IKEA отчете рекордна печалба

Reuters

IKEA отчете рекордна печалба

Мебелната верига е постигнала ръст на продажбите на почти всички пазари

5489 прочитания

Reuters

© Reuters


Най-голямата мебелна верига в света IKEA Group оповести рекордна печалба за миналата фискална година, дължащи се на започналото възстановяване на потребителските разходи на повечето й пазари. През последните години търговците на дребно бяха сериозно притиснати на европейските пазари, където IKEA реализира около 70% от продажбите си. Глобалният икономически спад и наложените бюджетни икономии се отразиха на потребителските настроения и разходи най-вече в еврозоната.

Шведската компания обаче е постигнала ръст на почти всичките си пазари, благодарение на което нетната й печалба е достигнала 3.3 млрд. евро за 12-те месеца до август 2013 г. Това представлява увеличение с 3.1% спрямо предишната фискална година. Със същия процент са нараснали и приходите, достигайки 28.5 млрд. евро. Същевременно средното увеличение на продажбите при сравнимите магазини за периода е 1.8% на сто.

Възстановяване на пазара

"Потребителските разходи растат на много пазари. Макар предизвикателната икономическа ситуация да не е приключила, има позитивни сигнали", заявява пред Reuters главният изпълнителен директор на компанията Питър Ангефьол, който пое ръководството в средата на миналата година. IKEA отчита стабилен ръст на продажбите в Китай, където продължава да отваря нови магазини, както и в Русия и САЩ. Позитивни сигнали идват дори от Южна Европа, макар там ефектите от кризата да не са преминали, което е довело до спад на продажбите в Италия и Испания. През 2012 г. Италия беше четвъртият най-голям пазар за веригата, но през миналата година е била задмината от Русия и Швеция.

От компанията обявиха, че през тази фискална година планираните инвестиции са 2.5 млрд. евро - в магазини, производствени мощности, търговски центрове и възобновяема енергия. "Създавайки по-добри продукти на по-достъпни цени, отваряйки нови обекти и подобрявайки съществуващите ни магазини, планираме да удвоим продажбите до 2020 г.", заявява Ангефьол. IKEA също така ще разшири възможностите за електронна търговия. През фискалната 2013 г. компанията е понижила цените си с 0.2% и планира намаление с още 1% през тази година.

Компанията очаква бъдещият растеж да дойде основно от съществуващите пазари като Китай, където веригата е отворила 11 магазина за последното десетилетие, включително два от петте нови обекта за 2013 г. IKEA все пак разчита и на разработването на нови пазари като Индия, където се наблюдава нарастване на търсенето от увеличаващата се градска средна класа. Наскоро компанията получи разрешение от индийското правителство и в момента търси подходящи локации за планираните 25 магазина в страната.

Онлайн продажби

Макар да остава една от най-разпознаваемите марки в света – каталозите й се публикуват с тираж от 212 млн. броя в 29 държави – IKEA среща и все по-сериозна конкуренция. Пример за това е германската фирма Home24, която залага на нарастващата роля на онлайн пазаруването. Макар IKEA вече да предлага електронно пазаруване в половината си пазари, компанията навлиза сравнително бавно в тази сфера. Компанията заявява, че ще въведе такива възможности във всичките си пазари, но без да дава срокове. IKEA също така не дава информация за това каква част от продажбите й са реализирани през интернет. Според прогнозите на Euromonitor глобалните електрони продажби на мебели ще нараства с близо 10% годишно, достигайки 24 млрд. долара през 2015 г. спрямо 20 млрд. за миналата година.

IKEA разполага с 300 магазина в 26 държави със 135 хил. служители, като посетителите са надминали 680 млн. души през миналата година. Преди две години IKEA отвори чрез франчайз първия си магазин в България, като вече марката се е утвърдила като лидер на мебелния пазар в страната. През 2012 г. приходите на българското дружество на гръцкия франчайз представител - "Хаус маркет България", са достигнали 62.7 млн. лв. За 2013 г. предварителните очаквания бяха те да нараснат с поне 15%, а посетителите да се увеличат с около 20% спрямо 2012 г., когато достигнаха 1.6 млн.

Най-голямата мебелна верига в света IKEA Group оповести рекордна печалба за миналата фискална година, дължащи се на започналото възстановяване на потребителските разходи на повечето й пазари. През последните години търговците на дребно бяха сериозно притиснати на европейските пазари, където IKEA реализира около 70% от продажбите си. Глобалният икономически спад и наложените бюджетни икономии се отразиха на потребителските настроения и разходи най-вече в еврозоната.

Шведската компания обаче е постигнала ръст на почти всичките си пазари, благодарение на което нетната й печалба е достигнала 3.3 млрд. евро за 12-те месеца до август 2013 г. Това представлява увеличение с 3.1% спрямо предишната фискална година. Със същия процент са нараснали и приходите, достигайки 28.5 млрд. евро. Същевременно средното увеличение на продажбите при сравнимите магазини за периода е 1.8% на сто.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


1 коментар
  • 1
    primaxm avatar :-|
    primaxm

    Влзох в магазина им и останах крайно разочарован. Ужасни мебели. Разходих се и излязох. Наистина не знам, кой пазарува от тези. Аз лично нищо няма да си купя от тях. Има къде, къде по-добри български производители. :-)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал