С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 21 яну 2014, 19:15, 12483 прочитания

Пазарът на PC в България става все по-труден

Търговците отчитат ръст на продажбите на компютри, но под заплахата на таблети и смартфони

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Пазарен дял на преносими компютри и таблети в България

Увеличаване



В световен мащаб пазарът за персонални компютри отчита тримесечие след тримесечие на свиване. Причината е, че потребителите се насочват все повече към новите умни мобилни устройства като смартфони и таблети, показват предварителните данни за изминалата година на изследователските фирми Gartner и IDC. Мобилните устройства "изядоха" около 10% от РС пазара (настолни компютри и лаптопи) в световен мащаб. В България ситуацията се оказа малко по-различна.

Търсенето на евтини модели като тенденция се пренася и на местния пазар, което лесно може да се обясни с по-ниската покупателна възможност на българина. Но при продадените бройки има разминаване между анализатори и търговците, както и дистрибуторите. IDC прогнозира спад на РС пазара с около 12-13% за 2013 г. в страната, като за момента изчисленията се базират на предварителни данни за четвъртото тримесечие.


Търговците и дистрибуторите, с които "Капитал Daily" се свърза, съобщават за точно обратното – за ръст на продажбите на персонални компютри, макар и с различен темп при настолните машини, лаптопите и ултрабуците. И анализатори, и търговци са единодушни, че търсенето на смартфони и таблети ще продължи да се увеличава, но и с факта, че пазарът на компютри става все по-труден.

Лаптопи на килограм
 
"Пазарът на компютри през 2013 г. пострада както от продължаващата икономическа несигурност и висока безработица, така и от възникналата още през февруари и траеща до днес политическа криза", коментираха от IDC - България. От изследователската фирма допълниха, че най-големият проблем през 2012 г. – търсене на най-евтините модели РС – през изминалата година само се задълбочава, което подкопава приходите на производители и търговци, допълват от IDC - България. При търговците на едро и дребно усещането е различно относно търсенето на преносими компютри. Засега обаче никой не желае да говори с точни числа - като бройки и обем на продажбите, а с проценти. Разбира се, при отделните търговци тенденциите са различни, но като цяло усещането е за плах растеж и трудности на пазара.

"През изминалата година реализирахме ръст на продадените компютри - настолни компютри, мобилни компютри, ултрабуци, но това не е представителна картина за пазара", коментира Надежда Генова, изпълнителен директор на най-големия дистрибутор на хардуер в страната - "Поликомп", без да дава точни данни. Подобен е коментарът на втория по големина дистрибутор в България – "Солитрон". "Повечето категории на пазара като цяло намаляват, без таблети и смартфони, които растат. Очакванията са, че тези тенденции ще се запазят", коментира Ралица Килиан, изпълнителен директор на "Солитрон", за "Капитал Daily". Тя обаче допълни: "За нас ръстовете са отново двуцифрени – за PC-та (лаптопи и десктопи) е 15%, а при лаптопите е 20%."



Търговците отчитат ръст на продадените бройки, но запазване на приходите, което потвърждава тенденцията на IDC, че българските потребители търсят все по-евтини модели. "Пазарът на лаптопи се запази на едно и също ниво през 2013 г., като при нас има много малък ръст като стойност, но по-голям като бройки – тоест купуват се повече, но по-евтини лаптопи. Най-търсени са Lenovo, Acer и Asus", коментира за "Капитал Daily" Божидар Колев, съсобственик на "Технополис", и допълни: "Десктопите остават свит пазар, но и при тях имаме растеж от около 5%."

Ръст на продажбите за 2013 г. отчита и ритейлърът "Плесио".
"Ние успяваме да обърнем тренда на пазара и имаме ръст както при лаптопи, така и при десктоп системите", коментира Николай Тотов, маркетинг директор на "Плесио" за "Капитал Daily".

Според данните на IDC повечето големи производители на потребителска електроника отчитат спад на продажбите през второто и третото тримесечие (3-тото тримесечие е в таблицата) в България. Най-големият печеливш от ситуацията е Lenovo, който въпреки свиването на пазара отчита ръст от около 57% през периода юли-септември. Китайският гигант си оспорва първото място с досегашния лидер Hewlett-Packard.

От IDC уточниха, че техните данни се формират на базата на вноса в страната, тоест колко устройства са предадени от производителите към дистрибуторите. Докато дистрибуторите и търговците отчитат реални продажби на едро или дребно. С други думи, не може да се прави директна съпоставка между данните, подавани от агенцията и българските фирми, а разминаването може да се дължи на различни неща – например търговците да са реализирали продажби на складови наличности от предходни години или паралелен внос, реекспорт, които не са били обхванати от IDC.  
 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Сбогом, Lafka Сбогом, Lafka

Очакването на пазара е веригата да заработи като място за продажба на продуктите на държавния тотализатор

28 фев 2020, 430 прочитания

Супермаркет у дома Супермаркет у дома

Иван Александров, изпълнителен директор и основател на eBag.bg, пред "Капитал"

28 фев 2020, 448 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Приключи етап от голямо проучване за газ в Черно море

Австрийската OMV e събрала информация за най-обещаващия български участък

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Фотограф под прикритие

Мартин Пар показва сатиричния си поглед към туризма с изложбата "Този малък свят"

Важни ли са дипломите днес

Връзката между образованието и бизнеса – it’s complicated

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10