Пропадна продажбата на хърватските товарни железници
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пропадна продажбата на хърватските товарни железници

GDP е част от основаната през 1999 г. Grampet Group, която е най-голямата частна железопътна компания в Югоизточна Европа

Пропадна продажбата на хърватските товарни железници

Румънската GFR се е опитала да промени условията по сделката, твърди правителството в Загреб

1858 прочитания

GDP е част от основаната през 1999 г. Grampet Group, която е най-голямата частна железопътна компания в Югоизточна Европа

© Мария Съботинова


Продажбата на хърватския държавен товарен жп превозвач HZ Cargo на румънската Grup Feroviar Roman (GDP) се е провалила, съобщиха властите в Загреб в края на миналата седмица. В своя изявление хърватското транспортно министерство изтъква като аргумент значителната промяна на някои условия от страна на GDP спрямо предложенията, с които е спечелила търга през миналата година. От министерството заявяват, че при тези обстоятелства процедурата по приватизация не може да продължи, съобщи SeeNews. GFR оперира и в България чрез дружеството си "Българска железопътна компания" и беше един от кандидатите за приватизация на БДЖ "Товарни превози".

Провалена сделка

През лятото на миналата година румънската компания се споразумя да придобие 75% от държавния превозвач. Общата стойност на сделката бе около 1 млрд. хърватски куни (177 млн. долара), в това число поемане на дългове за 600 млн. и ангажимент за инвестиции за други 220 млн. куни. GDP е част от основаната през 1999 г. Grampet Group, която е най-голямата частна железопътна компания в Югоизточна Европа.

Според изявлението на хърватското транспортно министерство по време на преговорите GFR не е успяла да докаже, че е способна да осигури финансиране, което да замени държавно гарантираните заеми за HZ Cargo. "Договорът за продажба, предложен от избрания купувач, дори не се доближава до условията на конкурса или условията на обвързващата оферта и като такъв е неприемлив", се казва в изявлението, цитирано от SeeNews. GFR се е опитала да наложи и други неприемливи за хърватската страна условия, включително забрана за навлизане на други оператори на пазара, поемане на разходите за съкращаване на персонала от държавата и втори дю дилиджънс.

Рецидив

Това е втора провалена приватизационна сделка за GDP. Подобно на случая в Хърватия компанията беше избрана за купувач и на румънския товарен превозвач CFR Marfa като единствен кандидат, отговарящ на условията. През октомври румънските власти обаче обявиха, че ще открият нова приватизационна процедура, тъй като GDP не е превел в срок 170-те млн. евро за придобиване на 51% в дружеството. GDP беше основен кандидат във втория търг за приватизацията на БДЖ "Товарни превози", която обаче беше отменена от сегашното правителство. Румънската компания е кандидат и за приватизацията на гръцкия превозвач Trainose.

Хърватия, която е най-новият член на Европейския съюз, се опитва да понижи бюджетния си дефицит от сегашните му нива от около 5.5% от БВП. Европейската комисия даде на Загреб срок до края на 2016 г. да го сведе до под 3%. Страната, която преживява вече пета година на рецесия, се стреми да намали и външния си дълг, който достига 60% от БВП.

Продажбата на хърватския държавен товарен жп превозвач HZ Cargo на румънската Grup Feroviar Roman (GDP) се е провалила, съобщиха властите в Загреб в края на миналата седмица. В своя изявление хърватското транспортно министерство изтъква като аргумент значителната промяна на някои условия от страна на GDP спрямо предложенията, с които е спечелила търга през миналата година. От министерството заявяват, че при тези обстоятелства процедурата по приватизация не може да продължи, съобщи SeeNews. GFR оперира и в България чрез дружеството си "Българска железопътна компания" и беше един от кандидатите за приватизация на БДЖ "Товарни превози".

Провалена сделка


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Сладка зона

Сладка зона

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK