С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 21 яну 2014, 19:15, 12478 прочитания

Пазарът на PC в България става все по-труден

Търговците отчитат ръст на продажбите на компютри, но под заплахата на таблети и смартфони

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Пазарен дял на преносими компютри и таблети в България

Увеличаване



В световен мащаб пазарът за персонални компютри отчита тримесечие след тримесечие на свиване. Причината е, че потребителите се насочват все повече към новите умни мобилни устройства като смартфони и таблети, показват предварителните данни за изминалата година на изследователските фирми Gartner и IDC. Мобилните устройства "изядоха" около 10% от РС пазара (настолни компютри и лаптопи) в световен мащаб. В България ситуацията се оказа малко по-различна.

Търсенето на евтини модели като тенденция се пренася и на местния пазар, което лесно може да се обясни с по-ниската покупателна възможност на българина. Но при продадените бройки има разминаване между анализатори и търговците, както и дистрибуторите. IDC прогнозира спад на РС пазара с около 12-13% за 2013 г. в страната, като за момента изчисленията се базират на предварителни данни за четвъртото тримесечие.


Търговците и дистрибуторите, с които "Капитал Daily" се свърза, съобщават за точно обратното – за ръст на продажбите на персонални компютри, макар и с различен темп при настолните машини, лаптопите и ултрабуците. И анализатори, и търговци са единодушни, че търсенето на смартфони и таблети ще продължи да се увеличава, но и с факта, че пазарът на компютри става все по-труден.

Лаптопи на килограм
 
"Пазарът на компютри през 2013 г. пострада както от продължаващата икономическа несигурност и висока безработица, така и от възникналата още през февруари и траеща до днес политическа криза", коментираха от IDC - България. От изследователската фирма допълниха, че най-големият проблем през 2012 г. – търсене на най-евтините модели РС – през изминалата година само се задълбочава, което подкопава приходите на производители и търговци, допълват от IDC - България. При търговците на едро и дребно усещането е различно относно търсенето на преносими компютри. Засега обаче никой не желае да говори с точни числа - като бройки и обем на продажбите, а с проценти. Разбира се, при отделните търговци тенденциите са различни, но като цяло усещането е за плах растеж и трудности на пазара.

"През изминалата година реализирахме ръст на продадените компютри - настолни компютри, мобилни компютри, ултрабуци, но това не е представителна картина за пазара", коментира Надежда Генова, изпълнителен директор на най-големия дистрибутор на хардуер в страната - "Поликомп", без да дава точни данни. Подобен е коментарът на втория по големина дистрибутор в България – "Солитрон". "Повечето категории на пазара като цяло намаляват, без таблети и смартфони, които растат. Очакванията са, че тези тенденции ще се запазят", коментира Ралица Килиан, изпълнителен директор на "Солитрон", за "Капитал Daily". Тя обаче допълни: "За нас ръстовете са отново двуцифрени – за PC-та (лаптопи и десктопи) е 15%, а при лаптопите е 20%."



Търговците отчитат ръст на продадените бройки, но запазване на приходите, което потвърждава тенденцията на IDC, че българските потребители търсят все по-евтини модели. "Пазарът на лаптопи се запази на едно и също ниво през 2013 г., като при нас има много малък ръст като стойност, но по-голям като бройки – тоест купуват се повече, но по-евтини лаптопи. Най-търсени са Lenovo, Acer и Asus", коментира за "Капитал Daily" Божидар Колев, съсобственик на "Технополис", и допълни: "Десктопите остават свит пазар, но и при тях имаме растеж от около 5%."

Ръст на продажбите за 2013 г. отчита и ритейлърът "Плесио".
"Ние успяваме да обърнем тренда на пазара и имаме ръст както при лаптопи, така и при десктоп системите", коментира Николай Тотов, маркетинг директор на "Плесио" за "Капитал Daily".

Според данните на IDC повечето големи производители на потребителска електроника отчитат спад на продажбите през второто и третото тримесечие (3-тото тримесечие е в таблицата) в България. Най-големият печеливш от ситуацията е Lenovo, който въпреки свиването на пазара отчита ръст от около 57% през периода юли-септември. Китайският гигант си оспорва първото място с досегашния лидер Hewlett-Packard.

От IDC уточниха, че техните данни се формират на базата на вноса в страната, тоест колко устройства са предадени от производителите към дистрибуторите. Докато дистрибуторите и търговците отчитат реални продажби на едро или дребно. С други думи, не може да се прави директна съпоставка между данните, подавани от агенцията и българските фирми, а разминаването може да се дължи на различни неща – например търговците да са реализирали продажби на складови наличности от предходни години или паралелен внос, реекспорт, които не са били обхванати от IDC.  
 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Приходите на софийските молове "Сердика" и "Парадайз" са нараснали с над 8% 1 Приходите на софийските молове "Сердика" и "Парадайз" са нараснали с над 8%

В отчета на собственика им - южноафриканския NEPI Rockcastle, е записано, че търговският център в Пловдив ще е готов следващата есен

24 фев 2020, 950 прочитания

През 2020 г. са предвидени 40 млн. лв. за биопроизводителите През 2020 г. са предвидени 40 млн. лв. за биопроизводителите

Очаква се нов прием по мярката за "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони

24 фев 2020, 576 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Приключи етап от голямо проучване за газ в Черно море

Австрийската OMV e събрала информация за най-обещаващия български участък

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Автогол с еврозоната, мачът продължава

Изборът сега е между по-добро икономическо бъдеще и статуквото

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10