Японски милиардер купи Viber за 900 млн. долара
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Японски милиардер купи Viber за 900 млн. долара

Японският милиардер Хироши Микитани иска да създаде глобален интернет гигант

Японски милиардер купи Viber за 900 млн. долара

Приложението е част от амибциите на Хироши Микитани за глобална доминация

15295 прочитания

Японският милиардер Хироши Микитани иска да създаде глобален интернет гигант

© Reuters


Японският интернет гигант Rakuten Inc. ще купи приложението за онлайн разговори и чат Viber Media за 900 млн. долара. След сделката потребителите на азиатската компания ще скочат повече от два пъти.

Глобален гигант

Viber е едно от петте най-сваляни приложения за интернет телефония, а най-големите му пазари са САЩ, Русия и Австралия. Rakuten, която е собственост на милиардера Хироши Микитани, предлага в онлайн платформата си на домашния си пазар най-различни услуги като финансиране, е-търговия и видео. Заради свиващото се търсене в Япония магнатът се опитва да промени бизнес модела и да създаде глобален интернет гигант. Групата отчете скок от 80% на оперативната си печалба за 2013 г.

Viber, която е регистрирана в Кипър и управлявана от основателя си - израелския предприемач Талмон Марко, ще прибави над 300 млн. потребители към сегашните 200 млн. клиенти на Rakuten. Само седмица преди сделката Марко обяви, че компанията не се продава. Досега Viber се финансираше от основателите си и няколко американски инвеститори. Най-големите конкуренти на приложението са американската WhatsApp, китайската WeChat и др. Неотдавна Viber пусна приложение и за компютри, което позволява на потребителите да се свързват с други абонати на услугата, както и на регистрирани мобилни телефони. Така Viber хвърля ръкавицата директно към Skype.

"Да развиваме собствена система за съобщения и разговори щеше да е невъзможно", обяви Микитани. Според него посетителите на сайта на Rakuten могат да използват Viber за най-различни услуги като връзка с интернет магазин. Платформата за електронна търговия на гиганта - Rakuten Ichiba, е шестата най-голяма в света по продажби. През последните години компанията направи поредица от придобивания в цял свят като бизнеса за електронни книги Kobo, доставчиците на видеосъдържание Wuaki.tv и Viki и онлайн търговците Buy.com в САЩ и PriceMinister във Франция. През 2012 г. Rakuten направи голяма инвестиция в сайта Рinterest. 

Що за цена

След сделката някои експерти поставиха под съмнение платената цена за приложението. "Viber се превърна в много популярна марка. Но дали струва и 100 млн. долара, камо ли 900 млн. долара", коментира израелският вестник Haaretz. Според изданието всеки мениджмънт, който плаща подобна сума, би трябвало да има много богато въображение, тъй като все още не е ясно как услугата ще носи пари.  

Viber все още е на минус. За последната си фискална година компанията отчете загуба от 29.5 млн. долара при приходи от 1.5 млн. долара. Но според Микитани потенциалът за растеж е сериозен, особено на нововъзникващите пазари. Viber присъства в 193 държави. Все пак милиардерът може да си позволи да плати подобна цена. Според сп. Forbes състоянието му се оценява на 5.6 млрд. долара.

Японският интернет гигант Rakuten Inc. ще купи приложението за онлайн разговори и чат Viber Media за 900 млн. долара. След сделката потребителите на азиатската компания ще скочат повече от два пъти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    xyha avatar :-|
    xyha

    Ще надуят балончето няколко пъти преди да го пуснат на борсата .

  • 2
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    До коментар [#1] от "xyha": въпрос на сметки :-)

  • 3
    abdulhazred avatar :-|
    abdulhazred

    Объркал се е нещо японеца, потребителите на вайбър не обичат да плащат


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK