В "Бургаски корабостроителници" няма да се търсят виновни за фалита
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В "Бургаски корабостроителници" няма да се търсят виновни за фалита

След промените в собствеността през миналата година централата на "Бургаски корабостроителници" бе преместена от Бургас в София. Сега тя дели една сграда с "ПСТ холдинг". И двете дружества бяха в орбитата на Васил Божков, който се отдалечи от тях малко преди да изпаднат в затруднения

В "Бургаски корабостроителници" няма да се търсят виновни за фалита

На общо събрание акционерите на предприятието отвориха вратичка за по-лесно прехвърляне на акциите му

Гергана Михайлова
6418 прочитания

След промените в собствеността през миналата година централата на "Бургаски корабостроителници" бе преместена от Бургас в София. Сега тя дели една сграда с "ПСТ холдинг". И двете дружества бяха в орбитата на Васил Божков, който се отдалечи от тях малко преди да изпаднат в затруднения

© Капитал Daily


Новият ПУП на Бургас обрича корабостроенето в града.
Към края на 2012 година са установени дългове за над 20 млн. лв. 

Мажоритарният собственик на "Бургаски корабостроителници" - "Хунас инвестмънтс лимитед", контролиращ 80.6% от капитала им, няма да търси отговорност от бившето ръководство на предприятието за причинени от управлението му имуществени вреди. Такова искане бе направено от един от тримата малки акционери в дружеството, Венчо Бачев, но бе отхвърлено по време на извънредното общо събрание на акционерите, провело се във вторник в София. На него бе взето решение акциите на корабостроителниците да се променят от налични в безналични, което ще улесни бъдещото им прехвърляне.

Макар това да е от полза за онези, които търсят изход от инвестицията си в устремилото се към несъстоятелност предприятие, малките акционери си тръгнаха от събранието недоволни. То се проведе в сградата на "ПСТ холдинг" (индиректно свързано с Първа инвестиционна банка), който доскоро се контролираше от Васил Божков, в  чиято орбита попадаха и бившите собственици на корабостроителницата.

Корабостроителница без море

Според Венчо Бачев, който притежава малко над 13% от акциите на "Бургаски корабостроителници", е притеснително, че последният заверен отчет на дружеството е от 2011 година. Той поиска да се потърси персонална отговорност от бившите директори на предприятието, при чието управление е допуснато то да се раздели с част от стратегическите си активи, което предопределя ликвидирането му. Бачев настоява корабостроителницата да стане публично дружество, за да има периодична отчетност и надзор над дейността й.

Идеите му не бяха възприети от мажоритаря, чийто представител е обяснил на общото събрание, на което представител на "Капитал" не бе допуснат, че процедурата изисква разходи и на този етап е ненужна. "Те искат да си движат техните неща, но не искаха да се търси финансова отговорност от предишното управление. Това значи, че са от един кюп", заяви Венчо Бачев.

При внасянето на искането си в началото на януари Бачев изброи имената на Румяна Маринова, Илиян Хлебаров и Кристалина Григорова, които бяха освободени от постовете им през ноември. Конкретното искане е да се разгледат резултатите от управлението им през 2012 г. След като ги освободи, новият акционер сложи на тяхно място Деян Маринов, Стефан Стоилов и Яни Драков. От името на новия борд на 21 декември беше подадена молба до Софийския градски съд за обявяване на дружеството в неплатежоспособност.

Причината са установени дългове за над 20 млн. лв. към края на 2012 година. Освен това е налице предстрочно изискуем заем към Първа инвестиционна банка от 26.7 млн. евро (целият дълг към банката е 55 млн. евро). Размерът на задълженията обаче може да се окаже и по-голям, тъй като според молбата на изпълнителния директор на "Бургаски корабостроителници" Деян Маринов до съда старото ръководство не е предало цялата счетоводна документация. Венчо Бачев сподели, че най-големият му страх е да не се стигне до момент, в който предприятието да не може да вземе лиценз за корабостроене.

Опасността изглежда реална, след като през 2012 година заради дългове съдия-изпълнител продаде на "Ел Си енерджи" АД имот от 123 дка на "Бургаски корабостроителници", който е атрактивен с това, че на него има пристанище с изградена пристанищна стена. Това позволява на мястото да акостират и да се разтоварват търговски кораби. Без този актив дружеството не може да извършва дейността корабостроене, тъй като то няма да разполага с терен, на който да се сглобяват обемните метални конструкции преди пускането им на вода. Освен това според новия подробен устройствен правилник на територията, изготвен по искане на "Бургаски корабостроителници" и приет от общинския съвет на Бургас през миналата година, между корабостроителниците и вече чуждото пристанище предстои да се изградят общински пътища, което би затруднило транспортирането на едрогабаритни товари.

Това обясни дългогодишният специалист в бранша Димитър Кимрянов, който е бивш директор на корабостроителниците, а в момента е поел ръководството на фирма "Барбела". Тя е учредена през септември миналата година от лихтенщайнско дружество и в момента е допусната на производствените площадки на "Бургаски корабостроителници", където извършва ремонт на подемно оборудване. Така ще има готовност да се поемат поръчки за ремонт на плавателни съдове, което ще генерира приходи. За целта са наети 38 от общо 150-те работници на "Бургаски корабостроителници", които остават без работа заради затрудненията на дружеството.

Под строга охрана

Кимрянов не пожела да коментира какви приходи се очакват от поетите до момента поръчки за ремонт на кораби, нито с какъв ресурс се извършва ремонтът на техниката. Изпълнителният директор на корабостроителниците Деян Маринов обаче допълни, че дейностите по ремонт на кораби ще започнат съвсем скоро. Той каза, че в момента ръководството на "Бургаски корабостроителници" се опитва да опази активите на дружеството и затова на терена има засилена охрана. Още при встъпването си в длъжност през декември миналата година той подаде молба до Софийския градски съд с искане за обявяване на предприятието в несъстоятелност.

Така ще се постигне налагането на общ запор над имуществото му и ще се елиминира опасността от продажби на парче от различни кредитори. Най-големият от тях е Първа инвестиционна банка, която е обявила като предсрочно изискуема просрочена сума по кредит в размер на 26.7 млн. евро. Такива опити очевидно се правят, след като неотдавна в руска аукционна къща се появиха обяви за продажба на дялове от корабостроителницата, но все още остава мистерия кой е инициаторът на тези търгове.

Новият ПУП на Бургас обрича корабостроенето в града.
Към края на 2012 година са установени дългове за над 20 млн. лв. 

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    minas.aram avatar :-P
    Минас Бахдасарян

    Браво! Чупеното настрана, банкета продължава!

  • 2
    izabell avatar :-|
    izabell

    В България големи кораби отдавна не се ремонтират,щото няма.Пристанище Варна прави ремонт на малкото остнали наши кораби.За Бургас остават риболовните и корабчето за о.св.Анастасия.Съжалявам но истината е тъжна.

  • 3
    t_ avatar :-|
    t_

    Как пък все като има някаква мътна работа за тази банка става дума?

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK