Lenovo поема контрола над Motorola
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Lenovo поема контрола над Motorola

Reuters

Lenovo поема контрола над Motorola

Китайската компания ще плати на Google 2.91 млрд. долара за производството на мобилни устройства

7180 прочитания

Reuters

© Reuters


Китайският технологичен гигант Lenovo Group обяви, че купува производителя на мобилни телефони Motorola от сегашния собственик Google за 2.91 млрд. долара. Това е втората мащабна сделка на Lenovo от началото на годината, след като купи бизнеса със сървъри от нисък клас на IBM за 2.3 млрд. долара. Китайската компания придоби производството на персонални компютри на  IBM през 2005 г. и постепенно се превърна в световен лидер в сектора. С последната сделка Lenovo придобива позиции и на силно конкурентния пазар на мобилни устройства в САЩ, доминиран от Apple.

Смяна на приоритетите

Опитът на Google да навлезе в производството на мобилни устройства чрез Motorola продължи по-малко от три години, като през цялото време лошото представяне на този бизнес тежеше над финансовите й резултати. Затова пазарите приеха положително новината и акциите на компанията поскъпнаха, след като изпълнителният директор Лари Пейдж заяви, че за Google е най-добре да се фокусира върху софтуер за мобилни устройства, без да се занимава с производството им.

Въпреки отслабващите позиции на Motorola сделката ще даде на Lenovo солидна основа да се конкурира с Apple, Samsung Electronics и други напористи китайски производители на печелившия щатски пазар. По подобен начин китайската компания навлезе на тогава най-големия пазар за персонални компютри през 2005 г., купувайки производството на IBM. През последните години Lenovo печели позиции и при мобилните устройства, но основно на китайския пазар.

"Изглежда логично Lenovo да използва Motorola за достъп до желани пазари и натрупване на критична маса, точно както използваше марката ThinkPad на IBM", коментира пред Reuters Франк Жилет, анализатор във Forrester Research. "Motorola съвсем не чупи рекорди с обема на продажбите си или дизайна на продуктите си. Така че стойността за Lenovo е в самата марка и нейната разпознаваемост, както и в талантливите екипи по маркетинг и дизайн, имащи опит със западните пазари", добавя той.

Китайска експанзия

За да бъде финализира, сделката трябва да бъде одобрена от регулаторите в САЩ и Китай. Набиращата скорост на китайска корпоративна експанзия в САЩ започна да среща по-сериозна съпротива през последните години, като според някои анализатори политическите мотиви могат да се окажат пречка за придобиването на Motorola. Особено предвид това, че едновременно с нея Lenovo иска одобрение от властите й за сделката с IBM. Все още не е ясно каква част от патентите ще бъдат придобити от китайската компания и дали те няма да станат обект на допълнителни регулаторни оценки.

Според условията на транзакцията Lenovo ще плати 660 млн. долара в брой, 750 млн. долара в свои обикновени акции и още 1.5 млрд. долара под формата на запис на заповед с тригодишен падеж. "Придобиването на такава знаменита марка, портфолио от иновативни продукти и изключително талантлив екип незабавно ще превърне Lenovo в играч от световно ниво на пазара на смартфони", заявява изпълнителния директор на компанията Янг Юанкинг.

Само за последните две години трите най-големи китайски производителя на мобилни телефони -  Huawei, ZTE и Lenovo, заеха водещи позиции на пазара на смартфони основно благодарение на бързо разрастващия се местен пазар. Huawei и ZTE вече са правили опити да навлязат на развития щатски пазар, но там представянето на китайските компании е затруднено от ниската разпознаваемост на марките и предразсъдъците за ниско качество сред потребителите.

През третото тримесечие на миналата година ZTE и Huawei са отговаряли съответно  за 5.7% и 3% от продадените в САЩ смартфони. Същевременно пазарният дял на  Apple е 36.2%, а на корейската  Samsung – 32.5%, според данните на изследователската фирма IDC. В глобален мащаб Lenovo се нарежда на пето място сред производителите на смартфони с дял от 4.5% за 2013 г. спрямо 3.3% през 2012 г.

Стъпка назад за Google

Сделката с Lenovo слага край на краткотрайния опит на Google да навлезе в производството на

мобилни устройства и бележи отстъпление от най-голямото придобиване в историята на компанията. През 2012 г. Google плати за  Motorola 12.5 млрд. долара. Огромната разлика в цената трябва да бъде компенсирана донякъде от това, че Google ще задържи правата върху повечето мобилни патенти, които се считат за най-ценния актив на Motorola.

Продажбата е логичен ход, който дава решение на въпроса с нарастващите загуби на този бизнес през последните тримесечия. Тя показва и желанието на компанията да наблегне над разработката на мобилната си операционна система Android, без да е ангажирана директно с устройствата. "Изглежда, Google са преценили, че в краткосрочен план е по-добре да заложат на партньорство с подизводители като Samsung. Lenovo също ще е сериозен играч при устройствата, работещи с Android", коментира Каролина Миланеси, анализатор в Kantar.

Още при покупката на Motorola през 2012 г. повечето анализатори оцениха този ход най-вече като начин компанията да си осигури собствеността над важни патенти на фона на правните битки в сектора. Много експерти от сектора дори бяха изненадани, че Google не се опита да продаде хардуерния бизнес на Motorola веднага след сделката, а продължи да я управлява като отделна компания. Все пак в края на 2012 г. звеното за цифрови телевизионни приемници на  Motorola беше продадено на Arris Group за 2.35 млрд. долара. В своя блог Лари Пейдж отбелязва, че конкуренцията на пазара на смартфони е изключително тежка и е по-добре фирмата да е съсредоточена в една сфера. "Този ход ще позволи на Google да отдаде енергията си към иновациите в екосистемата на Android, което ще е от полза на всички потребители", заявява той.

Китайският технологичен гигант Lenovo Group обяви, че купува производителя на мобилни телефони Motorola от сегашния собственик Google за 2.91 млрд. долара. Това е втората мащабна сделка на Lenovo от началото на годината, след като купи бизнеса със сървъри от нисък клас на IBM за 2.3 млрд. долара. Китайската компания придоби производството на персонални компютри на  IBM през 2005 г. и постепенно се превърна в световен лидер в сектора. С последната сделка Lenovo придобива позиции и на силно конкурентния пазар на мобилни устройства в САЩ, доминиран от Apple.

Смяна на приоритетите


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    Поредната маркетингова икона в китайски ръце :-)

  • 2
    todorov_g avatar :-|
    todorov_g

    От беглите ми впечатления от Моторола определено не мога да кажа, че правеха добри телефони (преди ерата на смартфоните). Менюто на апаратите беше доста сложно и объркано в сравнение с това на повечето конкуренти. В Щатите компанията определено си има големи традиции и е добре позната и всеки американец е имал някакъв неин продукт от телевизор да радиостанция. "Завземането" на големи и престижни стари производители все повече ще е някакво ежедневие и скоро няма да прави толкова силно впечатление. Конкретно със случая на Леново и Моторола определено си мисля, че ще е за добро и на марката и на потребителите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK