С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 24 яну 2014, 15:23, 14119 прочитания

Плевенската кабелна епопея

Германската компания Nexans Autoelecteric избра българския град за новата си производствена база

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Тази пролет на поляните зад магазина на Lidl в плевенския квартал "Сторгозия" ще започне строителство. Добрите новини са по няколко линии. Този път не е търговски център, а производство, и то от чуждестранен инвеститор. И макар да не става дума за уникална технология, фабриката на германското поделение за автомобилни кабелни системи Nexans Autoelectric е от сектор, който постепенно заема все по-силни позиции в страната и се оформя като клъстер. И макар за момента страната да привлича основно с ниски разходи, не е изключено в бъдеще картината да разнообразят и по-технологични производства.

За инвестиционните намерения на компанията се говори от месеци, а отскоро те придобиха и конкретни очертания. Производствената база ще бъде изградена върху бивш общински парцел от 37 дка, сега собственост на дружеството "Плевен ритейл център". Тя трябва да заработи до края на годината и поетапно да осигури около 600 нови работни места.


Случващото се е голяма крачка за Плевен, който до момента стоеше встрани от картата на новите производства в страната. Появата на международен инвеститор от ранга на Nexans (германското дружество е част от едноименната френска група) обаче може да промени това.

Източна Европа, България, Плевен

Като всяка по-голяма инвестиция и тази на Nexans Autoelectric е предшествана от дълъг етап на проучване и взимане на решение. За германската компания той започва преди повече от две години, когато покрай перспективите за разрастване е решено да се търси локация за нова фабрика в Източна Европа.



По думите на ръководителя на проекта в България Инго Херцог изборът е бил между нашата страна, Македония и Молдова (подробности в интервюто). В хода на проучването няколко фактора  наклонили везните в полза на България – ниските разходи за производство, достъпната работна ръка, индустриалното минало и членството в ЕС. Така през 2012 г. решението за влизане в страната било взето.

Междувременно от компанията проучвали възможностите на различните локации. След обиколки на градове в цялата страна изборът бил сведен между Плевен и Пазарджик. Вниманието към Плевен привлекли представители на местната строителна и предприемаческа компания "Хоризонт-Иванов", които показали на германското дружество възможности за инвестиции в града (компанията е собственик на терен в съседство до магазина на bauMax). След като разгледали няколко опции, от Nexans Autoelectric харесали друг парцел – в квартал "Сторгозия", и решението за Плевен било взето.

Първоначално германските инвеститори оглеждали наличните производствени сгради, които да обновят и оборудват за своите нужди. След като се оказало, че старите промишлени халета в Плевен не покриват критериите за модерно производство, заложили на ново строителство.

Така миналата година българското поделение на Nexans Autoelectric "Електрокабел България" сключи договор за изграждането на фабрика в града с "Плевен ритейл център" - дъщерна на компанията "Бългериън пропърти девелъпмънтс", специализирана в строителството и управлението на търговски и складово-логистични площи.

Договорът предвижда до ноември да бъдат построени производствени и складови халета плюс малка административна част с обща разгъната площ от 5000 кв.м. Имотите ще останат собственост на "Плевен ритейл център", а германският производител ще влезе с 10-годишен договор за наем и опция за продължаване.

Според управителя на "Бългериън пропърти девелъпмънтс" Минко Борджуков Nexans Autoelectric вече е запазила част от терена за бъдещо разширяване на производството. С тези площи предвидената за дружеството земя е около 22 дка. На останалата част от парцела в "Сторгозия" вероятно ще бъдат изградени площи за търговия и складиране, като вече се водят разговори с фирми в тази сфера.

Инго Херцог също посочи, че при добро развитие на бизнеса Nexans Autoelectric предвижда удвояване, дори утрояване на производствената си база в Плевен. Въпреки че началната инвестиция на компанията не включва имотната част, тя е мащабна не само за региона на Плевен. По думите на Инго Херцог вложението ще е "двуцифрено число в милиони евро".

Производител вместо търговец

Появата на Nexans Autoelectric в Плевен носи позитиви в няколко посоки. Първата е свързана с отношенията между общината и дружеството "Плевен ритейл център", които стигнаха до съдебен спор заради неосъществено инвестиционно намерение.

При покупката на земята в "Сторгозия" през 2006 г. дружеството пое ангажимент да построи търговски център върху нея и да разкрие 150 работни места. Впоследствие обаче сигналите за криза и пренасищане на пазара на търговски площи го отказаха от проекта.

"Търсихме и други варианти за строителство. Например на магазини от типа big box (хипермаркети) за различни търговски вериги", обясни Минко Борджуков. Заради ниската покупателна способност в града обаче и това решение не проработило.

В крайна сметка от "Бългериън пропърти девелъпмънтс" взели решение да търсят инвеститор в производство и появата на Nexans Autoelectric се оказала добра възможност.

След неколкомесечни преговори в края на 2013 г. тази опция бе приета и от общинския съвет на Плевен. Решението бе, ако до края на тази година германската компания започне работа и открие обещаните 150 трайни работни места, общината да се откаже от финансовите си претенции към "Плевен ритейл център". За момента плановете са именно такива, а перспективата за работни места – неколкократно по-голяма.

Инвестицията на Nexans Autoelectric ще е позитив и за Плевен. Най-малкото защото ще подобри икономическата картина в общината. През числата на статистиката тя не изглежда зле – според последното преброяване населението е 107 хил. души, а безработицата към деветмесечието на 2013 г. е паднала до почти 8% (при средно 12% за страната). Този показател обаче е постигнат основно покрай реализацията на европейски проекти и изпълняваната от общината програма за трудова заетост. Тоест временни мерки, които не могат да компенсират липсата на частни инвестиции.

"През последните години почти не е имало инвестиции с разкриване на работни места. Точно обратното – затваряне и разпродажба на предприятия", признава и кметът на Плевен проф. Димитър Стойков.

Допълва, че през миналата година общината е била най-големият работодател (а и инвеститор) в Плевен, основно покрай изпълнението на проекти за общо 78 млн. лв. с финансиране по европейски програми. През втората половина на тази година предстои стартът на нов европейски проект – водният цикъл на Плевен и Долна Митрополия, чиято индикативна стойност е над 155 млн. лв. Като по-значима частна инвестиция за периода обаче посочва единствено фабриката за слънчогледово олио на "Марица ойл" в село Ясен, която трябва да отвори тази година и да подсигури 116 работни места.

Евтин труд и ниски данъци

Подобно на преобладаващата част от инвеститорите в производства в България Nexans Autoelectric идва със заявката за оптимизация на разходи. Така през последните години влязоха конкуренти на компанията като японската Yazaki (Ямбол и Сливен) и немската SE Bordnetze (Карнобат и Мездра). В съседна Сърбия втори завод открива друг производител на кабелни системи за автоиндустрията – Leoni. Причината тези инвестиции да се насочват към Югоизточна Европа е, че става въпрос за трудоемки производства, които търсят пазари с евтина работна ръка. В същото време заради транспортните разходи те са интересни локации в близост до заводите на големите автомобилни производители в Европа.

В страната в момента оперират над 30 компании от този сектор, които дават работа на 15 000 души, а общите им приходи надхвърлят 1.5 млрд. лв. И дори по време на кризата продължиха да навлизат нови играчи, макар България да няма голямо автомобилно производство. Поне не такова, ползващо европейски доставчици.

Основните конкуренти в това направление са съседните Македония и Сърбия, които предлагат щедри облекчения за всяко открито работно място. Също и Румъния с комбинацията от членство в ЕС, голям пазар и наличието на автомобилно производство. Освен членството в ЕС като плюсове на България може да се посочат валутният борд, ниските данъци и евтината работна ръка дори в рамките на региона.

Засега това означава, че страната ще привлича основно трудоемки производства и в по-слаба степен такива с висока добавена стойност. За сметка на това се откриват заводи в региони с висока безработица. Конкуренцията от Македония и Сърбия ще става все по-голяма, но засега страната ни все още е предпочитана от производителите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Контракс" очаква 25% ръст на приходите през тази година "Контракс" очаква 25% ръст на приходите през тази година

За 2019 г. оборотът на IT компанията се свива, но печалбата расте повече от двойно

19 фев 2020, 836 прочитания

Бизнес в парализа: празниците в Китай приключиха, но не и проблемите на фирмите Бизнес в парализа: празниците в Китай приключиха, но не и проблемите на фирмите

Предприятията е трудно да продължат работа, когато работниците са заклещени в провинцията

19 фев 2020, 804 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Има възможност да разширим производството си тук

Мениджърът на завода на Nexans Autoelectric в Плевен Инго Херцог пред в. "Капитал"

Още от Капитал
Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Книга: Макс Блехер - "Случки в близката нереалност"

Десетилетия след написването им, сюрреалистичните истории на румънския писател намират нова публика

Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10