IKEA отчете рекордна печалба
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

IKEA отчете рекордна печалба

Reuters

IKEA отчете рекордна печалба

Мебелната верига е постигнала ръст на продажбите на почти всички пазари

5236 прочитания

Reuters

© Reuters


Най-голямата мебелна верига в света IKEA Group оповести рекордна печалба за миналата фискална година, дължащи се на започналото възстановяване на потребителските разходи на повечето й пазари. През последните години търговците на дребно бяха сериозно притиснати на европейските пазари, където IKEA реализира около 70% от продажбите си. Глобалният икономически спад и наложените бюджетни икономии се отразиха на потребителските настроения и разходи най-вече в еврозоната.

Шведската компания обаче е постигнала ръст на почти всичките си пазари, благодарение на което нетната й печалба е достигнала 3.3 млрд. евро за 12-те месеца до август 2013 г. Това представлява увеличение с 3.1% спрямо предишната фискална година. Със същия процент са нараснали и приходите, достигайки 28.5 млрд. евро. Същевременно средното увеличение на продажбите при сравнимите магазини за периода е 1.8% на сто.

Възстановяване на пазара

"Потребителските разходи растат на много пазари. Макар предизвикателната икономическа ситуация да не е приключила, има позитивни сигнали", заявява пред Reuters главният изпълнителен директор на компанията Питър Ангефьол, който пое ръководството в средата на миналата година. IKEA отчита стабилен ръст на продажбите в Китай, където продължава да отваря нови магазини, както и в Русия и САЩ. Позитивни сигнали идват дори от Южна Европа, макар там ефектите от кризата да не са преминали, което е довело до спад на продажбите в Италия и Испания. През 2012 г. Италия беше четвъртият най-голям пазар за веригата, но през миналата година е била задмината от Русия и Швеция.

От компанията обявиха, че през тази фискална година планираните инвестиции са 2.5 млрд. евро - в магазини, производствени мощности, търговски центрове и възобновяема енергия. "Създавайки по-добри продукти на по-достъпни цени, отваряйки нови обекти и подобрявайки съществуващите ни магазини, планираме да удвоим продажбите до 2020 г.", заявява Ангефьол. IKEA също така ще разшири възможностите за електронна търговия. През фискалната 2013 г. компанията е понижила цените си с 0.2% и планира намаление с още 1% през тази година.

Компанията очаква бъдещият растеж да дойде основно от съществуващите пазари като Китай, където веригата е отворила 11 магазина за последното десетилетие, включително два от петте нови обекта за 2013 г. IKEA все пак разчита и на разработването на нови пазари като Индия, където се наблюдава нарастване на търсенето от увеличаващата се градска средна класа. Наскоро компанията получи разрешение от индийското правителство и в момента търси подходящи локации за планираните 25 магазина в страната.

Онлайн продажби

Макар да остава една от най-разпознаваемите марки в света – каталозите й се публикуват с тираж от 212 млн. броя в 29 държави – IKEA среща и все по-сериозна конкуренция. Пример за това е германската фирма Home24, която залага на нарастващата роля на онлайн пазаруването. Макар IKEA вече да предлага електронно пазаруване в половината си пазари, компанията навлиза сравнително бавно в тази сфера. Компанията заявява, че ще въведе такива възможности във всичките си пазари, но без да дава срокове. IKEA също така не дава информация за това каква част от продажбите й са реализирани през интернет. Според прогнозите на Euromonitor глобалните електрони продажби на мебели ще нараства с близо 10% годишно, достигайки 24 млрд. долара през 2015 г. спрямо 20 млрд. за миналата година.

IKEA разполага с 300 магазина в 26 държави със 135 хил. служители, като посетителите са надминали 680 млн. души през миналата година. Преди две години IKEA отвори чрез франчайз първия си магазин в България, като вече марката се е утвърдила като лидер на мебелния пазар в страната. През 2012 г. приходите на българското дружество на гръцкия франчайз представител - "Хаус маркет България", са достигнали 62.7 млн. лв. За 2013 г. предварителните очаквания бяха те да нараснат с поне 15%, а посетителите да се увеличат с около 20% спрямо 2012 г., когато достигнаха 1.6 млн.

Най-голямата мебелна верига в света IKEA Group оповести рекордна печалба за миналата фискална година, дължащи се на започналото възстановяване на потребителските разходи на повечето й пазари. През последните години търговците на дребно бяха сериозно притиснати на европейските пазари, където IKEA реализира около 70% от продажбите си. Глобалният икономически спад и наложените бюджетни икономии се отразиха на потребителските настроения и разходи най-вече в еврозоната.

Шведската компания обаче е постигнала ръст на почти всичките си пазари, благодарение на което нетната й печалба е достигнала 3.3 млрд. евро за 12-те месеца до август 2013 г. Това представлява увеличение с 3.1% спрямо предишната фискална година. Със същия процент са нараснали и приходите, достигайки 28.5 млрд. евро. Същевременно средното увеличение на продажбите при сравнимите магазини за периода е 1.8% на сто.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    primaxm avatar :-|
    primaxm

    Влзох в магазина им и останах крайно разочарован. Ужасни мебели. Разходих се и излязох. Наистина не знам, кой пазарува от тези. Аз лично нищо няма да си купя от тях. Има къде, къде по-добри български производители. :-)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Сладка зона

Сладка зона

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK