Rolls-Royce разработва кораби без екипаж
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Rolls-Royce разработва кораби без екипаж

Rolls-Royce

Rolls-Royce разработва кораби без екипаж

Революционната технология среща скептицизъм от регулаторите и индустрията

4561 прочитания

Rolls-Royce

© Rolls-Royce


Докато Amazon разработва дронове за доставка, а Google – самоуправляващи се автомобили, Rolls-Royce Holdings планира още по-смела крачка, която може да направи революция в морските превози, съобщава Bloomberg. Изследователският екип на британската компания Blue Ocean вече е изградил прототип на виртуален мостик, чрез който в бъдеще товарни кораби без екипаж ще могат да бъдат контролирани от сушата.

Бъдещите кораби дрони могат да са по-безопасни, по-евтини и по-екологични, с което ще променят значително индустрията с морски превози, която е на стойност 375 млрд. долара и отговаря за 90% от световната търговия. Според разработчиците на Rolls-Royce подобни системи могат да се появят след около десетилетие. Първоначално те биха обслужвали само регионални превози в области като Балтийско море, докато глобалното им приемане се очаква да срещне скептицизъм от страна на регулаторите, синдикатите и самата индустрия.

Технологична революция

"Днес технологията е достигнала ниво, при което можем да направим това възможно. Обществото очевидно се движи в такава насока и ако искаме това да се случи в морския транспорт, сега е времето да се действа", коментира Оскар Лавандер, вицепрезидент на Rolls-Royce, отговарящ за иновациите и морските технологии.

Европейският съюз спонсорира с 3.5 млн. евро проекта, наречен Maritime Unmanned Navigation. Разработчиците подготвят прототипа за симулирани морски преходи, за да се направи оценка на цената и ползите. Тези тестове ще бъдат завършени през следващата година. Какъвто и да е резултатът им, компаниите, застрахователите, синдикатите и регулаторите едва ли ще бъдат убедени лесно в безопасността и ефективността на корабите без екипаж.

Макар идеята за автоматизирани кораби да съществува от десетилетия, Rolls-Royce започна разработката едва през миналата година. След като производството на луксозни автомобили премина към германската BMW, британската компания се фокусира върху производство на самолетни двигатели и турбини. Свързаният с кораби бизнес на компанията отговаря за 16% от приходите.

Концепцията на Rolls-Royce е за кораб без мостик и системи за поддържане на екипажа, като освободеното място ще се използва за повече товари. Според изчисленията на разработчиците тези кораби ще са с 5% по-леки преди натоварване и ще изразходват между 12 и 15% по-малко гориво. Според данните на консултантската фирма Moore Stephens издръжката на екипажите струва средно 3299 долара на ден, като отговаря на 44% от оперативните разходи на голям контейнеровоз.

Съмнителни ползи

Според някои анализатори спестените разходи няма да са достатъчно, за да оправдаят инвестициите, нужни за обезопасяване на автоматизираните кораби. "Аз лично не смятам, че има голяма финансова полза от кораби без екипаж в днешно време, макар в технологично отношение да са възможни. Моята прогноза е, че няма да ги видим на практика в обозримо бъдеще", заявява Том Свенсен, изпълнителен директор на DNV, която е най-голямата компания за сертифициране на стандарти за безопасност на кораби.

"Само си представете какво ще представлява натоварен със стока кораб без екипаж в открито море. Все едно няма достатъчно неприятности дори когато има екипаж на борда. Има огромно количество проблеми пред тази идея още преди да е стигнала до чертожната дъска", коментира от своя страна Дерек Хобсън, секретар на International Association of Classification Societies.

В момента международните правила за морската търговия включват минимални изисквания за броя на екипажа, което прави автоматизираните кораби незаконни. Поради това тези кораби няма да подлежат на застраховане, отбелязва Андрю Барот, изпълнителен директор на  International Group of P&I Clubs, чиито членове отговарят за застраховките на 90% от морските превози в световен мащаб.

Критична е реакцията и на Международната федерация на транспортните работници, която представлява около 600 хил. моряци. "Това не може и никога няма да замести очите, ушите и мисловните процеси на професионалните мореплаватели. Човешкият елемент е първата линия на защита срещу механични повреди и неочаквани ситуации и промени в условията. Твърде лесно е да си представим опасността, която биха представлявали автоматизираните кораби", заявява председателят на лондонската секция на синдиката Дейв Хейндел.

Издръжката на екипажа представлява 44% от оперативните разходи на голям контейнеровоз
Източник: Reuters

Докато Amazon разработва дронове за доставка, а Google – самоуправляващи се автомобили, Rolls-Royce Holdings планира още по-смела крачка, която може да направи революция в морските превози, съобщава Bloomberg. Изследователският екип на британската компания Blue Ocean вече е изградил прототип на виртуален мостик, чрез който в бъдеще товарни кораби без екипаж ще могат да бъдат контролирани от сушата.

Бъдещите кораби дрони могат да са по-безопасни, по-евтини и по-екологични, с което ще променят значително индустрията с морски превози, която е на стойност 375 млрд. долара и отговаря за 90% от световната търговия. Според разработчиците на Rolls-Royce подобни системи могат да се появят след около десетилетие. Първоначално те биха обслужвали само регионални превози в области като Балтийско море, докато глобалното им приемане се очаква да срещне скептицизъм от страна на регулаторите, синдикатите и самата индустрия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    Едва ли ще се размине съвсем без екипаж, особено в случай на повреда, лошо време и т.н. Но щом самолети могат да използват автопилот, защо не и кораби? Огромни плаващи полу-дрони.

    От друга страна за отвличането на кораб пълен с товар вече ще е нужен само достатъчно способен хакер с достатъчно добър компютър.

  • 2
    bat_plamen avatar :-P
    bat_plamen

    До коментар [#1] от "КЛЮЧАРЪ":
    +++++++++++++++++++++++++++
    Виж това за хакера и отвличането на кораб ми хареса!Звучи оригинално и напълно реалистично след някоя и друга година!

  • 3
    kapitalist111 avatar :-|
    Магазинер

    Вече дори автомобили с подобен автопилот се разработват, какво остава за корабите....пространство и добра навигация.

  • 4
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    То това хубаво, ама.. ако трябва да минава през някакъв пролив или прход като например Босфора, ще трябва да има чартер дето да го прекара през опасната зона.

  • 5
    varnenec avatar :-|
    Варненец

    До коментар [#1] от "КЛЮЧАРЪ":

    Корабите отдавна имат автопилот!!!

  • 6
    thril avatar :-|
    thril

    все повече се радваме на роботите като започнем от кученцето минем през прохусмукачките и стигнем до там да правим секс със тях,но така ще намалеят работните места още повече
    като цяло ще се стигне до там да господстват над хората :/
    малко е научна фантастика но ако се поинтерусувате ще видите че вече някои дори имат и душа а да не говорим че доста отдавна дори гросмайсторите са победени вече ... лошо лошо лошо
    аз лично не искам да доживея 100% роботизация!

  • 7
    teob avatar :-?
    Теодоси Бялков

    Все по-малко работа остава за хората :(
    Трябва да ставаме творци :)

    .............................
    Поздрави от Варна
    http://touchesofvarna.blogspot.com/


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK