Carrefour влага 12 млн. евро в още три магазина

Carrefour влага 12 млн. евро в още три магазина

Експанзията е донесла 35% среден ръст на приходите в България годишно, отчетоха от веригата

Радостина Маркова
12085 прочитания

© Цветелина Белутова


Три нови магазина на френската верига Carrefour ще отворят в България тази година. Експанзията се финансира от гръцката група Marinopoulos S.A., която държи правата върху марката за Гърция, Кипър и Балканите и оперира в нашата страна чрез дружеството "КМБ България". Плановете бяха обявени от изпълнителния директор на "КМБ България" Милош Ристич и мениджъра, отговарящ за комуникациите в Marinopoulos S.A. Аглики Мотсаку.

Милош Ристич уточни, че инвестицията в новите обекти на Carrefour тази година ще е около 12 млн. евро. Не изключи при поява на добри локации да бъдат отворени и повече магазини.

Нови обекти

След повече от четири години на българския пазар под бранда Carrefour в момента оперират 21 магазина. До края на април броят им ще нарасне с още два – супермаркет в "Панорама мол" - Плевен, и хипермаркет в "Ритейл парк Пловдив". През есента "КМБ България" ще отвори и най-големия си обект за годината – хипермаркет от 7000 кв.м в търговския център Plaza West в столичния квартал "Люлин". Дружеството е съинвеститор в проекта. За момента той се очертава и като единственият нов собствен магазин за него, докато останалите два ще са под наем.

Според Милош Ристич експанзията на Carrefour в страната остава с фокус върху хипермаркетите и супермаркетите. В Гърция Marinopoulos S.A. развива и мрежа от малки квартални обекти под марката Carrefour Express, като на по-късен етап има планове да влезе с нея и тук. Това обаче няма да се случи тази година, категоричен бе мениджърът.

"Бюджетът ни за експанзия е ограничен и засега развиваме приоритетно мрежа от по-големи магазини, докато все още има добри локации. Следващият етап ще са инвестициите в малки обекти, но нямам яснота кога ще стане това", посочи той.

По думите му в резултат от експанзията на Carrefour до момента приходите на "КМБ България" са нараствали средно с 35% годишно. Миналата година веригата откри пет нови магазина, а през 2012 г. - осем. По данни от класацията "Капитал 100" приходите на компанията за 2012 г. са били 266.4 млн. лв. при ръст от 15% спрямо година назад. Според обявените от Милош Ристич темпове на нарастване през 2013 г. те следва да са надхвърлили 300 млн. лв.

Очаквана консолидация

Сръбският мениджър определи българския пазар на бързооборотни стоки като стабилен и по-добре работещ в сравнение с повечето балкански страни. Като проблем посочи липсата на ръст. При силната конкуренция и увеличаващия се брой магазини ефектът е преразпределяне на обороти между търговците, отчете той.

Според Милош Ристич това ще доведе до консолидиране на пазара – малките независими търговци ще се обединят, а някои големи вериги ще излязат от страната. През последните години това вече се случи с магазините Plus и словенската Merсator, която оперираше в България с марката Roda.

Аглики Мотсаку също подкрепи тази теза, като посочи, че в кризата същият процес тече в Гърция – много от големите чужди компании излизат от пазара, а мястото им заемат местни търговци, включително групата Marinopoulos.

Част от този процес беше и излизането на Carrefour от Балканите в средата на 2012 г. Тогава Marinopoulos изкупи дела на французите в смесеното дружество и продължи да развива обектите на Carrefour с договор за франчайз. Според Аглики Мотсаку в основата на това решение е било желанието на гръцката група за по-голяма гъвкавост в решенията и операциите.

В момента под френската марка работят 723 магазина в Гърция, 19 в Албания (след покупката на веригата Euromax), 17 в Кипър и 1 в Македония. До края на тази година се планира и навлизане в Сърбия с магазини в Белград и Нови сад. Експанзията ще се ръководи от "КМБ България".

Три нови магазина на френската верига Carrefour ще отворят в България тази година. Експанзията се финансира от гръцката група Marinopoulos S.A., която държи правата върху марката за Гърция, Кипър и Балканите и оперира в нашата страна чрез дружеството "КМБ България". Плановете бяха обявени от изпълнителния директор на "КМБ България" Милош Ристич и мениджъра, отговарящ за комуникациите в Marinopoulos S.A. Аглики Мотсаку.

Милош Ристич уточни, че инвестицията в новите обекти на Carrefour тази година ще е около 12 млн. евро. Не изключи при поява на добри локации да бъдат отворени и повече магазини.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


18 коментара
  • 1
    murttle avatar :-|
    murttle

    Ако продължават така с полупразни магазини, разпасан персонал, лоша организация и безхаберно отношение към клиентите, те ще са следващите, на които ще се наложи да напуснат страната. Съжалявам да го кажа, но Карфур в България няма нищо общо с Карфур във Франция или Белгия.

  • 2
    brick40 avatar :-|
    bricky

    Пропуснато е в статията да се разгледа за сметка на кои други вериги магазини става тази експанзия и промяната в пазарния дял. Много е важно при подобен анализ да се посочи поне какво е състоянието и какви възможности още за растеж предоставя този пазар. Според мен тези възможности са ограничени и вероятно пикът ще бъде достигнат до около 2016 г., когато поради пренасищане големите вериги ще преминат към по-агресивни стратегии за отнемане на дялове от конкурентите си. Специално Карфур в момента предлага няколко групи продукти на премийни цени спрямо конкурентите, но като цяло не притежава особено конкурентно предимство, а такова би било например инвестиране в развитието на онлайн възможностите за пазаруване и мобилните приложения за това.

  • 3
    arax avatar :-|
    arax

    Тия какви са смешници. Магазинът им в София на пл. Славейков не знам изобщо как връзва двата края....Само името е Карфур - няма нищо общо с това във Франция...

  • 4
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Изненадващо е как при цялата тази криза в Гърция и Европа, и супер-малък и пренаситен пазар в България, Мarinopolous продължават да помпат пари в експанзия в региона. Сигурно се надяват да могат да повторят уникалния номер на Antenna Group в България, при който НОВА ТВ беше купена за 4млн евро, а след това препродадена за 630млн евро. Този път обаче дали ще се намерят балами шведи?

  • 5
    virgin avatar :-|
    Virgin

    Харесвах Carrefour, но напоследък всяко влизане в техен магазин ми носи разочорование. Празни рафтове, беден асортимент (вероятно 1/3 от това което беше през 2009), все по-малко продукти на собствената им марка (оказаха се добри), неприветлива обстановка. Наистина няма нищо общо с този Carrefour който съм виждал във Франция.

  • 6
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#1] от "murttle":
    До коментар [#3] от "arax":


    [quote#3:"arax"]в София на пл. Славейков не знам изобщо как връзва двата края.... няма нищо общо с това във Франция[/quote]

    Е то като пл. Славейков е заприличал на Париж ... :-) Явно са си добри за пазара и момента. Това с фалирането не знам как го виждате - нещо като желание или дълбок финансов анализ? Очевидно пазара им харесва, иначе нямаше да се набутват с още инвестиции.

  • 7
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#4] от "karen_walker":


    [quote#4:"karen_walker"]как при цялата тази криза в Гърция и Европа, и супер-малък и пренаситен пазар в България, Мarinopolous продължават да помпат пари в експанзия в региона[/quote]

    1. Каква криза? А да правим разлика между криза, рецесия и депресия, става ли? Все пак вестника е Капитал, не Практична домакиня!
    2. Малък пазар - малка инвестиция. 12 млн. евро. Какво ненормално? За 12 млн. най-много ад вземеш някоя пробита яхта или да те одрусат с 35% корпоративен данък в ГР, а тук ще вземат два етажа от мол и още два магазина.
    3. Пренаситен бил пазара? Аз на кого да вярвам - на този дето има и дава 12 млн. или на агенция ЕЖК? Само на 500 метра около мен има поне 10 квартални ... неща. Докато техния оборот не се прелее в нормален магазин, това пресищане не го виждам.

  • 8
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#5] от "virgin":


    [quote#5:"virgin"]Харесвах Carrefour, но напоследък всяко влизане в техен магазин ми носи разочорование. Празни рафтове, беден асортимент[/quote]

    И понеже не намираш книгата за похвали и оплаквания, викаш я да драсна два-три реда в Капитал? Умно!

    Абе к'ви хора сте вие (1-5)? Някакви дошли да отварят магазини в БГ, вие ги оплюхте че не ставали, че тъпи били и накрая - и пазара бил тъп. Ако и двете страни са такава трагедия, значи са си лика-прилика. В пренаситения пазар - бедни и неприветливи магазини! А може и да сте далече от истината, на мислите ли? Пък не били като във Франция?!? Все едно аз съм французин, пардоне моа :-)
    Много се паля като започна да чета как някакви мъдри хора предричат фалити на молове и магазини?!? А те все пълни и нови отварят?!? К'во пра'им с прогнозите? Ако толкова ви бива в пазарни анализи, някой от вас станал ли е поне милионер от борсата, или меляте само по форуми, защото само тук минава безплатно даването на акъл? Питам - милионери има ли или сте на "демо сметка"? Специалисти, на това е преситен пазара в БГ!

  • 9
    brick40 avatar :-|
    bricky

    До коментар [#8] от "misho73":

    Не съм оплюл нито тях, нито пазара. Предложих собствения си анализ като мнение, каквато е целта на този форум. Колкото до истинността и похвалите - професионално се занимавам с инвестиционни анализи и затова критичното отношение и поставянето на дадено икономическо действие под съмнение и аналитична перспектива е необходима част от разбирането му. Не съм предричал фалити, нито пък съм казал, че в момента има пренасищане. Напротив - говоря за начини за развитие на компанията на този пазар, чиито нужди, перспективи и структура се променят доста динамично. Обърнах внимание и на стратегически възможности за развитие в бъдещето въз основа на наблюдението ми на други пазари и на същите пазари в други страни или в предходни периоди... И въпреки че принципно съм съгласен с много от твоите мнения и начина ти на мислене, в случая мисля, че малко излишно избухваш... Колкото до пренаситеността - от личен опит знам, че единственото в повече в БГ са самозваните специалисти или по-скоро псевдо-специалисти. Дори в икономиката и финансите истинските специалисти са дефицит, независимо какво казва статистиката за завършващите икономическите ни ВУЗ-ове.

  • 10
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#9] от "bricky":


    [quote#9:"bricky"]Не съм оплюл нито тях, нито пазара.[/quote]

    Добре де, пропуснал съм да сложа №2 в изключение :-) Малко се ядосах на общия фон, който е така от години и затова се запалих. Стане ли въпрос за ритейл и молове - все едни и същи мантри ... Това че си про е добре и прочетох още два пъти първоначалния ти коментар. Само мога да допълня с една малко изненадваща за нашите ширини логика - алтернативата, като фактор за решение. Пример е сделката МС-Нокиа, където мнозина отбелязаха че купувайки Нокиа, МС отлага връщането на спечеления кеш в САЩ, където би бил доста обложен. Т.е. от тяхна гледна точка е или Нокиа за 6.5 млрд. (ако помня числото) или 5,2 млрд. (при 20%) в САЩ, за които нямат инвестиционен план. Ето как в сметката влизат 1,3 млрд., които за външен наблюдател са "отгоре". Нищо чудно и гърците да имат сходни аргументи, предвид ситуацията в Гърция и факта че гърците по принцип обичат да инвестират на балканите. Пък както каза един немец - вие на изток имате генеричен растеж от 15% и нагоре, ние с много усилия се радваме на 5% :-) Заради такива разсъждения се ядосвам, когато хора единствено от позиция на клиенти и дребна риба из незнайни форми дават оценки на фондове, дето боравят с инвестиционен капитал колкото нашия БВП :-) Пък го и ливъридж-ват с банки ... Едни от юнаците в един от секторите в които работя имат 65 млрд. собствен капитал, и типичното им изкупуване е с поне 55% банков отгоре ... И чувам "компетентни" коментари от разни хорица, дето са си вързали дупето в банката за следващите 25 години?!? Та затова гледам и двамата установяваме че излишък има на "специалисти" :-) За пазара и тайминга може и да си прав, но аз мисля че веригите тепърва ще започнат да влизат дълбоко в кварталите и да обират вечерното пазаруване. Просто се фокусират на седмичното, защото сега имотите са на дъното и защото там са големите обороти. Но със сигурност някои от тях ще посегнат на концентрираните квартали, където към днешна дата копаят май само Пикадили, ама слабо. Оставям СВА настрана, защото те са кооперация и са друга писта. Друг е въпроса че и БестУестърн са кооперация, пък са си бранд отвсякъде. И накрая още нещо, дето в БГ не се разбира - тук сме навикнали да гледаме на инвестицията с 5-годишен хоризонт и на някои не им се вярва че за големите пари 8% доход са си добро постижение. А там, в консервативния сектор се въртят огромни средства - пенсионни, животозастраховане .... Та наш Кире, ако го опънеш на 8% ще умре, защото само заради лихвата ще излезе на червено, пък за онези и е ОК. А тук влизат и такива пари. Ма някои хора се правят на капиталисти със заемен капитал и не схващат разликата, а тя в някои сектори е като между живота и смъртта :-)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход