Американски гигант купува "Софика груп"*
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Американски гигант купува "Софика груп"*

СТЕФАН БУМОВ

Американски гигант купува "Софика груп"*

Най-голямата българска аутсорсинг компания привлече стратегически инвеститор

Радостина Маркова
24844 прочитания

СТЕФАН БУМОВ

© Надежда Чипева


Американският технологичен холдинг TeleTech купува най-голямата българска аутсорсинг компания "Софика груп", съобщиха от двете дружества. Окончателното споразумение вече е подписано и придобиването ще приключи до седмица.

Цена на този етап не е обявена. По-важни от сумата обаче в случая са позитивните ефекти от сделката. Първо - напоследък рядко световен лидер в която и да е област гледа към България за нови придобивания. А TeleTech Holdings е именно стратегически инвеститор - един от най-големите доставчици на аутсорсинг решения по света, с една от най-широко развитите глобални мрежи от офиси, приходи над 1 млрд. долара и търгувана на Nasdaq.

Второ - със сделката страната ни става още по-видима на световната аутсорсинг карта, след като преди година и половина канадската TELUS влезе като акционер в CallPoint New Europe. Сега резултатът от договора е, че българското дружество планира да увеличи служителите си от 900 в момента до над 2000 за три години, обяви преди дни президентът му Ксавие Марсенак.

Пътят към Америка

Основаната преди 10 години "Софика груп" е най-голямата българска компания в областта на предоствянето на услуги за управление на клиенти. Най-големият акционер в дружеството е физическо лице – Богдан Петров, който е и негов съосновател. Сред останалите са две компании - "Нео инвестмънтс" (с основен собственик Павел Езекиев) и "Рослин Партнърс България", както и няколко физически лица – изпълнителният директор Стефан Бумов и бившият зам.-министър на транспорта Златолина Мукова.
Финансовият отчет на "Софика груп" за 2013 г. още не е публикуван. Според този за 2012 г. обаче дружеството е приключило с приходи от 16.1 млн. лв. и печалба след облагане от 1.28 млн. лв. В същата година дружеството отвори и втория си център за изнесени услуги - в Пловдив. Всяка година бизнесът на компанията расте с по около 20-25%, така че очакванията са за 2013 г. приходите й да надхвърлят 20 млн. лв. "Софика груп" е специализирана в организиране и управление на т. нар. центрове за изнесени услуги (BPO). В компанията работят 800 специалисти, които обслужват клиенти на повече от 15 езика. Чрез дъщерната си компания - "Софика Македония", дружеството работи и в Скопие.

Американската група TeleTech e създадена през 1982 г. и е световен лидер в аналитично и технологично базираните клиентски решения. Компанията предлага интегрирана платформа за улесняване на клиентското обслужване на около 200 от топ 1000 глобални компании по пазарна капитализация от различни индустрии. Към момента нейните служители надхвърлят 41 хил.

Новият в групата

Според условията на споразумението, българската фирма ще стане част от направлението за услуги по управлението на клиенти (Customer Management Services) на TeleTech, което работи на над 18 езика в Централна и Източна Европа. "Ентусиазирани сме да обединим сили и да приветстваме служителите на "Софика Груп" в направлението за предоставяне на услуги за управление на клиенти", каза Мартин ДеГето, главен оперативен директор на TeleTech. Според него придобиването на българската компания дава възможност за разширяване на мултиканалните услуги и на езиковите възможности за обслужване на клиенти. Той определи "Софика Груп" като компания с добър управленски екип, висококвалифицирани служители и стабилната технологична инфраструктура.

Изпълнителният директор на "Софика груп" Стефан Бумов също заяви, че се радва да се присъедини към семейството на TeleTech и очаква то да създаде отлични переспективи пред служителите и компанията.

Вносен потенциал

За разлика от повечето сектори, аутсорсинг индустрията в България расте всяка година. За 2013 г. нарастването на броя на служителите беше около 15-20%, а прогнозите са темповете на растеж да се запазят и през 2014 г. Освен това постепенно браншът се ориентира от чиста IT поддръжка и кол-центрове към все по-разнообразни и по-висококвалифицирани изнесени услуги, т.е. - все повече добавена стойност. Сред примерите в тази посока са компании като американската Coca-Cola Enterprises, която миналата година откри в София център за финансови услуги, обслужващ Западна Европа. Американската застраховаетлна компания AIG също ще базира в София център за споделени услуги, който да обслужва европейските пазари. С подобна насоченост е и дейността на компании, като американската Ingram Micro, която е в България от 2012 г.
Причината много компании да базират тези центрове в Източна Европа и в частност - в България, са няколко. На първо място са ниските разходи за започване на бизнес и за труд, а също и доброто владеенето на чужди езици тук. Проучванията показват, че в българските центрове за изнесени услуги се говорят средно 25 езика, в това число много европейски. Ценни са също географската и културната близост до обслужваните от тях европейски пазари.

Аутсорсинг пазарът продължава ръста си и в глобален мащаб. През 2012 г. той се оценяваше на 373 млрд. долара, очакваше се да надмине 400 млрд. долара през миналата година, а прогнозата на анализаторите за тази е за скок до 443 млрд долара.

*Статията е актуализирана към 18:20 часа

Американският технологичен холдинг TeleTech купува най-голямата българска аутсорсинг компания "Софика груп", съобщиха от двете дружества. Окончателното споразумение вече е подписано и придобиването ще приключи до седмица.

Цена на този етап не е обявена. По-важни от сумата обаче в случая са позитивните ефекти от сделката.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

19 коментара
  • 1
    www avatar :-|
    www

    Хубаво е българска компания да предизвика интерес. Виж терминологията на статията направо ме потресе. Например "аналитично и технологично базираните клиентски решения" е доста странен синоним за ало ало. Какви технологии, центрове за за незнам си какво и други високопарни думички се използват за де се опише съвсем постна и семпла дейност като услуги по телефона и интернет. С подобни компании няма да се развиваме, просто ще намираме сравнително прилично платена дейност на млади хора които живеят с илюзията, че знаенето на език е достатъчно, поне докато заради поевтиняването на комуникациите компаниите не решат да пренесат дейността си по-бедните страни на Африка и Азия.

  • 2
    pav4o01 avatar :-?
    Павел

    Да ти кажа не е само "ало, ало". Да, използването на високопарни думи, които описват прости процеси, е характерно за България. Обаче знаенето на език е всъщност най-малкия ти проблем, ако искаш да работиш в такава компания. Иска се организираност и най-вече мислене, а не просто механично изпълнение - то ще ти помогне да си свършиш работата, но не може да става и дума за издигане. Индийците не само, че не говорят добре английски ( те други езици така или иначе не поддържат широко ), ами им е все тая дали ще ти разрешат проблема със софтуера. Балканите са най-доброто място в момента за аутсорсинг и Индия и прочие държави са много далече от нас - в по-добра часова зона сме, говорим по-добре езика, като цяло сме по-разбрани и организирани, имаме изградена инфраструктура, и сме 5 пъти по-евтини от Западна Европа. За тия пари качеството, което даваме е много добро :) А и "прилично платената дейност" е добър старт за един 20-24-годишен човек, без опит, но с много желание.

  • 3
    e187 avatar :-|
    e187

    Тази компания предизвиква интерес защото от IBM стъпват пазара на работна ръка в България. Като дългогодишен партньор на компанията TeleTech взимат Софика Груп(странното е че са аутсорсинг партньор и на HP), което ще им осигури допълнителни средства. Всичко е добре изчислено предварително и съм убеден че точно заради това тази сделка е факт.

  • 4
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди

    Тази компания дава работа на 800 души, което хич не е малко! Услугата далече не е само ало ало, както писа някой по горе, защото е цяло искуство как за максимално кратко време и с най-малко разходи да се реши проблемът на клиента така че той да остане доволен.
    Акцентът на индийците е толкова ужасен, че аз като чуя такъв по телефона просто затварям и набирам отново. Не само, че не може да се разбереш с индиеца по телефона, а в повечето случаи няма и да ти свърши работа!

  • 5
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди

    Капитал, колко е цената на сделката?

  • 6
    sto67nes avatar :-|
    sto67nes

    До коментар [#1] от "www":

    +++++++++++

  • 7
    bulforce avatar :-|
    bulforce

    Цената на сделката е 19 млрд долара,опа пардон 19 милионна долара:)

  • 8
    kukuband avatar :-P
    kukuband

    хе-хе, де да беше 19 млрд долара...да се пенсионираме направо...

  • 9
    alcapone avatar :-|
    alcapone

    Брей, добре че бяха коментарите отдолу, за да разбера за какво иде реч. Това било оператор на кол центърове, бре, бре а като четеш все едно за някаква иновационна фирма като Самсунг става на въпрос...

  • 10
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#9] от "alcapone":

    По принцип изнесените центрове за услуги са много по-сложен бизнес от това някои да вдига телефона и да казва ало-ало. Давам ви няколко примера - отделите за ХР на повечето големи компании са изнесени и концентрирани на няколко места по света. Т.е ако имаш въпрос за фиша си, пишеш мейл/тикет и някоя хр'ка от чехия ти отговаря. Същото важи са много счетоворни отдели. Друга огромна дейност е съпорт на продукт/услуга. И за всичко това езика е само необходимо но недостатъчно условие. Изисква се специализирано техническо, икономическо и т.н. образование. Плюс ПЕРФЕКТЕН един-два-три езика освен българския.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK