Заради дългове БДЖ отказа да вози въглищата на Христо Ковачки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Заради дългове БДЖ отказа да вози въглищата на Христо Ковачки

По неофициална информация дружество, свързано с Ковачки, е закупило няколко стари локомотива на БДЖ

Заради дългове БДЖ отказа да вози въглищата на Христо Ковачки

Ако мините отново намалят плащанията си, ще има ново спиране на превозите

Калина Горанова
8189 прочитания

По неофициална информация дружество, свързано с Ковачки, е закупило няколко стари локомотива на БДЖ

© Георги Кожухаров


"БДЖ - Товарни превози" спира да вози въглищата за мините, свързани с Христо Ковачки, за три дни. Крайното обтягане на отношенията между индиректния собственик на почти всички мини в страната с изключение на държавната "Марица-изток" и превозвача настъпва на 21 февруари. Свързаните с оправдания по делото за данъчни измами дружества имат задължения към държавния превозвач за около 15 млн. лв. и за да си събере парите, БДЖ решава да прибегне до ултимативна стратегия.

Прекият длъжник са спедиторите, но заради неплащане от страна на мините. Крайната мярка доведе до бърз ефект и в понеделник двете страни постигнаха споразумение за плащане, като ако мините спрат отново парите превозите, пак ще бъдат преустановени, коментираха от БДЖ. От офиса на Ковачки отказаха коментар по темата с аргумента, че това са търговски взаимоотношения между две дружества. Ситуацията е деликатна и за превозвача, тъй като свързаните с бизнесмена мини са сред най-големите клиенти на "БДЖ - Товарни превози" и всяко спиране на превозите за тях означава спад в работата на компанията с 20-25%.

От друга страна, в края на миналата година от БДЖ коментираха, че дружество, свързано с енергийния бос, е закупило няколко стари локомотива за около 150 - 200 хил. лв. на бройка, като това може да означава, че бизнесменът може да има намерението да създаде собствена транспортна компания и така да заобиколи БДЖ или поне да намали зависимостта си от него.

Посредниците на задълженията

Първите задължения от около 3 млн. лв. са натрупани по времето, в което спедитор на мините на Ковачки е "Ти Рейл България" - реално парите се дължат към БДЖ от посредника заради неплащане от страна на мините. Компанията е собственост на бившия директор на БДЖ Наско Цанев. Той бе изпълнителен директор на компанията по време на кабинета "Сакскобургготски" през 2003 - 2005 г. Името му нашумя покрай продажбата на 40 нови кушет-вагона, представяйки ги като стари. До края на 2007 г. "Ти Рейл България" е собственост на "Домино Бетайлигунг - България".

Сега управител на "Домино Бетайлигунг - България" е Албена Крушкова, дъщеря на Анелия Крушкова, настоящ председател на надзорния съвет на "БДЖ холдинг". Крушкова беше зам.-министър на транспорта и съобщенията в кабинета "Сакскобургготски" от 2003 до 2005 г., като е била и в съвета на директорите на превозвача. Справка на "Капитал" в австрийските регистри показва пък, че Анелия Крушкова е била собственик на фирма във Виена заедно със съпругата на Сергей Станишев - Моника.

Проблемите със задълженията на Ковачки започват през есента на 2012 г., като БДЖ е завела дело срещу спедитора "Ти Рейл България". От пролетта на миналата година мините на Ковачки започват да използват за спедитор офшорната Ти Би Ел, но от есента и този спедитор започва да трупа задължения към превозвача. Сега от БДЖ коментираха, че по отношение на старите задължения на "Ти Рейл България" ще се водят преговори следващата седмица, като тъй като превозвачът трудно може да си събере дълговете от спедитора, на Ковачки най-вероятно ще бъде предложено да направи цесия на дълга, за да се изчистят задълженията на "Ти Рейл България".

БДЖ не може да си позволи вземания

Имаме задълженията на БДЖ и трудностите в изплащането им са пословични. От четири години компанията има проблем с изплащането на задълженията си по втория облигационен заем и към KfW. Към края на 2013 г. общите задължения на компанията са 625 млн. лв. От тях 428 млн. лв. са към KfW (за доставените мотриси Siemens) и по втория облигационен заем. Към тях са и просрочените задължения, които са в размер на 150 млн. лв., като са разпределени относително поравно. Наскоро германската финансова институция FMS Wertmanagement запорира сметките на холдинга БДЖ. Финансовата институция е един от петте облигационера по втория облигационен заем на мастодонта, парите от който имаха за цел да погасят стари задължения на компанията.

По емисията постоянно има просрочия в плащанията. FMS държи около 44% от облигационния заем, като претенциите на банката са за 11 млн. евро, като не е изключено подобни действия да предприемат и останалите облигационери. Огромни задължения превозвачът има и към Национална компания "Железопътна инфраструктура", като там с решение на министерството на транспорта се прилага схемата дълг срещу собственост, като вече БДЖ се раздели с някои от почивните си станции.

"БДЖ - Товарни превози" спира да вози въглищата за мините, свързани с Христо Ковачки, за три дни. Крайното обтягане на отношенията между индиректния собственик на почти всички мини в страната с изключение на държавната "Марица-изток" и превозвача настъпва на 21 февруари. Свързаните с оправдания по делото за данъчни измами дружества имат задължения към държавния превозвач за около 15 млн. лв. и за да си събере парите, БДЖ решава да прибегне до ултимативна стратегия.

Прекият длъжник са спедиторите, но заради неплащане от страна на мините. Крайната мярка доведе до бърз ефект и в понеделник двете страни постигнаха споразумение за плащане, като ако мините спрат отново парите превозите, пак ще бъдат преустановени, коментираха от БДЖ. От офиса на Ковачки отказаха коментар по темата с аргумента, че това са търговски взаимоотношения между две дружества. Ситуацията е деликатна и за превозвача, тъй като свързаните с бизнесмена мини са сред най-големите клиенти на "БДЖ - Товарни превози" и всяко спиране на превозите за тях означава спад в работата на компанията с 20-25%.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    today avatar :-|
    today

    Пак са навързани като свински черва, и пак всичко е на гърба на народа!

  • 2
    izabell avatar :-|
    izabell

    Ковачки едвам остана в надзорния съвет на Пощенска банка,но това едва ли ще му помогне.БДЖ има нужда от оборотни средства,а не от записани "вземания".

  • 3
    bestbuy avatar :-(
    За да останат ХОРА в България.

    " Компанията е собственост на бившия директор на БДЖ Наско Цанев"

    Значи съсипал БДЖ и после си направил нова компания дето да я доизточи.. В нормалните държави, този щеше да бъде бит от работниците, а след това да изгние в панделата..

  • 4
    bvsc avatar :-P
    Да, ама не

    До коментар [#2] от "xalikarans":

    Никога не е бил в Надзорния съвет на Пощенска банка- беше съакционер с блокираща квота в Общинска банка, преди БНБ да обезсили акциите му. Проверявай си инфото

  • 5
    tarambukcho avatar :-|
    Софиянец

    прах в очите.

    Миналата седмица БДЖ _подари_ на Ковачки (ъъъ, продадоха на търг де) 3 локомотива нарочени за скрап.
    И 3ите "бракувани" локомотива вече са на път за Шкода, за основен ремонт.
    След това ще си кара въглищата с тях, и хич няма да му пука за БДЖ


    п.п. информация за това има в нета, който се интересува...

  • 6
    tarambukcho avatar :-P
    Софиянец

    те:
    http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=3261958

    а той даже и вагони си купил, това го бях пропуснал :)

    и после "нямало да превозват, задължения, нам кво"

    ХАХА

    #Оставка, беееее

  • ero303

    Въпреки, че си е купил композиция, ако от БДЖ са пичове, няма да допуснат да си разхожда влакчетата по транспортната ни инфраструктура, докато не си приберат вземанията.

  • 8
    shumkar avatar :-|
    shumkar

    Сега да очакваме отново стачка на работниците му, и държавата отново да помага на голям бг работодател.
    И Атака отново да размаха пръст на американските ТЕЦ-ове, които нямат задължения.

  • 9
    clutch avatar :-P
    clutch

    До коментар [#5] от "Софиянец":
    Аааа, ма недейте така, мОла ви сЪ. То този е "наш, роден бизнесмен-патриот" не е нЕкъв там либераст, западен капиталист-изедник, дето пие кръвчицата на обикновения българин и на KLETA MAJKA BALGARIJA.
    Този обича народа, страната и населението и. И с обич в сърцето го краде, едно такова бащинско чувство, да не вземат да богатеят работниците му, да не станат едни дебелички такива, лениви доволници...
    Много ва мОла, не го сравнявайте с чужбинските дерибеи :)

  • 10
    lusilu avatar :-P
    lusilu

    Последствия от "експертни " решения на държавни служители ! В случая Ковачки кво е виновен ,че му дават баницата !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK