"Български пощи" с 15.7 млн. лв. загуба и ръст на колетите в чужбина
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Български пощи" с 15.7 млн. лв. загуба и ръст на колетите в чужбина

"Български пощи" с 15.7 млн. лв. загуба и ръст на колетите в чужбина

Гергана Михайлова
5296 прочитания

© Цветелина Белутова


Двуцифрен ръст при колетните пратки в чужбина регистрират в дейността си през миналата година "Български пощи". Държавното дружество е увеличило приходите си от разнос до домовете на рекламни материали, извършван по договор с големи вериги като IKEA, Lidl и METRO. Това обаче е недостатъчно, за да се компенсира загубата на поръчки от големи институции като МВР, прокуратура и фонд "Земеделие", става ясно от отчета му. Проблем остава схемата, по която правителството одобрява и му изплаща със закъснение разходите за извършваните пощенски услуги от обществен интерес. Така годишната загуба на "Български пощи" се увеличава до 15.7 млн. лв., като остава да се надява на обещанието, че ще бъде компенсирана от държавата с 12.5 млн. лв.

Каталог в пощенската кутия

От публикуваните финансови данни се вижда, че оперативните приходи се свиват с 3.8 млн. лв., което се дължи основно на по-слабите постъпления от пощенски пратки за страната, по-малкото изпратени колети и намалелия абонамент за вестници и списания. За сметка на това с 20% се увеличават изпратените колетни пратки до 31.5 кг в чужбина, както и на куриерския трафик с услугата "Булпост" в страната. Дружеството е увеличило с 19% приходите си от пряка пощенска реклама, най-вече заради повечето каталози.

През миналата година пощите са сключили 40 нови договора за извършване на търговски дейности, като най-големите нови клиенти са "БНП Париба файненсинг" и IKEA. Пощенските станции продължават да работят и като каси, на които потребителите могат да заплатят битови сметки към електроразпределителните дружества и мобилните оператори. Пощите са били активни и в кандидатстването по обществени поръчки, става ясно от отчета, в който като най-големи успехи са отразени спечелените договори с НАП и Столичната община.

"Български пощи" отчита като загубени 29 поръчки на обща стойност 12.6 млн. лв. през миналата година. Така е пропусната възможността за договор с МВР на стойност 4.2 млн. лв., 3 години, договор със "Софийска вода" за 2.1 млн. лв., с БТК - за 1.8 млн. лв., с прокуратура за 800 хил. лв., с фонд "Земеделие" за 1.2 млн. лв. Частично изгубени като клиенти са Агенцията по вписванията и министерството на регионалното развитие.

Пощите като аутсорсинг центрове

Освен от разходите за извършване на обществени услуги и загубените поръчки за негативния резултат от дейността на дружеството допринася и неточното планиране на разходите за охрана, става ясно от отчета. В него се посочва, че стратегически важно за "Български пощи" е автоматизирането на технологични процеси, свързани с предоставянето на пощенски услуги - писма, колети, парични преводи, куриерски услуги. Освен това дружеството си е поставило за цел да изгради среда за предоставяне на аутсорсинг услуги на големите си контрагенти.


11 коментара
  • 1
    bvsc avatar :-|
    Да, ама не

    Състоянието на пощите за съжаление е показателно как се управляват държавните дружества. Начело със стари физиономии, които едва ли не искат да се пенсионират на позицията си. Явлението е навсякъде- От БНТ до ББР

  • 2
    rage_against avatar :-|
    Rage Against

    Комунизъм в действие - системата е толкова неефективна, че колкото повече работи, толкова повече загуби генерира и толкова повече щети нанася на цялата екосистема от бизнеси, служители, и обикновени човешки животи...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    geordgeo avatar :-?
    Дългия

    Еххх, тия пощи, тия пощи... Не искат да влязат в 21-ви век, нищо, че (уж) се опитват. Ама това се дължи на некадърността на висшия им мениджъмнт, определено. Да имаш златна кокошка в ръцете си и да я изтървеш - или е умишлено (някой има определен интерес), или си е чиста некадърност...

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    [quote#1:"bvsc"]Състоянието на пощите за съжаление е показателно как се управляват държавните дружества. Начело със стари физиономии[/quote]

    Това е огромна система, в която няма особено значение, дали на върха са стари номенклатури или млади юпита от свитата на царя. Технологичното изоставане е 20 години. Трябва да влезне чужд оператор и да кОпа яко поне 5 години, докато навакса изоставането. И това ще стане само ако наистина е някой чужд оператор от ранга на австрийските, немските, английските пощи, който ги има вече готови парите, специалистите и опита, така че да почне веднага да ги пренася в България.

    Вече сме били свидетели на подобни трансофрмации в други големи структури - БТК, Булбанк, Нефтохим, ЕРП-тата, Топлофикация Пловдив, летищата Варна и Бургас, така че е пределно ясно за какво иде реч. Започва се с това, че поне 20 чужденци с по 20-годишен опит се изреждат на ключовите постове, докато се разградят съществуващите схеми и практиките/технологиите от фирмата-майка се пренесат в българския клон .

  • 5
    bluewater avatar :-P
    BlueWater

    "Български пощи" са на загуба, но частната охранителна фирма която транспортира и "охранява" пратките е на печалба. Служителите на тази фирма са със значително по-големи заплати от държавните служители.

    С една дума милионите лв. дотации, които държавата налива всяка година в "Български пощи", стават печалба за частната фирма.

  • 6
    dragozow avatar :-?
    dragozow

    Докато не станат частно дружество все така ще се надяват държавата да им налее някой милион от нашите пари. Станишев ги умее тези работи и ще тегли още един кредит като ви заложи гъзовете. В пощите цари пълна мизерия и някой милион няма да ги оправи, а само ще отложи гибелта им. Трябва им цялостна концепция, защото частните куриерски фирми са на печалба. Конкретно в нашия клон работят само при колетите 5-6 лелки, цял ден пишат. Пишат ли пишат на едни тетрадки с ръчно разчертани криви редове и прошнуровани с канап. Заринали са се с пратки и колети и никога не могат да намерят бързо нещо, почва едно ровене..Имат някакъв странен компютър с черно зелен монитор и топотопен неработещ телекс, който е неизползваем поне от две десетилетия. Вътре в колетното продават ефтини парфюми, сапуни, гащи и дамски превръзки. Личи си че тази "фирма" няма никакъв ред и стратегия за работа. Отделно материалната им база е..то няма такава. Пощата отдавна не е жизнено важна за държавата за да я държи на хранилка, времето на Митко Палаузов е изтекло и никой не мисли да превзема пощата. Единственото ценно в тази "фирма" са сградите, всичко друго не струва. Не разбирам защо предлагат услуги на загуба, да не са социални грижи? Който иска паричен превод в банката струва 1.20 лв, ако е в същата банка е и по-евтин. Като иска да изпрати писмо по куриер е 2-3 лв, при пощите е 65 стотинки марката. Не може да се работи на загуба и с раздут щат като през комунизма. Да ги продават час по-скоро.

  • 7
    mitko11 avatar :-|
    mitko11

    До коментар [#6] от "dragozow":

    Как така "Български пощи " са на загуба, а частните пощи от типа на австрийските М&ВМ или Тпост, извършващи същата дейност, са на печалба? Не говорим за куриерските фирми като Еконт и Спиди, при които пощенските услуги не са основни?
    И как държат по-ниски цени и са на печалба - за сравнение писмо до 20 г. в Български пощи е 65 ст., същото в М&ВМ е 50 ст.?
    http://mbm-express.com/services/show/category-id/1/product-id/24/


  • 8
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Ми така, искат да работят евтино без да им пука че са на загуба. Не може така, трябва да са на печалба за да има смисъл да съществуват. Така е много лесно да искаш от държавата.

  • 9
    pleonov avatar :-|
    MissingPerson

    "като остава да се надява на обещанието, че ще бъде компенсирана от държавата с 12.5 млн. лв."

    Как определиха това число 12.5?

  • 10
    xyha avatar :-|
    xyha

    Сметната палата да се самосезира и да спретне един одит .


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK