Малко повече цигарен дим
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Малко повече цигарен дим

Малко повече цигарен дим

Продажбите се покачват, като ръстът идва от най-високия ценови сегмент, а търсенето на евтини продукти намалява

Десислава Николова
19560 прочитания

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Въпреки забраната за пушене на обществени места потреблението на цигари в България продължава да се покачва. През миналата година легалните покупки на тютюневите изделия са за над 2.64 млрд. лв. - сума, която надвишава продажбите на лекарства заедно с хранителните добавки и козметиката, общо за около 2.3 млрд. лв.

За разлика от предишните години 2013 г. беше изключително бурна за цигарената индустрия. От една страна, ръст в продажбите бележат цигарите в най-високия ценови сегмент - около 6 лв. за кутия, което е показателно не само за лекото повишаване на цените в него, но и за това, че има тенденция потребителите да предпочитат по-качествените, с по-добър имидж, визия и марка продукти.

В края на годината имаше две събития, които определено оказаха влияние върху спокойствието на производителите и търговците. Първото е, че финансовото министерство с помощта на бюджетна комисия подготви законопроект, с който да се забранят продажбите на тютюневи изделия навсякъде другаде освен в специализирани магазини за това. След бурната отрицателна реакция на пазара проектът така и не беше внесен в парламента. Това обаче не спря бурната експанзия на веригата павилиони Lafka на водещия производител "Булгартабак", която заплашва сериозно да промени баланса на силите на всички нива на пазара. 

Второто е, че заради политическата нестабилност около смяната на три правителства контрабандата на цигари за пръв път от две години отбеляза ръст до 18.8%, след като в края на 2012 г. контрабандните цигари бяха 15.3% от пазара. Увеличението в стойностно изражение е 22.8% и показва, че вече почти всяка пета изпушена цигара в България е от контрабанда, фалшива, от duty free магазин и за безмитна продажба, непроизведена за българския пазар или от нерегистрирана в страната марка. В късове това означава около 2 млрд. бройки, от което бюджетът годишно губи около 500 млн. лв. от акцизи по изчисления на финансовото министерство.

С по процент нагоре-надолу

Макар че някои от чуждестранните концерни бележат значителен ръст в продажбите на българския пазар, за поредна година няма значително разместване в класацията на производителите. Въпреки увеличените си възможности за продажба през собствена търговска верига през миналата година "Булгартабак" не бележи ръст, а спад с 1% в продадените продукти на вътрешния пазар. На почти същите нива са гръцката Karelia и световният лидер Philip Morris. Другата българска фабрика Kings също е с намалели с един процентен пункт продажби. Ръстът през тази година е в продажбите на три международни концерна – Japan Tobacco – 1.6%, следвани от Brtish American Tobacco и Imperial Tobacco.

Специалистите по маркетинг намират обяснението в ръста на най-високия сегмент – от 18.5% през 2012 г. делът на продажбите в него е достигнал 20.3% от пазара. Два от световните брандове в най-високия сегмент растат с над процент – това са Dunhill и Parliament. Най-ниският сегмент до 4.40 лв. намалява, а средният се задържа на едни и същи нива. Въпреки положителната тенденция за употреба на премиум цигари най-масови в България са евтините продукти. Те продължават да заемат 49% и от компаниите коментират, че пазарът си остава висококонкурентен и ценово чувствителен. България продължава да е изключително интересен пазар и от друга гледна точка – с над 200 вида цигари за вниманието на клиентите се състезават седем компании, а статистиката не обхваща и още няколко малки нишови играчи, които са с пазарни дялове под 1 процент. На останалите световни пазари като цяло присъстват четири световни концерна и в най-добрия случай – местен играч.

В сектора смятат, че за тенденциите в развитието на вкуса на пушачите може да се съди по продажбите на най-големия пазар – София. Покупките тук заемат близо ¼ от общия пазар и лидер по продажби е Philip Morris с 25.7%. Следват го "Булгартабак" и Karelia, като прави впечатление, че продажбите на световните концерни в столицата са с двойно по-голям дял, отколкото на национално ниво.

Страната на тънките цигари

България продължава да е пазар, в който предпочитани са нестандартните размери – категориите slim, super slim, както и продуктите с дължина 100 и над 100 мм заемат 64.9% от пазара. Осезаем ръст има в потреблението на slim продукти, а стандартните цигари – king size се ползват едва от 35% от клиентите.

Като предпочитания по марки, пушачите са се отдръпнали леко от досегашните лидери, за сметка на продуктите на западните концерни и  Eva на "Булгартабак", за която имаше промоционални игри с награди.

За пръв път на пазара се появяват продукти с намалено отделяне на дим, които предизвикват интерес и увеличено търсене. След като в края на 2012 г. се появиха първите цигари с ментолова капсула, през миналата година повечето производители започнаха да налагат свои брандове с такива капсули. Новост през 2013 г. е категорията, която представя цигара с диаметър 7 мм, която попада на средата между тънките (slim) и king size - продуктите.

Един от продуктите, който се очаква да бъде забранен от гледаната в момента промяна в директивата за тютюневите изделия, са кутиите с по 10 цигари. Причината е, че малките опаковки насърчават младите и неплатежоспособни хора да пушат. В България точно тези опаковки набраха скорост и практически от нула, през миналата година заемат 8% от продажбите, а всички компании пуснаха такива разновидности в продажба.

По-малко места за продажба

През миналата година точките за продажба на цигари са били около 22 хил., като най-голям дял имат малките магазини за хранителни стоки, които са общо 15 хил.

Цигари се продават в над 1000 хипер- и супермаркета, в 700 бензиностанции, в 2000 хотели, ресторанти, барове, над 1500 павилиона и 2000 специализирани магазини за алкохол и тютюневи изделия.

От сектора отбелязват, че в сравнение с 2012 г. местата за продажба на цигари отбелязват леко намаление.

Една от причините за това извън затварянето на малки магазини и павилиони е, че от миналата година търговската верига на "Булгартабак" успя да монтира 550 павилиона Lafka. Някои от тях са в непосредствена близост до дългогодишно действащи обекти. Проблемът с новите павилиони е не толкова съществуването им, колкото съмненията за нелоялна конкуренция. "Булгартабак" подават инвестиционно предложение до общината за предплащане на наем за определени места за срок от 10 години, като по този начин наемът на обектите е в пъти по-нисък от този на конкурентите им. В същото време "Булгартабак" е напълно наясно къде колко цигари се продават, тъй като директно снабдява със своите и на още няколко компании продукти, и разполага обектите си на метри от подобни киоски.

VTB Capital излиза от "Булгартабак" 

Голямата неизвестна пред пазара тази година засега се очертава да е излизането на лондонското инвестиционно поделение VTB Capital руската Внешторгбанк от "Булгартабак". Това се случва две години след като стана директен собственик на мажоритарния дял, като засега единствената официална информация идва от подадено искане за разрешаване на сделката от Комисията за защита на конкуренцията. Според съобщението на регулатора офшорното дружество от Лихтенщайн "Ливеро естаблишмънтс" иска да придобие контрол над австрийското BT Invest. Тъй като VTB Capital е собственик на цигарения холдинг чрез австрийското дружество, явно това е начинът, по който ще бъде осребрено вложението в България. 

Според източници на "Капитал" зад офшорния купувач стоят местните лица, които и досега бяха сочени като контролиращи "Булгартабак" - а именно банкерът Цветан Василев и депутатът от ДПС Делян Пеевски.

В съобщението на сайта си КЗК първо посочва, че искането за концентрация идва от офшорно дружество, регистрирано в свободна зона на Дубай и наречено "Ти Джи Ай Мидъл ист ФЗЕ". В прикачения към съобщението документ става ясно, че искането за концентрация е от лихтенщайнското дружество "Ливеро естаблишмънтс", което вероятно е собственост на дубайското.

Според информация на "Капитал" настоящата препродажба на "Булгартабак" чрез смяна в собствеността на директния и акционер BT Invest е предварително договорена още около приватизацията на холдинга през 2011 г. Предварителната договорка е била направена с цел VTB Capital да си осигури продажба на холдинга на конкретна цена в определен срок, а действителните "приватизатори" на "Булгартабак" да си го вземат пряко. Този определен срок е бил около две години, поради което за сделката се заговори още през миналата есен.

Според източник на "Капитал" партньори на Василев и Пеевски в предстоящата промяна на собствеността са други местни лица като Петър Манджуков и Едуардо Миролио, които и през последната година-две бяха активни участници в други сделки на тандема около Корпоративна търговска банка (КТБ), чийто основен акционер е Василев чрез "Бромак". Манджуков например участва като акционер и за кратко бе в управата на фонда за земеделска земя "Агро финанс" АДСИЦ. Миролио пък през ноември увеличи дела си в "Булгартабак" до 10.4%.

При липсата на реална смяна на контрола едва ли може да се очаква съществена промяна на стратегията на холдинга. Въпреки това оттеглянето на солидния руски финансов партньор може да внесе известни ограничения пред възможностите за експанзия. Руските медии отдаваха бурното развитие на "Булгартабак" на руския пазар именно на участието на държавната банка. 

Въпреки забраната за пушене на обществени места потреблението на цигари в България продължава да се покачва. През миналата година легалните покупки на тютюневите изделия са за над 2.64 млрд. лв. - сума, която надвишава продажбите на лекарства заедно с хранителните добавки и козметиката, общо за около 2.3 млрд. лв.

За разлика от предишните години 2013 г. беше изключително бурна за цигарената индустрия. От една страна, ръст в продажбите бележат цигарите в най-високия ценови сегмент - около 6 лв. за кутия, което е показателно не само за лекото повишаване на цените в него, но и за това, че има тенденция потребителите да предпочитат по-качествените, с по-добър имидж, визия и марка продукти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    purple_rain avatar :-?
    purple_rain

    И къде е този проект цигарите са се продават само в специализирани места? Май е само във вашата фантазия,защото никой не е чувал за него и не го е виждал.Не,че това е нещо страшно защото така е например във Франция и други държави в Европа.Големи статии за веригата на Булгартабак,а какво излиза,че продажбите им падат за сметка на някои големи тютюневи концерни.Те затова и си правят верига з атърговия на дребно за да могат да с еборОсвен това както сами сте написали за разлика от повечето европейски страни тук конкуренцията е много по-сериозна,има много повече играчи,марки и цени.

  • 3
    bore avatar :-P
    Борис Тодоров

    Капиталци изтрещехте със тая Лафка.За Била,Кауфланд,Лидъл и прочее вериги дето разсипаха сумасия магазини ,особено в провинцията нито дума.Обаче за някакви бутки за вафли и цигари алергия ви изби.Смешно става вече.

  • 4
    tihob avatar :-|
    Otchuzden

    Брей каква тролска цигарена инвазия :) Цели 9! Иначе за законана ... Има си стенограма на Данчо Ментата в парламентарна комисия за закончето-монопол. Поуплашиха се, обаче като им скочиха всички от бензиностанции до хипермаркети.

  • Sinergy

    До коментар [#1] от "purple_rain":

    Проблемът с Булгартабак и Лафка е съвсем друг. Там едновременно се овладяват каналите за разпространение на вестници/медии + цигари като заедно с това се избутват и разоряват малките играчи. Когато контролираш цялата верига, от производство до разпространение на дребно осъществяваш вертикален монопол и е*аваш майката на всичко за сметка на огромни печалби, а в случая и свободата на словото. Ама такива на такива като теб не им пука за другите и престъпленията спрямо всички нас, щом не ви касаят. На вас ви стига някой да си им плаща мизерното хонорарче и да има какво да ядат.

  • 7
    petkancho avatar :-|
    Blue Skys

    Целта на статията беше да ни каже, че българина пуши все повече и повече, независимо от забраната за пушене или да ни напомни за Лафка? Или кое? Интересно, ако конкуренцията беше чуждестранен инвеститор с подобна мащабна инвазия на този пазар, дали отново щеше да има оплюващи материали или коментари? Това е доста интересно наистина.

  • 8
    mara71 avatar :-|
    mara71

    До коментар [#7] от "Blue Skys":

    "чуждестранен инвеститор с подобна мащабна инвазия". Едва ли в някоя нормална държава ще бъдат допуснати такива ненормални "инвеститори".

  • 9
    dggm avatar :-(
    dggm

    Една много тъжна новина.

  • 10
    monika_ avatar :-|
    monика

    До коментар [#8] от "mara71":

    Хаха едва ли знаеш точно дали е така. И едва ли въобще си проучила темата за да предполагаш - защото има много подобни примери на международния пазар.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.