Европа отчита бум на мобилните приложения
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Европа отчита бум на мобилните приложения

Европейската комисия

Европа отчита бум на мобилните приложения

До 2018 г. целият пазар на Стария континент ще достигне 63 млрд. евро, показва проучване, направено по поръчка на ЕК

Юлиян Арнаудов
4922 прочитания

Европейската комисия

© Европейската комисия


Пазарът за мобилни приложения в Европа се разраства с бързи темпове и през следващите няколко години тенденцията ще продължи. През 2018 г. се очаква да осигури заетост на 4.8 млн. души на Стария континент и да допринесе за 63 млрд. евро в европейската икономика. За сравнение - през 2009 г. този сегмент е бил нулев, но в рамките на пет години достига 17.5 млрд. евро, показва проучване на Gigaom и NUI Galway по поръчка на Европейската комисия.

В момента икономиката, базирана на мобилни приложения, дава работа на 1 млн. разработчици и на още 800 хил. души в отделите за маркетинг и поддръжка. Според доклада те могат да се увеличат до 2.7 млн. разработчици и 2.1 млн. специалисти, ангажирани с нетехническата дейност през 2018 г. в рамките на ЕС. Европейските потребители са похарчили 6.1 млрд. евро през 2013 г., като те се очаква да достигнат 18.7 млрд. евро през 2018 г. Като се прибавят и потенциалните приходи от реклама и парите, отделени за разработване, след пет години това ще формира общ пазар с 63 млрд. евро годишни постъпления.

Нова надежда

Еврокомисията дава големи надежди на този нов пазар, като смята, че по този начин може да се преодолее голямата младежка безработица, която се формира след дълговата криза на Стария континент. "Тези данни ни дават нова надежда предвид факта, че сме изправени пред увеличаваща се младежка безработица", коментира зам.-председателят на Европейската комисия и комисар по цифровата политика Нели Крус. "Мобилните приложения са сектор на цифровата икономика, където Европа може да бъде истински лидер. Но трябва да обърнем внимание на опасенията по въпроси, свързани с интернет свързаността и фрагментацията – това е още един мотив да завършим единния телеком пазар", смята тя.

Изследването дава надежди Европа да се превърне в подобен световен лидер. В момента на разработчиците на мобилни приложения в ЕС и Северна Америка се пада еднакъв дял на приходи (по 42% всеки) в големите и развити пазари на Европа и САЩ. Въпреки перспективата да изглежда благоприятна, играчите в сектора изразяват опасения, че липсата на квалифицирани кадри, недостатъчно проникване на интернет сред населението и несъвместимостта на различните операционни системи могат да окажат негативно влияние върху растежа на пазара.

Като на игра

Водещите европейски разработчици създават 40% от най-сваляните приложения в САЩ и ЕС. Гейм компаниите за мобилни устройства са водещи на този пазар. Три от водещите пет разработчика са скандинавски гейм фирми – първа е king.com, следвана от Supercell, а пета е Rovio. Ръстът на този пазар означава и разкриване на нови работни места. През 2013 г. разработчиците са отчели приходи от 11.5 млрд. евро от създаването на софтуер за обикновени потребители, банковия сектор, медийни групи, търговия на дребно и др. Прогнозите са техните постъпления да се увеличат до 46 млрд. евро през 2018 г. В същото време разработчици като Golden Gecko планират да увеличат персонала си с между 40 и 50% през следващата година. Британската компания Grapple Mobile в момента разполага със 120 служители, като преди три години е започнала с трима и планира през следващата да удвои персонала си.

Подводните камъни

Дисбалансите сред квалифицираните кадри са един от основните проблеми за мобилната софтуерна индустрия в Европа. Около 38% от независимите или големи разработчици изпитват затруднения да се конкурират със заплатите, които предлагат американските фирми, близо една трета от специалистите имат недостатъчна подготовка, а на 30% от стартиращите компании им липсва бизнес подготовка. Всички обаче посочват, че има дефицит на кадри.

Друг проблем са техническите прегради и фрагментацията. Близо една четвърт от компаниите желаят в Европа по-бързо да се развият мобилните мрежи от четвърто поколение (4G). Около 35% пък са затруднени от липсата на съвместимост между отделните дигитални платформи за съдържание като Android и iOS. Голяма част от разработчиците недоволстват, че на практика зависят от операционни системи, които са изградени от американски технологични гиганти и трябва да споделят част от приходите си с тях.

Пазарът за мобилни приложения в Европа се разраства с бързи темпове и през следващите няколко години тенденцията ще продължи. През 2018 г. се очаква да осигури заетост на 4.8 млн. души на Стария континент и да допринесе за 63 млрд. евро в европейската икономика. За сравнение - през 2009 г. този сегмент е бил нулев, но в рамките на пет години достига 17.5 млрд. евро, показва проучване на Gigaom и NUI Galway по поръчка на Европейската комисия.

В момента икономиката, базирана на мобилни приложения, дава работа на 1 млн. разработчици и на още 800 хил. души в отделите за маркетинг и поддръжка. Според доклада те могат да се увеличат до 2.7 млн. разработчици и 2.1 млн. специалисти, ангажирани с нетехническата дейност през 2018 г. в рамките на ЕС. Европейските потребители са похарчили 6.1 млрд. евро през 2013 г., като те се очаква да достигнат 18.7 млрд. евро през 2018 г. Като се прибавят и потенциалните приходи от реклама и парите, отделени за разработване, след пет години това ще формира общ пазар с 63 млрд. евро годишни постъпления.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    hue avatar :-|
    Николов

    да бе, все квалифициран персонал не достига! а квалифицирани меринджеи и свежи идеи - с лопата да ги ринеш?

    от тези 6 млрд похарчени за приложения, 80% от приходите са отишли за, в най-добрия случай, 20% от приложенията. разработени от своя страна от ограничен брой компании/лица. разбира се, може да не са 20%, а да са топ 100 (0.002%). простата причина е, че над 80% от приложенията се дублират едно друго, а оттам вече идват малко маркетинг, малко професионализъм, и малко късмет, за да се отличиш.

  • 2
    georgi_colov74 avatar :-|
    georgi_colov74

    Ми то щом толкова много смартфони и таблети се купуват, толкова повече приложения ще има, аз лично не виждам нищо лошо в това !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новият пазар на труда

Новият пазар на труда

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK