Безалкохолната дилема на KFC
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Безалкохолната дилема на KFC

През последната година и половина основна тенденция в сектора е отварянето на заведения драйв тру

Безалкохолната дилема на KFC

Coca-Cola измести Pepsi от българските заведения на веригата, оперирани от "Самекс"

Константин Николов
23046 прочитания

През последната година и половина основна тенденция в сектора е отварянето на заведения драйв тру


По света има два типа хора - едните харесват Coca-Cola, а другите - Pepsi. Или поне в този факт се мъчат да ни убедят маркетинговите експерти от двете компании, които от години се надлъгват в известните "Cola войни" (Cola Wars). Двете прочути марки се надпреварват с всякакви средства да убедят потребителите коя напитка е по-вкусна. И коя от голяма по-голяма звезда да наемат за кампаниите си. А не на последно място къде да предлагат продуктите си - колкото по-разпознаваемо е мястото, толкова по-голяма е рекламата за напитката. В сектора за бързо хранене, особено в САЩ, от години се знае, че обектите на MacDonalds продават Coca-Cola, а тези на KFC - Pepsi. В повечето случаи така беше и по света. Но от началото на годината в повечето заведения на KFC в България вече не се предлага разпознаваемата синя чашка на Pepsi, а червената такава на големия враг Coca-Cola.             

Сини срещу червени

До промяната на пазара се стигна, след като едната от компаниите, които държат франчайз правата на KFC за България, "Самекс", реши да сключи договор с Coca-Cola. Другата фирма, която също развива KFC в страната - полската AmRest, продължава да продава продуктите на Pepsi. От "Самекс" заявиха пред "Капитал", че са работили добре с Pepsi, но са решили да заложат на Coca-Cola, след като са получили добри условия от "Кока-Кола Хеленик Ботълинг Къмпани България", която произвежда и разпространява продуктите в България. Повече подробонсти около сделката не бяха обявени. Така от януари безалкохолните продукти на групата се продават в 16-те заведения на "Самекс" в страната (едното от тях е сезонно - в Слънчев бряг). AmRest има четири обекта. Компанията навлезе в България през 2007 г., когато получи неекслузивните права за KFC (а също и за Burger King и Pizza Hut). Тогава за пръв две компании получиха правото да развиват една и съща международна марка за бързо хранене. Българската "Самекс" е на пазара от 1996 г.  

Случаят не е някаква особена новост в сектора за бързо хранене. Компанията-майка на веригата KFC - щатската Yum! Brands, има "доживотен" договор с PepsiCo заради дългогодишните си отношения с производителя на напитки. Групата е била част от Pepsi, преди през 1997 г. да се отдели в самостоятелен бизнес със заведения за бързо хранене, като освен KFC развива и марките Taco Bell и Pizza Hut. Въпреки тази обвързаност някои заведения на франчайз на Yum! в САЩ имат право да заложат на Coca-Cola. По света също няма много строги ограничения. През 2012 г. румънският франчайзополучател на KFC и Pizza Hut - US Food and American Restaurants, също се отказа от договора си с Pepsi и подписа с Coca-Coca HBC. Тогава не бяха обявени подробности около сделката, но според местните медии стойността й е била 15 - 18 млн. евро на година.

В България повечето заведения за бързо хранене като McDonalds, Burger King и Subway също сервират Coca-Cola. За разлика от други държави, където конкуренцията между двете марки е далеч по-ожесточена, на нашия пазар хегемонията на Coca-Cola е тотална. По данни на българския производител и разпространител на Pepsi - "Куадрант бевъриджис" от началото на 2013 г. пазарният му дял сред безалкохолните тип "кола" е 4.4%. От 2007 г. дружеството смени като официален представител на PepsiCo "Агрима", която беше свързана с мениджъра за България на "Лукойл" Валентин Златев и баща му Васил Златев. През последните години "Куадрант бевъриджис" инвестира значителни суми в реклама, за да повиши пазарния си дял.

Двама не са много

Според експертите фактът, че две компании държат правата на една и съща марка (като в случая с KFC) не е проблем за пазара, а точно обратното. Така големите вериги разпределят риска между представителите си в различните пазари и не концентрират зависимостта си в ръцете само на един. В България вече има пример за марка, която излезе изцяло от пазара заради неуспеха на местния франчайзополучател. От няколко години Pizza Hut вече не присъства у нас, тъй като компанията, която държеше правата, се отказа заради големите разходи. AmRest също има право да развива марката, но засега от дружеството не са обявили своите планове. Полската компания-майка е най-големият оператор на заведения за бързо хранене в Централна и Източна Европа, присъства и на пазари извън региона и има над 22 000 служители.  

Двете фирми, които държат правата за KFC, работят съвместно по маркетинга и различни кампании. По отношение на ценовата политика също се стремят да предлагат еднакви оферти, но има и малки разлики. През последната година и половина основна тенденция в сектора е отварянето на заведения драйв тру. AmRest и "Самекс" имат по два такива обекта. Според изследвания на сектора пазарът е малък и вече е достатъчно наситен, тъй като търсенето е концентрирано основно в големите градове. Лидер на пазара по приходи е McDonalds с 69 млн. лв. за 2012 г. Оборотът на "Самекс" е 26.8 млн. лв. за същата година, докато този на AmRest е 4.9 млн. лв. В двете компании, които държат правата за KFC, работят общо над 840 души.  

От 2008 г. AmRest развива в България и Burger King, като в момента има две заведения от марката. И този бранд има втори франчайзополучател - "Синема ентъртейнмънт", която е част от "Александра груп" - собственик на кината "Арена". От своя страна "Самекс" пък държи правата на Dunkin Donuts и Nordsee за България.

Смяната на Pepsi с Coca-Cola в повечето заведения на KFC може и да не направи впечатление на някои потребители. Все пак немалко хора не пият нито една от двете напитки. А останалите поне ще имат право на избор - да ядат пилето на полковник Сандърс с любимата си кола - Coca или Pepsi.

По света има два типа хора - едните харесват Coca-Cola, а другите - Pepsi. Или поне в този факт се мъчат да ни убедят маркетинговите експерти от двете компании, които от години се надлъгват в известните "Cola войни" (Cola Wars). Двете прочути марки се надпреварват с всякакви средства да убедят потребителите коя напитка е по-вкусна. И коя от голяма по-голяма звезда да наемат за кампаниите си. А не на последно място къде да предлагат продуктите си - колкото по-разпознаваемо е мястото, толкова по-голяма е рекламата за напитката. В сектора за бързо хранене, особено в САЩ, от години се знае, че обектите на MacDonalds продават Coca-Cola, а тези на KFC - Pepsi. В повечето случаи така беше и по света. Но от началото на годината в повечето заведения на KFC в България вече не се предлага разпознаваемата синя чашка на Pepsi, а червената такава на големия враг Coca-Cola.             


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    кооп-кола, бейби... кооп-кола ще ги накарат да продават, ако не разкарате шибаните милицюйнери... :)

  • 2
    thermobee avatar :-P
    Thermobee

    Не пия такива отрови!

  • 3
    stonedridah1 avatar :-|
    stonedridah1

    ПЕПСИ са олицетворението как неадекватния маркетинг може да разкаже играта на успешна марка:)

    само погледнете как ребрандираха и прецакаха готиното лого.......

    а рекламите им с Бекъм, Бритни и Бионсе са направо ужас. директно почваш да се чудиш как такива звезди са се съгласили да бъдат направени на палячовци...

    и накрая гадния вкус....

  • 4
    misho73 avatar :-|
    misho73

    " ... От 2007 г. дружеството смени като официален представител на PepsiCo "Агрима", която беше свързана с мениджъра за България на "Лукойл" Валентин Златев и баща му Васил Златев..."

    Това е стар факт, поради което Пепси винаги е смятана за фирма на комунделите. Едната от причините да я избягвам. Където мога ограничавам щетите от червените куфарчета :-)

  • 5
    ugi avatar :-|
    ugi

    До коментар [#3] от "stonedridah1":

    Абе колкото и да ми рекламират пепсито - просто е гадно. Не че консумирам кой знае какво количество газирани напитки, но когато ми кажат, че е в заведението са на пепси директно поръчвам минерална вода или сок. Пепси нямат нито един продукт, който да ми харесва като вкус повече от съответния на Кока-кола.

  • 6
    fener avatar :-|
    Firefly

    Кока Кола.У нас без такова не оставаме.

  • 7
    stg avatar :-|
    stg

    гъзарите в България , които не са много образовани, мислят че кока кола е световна марка а пепси някаква българска или нещо такова, те не са много сложни в главите, в целия свят съотношението пепси - кока кола е около 50 на 50 с нормални отклонения в полза на едната марка тук е вероятно 80 на 20

  • 8
    mcphisto38 avatar :-|
    Димитър Димитров

    Пепсито и Кока колата в чужбина нямат толкова гаден вкус както в България.

  • 9
    shok84 avatar :-?
    shok84

    Първо, Пепси заемат много по-голям пазарен дял в САЩ,което е най-важното.Боли ги,че в България,Сърбия и т.н. не са водещи.Второ,както вече се спомена в коментарите - и двете напитки нямат нищо общо като вкус с тази вкисната боза у нас.

  • 10
    velian avatar :-|
    volarok

    [quote#8:"Димитър Димитров"]Пепсито и Кока колата в чужбина нямат толкова гаден вкус както в България. [/quote]Вярно е. Дори по байТошово време бяха по-добри.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK