С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 9 фев 2014, 17:45, 6387 прочитания

Няма трайна тенденция към възстановяване на бирения пазар

Интервю с Николай Младенов, изпълнителен директор на "Загорка" АД

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg



Николай Младенов е изпълнителен директор на "Загорка" АД (част от Групата Heineken) от март 2013 г., когато пое поста от Рууд ван ден Ейнден. С малко прекъсване той работи в компанията от 2000 г., като е заемал различни позиции. Разговаряме с него за развитието на бирената индустрия в България през миналата година, за тенденциите на пазара и за проектите на "Загорка".


Миналата година приключихте изграждането на "зелен" склад. Как се стигна до тази идея и освен екологичните какви са икономическите ползи от новото съоръжение?

- Когато правим една инвестиция, се опитваме да бъдем устойчиви, което съответства на стремежа ни да сме водещи в индустрията по т.нар. зелен имидж. Затова един от критериите, по които оценяваме всеки инвестиционен проект, е т.нар. sustainability, или устойчивостта му във времето и ефекта му върху околната среда. По подобен начин, когато решихме да правим нов склад за готова продукция и оценихме проекта по всички критерии, видяхме, че със сравнително по-голяма инвестиция в зелени технологии покриваме в най-пълна степен показателя sustainability. Затова тръгнахме в тази посока. Такава инвестиция се изплаща приблизително за същия период, за който би се изплатил конвенционален склад, само че ефектите са много по-дългосрочни.


Каква беше 2013 г. за "Загорка"?

- 2013-а беше интересна година. Като компания от шест години сме водещи по отношение приходите от продажби и печалба. За нас това са двата най-важни индикатора, по които съдим дали се развиваме в правилната посока, дали сме успешни и ефективни. Все още финансовите отчети на компаниите не са публикувани, но резултатите, които имаме, ни карат да мислим, че ще запазим лидерството си по приходи и печалба. По отношение на реализираните хектолитри на пазара Съюзът на пивоварите все още не е обявил всичките данни, но според проучването на Nielsen имаме основание да считаме, че може би ще завършим на второ място с малка разлика пред първата компания. Това до голяма степен се дължи на спецификата на брандовете, които имаме в нашето портфолио. Ние например не развиваме икономични марки, олинклузив бирени продукти и т.н., които са с ниска добавена стойност, а сме фокусирани върху това да развиваме брандовете си и иновации, с които да радваме българския потребител.

Приближава ли се биреният пазар до предкризисните н
ива?

- Ако се върна малко назад, през 2011 г. и 2012 г. биреният пазар реализира леки ръстове. Това ни накара да плануваме 2013 г. в подобна насока. Не само ние, целият пивоварен бранш. Това, което се получи всъщност, е, че през 2013 г. пазарът загуби повече, отколкото беше нараснал предходните две години като обеми и като стойност. Не видяхме трайна тенденция към възстановяване в посока на предкризисните нива. По-скоро увеличението през 2011 и 2012 г. може би е било плод на благоприятна конюнктура. Тогава се появиха и радлерите (бирените миксове), които допринесоха за разширяване на категорията. Но не можем да говорим за трайна тенденция към възстановяване на бирения пазар към пиковите му нива от 2008 г. Миналата годината беше със сравнително лошо лято. В дъждовно време не само стандартната категория бира не върви, а и бирените миксове като лятна алтернатива се повлияха дори повече. Да не забравяме, че и самият пазар е с отрицателна демография, което също се отразява негативно на потреблението. Така че през тази година не очакваме да се върнем на предкризисните си нива.

"Ариана" ли остава най-добре продаваният ви бранд? Как се движат продажбите на другите ви марки?



- По данни на Nielsen "Ариана" е не само нашата най-голяма марка, а най-голямата марка на целия бирен пазар вече четвърта година поред. "Ариана" е лидер не само като общ обем на продажби (всяка пета изпита бира от българите у нас е "Ариана"), но е и водеща марка в сегментите на бирените миксове и тъмните бири. За другата ни емблематична марка - "Загорка", 2013 г. беше по-скоро стабилна откъм продажби, нивата бяха сходни с 2012 г. Марката обаче регистрира сериозно покачване на имиджовите индикатори вследствие на новата ни кампания. Третият ни стратегически бранд - Heineken, за втора поредна година беше най-бързо развиващата се марка в портфолиото ни. За всяка от последните две години тя отбелязва ръст от близо 20%. Това е феноменален успех, защото марката е позиционирана в premium сегмента. Фактът, че това е най-бързо развиващата се марка в нашето портфолио и една от най-бързо развиващите се на пазара, показва, че не всичко е само цена и че силните марки могат да се развиват дори в условията на криза.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Нов цигарен връх Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

21 фев 2020, 26 прочитания

Telerik Academy подготвя "холистично оформени" кадри за IT индустрията Telerik Academy подготвя "холистично оформени" кадри за IT индустрията

През тази година Telerik Academy обучава по програмиране и 2 хил. ученици от I до XII клас в 25 града

21 фев 2020, 227 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
ВР: Шистовият газ е по-ефективен от зелената енергия

21% може да бъде неконвенционалният газ от общото произвеждано синьо гориво до 2035 г.

Още от Капитал
Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

Андон Балтаков: Не искам да звуча като прогноза за облачно време

Генералният директор на БНР пред "Капитал"

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10