С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
26 17 яну 2014, 17:18, 21440 прочитания

Onda: опит за съживяване

Изгубила доста от позициите си, първата кафе верига в страната се върна в български ръце

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Далеч преди в България да се появи Starbucks и другите подобни кафе вериги, в България имаше Onda. А преди нея бяха обикновените кафенета, където изборът се свеждаше до шварц или еспресо. Затова преди десет години, когато Onda открива първия по рода си кофишоп, предлагащ различни вкусове, и се разрасна из молове и удобни локации, тя направи миниреволюция. А през 2010 г. тя бе придобита от голям стратегически инвеститор - италианската компания за кафе Lavazza, и очакванията за бъдещето й бяха розови - нови обекти, нова визия и т.н. Всичко звучеше многообещаващо.

Две години по-късно обаче от годините й на иноватор на местния пазар са останали само спомени. Onda вече отдавна не е толкова уникална, няма я в моловете, обектите й са вече близо два пъти по-малко - основно в няколко офис сгради в София. Lavazza вече не е собственик. Първо я продава на дистрибутора на кафето си в България "Софсток", а той от своя страна я препродава на новоучредено дружество "Онда кафе". Така веригата е изправена пред ново начало.


Ciao, Lavazza

"Продажбата на Onda е част от стратегията на Lavazza да развива бизнеса си през следващите години чрез засилване на бранда чрез индиректен мениджмънт на точките на продажба или под формата на рамкови споразумения, или чрез концесии (основно на летища и гари) със специализираните оператори", поясниха за "Капитал" от Lavazza какво е наложило италианската компания да продаде българската през пролетта на 2013 г.

Тя я прехвърля на дистрибутора си в страната - "Софсток", с което изпълнява така посочената си стратегия.  По този начин Lavazza няма да управлява български кафенета директно, а по-скоро ще осигурява кафето и ще работи като партньор, който да помага в развитието на концепцията за обектите, какво кафе и храни да се продават там, както и да обучава персонала на тези кафенета", допълват от Lavazza.



В същото време обаче "Софсток" е само дистрибутор на Lavazza за България. Отделно от това дистрибутира и други напитки - алкохолни и безалкохолни, и няма собствена мрежа от обекти за продажба, а още по-малко - заведения.

"Нашата фирмена политика не включва развитието на подобен бизнес. Ние сме търговска компания и затова решихме да продадем бизнеса на човек, който е ликвиден и има желание да го развива", обясни пред "Капитал" управляващият директор на "Софсток" Лиляна Лазарова.

Така няколко месеца след като юридически придобива "Онда кофи брейк" - компанията, която развиваше веригата Onda, "Софсток" продава активите на веригата на  новосъздаденото дружество "Онда кафе". Лазарова посочи, че не може да коментира цената на сделката, но обясни че в случая става въпрос за прехвърлянето на всички активи на някогашната "Онда кофи брейк" на новата компания "Онда кафе".

В български ръце

"Онда кафе" е собственост и се управлява от Ивайло Иванов. Досега той не се занимавал с развитието на подобен бизнес, но има опит в развитието на магазини за канцеларски материали и офис консумативи, включително на няколко от мрежата на Office 1 Superstore.

"Първите разговори за сделката започнаха през есента на 2013 г.", разказва той пред "Капитал". "През  декември 2013 г. придобихме от предишния и собственик всички активи на общо седем кафе заведения Onda в София, включително оборудване и търговски марки, като заедно с това станахме и наемател по съществуващите договори за наем на обектите. Сега вече започваме активното управление на веригата според нашата политика и идеи за развитието й", допълни той. Финансовите параметри по сделката не коментира и той, но поясни, че тя е била финансирана изцяло със собствени средства.

Надали обаче става въпрос за значителна сума, тъй като състоянието на веригата на пръв поглед е поне наполовина от силните й години, когато Lavazza я придоби. Тогава тя имаше 11 заведения в София, някои на ключови локации в центъра на столицата. Оборотът й пък след придобиването от италианския производител е в рамките на 2-2.6 млн. лв. За съжаление обаче в годините на кризата веригата така и не излезе на печалба, а приходите й падат всяка от трите години до 2012 г. През 2012 г. тя има 2.1 млн. лв. постъпления и за да остане жива, тогавашният собственик е увеличавал капитала ведн,ъж с преобразуване на дълг, а след това и с парична вноска. Така през 2013 г. се стига до смяна в стратегията и новите смени в собствеността.

"Ситуацията, в която придобиваме Onda изисква първо да стабилизираме веригата и след това да работим върху иновирането й. Хората свързват Onda с нещо иновативно и нестандартно и смятаме отново да им дадем това. Освен това има носталгия и у служителите, и у клиентите, така че ще разчитаме и на нея, за да върнем отново стария имидж на веригата", обясни Иванов.

Изгубените позиции

Наистина Onda бе първата българска верига кафе заведения и в годините преди кризата бе най-голямата като приходи. Седемте й заведения все още са на добри локации - основно в офис сгради, но както пояснява Иванов: "Вв последно време не са били управлявани достатъчно ефективно и съответно малко са разочаровали клиентите." По думите му от всичките обекти на веригата може би най-слабо е заведението на бул. "Дондуков", но доста силно се развиват обектите в офис сградите. "Основният минус на последните е, че работят само в делнични дни, когато работят и офисите, т.е. не носят приходи през уикенда", поясни Иванов. Всъщност пет от останалите шест заведения са в офис сгради - "Мега парк" на бул. "Цариградско шосе", "Бизнес парк София" (две заведения) и "Камбаните бизнес център" в кв. "Младост" и East Park на бул. Н. Вапцаров. Последното заведение е на територията на Американския колеж в София.

На въпроса защо се е стигнало дотук и какви са сега финансовите резултати на заведенията Иванов заяви: "Не бих искал да коментирам какво се е случвало в миналото с веригата. Мога да кажа само, че оборотите със сигурност не са над 2 млн. лв., както е било през 2012 г. Тогава и обектите са били повече." Той обаче допълни, че продажбите на настоящите заведения са сравнително стабилни, и ако в някой обект има спад,  той се компенсира от по-силното представяне на друг обект.

 

Новата стратегия

Според него това, което липсва на веригата в момента, е едно заведение на ключова локация, "имиджово заведение, което да поддържа името й, както някога това бе обектът на бул. "Цар Освободител". "В момента търсим подобни локации, но наемите са изключително високи, което прави инвестицията рискова. А преди да се стабилизира веригата, не искам да поемам такъв риск", категоричен е новият собственик.

Разходите за наем на веригата до 2012 г. представляват една четвърт от приходите й, а преди това са били повече, което е значителен дял за подобен тип бизнес. Предишният собственик на "Онда" например затвори ключовия обект на бул. "Цар Освободител", срещу Руската църква в столицата, през 2011 г. именно заради високия наем. След това наемодателите искаха за мястото от 400 кв.м. близо 14 хил. евро месечно, което е по 30 евро на квадрат. И в момента това помещение все още е празно.

В продължение на стратегията на самата Lavazza новият собственик на Onda не смята да променя кафето в заведенията. "Lavazza остава нашето кафе, защото се свързва с качество, а за нас Onda също означава качество", каза Иванов. В същото време от началото на годината той е аутсорснал приготвянето на храната, която се предлага в заведенията, "тъй като с времето там е бил допуснат компромис с качеството". "Ние не можем да си позволим това да продължава. Засега тестваме как ще проработи аутсорсингът, но задължително държим на качеството", допълни Иванов. 

"За момента не смятаме да променяме и ценовата политика, макар цените във веригата да са доста под това на конкурентите й. Разбира се, това зависи и от начина, по които ще преструктурираме разходната част", каза още Иванов. "Но за момента цените остават на същото ниво, ще работим повече върху качеството и предлагането на помоционални програми за лоялни клиенти, за да ги стимулираме. Освен това ще държим клиентите да имат всичко необходимо в обектите", допълни той.

На практика в момента едно Onda кафе е почти наполовина по-евтино от едно Costa Cafe или Starbucks кафе. Малко по-близо като цени, но със значително по-различен асортимент е и сравнително младата верига Memento, а с това появилите се играчи на пазара не се изчерпват.

Това реално са и основните конкуренти на Onda, макар те да се развиват повече в централната част на столицата или по оживените търговски центрове. Затова и Иванов все още не ги приема като пряка конкуренция. "Предвид локациите ни основно в офис сгради може да се каже, че нямаме конкуренция в частта с кафето. Но това не означава, че подценявам останалите играчи на пазара, те са активни и ние следим внимателно тяхното развитие", каза той.

Всъщност, ако Onda излезе от офис сградите и реши да се развива на ключови централни локации в града или пък по търговските центрове, сблъсъкът с останалите играчи на пазара ще е челен. Costa Cafe например се развиват активно. През 2012 г. имат 14 заведения, а приходите на дружеството, което ги управлява - "Кофи лайф", са над 4 млн. лв., от които една трета отиват за наеми.  Дружеството, което развива Starbucks в България, пък има 2.8 млн. лв. оборот през 2012 г. при три заведения.

Така че, ако през 2008-2009 г. конкуренцията на Onda прохождаше, сега тя е здраво стъпила на краката си и ще е нужно повече от едно имиджово заведение или носталгия по веригата, за да си възвърне тя някогашните позиции.

Откъде започва всичко

Onda e създадена през 2003 г. от Явор Тодоров. Концепцията за веригата е пионер в кафе заведенията в България от типа coffee shops, предлагащи богат асортимент от кафе, поднесено с възможност за лека закуска (сладка или солена), хубава музика и безжичен интернет. Две години след създаването й има четири заведения, а инвестиция в нея от 2 млн. лв. прави инвестиционен фонд от групата на "Глобал финанс". С този ресурс веригата се разраства и през 2010 г. фондът я продава на италианската Lavazza. По това време кафе веригата е най-голямата в страната.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

"Филкаб" предлага на клиента всичко в сферата на енергетиката и индустрията "Филкаб" предлага на клиента всичко в сферата на енергетиката и индустрията

В следващите пет години продажбите на фирмена продукция все повече ще се дигитализират

20 сеп 2019, 365 прочитания

Пречистено. От "ЕРМАКС БГ" Пречистено. От "ЕРМАКС БГ"

Компанията произвежда пречиствателни станции според индивидуалните потребности на клиента

20 сеп 2019, 436 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Кредитите в левове се увеличават за сметка на тези в евро

Местните банки имат основен принос за нарастването на активите на банковата система

Печели ли се от имоти на борсата

Дружествата със специална инвестиционна цел са алтернатива на директната инвестиция, а и изискват по-малки суми

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата

Замлъкването на "Хоризонт"

Скандалът с опита за отстраняване на журналистката Силвия Великова оголи истината за медийната ситуация в България

Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата