Онче, бонче, счупено павилионче
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Онче, бонче, счупено павилионче

Обвинение: грозота. Присъда: смърт

Онче, бонче, счупено павилионче

Какъв е алгоритъмът в зловещата броеница за разчистване на софийските будки

Паулина Михайлова, Десислава Николова
44743 прочитания

Обвинение: грозота. Присъда: смърт

© Велко Ангелов


1500

приблизително са преместваемите обекти в София

Онче, бонче,

грозно павильонче.
Риба, щука,

махай се оттука.

Детска броилка, руска рулетка или най-обикновено разчистване на терена в най-големия град в България? Каквото и да е, то започна, мащабно е, а опасността за част от дребния бизнес в София е сериозна.

Това, което практически се случва, е буквално заличаване на около една трета от всички преместваеми обекти в столицата, нови конкурси за наематели на останалите две трети, и много вероятно - окрупняването им в пакети за ползване от по-големи компании. Процесът, започнал през есента, явно ще стигне кулминацията си тази пролет. И поразително съвпада като време с пика в разрастването на търговската верига на "Булгартабак" Lafka. Има ли връзка между двете линии в действието ще се разбере много скоро.

Dead man's talking

"Просто получих съобщение, че трябва да затворя. Да си тръгна. Да приключа дейност", разказва наемател на няколко общински петна за преместваеми обекти в един от централните столични райони. "Уведомиха ме, че не отговарям на никакви изисквания и ми дадоха срок да се изнеса", твърди друг. Сигналите са много, а усещането съвсем ясно - за безнадеждност.

"С настоящото Ви уведомяваме, че извършваната от Вас търговска дейност и ползваното за тази цел съоръжение не отговарят на... (двайсетина реда административна терминология) ... С оглед на изложеното Ви приканвам в срок до 31 март 2014 г. да премахнете доброволно ползваното от Вас съоръжение... В противен случай Районната администрация ще предприеме действия за премахването му за Ваша сметка." Писма в този смисъл напоследък получават доста от наемателите на общински места за павилиони и маси за продажба на бързооборотни стоки в цяла София. Първите такива заповеди тръгват още през лятото на 2013 г., подписани от директора на дирекция "Общински строителен контрол" към направление "Архитектура и градоустройство" в Столичната община Влади Калинов. От края на миналата година уведомления за премахване на павилиони изпращат и кметовете на различните райони в столицата. А от началото на тази година активност в същата посока започва да проявява и директорът на Столичния инспекторат Веска Георгиева. В цялата кампания различни са само сроковете по райони. Смисълът е еднакъв - има нова схема за павилионите в София и "Вие" не се вписвате в нея.

Никой от собствениците на малките търговски фирми, отстранявани в момента от картата на града, не пожела името му да бъде споменавано, с аргумента че това ще означава допълнителна директна конфронтация с местните власти. Всички обаче са категорични за едно: теренът в София явно се разчиства за бъдещото навлизане на Lafka - веригата павилиони за цигари и вестници на "Булгартабак" (контролиран от мажоритарния акционер в КТБ Цветан Василев и депутата Делян Пеевски). По техни наблюдения особено масови са заповедите и уведомленията за отстраняване на будки и маси за вестници и цигари.

Красотата на схемата

Принципно договорите за наем на общинските петна за преместваеми обекти в София са изтекли преди години и оттогава се подновяват с анекси месец за месец в очакване на нови конкурси. За пренареждане на всички павилиони за пръв път по-сериозно се заговори именно миналото лято. А през есента главният архитект на столицата Петър Диков обяви, че обектите от този тип са "прекалено много", "градът е препълнен" и затова броят им "ще бъде намален с около 30%". Именно от есента в районните общини на София тече процедура за подготовка на нови схеми къде да има будки. Сега всички тези схеми са одобрени от районните кметове и съгласувани с главния архитект и голямата община, каза пред "Капитал" директорът на дирекция "Общински строителен контрол" към направление "Архитектура и градоустройство" в Столичната община Влади Калинов. "Схемите са готови и всеки може да ги види на сайта ни", обясни той. По думите му сега предстои да се организират конкурсите за отдаване под наем на самите петна. "Аз самият съм противник на павилионите изобщо като такива. За тях си настояват районните кметове."

За момента сигурни са две неща. Първо - обектите, които не фигурират в схемите, просто няма да ги има. И второ - за всички други ще има конкурси. За останалите "подробности" решение няма. Не е ясно кой (голямата община или местните такива) ще организират процедурите, какви ще са условията в тях, на групи ли ще са обектите и ще има ли привилегии за някого. По тези теми има само мнения. Според Влади Калинов конкурсите трябва да се правят от местните администрации, като по-разумно е петната да бъдат по някакъв начин организирани на групи, вместо да има наддаване за всеки обект поотделно. По думите на кмета на "Триадица" инж. Николай Терзиев никой все още не е обяснил какъв точно ще е методът за въпросните конкурси и ще бъде ли неговият район например упълномощен да ги провежда, или ще има централизирана процедура. Както инж. Терзиев обясни пред "Капитал", администрацията му наистина разпраща уведомления за премахване на обектите, които не влизат в одобрената схема за преместваеми обекти. "Даваме срок до 31 март, разчитайки, че дотогава новият конкурс ще бъде проведен. Имаме и одобрени оценки на терените за павилиони и сме ги дали в Столичния общински съвет. Оценките са задължителни, за да има база за наддаването. Разбира се, ако до края на март конкурс не бъде проведен, сегашните наематели ще получат отсрочка", обясни инж. Терзиев. Според него с новата схема на преместваемите обекти се цели и въвеждане на стандарт как да изглеждат те. И всеки, който спечели някой от предстоящите конкурси, ще трябва да се съобрази с исканата нова визия, като "смисълът е уеднаквяване и разкрасяване". Районните кметове към момента не знаят анблок ли ще се предлагат обектите на територията на тех

ните общини, или един по един. "Наистина намаление на общия брой обекти има, но например при нас си извоювахме то да е под 30%", казва кметът на "Триадица".

Да се очаква, че цялата тази процедура с конкурсите ще мине гладко, е неразумно.

"Уведомленията за премахване на обекти са незаконосъобразни", твърди Иво Иванов, председател на Сдружението на собствениците на преместваеми обекти в София. "Използват ги, тъй като процедурата по издаване на заповед за премахване е дълга и сложна. За да бъде законна, тя трябва да започне, след като се назначи и проведе конкурс. Наддаването още не е нито провеждано, нито обжалвано, така че всички предписания в момента нямат стойност", твърди Иванов. Според него те са по-скоро психологически натиск върху търговците сами да премахнат обектите си и да освободят терена. "Ако се прави конкурс за петна за преместваеми обекти анблок, това означава те да бъдат спечелени само от един търговец. Малкият и средният бизнес нямат възможност да играят за повече от един-два обекта", смята Иво Иванов. Членове на сдружението твърдят, че в един от районите в София дори вече е имало наддаване за няколко павилиона и те са спечелени от Lafka. "Трябва изначално да се преразгледа постановката на тези конкурси, ако не искаме само тази верига да ги печели", категоричен е Иванов.

"Нищо общо с Lafka"

Колкото по-упорито гонените наематели на съществуващи павилиони твърдят, че зад цялата кампания стои интереса за монополизиране на търговията на дребно с цигари и вестници от Lafka, толкова по-усилено представителите на администрацията повтарят, че този частен проект няма нищо общо с новите схеми. "Не знам нищо по темата" беше изразът както на Влади Калинов от Софийската община, така и на кмета на район "Триадица".

Всъщност дали веригата на "Булгартабак" ще влезе в София през тези конкурси наистина не е известно засега - поне публично. Още през пролетта арх. Петър Диков съобщи пред "Капитал", че "Табак маркет" - търговското дружество на цигарения холдинг и фабриката му в Благоевград, което е собственик на веригата, е поискало да отвори будки по атрактивните спирки на градския транспорт. По последна информация на "Капитал" решение за бъдещето на спирките в София все още не е взето и не е ясно дали за тях ще се търси концесионер. Според източник на вестника от общинския съвет последният обсъждан вариант е спирките да бъдат разделени на четири лота и за стопанисването на всеки от тях да има отделна схема. Показателно е впрочем, че в анализа на пазара на вестници, с който наскоро излезе Комисията за защита на конкуренцията, за предстоящата концесия на въпросните обекти се говори като за действие, което със сигурност предстои. Тоест за навлизането на Lafka в София има поне два варианта, ако говорим за схема през общината. В момента магазините на веригата в столицата не са много и са отворени в помещения, взети под наем с чисто търговски договорки.

След като стотици обекти с тази марка отвориха в десетки градове в страната, и то през дългосрочни общински договори, несериозно е да се очаква, че София просто ще бъде пропусната. Според информация, изнесена от оперативния директор на компанията Цветан Нейчев в интервю за изданието Progressive през седмицата, към началото на декември 2013 г. под марка Lafka работят 421 търговски обекта. "Планът ни за следващата година е да удвоим броя на обектите", казва Нейчев. По думите му ежедневно клиентите на веригата са около 80 хил. "През следващата година стартираме собствен внос на уникални продукти, както и стоки под наш собствен лейбъл", твърди той, добавяйки, че компанията взема мерки за изпълнение на "нелеката задача да управляваме успешно повече от 1500 обекта на територията на страната".

С две думи, очевидно звеното за търговия на дребно на "Булгартабак" очевидно ще пристъпи към отваряне на обекти в София. Което не само, че е очаквано и закономерно, но и не противоречи на никаква законова и пазарна логика. И на пазарните и на етичните принципи обаче би противоречал всеки опит на общинските власти (централни и местни) да отстраняват конкурентите на веригата, били те и малки, по какъвто и да е начин: чрез нагласени конкурси, чрез ограничителни условия, чрез пакетиране на множество обекти (което би вдигнало бариерата за участие) и най-вече чрез прикриване на заплахата от монопол с удобната маска на красотата в градоустройството.

1500

приблизително са преместваемите обекти в София

Онче, бонче,


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

112 коментара
  • 1
    dimitar_stoyanov avatar :-|
    DS
    • -22
    • +182

    "(двайсетина реда административна терминология)"- не ни жалете цитирайте нарушенията.

    Или се съмнявате в интелекта на читателите си...?

  • 2
    izabell avatar :-|
    izabell
    • -182
    • +51

    Заглавието е грубо казано, но вярно.Търпението се изчерпа,все някога трябваше да стане.Път на създаденото с усет за красиво и подредено.

  • 3
    mildoktora avatar :-|
    mildoktora
    • -196
    • +57

    Ех тази Лафка, поне 3 материала само днес следобед и доста за няколко дни. А будките старите са наистина грозни. Аз живея в много голям град, който не е София, и не съм забелязал някакво "заливане". Пушенето не ми е в приоритетите

  • 4
    purple_rain avatar :-|
    purple_rain
    • -153
    • +50

    Договорите за преместваемите обекти са изтекли отдавна,грозни са,ще се правят нови конкурси,колко още доводи искате? Булгартабак щом развиват собствена мрежа за продажби на дребно,значи рано или късно ще навлязат и в най-големия български град,но тезата,че се прави заради тях е доста несъстоятелна. Какво по-пазарно от открити конкурси,така че и общината да получи възможно най-добрите условия? Както навлизат навсякъде,така и в този бизнес е неизбежно,че ще навлязат големи вериги,а дребните търговци ще трябва да си намерят техните нисши за да могат да се конкурират.

  • 5
    mildoktora avatar :-|
    mildoktora

    Принципно договорите за наем на общинските петна за преместваеми обекти в София са изтекли преди години и оттогава се подновяват с анекси месец за месец в очакване на нови конкурси. Ами няма нищо по-добре от конкъурса, това е най-добре. Иначе се остава с впечатлението, че едни и същи с години си печелят от едни будки, без да може някой друг ако иска да играе за тази будка с по-добри условия. Не търсете под вола теле. Конкурсното начало е най-доброто.

  • 6
    dark_dirk avatar :-|
    Симо
    • -21
    • +217

    До коментар [#3] от "mildoktora":

    Е, то освен цигари, ще продават и пропагандните издания на Делян Пеевски. После някак си ще се окаже, че за други вестници в тях място няма.

  • 7
    mildoktora avatar :-|
    mildoktora
    • -103
    • +22

    До коментар [#6] от "Симо":

    Някак си ще се окаже, че няма място, ще се окаже или няма да се окаже. С факти и ще говорим или разни неща в сферата на фантастиката и предположенията/ Това все пак е сериозна медия. слухове и предположения не само че са несериозни, а направо карат нещата да олекват. вярвам, че "КапитаЛ' не би си го позволил.

  • 8
    mildoktora avatar :-|
    mildoktora

    До коментар [#6] от "Симо":

    а ако говорим за пропагандни издания, ВСИЧКИТЕ СА такива - затова и седят по щендерите, хората не вярват на нищо и никой. Независими и обективни медии няма

  • 9
    realistka avatar :-|
    Realistka
    • -17
    • +288

    В моя квартал се появиха малки съобщения: "Не купувай от Lafka. Остави Пеевски гладен! "

  • 10
    dark_dirk avatar :-|
    Симо

    До коментар [#7] от "mildoktora":

    Предположението си е мое, а не на Капитал. А дали ще стане - ще видим като Лафка стартира.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK