"Кауфланд" и доставчици с общи правила за работа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Кауфланд" и доставчици с общи правила за работа

Председателят на съюза "Произведено в България" Лукан Луканов (вляво) и управителят на "Кауфланд България" Димитър Спасов се договориха за принципите в отношенията между двете страни.

"Кауфланд" и доставчици с общи правила за работа

Споразумението е било предложено и на другите големи търговски вериги, но засега не се водят преговори с тях

Деница Ватева
15425 прочитания

Председателят на съюза "Произведено в България" Лукан Луканов (вляво) и управителят на "Кауфланд България" Димитър Спасов се договориха за принципите в отношенията между двете страни.

© Красимир Юскеселиев


Години след като започна спор между големите търговски вериги и техните доставчици за разпределението на добавената стойност между тях, вече е направена и първата стъпка за сближаване на позициите. Вчера съюзът "Произведено в България" и компанията "Кауфланд" подписаха споразумение с "принципи на взаимоотношенията" между двете страни. На този етап не се водят преговори с други търговци по документа, стана ясно по време на представянето. В съюза членуват браншови организации от хранително-вкусовата, текстилната, козметичната и други сектори на икономиката.

Етични принципи

В документа между сдружението и "Кауфланд" са заложени принципи за етични отношения между двете страни. Сред тях например е записано, че общите условия в договорите между двете страни трябва да са публични и принципно еднакви за всички, включително и чуждестранните доставчици. Записано е още, че едностранна промяна в условията по договора не може да бъде извършвана, освен ако тя не бъде предварително договорена. Двете страни са се разбрали още всички такси, бонуси и отстъпки да бъдат обявени в договора и да са свързани с конкретна реална услуга, както и да не може търговският риск да се прехвърля на доставчика освен при дефекти в качеството или други взаимни договорки.

Председателят на управителния съвет на "Произведено в България" Лукан Луканов обяви, че до подписване на споразумението се е стигнало след няколко месеца разговори, както и че то е предложено и на другите големи търговци, но към момента не се водят преговори с тях. Управителят на "Кауфланд" Димитър Спасов обяви, че тези принципи официализират досегашните практики на компанията в работата й с български доставчици.

Дългогодишен спор

През последните няколко години доставчиците обвиняват търговските вериги за "оказване на натиск", както и за третирането им по различен начин от чуждестранните доставчици. Вчера от "Кауфланд" отново отрекоха да предлагат различни условия за продажба във веригата на българските и на чуждите производители и дистрибутори. Принципният спор стигна и до институциите, като от БСП обявиха, че ще работят по промени в Закона за защита на конкуренцията, които да регламентират злоупотребите със "значителна пазарна сила". Вече има изготвен проект на закона, който обаче все още не е публикуван за обществено обсъждане.

По информация на "Капитал Daily" в него е заложено всяка година Комисията за защита на конкуренцията да изготвя списък с дружества със "значителна пазарна сила", към които ще бъдат въведени определени изисквания. Така например те трябва да предлагат еднакви условия на партньорите си, както и да не могат да отказват да предлагат продукт от дадена марка, ако имат същия под собствен бранд.

Веригите отрекоха "да изнасят милиарди левове" зад граница

Сдружението за модерна търговия, което обединява големите търговски вериги в страната, определи като неверни и безпочвени изявленията на зам.-председателя на парламентарната комисия по икономическа политика Румен Гечев (БСП), че чуждите търговци на дребно обявяват фиктивни загуби в България и "изнасят милиарди левове" печалби зад граница. От организацията твърдят, че подобни изявления по адрес на големи европейски компании влошават бизнес средата в момент, в който привличането на инвестиции е от ключово значение за икономиката, заетостта и фиска. Търговските вериги твърдят още, че заради благоприятния корпоративен данък в България, който е 10% и е по-нисък от държавите в Западна Европа, "няма икономически стимул печалбите да се изнасят". Оттам припомнят също така, че в условията на криза и свито потребление трудно е всяка година да бъде реализирана печалба.

Години след като започна спор между големите търговски вериги и техните доставчици за разпределението на добавената стойност между тях, вече е направена и първата стъпка за сближаване на позициите. Вчера съюзът "Произведено в България" и компанията "Кауфланд" подписаха споразумение с "принципи на взаимоотношенията" между двете страни. На този етап не се водят преговори с други търговци по документа, стана ясно по време на представянето. В съюза членуват браншови организации от хранително-вкусовата, текстилната, козметичната и други сектори на икономиката.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

24 коментара
  • 1
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Въпросчета.
    1. И този "етичен кодекс" или каквото там ще е каква правна сила ще има?
    2. " Записано е още, че едностранна промяна в условията по договора не може да бъде извършвана, освен ако тя не бъде предварително договорена. " - Ами че то е ясно , че всеки договор трябва по принцип да съдържа подобна клауза, да не говорим, че ако я няма - какъв договр е тогава ?

  • 2
    lusilu avatar :-|
    lusilu

    Духът на миналото ! Чета го това и направо се връщам в училище и си спомням СИВ и Планова икономика и конгреси и т.н.
    Това са си чисто търговски отношения между фирми ,сядат договарят се и работят или не работят , какви етични кодекси ,кви пет лева ! Големите вериги пак са ни виновни !Е това ли е най големия проблем в държавата ?Еми национализирайте всичко ,раздайте ни пак пионерските връзки ,разстреляйте враговете на народа и да приключваме !

  • 3
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    Производителите и доставчиците в цял свят се организират в асоциации, именно с цел по-добра защита на позициите си. Ако нашите до сега са спали и са си "сваляли гащите" за да влязат в хипермаркетите, проблемът е изцяло техен. А да чакат държавата да им регулира взаимоотношенията или да накара частни компании да отварят специализирани български щандове е меко казано глупаво. Което, разбира се, не пречи на куманезите да го направят в пореден популистки порив.

  • 4
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#2] от "lusilu":


    [quote#2:"lusilu"]сядат договарят се и работят или не работят , какви етични кодекси ,кви пет лева ![/quote]

    1. Това са направили - договорили са се.
    2. Думата "етика" има огромно ТЪРГОВСКО значение в развитите общества. Найк и Апъл претърпяха сериозни щети заради неетичното си поведение към служители извън САЩ. Гугъл също има сериозни проблеми с етичното си поведение. Има и много инвестиционни фондове, които купуват акции само на етични компании. Mars Chocolate до ден днешен са мормонска фирма и следват определени принципи. Starbucks се рекламират основно като етична компания в процеса на изкупуване на кафе. За хората от 21-ви век тези неща имат ОГРОМНО значение. От години не купувам колбаси на "Бони Оборот", след като се разбра че собственика ѝ е поръчал заливане с киселина на приятелката си. Това лично от мен, но не само.
    *** Примитивно е да се купува от компании, които увреждат обществото и/или природата. Хора които го правят и не разбират че тяхното потребителско поведение е важно за света около тях, заслужават да живеят в мракобесни държави с унищожена природа. Може би Кауфланд разбират в по-голяма степен че това е бъдещето и трябва да мислят за лицето си от сега, а не когато се докарат до имиджа на зли и безскрупулни търговци, от което могат да пострадат много. Виж ми подписа и помисли че много хора го следват като поведение. В т.ч. разбира се - аз. Всячески избягвам да храня враговете си.

  • 5
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#1] от "bestbuy":


    [quote#1:"bestbuy"]И този "етичен кодекс" или каквото там ще е каква правна сила ще има? [/quote]

    При джентълмените думата е по-силна от закона. Вярваш или не, света се крепи на джентълменска дума, а не на договор. Никъде например не пише че шефа на МВФ трябва да е европеец. Ама е закон, скрепен с дума и доверие. Затова търговското законодателство, в т.ч. българското такова допуска и подразбира договор в устна форма и където не - изрично упоменава изискването да е писмен. Най-важните взаимоотношения в обществото са базирани на доверие и дума, а не на писан договор. Разбира се, в комунистическите общества , където подлостта и курвалъка са ежедневие, се смята за много важно да се подписват някакви хартии, но те рядко имат стойност, по-висока от самата хартия. Както винаги съм посочвал в моята търговска практика, договора има значение само на "паметка" - да помним какво и кога сме договорили. Стигне ли се до принудително изпълнение, партньорството е убито и само разчистваме щетите. Изпълнявал съм задължения по мои договори 5 години след всички срокове, както и към мен са изпълнявани също толкова безумни задължения. Но се гледаме в очите и продължаваме да работим. Доверието е най-големия капитал на човек, който се занимава с бизнес. Направи си име и нямай грижа за друго. Word of mouth е най-силната реклама и затова компании се опитват да влязат в социалните мрежи и да бъдат припознавани като добри и надлежни. А секцията Testemonials е най-четена от потенциалните клиенти :-) Всъщност какво е марката, ако не форма на изградено потребителско доверие? Емблема? Да, без доверието е точно това :-) Ето ти "правното" значение :-)

  • 6
    beriya avatar :-|
    beriya

    ----Веригите отрекоха "да изнасят милиарди левове" зад граница-----
    Тези същите които уж „изнасят милиарди", преди години дойдоха, инвестираха, създадоха работни места, поеха риск (много от тях загубиха солидни инвестиции) и т.н.т. А тези които сега ги критикуват през същите тези години всички виждаме какво сътвориха.

  • 7
    v_l avatar :-|
    v_l

    Веригите и търговците като цяло станаха най големите манипулатори и тирани. Те определят какво ще правят производителите, те определят какво ще купуват клиентите.
    Крайно време и двете страни (производители и клиенти) да вземат малко да им стъпят на врата.
    Разбира се малко от клиентите го осъзнават колко са заблудени по отношение на голямото разнообразие и че видиш ли търговеца им предлага точно от каквото имат нужда.

  • 8
    balyk avatar :-|
    batak

    До коментар [#4] от "misho73":

    Много добър коментар!Шапка Ви свалям!

    Въпреки всичко ще си позволя да добавя,че за съжаление дори в тези развити общества, примерно в една Швейцария( име само по себе си гарантиращо качество и коректност ) има една компания наричаща се Нестле........ и т.н.


  • 9
    gost22 avatar :-?
    gost22

    До коментар [#5] от "misho73":
    При нас, джентълменската дума е ... Кондрат от Чудомир. ;)

  • 10
    gost22 avatar :-?
    gost22

    До коментар [#8] от "batak":
    Въпреки това, Мишо е прав — НЕКУПУВАНЕТО е страхотна сила. Онова със сандвичите от риба тон и рибарите дето избиваха делфини, онова дето апартейда се срина от два месеца непазаруване, онова дето в Израел хората поставиха на колене местния "мускул" в млекопреработването точно с некупуване... Обаче трябва дупе за това, ама яко дупе, а повечето българи имат тричаво в тази област.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK