Tesla изгражда най-големия завод за батерии в САЩ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Tesla изгражда най-големия завод за батерии в САЩ

Според плановете до завода ще бъдат изградени соларни и вятърни електроцентрали

Tesla изгражда най-големия завод за батерии в САЩ

Няколко щата в САЩ ще започнат надпревара за домакинство на мащабната инвестиция

9898 прочитания

Според плановете до завода ще бъдат изградени соларни и вятърни електроцентрали

© Tesla


Производителят на електроавтомобили Tesla Motors обяви, че планира да построи най-големия завод за батерии в света, който може да преобрази индустрията. Новината ще разпали съревнование между различни щати в САЩ за това кой ще приюти инвестицията за 5 млрд. долара, която ще създаде 6500 работни места, пише Bloomberg. Tesla Motors обяви, че оглежда терени в Тексас, Невада, Аризона и Ню Мексико. Компанията не съобщава дали са започнати преговори.

Наддаване между щатите

"Това ще се превърне в най-привлекателния индустриален проект тук", коментира Денис Кунео, президент на консултантската фирма DC Strategic Advisors, която е помагала на  Toyota Motor да избира терени за производствени мощности. "Макар Tesla да посочи само четири щата като потенциални домакини за проекта, той ще привлече интерес от много други. Конкуренцията ще е сериозна и предлаганите от щатите стимули вероятно ще са основен фактор", добавя той.  

"Това ще има огромен ефект и извън Tesla. Това ще представлява значителна легитимация за производството на батерии и най-вече в бъдещето на електрическите автомобили, в чиято основа е. Високите технологии изискват високи залози", отбелязва от своя страна Харли Шейкън, икономист в Калифорнийския университет. "Без съмнение ще последва много напрегната война на наддаване между щатите – 5 млрд. е спираща дъха сума. Регионите се нуждаят както от работните места, така и всички останали дейности, свързани с такъв проект", казва още Шейкън.

Изпълнителният директор на Tesla Motors Елън Мъск заявява, че новият "гигазавод" ще превърне фирмата му във фактор в производствената и енергийна индустрия в САЩ.  Планираният капацитет на завода ще надвишава този на останалите производители на литиевойонни батерии. Предвижда се на едно място да се извършват всички производствени дейности от обработката на суровините до финалното сглобяване на продуктите. Според първоначалните планове на компанията до 2020 г. ще бъдат инвестирани между 4 и 5 млрд. долара, като Tesla ще осигури директно 2 млрд. от тях. За да финансира проекта, компанията  ще пласира конвертируеми облигации за поне 1.6 млрд. долара, като сумата може да достигне до 1.84 млрд. долара.  

Разширяване на мащаба

По думите на Мъск заводът ще е ключов фактор за превръщането на Tesla в масов производител на автомобили с възможност да пуска на пазара 500 хил. коли годишно. Продуктите на Tesla спадат в луксозната категория, като цената на най-евтиния модел - Model S, започва от 71 хил. долара. С приходите от продажба на облигации ще бъде финансирано и производството на нов модел - Gen III, който трябва да е на по-ниска цена.

Новите мощности ще позволят на фирмата да навлезе и на енергийния пазар в САЩ, където все повече потребители се обръщат към батерии, съхраняващи енергия от възобновяеми източници, като начин да намалят разходите си за електричество. Според изчисленията на  Tesla мащабът на производството ще е достатъчно голям, за да понижи стойността на литиевойонните батерии с поне 30%. Възможно е по отношение на енергетиката Tesla да си сътрудничи с друга фирма, в която Мъск има участие – SolarCity.  Друг възможен партньор е Panasonic, които в момента са най-големият доставчик на литиевойонни клетки за Tesla.

Производителят на електроавтомобили Tesla Motors обяви, че планира да построи най-големия завод за батерии в света, който може да преобрази индустрията. Новината ще разпали съревнование между различни щати в САЩ за това кой ще приюти инвестицията за 5 млрд. долара, която ще създаде 6500 работни места, пише Bloomberg. Tesla Motors обяви, че оглежда терени в Тексас, Невада, Аризона и Ню Мексико. Компанията не съобщава дали са започнати преговори.

Наддаване между щатите


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    aucun avatar :-|
    v_vendeta

    В Америка съществува известен ентуасиазъм в купуване на ценни книжа на компанията, дори от обикновенни хора.... Друг въпрос е дали наистина автомобилостроенето има (масово) бъдеще точно в подобни технологии. Да не се окаже поредния гигабалон на янките....

  • 2
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Е, помогна фактът че Тесла беше обявена за кола на 2014. Все още е м/у 7--100,000 долара и без по-икономични акумулатори цената не може да бъде свалено до желаните 40-45,000. Така че пазарът е сред мултимилионерския елит демонстриращ еко-ориентация и ползващ данъчните облекчения.

  • 3
    smotlixx avatar :-|
    smotlixx

    До коментар [#2] от "daskal1":

    Най-продаваната кола в норвегия за 2013, пред Голф и СХ-5.

  • 4
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Абе до 5 години ше свалят цената на ел автомобили до 30 000 за среден клас , и 23-25 хиляди за ниския клас... И тогава изнудващите с петрола от Близкия Изток ще гризнат дръвцето..

  • 5
    tanazius avatar :-|
    tanazius

    До коментар [#4] от "bestbuy":

    " тогава изнудващите с петрола от Близкия Изток ще гризнат дръвцето.."
    А дано! Макар че не ми се мисли какво ще стане с оня регион и света изобщо, щом арабите огладнеят...

  • 6
    1024 avatar :-|
    1024

    До коментар [#5] от "tanazius":
    " тогава изнудващите с петрола от Близкия Изток ще гризнат дръвцето.."

    А дано, но надали в близките 10-20 г.

    Една сламка за размишление - лития и др. суровини за батериите - откъде? На прима виста се сещам за Китай (с вече разработени находища) и Афганистан (там още нищо не е пипнато.)
    Китайците със сигурност ще вдигнат цените при повишеното търсене. Комунизма там отдавна свърши. :)))

  • 7
    samolevski avatar :-|
    Само Левски

    До коментар [#6] от "1024":
    Защо литият няма да има съдбата на петрола

    http://meto76.blog.bg/technology/2009/09/05/zashto-litiiat-niama-da-ima-sydbata-na-petrola.391634

  • 8
    historama avatar :-|
    historama

    "Без съмнение ще последва много напрегната война на наддаване между щатите – 5 млрд. е спираща дъха сума."
    5 млрд $ е равно на около 3,8 млрд евро. За богатите САЩ това било сума спираща дъха, а ние един АЕЦ го планираме за 4 млрд, става 11 млрд, и все едно комар ни е хапал. Тепърва толкова ще хвърлим за Ю.П., без да се знае ще има ли полза.

  • 9
    axmet avatar :-|
    Maradona

    До коментар [#8] от "historam
    Добре казано.

  • 10
    megalocnus avatar :-|
    megalocnus

    За съжаление точно химическите батерии са слабото място на електроавтомобилите. Това че са скъпи не е толкова голям проблем, колкото че имат малък капацитет и се зареждат бавно. Точно затова електрическият двигател няма да измести двигателите с вътрешно горене в масовите автомобили без нови технологии за съхраняване на електрическата енергия. По-ефективни, по-леки и разбира се по-бързозареждащи се кондензаторни батерии се вече се разработват, но все още са много далеч от производство.

    P.S. Литият в желан за производството на химически батерии, понеже е най-лекият алкален метал. Макар и сравнително рядък, той все пак не е чак такава стратегическа суровина като петрола, понеже е носител на енергията в батериите, но не и гориво. Поради това литият не се губи и лесно може да се извлече от старите батерии.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK