Автомобилът като смартфон
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Автомобилът като смартфон

Атрактивните автомобили не са много характерни за Световния мобилен конгрес, но бяха акцент на много щандове тази година в Барселона (на снимката: електромобилът Model S на Tesla на павилиона на Telefonica)

Автомобилът като смартфон

Технологичните гиганти се опитват да пренесат мобилната революция в автомобилната индустрия

Юлиян Арнаудов
4897 прочитания

Атрактивните автомобили не са много характерни за Световния мобилен конгрес, но бяха акцент на много щандове тази година в Барселона (на снимката: електромобилът Model S на Tesla на павилиона на Telefonica)

© Юлиян Арнаудов


За да успее една фирма да привлече повече погледи и съответно посетители на своя щанд на Световния мобилен конгрес (MWC) в Барселона, тя залага на няколко ключови фактора. Това са: голям и атрактивен павилион, добър безжичен интернет, безплатна храна и на последно място – атрактивен автомобил.

Последната съставка не е много типична за технологично изложение, но беше акцент на доста щандове в Барселона. Telefonica докараха екзотичния електромобил Tesla Model S, Qualcomm разчитаха на матиран Mercedes CLA45 и болид от Формула 1, AT&T и ZTE заложиха на модели на Chevrolette, шведите от Ericsson предпочетоха родното Volvo и др. Показаните коли не бяха само за да привлекат погледите и съответно да стимулират минувачите да ги снимат, което те правеха с приповдигнат ентусиазъм. Те демонстрираха различни мобилни или мрежови решения, интегрирани в тях, и показват стремежа на технологичните гиганти да свържат леките коли с глобалната мрежа. Не случайно по същата причина на MWC миналата седмица с щандове разполагаха и представители на автомобилната индустрия като Ford и General Motors. Опитите им изглеждат плахи, неуверени и донякъде хаотични, като истинската битка за превръщането на леката кола в своеобразен смартфон тепърва предстои, защото се очаква през тази година в нея да се включи и тежката кавалерия в лицето на Apple и Google. 

Голямата ябълка в настъпление

Qualcomm изложи Mercedes CLA45, снабден с нейните процесори. Mercedes-Benz се очаква да демонстрира и модел, който да е съвместим с новата опция CarPlay на Apple.
Фотограф: Юлиян Арнаудов

Apple навлиза бавно и методично в таблото на автомобила. В новата версия на мобилната платформа iOS 7 на компанията от Купертино е включена опцията за CarPlay. Тя позволява на навигационно-развлекателните системи в автомобилите да се свържат със смартфоните iPhone и предоставят достъп на шофьорите до някои от услугите и приложенията на умното устройство. Новата технология ще бъде демонстрирана от водещи автопроизводители като Ferrari, Mercedes-Benz и Volvo през тази седмица на предстоящото автомобилно изложение в Женева. Очаква се тя да бъде възприета от още поне десетина големи производители на леки коли в близко бъдеще. Според Apple до края на годината се очаква CarPlay да се появи в някои модели на Honda, Hyundai и Jaguar. Опцията ще бъде налична само за смартфони, съвместими с iOS 7, което означава моделите iPhone 5S, 5C и 5.

Концепцията на Apple е да даде достъп до услугите и приложенията на своята платформа, като същевременно предложи удобен интерфейс за управление от страна на шофьора. Именно простото контролиране и съвместимостта на софтуера са ключови за успешната интеграция на операционната система в автомобила. Поради това управлението чрез CarPlay може да се осъществява по три начина – чрез "умните" превключватели на волана и конзолата, сензорния екран на навигационни дисплей и чрез подобрения гласов асистент Siri. Именно последният ще позволи на шофьорите да се възползват от възможността да дават гласови команди, с които да намират нужната дестинация, да диктуват кратки съобщения, да приемат разговори и други дейности, без да е необходимо да свалят очи от пътя и ръце от волана.  

Барабаните на войната

По време на мобилното изложение бяха показани доста модели, които са свързани с интернет. На снимката: Chevrolette Corvette представен от AT&T. GM участват заедно с Google в Open Automotive Alliance за пренасяне на мобилната платформа Google при колите.
Фотограф: Юлиян Арнаудов

CarPlay е първата голяма стъпка на Apple да интегрира напълно своята операционна система в компютрите на автомобилите. Но компанията не е единствената, която се стреми да покори таблото на леката ви кола. През януари Google обяви формирането на Отвореното автомобилно съглашение (Open Automotive Alliance), който има за цел да обедини интернет гиганта, водещи автоконцерни и производители на чипове в интегрирането на платформата Android в колите. В него участват освен компанията от Маунтиън Вю също и Audi, GM, Honda, Huyndai и nVidia.

Първите модели автомобили - дело на алианса, трябва да се появят през тази година. Така има голяма вероятност съревнованието между iOS и Android при смартфоните и таблетите да се пренесе и при опитите да се свържат моторните превозни средства с интернет. Със забавяне на ръста на продажбите на умни мобилни устройства на развитите пазари компаниите търсят начини да разширят своя обхват и да намерят нови пазарни ниши. Мобилната революция подмина за момента автомобилите, като единствено производителите интегрираха при по-луксозните и скъпи модели възможност за връзка на системите им със смартфон. Те обаче не позволяват използването на различни приложения, както и разполагат с муден за управление интерфейс.

Отлична възможност

Всяка година на пазара се продават около 80 млн. нови леки коли и ванове, като този сегмент представя отлична възможност за компаниите, които разчитат на интернет базирания софтуер и услуги, да потърсят растеж извън света на традиционните пазари като смартфони и таблети. Затова не е изненада, че в момента Apple и Google, които водят ожесточена битка в мобилното пространство, пренасят тази надпревара при леките коли. Досега техните възможности за това бяха ограничени от несъвместимостта на бордовите системи с мобилните платформи. Поради това сега двете технологични корпорации се опитват да разделят автомобилната индустрия на два лагера и да въведат своите решения ексклузивно за своите операционни системи.

Apple имат опит с интегрирането на iPod в развлекателните решения на леките коли. Според компанията от Купертино в момента 95% от новите автомобили имат вградена възможност да пускат и контролират музика от i-устройството. Apple ще се стремят да постигнат същото и с CarPlay. Засега производителите на коли работят и с двете страни, като принципно имат изгода техните бордови компютри да са съвместими и с двете платформи. Причината е, че при iPod Apple нямаха адекватен и равностоен конкурент. Технологичният гигант постигна доминация на пазара за музикални плеъри. При смартфоните и таблетите обаче iOS губи позиции от Android и затварянето на вратата на колата за зеления робот, означава загуба на интерес от милиони потребители.    

Развитията през последните няколко месеца и предстоящите новини в този сектор показват, че тепърва започва трансформацията на автомобила в нова мобилна платформа, на която основни конкуренти ще бъдат Google и Apple.

За да успее една фирма да привлече повече погледи и съответно посетители на своя щанд на Световния мобилен конгрес (MWC) в Барселона, тя залага на няколко ключови фактора. Това са: голям и атрактивен павилион, добър безжичен интернет, безплатна храна и на последно място – атрактивен автомобил.

Последната съставка не е много типична за технологично изложение, но беше акцент на доста щандове в Барселона. Telefonica докараха екзотичния електромобил Tesla Model S, Qualcomm разчитаха на матиран Mercedes CLA45 и болид от Формула 1, AT&T и ZTE заложиха на модели на Chevrolette, шведите от Ericsson предпочетоха родното Volvo и др. Показаните коли не бяха само за да привлекат погледите и съответно да стимулират минувачите да ги снимат, което те правеха с приповдигнат ентусиазъм. Те демонстрираха различни мобилни или мрежови решения, интегрирани в тях, и показват стремежа на технологичните гиганти да свържат леките коли с глобалната мрежа. Не случайно по същата причина на MWC миналата седмица с щандове разполагаха и представители на автомобилната индустрия като Ford и General Motors. Опитите им изглеждат плахи, неуверени и донякъде хаотични, като истинската битка за превръщането на леката кола в своеобразен смартфон тепърва предстои, защото се очаква през тази година в нея да се включи и тежката кавалерия в лицето на Apple и Google. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    wizard avatar :-P
    Wizard

    Колата е за каране, а не за Енгри Бирдс. Ще видим! :-)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK