаниите за участия в панаири, изложби и търговски мисии в чужбина

7312 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


От ИАНМСП планират да кандидатстват за удължаване на срока на европроекта си до края на 2014 г. и ако това се случи, списъкът с международни събития, за които фирмите могат да кандидатстват, ще нарасне.

Търсите възможности да разширите износа си, да намерите нови контрагенти и дори да стъпите на нови пазари, при това с никави или минимални разходи? Тогава една от възможностите са специализирани бизнес изложби и търговски мисии, които организира Изпълнителната агенция за малки и средни предприятия (ИАНМСП) през следващите няколко месеца (виж календара вляво).

За всяко от тези събития агенцията може да поеме голяма част от разходите на одобрените кандидати. Това е възможно благодарение на проекта й за насърчаване на интернационализацията на българските компании, който се финансира от програма "Конкурентоспособност". След като той беше забавен близо година и половина, през последните 6 месеца вече набра инерция, а срокът му беше удължен до края на април, така че фирмите все още могат да се възползват от европейските субсидии за подобряване на международните си позиции.

За какво може да се кандидатства

До края на април са планирани 3 специализирани международни изложби и 4 търговски мисии в различни сектори – от машиностроене и металообработване до кожарство, дървообработване и др. Графикът на провеждането им и крайният срок за кандидатстване са посочени в календара.

От ИАНМСП планират да кандидатстват за удължаване на срока на проекта до края на 2014 г., което, ако се случи, ще увеличи и списъка с международни събития, за които фирмите могат да кандидатстват. Засега те не могат да се посочат конкретно, тъй като всичко зависи от датата на получаване на отговора дали е възможно удължаването. Когато това стане, ще се направи преценка кои са актуалните изложби/панаири, за които може да се кандидатства, и какъв е срокът за провеждането им. Важна подробност е и това, че участието трябва да се заяви предварително в определен срок. Експертите на този етап обещават, че ако имат възможност да организират нови изложби и мисии, ще се търси баланс между 18-те експортно ориентирани сектора.

Какви са стъпките

 
Кандидатстването, селекцията и организацията на участието на всяка международна проява протича в следните основни фази: 1.    Подаване на изискваните документи в посочения срок – пълният списък е посочен тук за панаири/специализирани изложби и тук за търговски мисии. В пакета документи влизат например заявление за участие, справка за получена държавна помощ, удостоверение за липса на задължения и др.; 2. Осигуряване на допълнителни документи, ако това се налага;
3. Оценяване и класиране – оценяването се извършва на база списък с критерии, като за покриването на всеки от тях са предвидени определен брой точки. Най-силна тежест има критерият, свързан с обема на износа за последните 12 месеца, но се оценяват и неща като международни сертификати, фирмен сайт, награди и т.н.;

4. Провеждане на предварителна среща (преди проявата), на която се уточнява разпределение на щандовете, дава се информация за програмата, препоръки, др.

Естествено основното условие е произвежданите от фирмите стоки/продукция да са обвързани с браншова насоченост на изложбата. В отделни случаи организаторите може да направят и допълнителен филтър. Например за участие в изложбата за мода и аксесоари Who’s Next в Париж са били класирани 16 фирми. След като е изпратен снимков материал на колекциите, с които фирмите са кандидатствали и с които са планирали да участват в изложбата, 6 от тях не са били одобрени от организаторите. По подобен начин за изложбата за занаятчии L’Artigiano в Италия организаторите са изисквали предварително снимков материал и майсторско свидетелство, удостоверяващо упражняването на конкретен занаят.

Какви разходи се покриват

  Общият бюджет на проекта е 27 млн. лв., като от тях за панаири и изложби са заделени 18 млн. лв. (към момента 75% вече са усвоени), а за провеждането на търговски мисии – 2.5 млн. лв. (усвоени 52%).

Бюджетът на всяка отделна проява е различен и зависи от това къде и какво се организира. По принцип при участие в изложба или панаир за фирмите се покриват разходите за наемането на изложбената площ, проектирането и изграждането на щанда, наемането на оборудване и обзавеждане, регистрацията на изложителите, включването им в официалния каталог и рекламирането на участието. На практика това може да достигне до 80% от средствата, които компаниите биха платили, ако участието им не е субсидирано. Участникът трябва да плати само за транспорт и престой в съответния град по време на изложението или панаира. При провеждането на търговски мисии на един представител от предприятие участник се поемат разходите за самолетен билет, вътрешен транспорт и трансфер, хотелско настаняване, отпечатване на каталог на участниците в мисията и други, реално 100% от разходите.

Какви са резултатите досега

 

От април 2010 г. до началото на януари 2014 г. по проекта са субсидирани националните участия в 74 международни панаира/изложби, в които своята продукция са представили 731 български фирми и 20 мисии с участието на представители от 266 фирми, показва справката на ИАНМСП. Особен интерес има към изложбите за храни и напитки, парфюмерия и козметика, информационно-комуникационни технологии, машиностроене. Около 40% от участниците декларират, че са сключили договори след участието си в международна проява, става ясно от анкетните карти, които компаниите попълват на 6 и 9 месеца след участие в изложение, панаир или мисия. В същото време 54% споделят, че са съумели да навлязат на нов пазар, а 42% са разширили износа си.

На случаен принцип потърсихме коментари от представители на компании, които са участвали в международните прояви. "Като цяло съм удовлетворен от организацията на участията ни", коментира Дойчин Марков, управител на варненската компания "Хидромарк", която се занимава с производство на маркучи и фитинги. Фирмата е участвала на специализирани изложения с посредничеството на агенцията за малки и средни предприятия в Истанбул през 2012 г. и във Франция в края на миналата година. Марков разказва, че кандидатстването за участие е било лесно и бързо. Споделя, че на последното изложение в Париж е успял да се свърже с потенциални клиенти, все още няма нови подписани договори, но и казва, че за това все пак е нужно време. Единствените му разходи са били свързани с транспорта и нощувките във френската столица. От изложението в Истанбул не е толкова доволен, но казва, че това е по вина на местните организатори.

"Доволен съм, свързахме се с доста потенциални клиенти", коментира Влади Попов, управител на пловдивския производител на пуканки "Ривал инвест". Той е участвал в търговски мисии до Германия, Испания, а последната е била в края на миналата година до Шанхай. Имахме среща в търговската палата на Шанхай с около 10 бизнесмени, от които половината бяха българи, които живеят в Китай, разказва Попов. Като цяло той е доволен от организацията на агенцията, но обръща внимание, че може би ефектът от посещението на българските предприятия ще е по-добър за тях, ако визитите се провеждат съвместно с някои от висшите държавници. Няколко седмици след нашата търговска мисия в Китай отиде парламентарна делегация, а впоследствие и самият президент на България. "Със сигурност щеше да е по-добре, ако търговската мисия беше съчетана с президентската визита, понеже така ще получим и по-голямо внимание. А сега, с тези срещи с българи през няколко седмици, малко олекваме в очите на китайците", смята Попов.

Наваксване на изоставането

  Проектът за насърчаване на интернационализацията на предприятията на ИАНМСП беше подновен след забавяне от година и половина заради липсата на достатъчно авансови плащания и проточването в оценката и изплащането на разходите на ведомството. Агенцията не разполагаше и с достатъчно оборотни средства, за да направи необходимите разходи преди провеждането на едно международно събитие, като например за осигуряване на изложбени площи или разплащане на услуги свързани с изграждане на щандове, реклама и т.н. Това я постави в невъзможност да субсидира подобни прояви.

От юни 2013 г. обаче проблемите вече са преодолени и към настоящия момент са изплатени всички ангажименти на агенцията към изпълнители и организатори, отчитат от ведомството. Оттам обобщават, че благодарение на предприетите мерки за 6-те месеца до края на 2013 г. са организирани участия на 97 фирми в 5 водещи международни панаира, като те са на обща стойност от близо 1.8 млн. лв.

От ИАНМСП планират да кандидатстват за удължаване на срока на европроекта си до края на 2014 г. и ако това се случи, списъкът с международни събития, за които фирмите могат да кандидатстват, ще нарасне.

Търсите възможности да разширите износа си, да намерите нови контрагенти и дори да стъпите на нови пазари, при това с никави или минимални разходи? Тогава една от възможностите са специализирани бизнес изложби и търговски мисии, които организира Изпълнителната агенция за малки и средни предприятия (ИАНМСП) през следващите няколко месеца (виж календара вляво).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    today avatar :-|
    today

    Поредният начин да наливат държавни пари в обръчите от фирми!

  • 2
    pruch avatar :-P
    pruch

    Още една смешка:
    "Не изтеглихме един милиард, а далеч по-малко, и го направихме, за да намалим дълга" - Пламен Орешарски

  • 3
    mitkovasilev avatar :-|
    Митко Василев

    Любовта към субсидията и дотацията е вечна и безсмъртна :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK