С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
18 12 фев 2014, 22:16, 35959 прочитания

Съдът потвърди глобите за имитация на марката "Боженци"

Петчленен състав на ВАС санкционира дистрибутора "Герма-95" и преработващата фирма "Чех-99"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Казусът за марката млечни продукти "Боженци" окончателно е решен в ползва на създателя й. Петчленен състав на Върховния административен съд потвърди решение на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) от май 2012 г. Така дистрибуторът "Герма-95" ще плати две санкции - всяка на стойност 166 880 лв., а преработващата фирма "Чех-99" една - 96 780 лв., заради нарушения, свързани с имитация на марката"Боженци", произвеждани от габровската фирма "Елви". Решението на съда не подлежи на обжалване. Единствената промяна в решението е, че е намалена глобата на дистрибутора - според КЗК той трябваше да плати троен размер на 166.8 хил. лв., а сега е двоен.

История с марка


"Елви" произвежда кисело мляко и млечни продукти с марката "Боженци" от 2005 г. През февруари същата година по нейна поръчка дизайнерката Антоанета Байкушева създава графичния дизайн на опаковката – стилизирано изображение на възрожденска къща, придружено от надпис. Същата година габровската фирма подава искане за регистриране на търговската марка, но поради редица спорове с Патентното ведомство това се случва едва през март 2012 г. С годините визията на "Боженци" става разпознаваема в резултат на големия обем продажби на габровския производител.

В схемата за разпространение на киселото мляко се включват различни дистрибутори. За периода 2007 - 2011 г. сред тях е и софийската фирма "Герма-95". Сътрудничеството й с производителя "Елви" продължава до юни 2011 г., когато партньорите се разделят със скандал заради задължения на дистрибутора.

Още през 2009 г. обаче, след като разбира, че габровското дружество не е получило права над марката "Боженци", собственикът на "Герма-95" Николай Петков също подава искане за регистрацията й. Петков получава отказ от Патентното ведомство, но продължава да събира документи, свързани с процедурата, в очакване "Елви" също да получи отказ. През септември 2011 г., още преди да е ясен изходът от спора на производителя с Патентното ведомство, "Герма-95" започва да предлага млечни продукти "Боженци" с идентична визия на предлаганите от "Елви". Млякото за "Герма-95" се произвежда на ишлеме от "Чех-99". Малко по-късно софийският дистрибутор започва да предлага на пазара и други млечни продукти със същото наименование (краве сирене, масло, прясно мляко и кашкавал).



Комисията за защита на конкуренцията констатира, че цялостният външен вид на млечните продукти с наименование "Боженци" на "Герма-95" не само не се отличава достатъчно от външния вид на опаковките на млечните продукти "Боженци" на "Елви", а напротив – визията е сходна до такава степен, че създава реална опасност от заблуда на потребителите. Объркването, което може да възникне, е както по отношение на производителя, така и на вкуса и качествените характеристики на продукта предвид специфичното ноу-хау, контрол върху суровините и производствен процес на всяка фирма.

Антимонополният орган установява по безспорен начин, че за да изтласка "Елви" и да заеме пазарния му дял, дистрибуторът "Герма-95" изпраща покани до търговци, продаващи млечните продукти на габровския производител, в които настоява в седемдневен срок от получаването да преустановят ползването на марката "Боженци". В тези покани се съдържат внушения, че фирма "Елви" извършва нарушения с марката и че е опасно да се търгува с нейни продукти. В резултат на тези действия някои търговски партньори се разколебават и се налага мениджъри на габровското дружество изрично да обясняват и да ги убеждават да продължат съвместната си работа, се посочва в съдебното решение.

В резултат на тези нелоялни действия се стига до конкретни неблагоприятни правни последици за "Елви", установява КЗК. Голяма част от малките търговци спират доставките си от "Елви" и започват да поръчват кисело мляко "Боженци" от "Герма-95". Стига се до едностранно, макар и временно прекратяване на търговските отношения с някои от големите клиенти на габровското дружество, сред които "Билла България", "Максима България" ("Т-маркет")  и за по-кратък период от време "Коме" .

По отношение на "Чех-99" санкцията е заради "съзнателно подпомагане нелоялното поведение на "Герма-95", произвеждайки кисело мляко, което на външен вид копира млякото на "Елви".

Към днешна дата

нарушението е преустановено. На пазара се предлагат само млечни продукти "Боженци" на габровския производител. Собственикът на "Герма-95" отказа коментар по темата. От "Елви" съобщиха, че компанията е разширила гамата "Боженци" и вече предлага прясно мляко УХТ, плодово мляко и сирене под тази марка. През 2013 г. фирмата е закупила нова селскостопанска техника, ремаркета и прикачен инвентар със субсидия по Програмата за развитие на селските райони и е получила одобрение на проект за изграждане на нова линия за производство на кашкавал.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

От идея до сбъдната мечта От идея до сбъдната мечта

iCard търпеливо извървява пътя си от млада компания до лидер в сферата на електронните пари

9 дек 2019, 286 прочитания

За втора година млади предприемачи могат да кандидатстват в програмата на ABLE За втора година млади предприемачи могат да кандидатстват в програмата на ABLE

Крайният срок за участие е 15 декември

8 дек 2019, 984 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Comcast и Time Warner Cable правят най-големия кабелен оператор в света

Двата лидера на пазара в САЩ ще се обединят в сделка на стойност 45 млрд. долара

Още от Капитал
Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10